• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Moraal

DeletedUser6887

Gast
Stelling :

Komt het menselijke moraal uit een evolutionaire vooruitgang of is deze godsdienstig ontstaan ? ( door God opgelegd )

Hier een debat erover : http://www.youtube.com/watch?v=ni4A_CmONww

Het is een lang debat maar wel een heel indicatieve.
Interessant voor sommigen.

Ikzelf deel de mening van Herman Philipse die beweerd dat het menselijk moraal die wij de dag van vandaag kennen voortkomt uit het evolutionaire proces.

Graag jullie meningen....

Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Moraal

Waarom noemde je dit topic "moraal"?

Ik dacht dat het weer een ZEURTOPIC was over het moraal in grepolis :p

OT: continue...

DeletedUser

Gast

Ligt er een beetje aan wat je ziet als moraal. Als je kijkt naar de wikipedia definitie:

Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.

Dan is daar niks godsdienstigs aan. De reden dat het soms met elkaar verweven lijkt is natuurlijk omdat tot voor kort het grootste deel van de mensheid (verplicht) godsdienstig was, waardoor veel dingen die als "correct" gezien worden nog een godsdienstig tintje hebben, maar je merkt ook dat steeds meer van die dingen verdwijnen uit de lijst.

Aan de andere kant heb je ook nog de grote moraal en hoewel alle godsdiensten die beschrijven, komt dat simpelweg omdat die waar zijn. De kern van "Gij zult niet doden" is simpelweg de universele waarheid dat het niet goed is voor de samenleving als de leden ervan elkaar continue overhoop schieten.

Voor de meeste, belangrijke morele waarden kun je bewijzen dat als je ze niet zou hebben de samenleving uit elkaar zou vallen of er in elk geval een heel stuk minder goed voor zou staan.

De rest is imho overbodig, tenzij je er zelf in wil geloven althans. Maar die hoeven niet vastgelegd te worden voor de rest van de wereld.

DeletedUser6887

Gast

Dan is daar niks godsdienstigs aan. De reden dat het soms met elkaar verweven lijkt is natuurlijk omdat tot voor kort het grootste deel van de mensheid (verplicht) godsdienstig was, waardoor veel dingen die als "correct" gezien worden nog een godsdienstig tintje hebben, maar je merkt ook dat steeds meer van die dingen verdwijnen uit de lijst.

Aan de andere kant heb je ook nog de grote moraal en hoewel alle godsdiensten die beschrijven, komt dat simpelweg omdat die waar zijn. De kern van "Gij zult niet doden" is simpelweg de universele waarheid dat het niet goed is voor de samenleving als de leden ervan elkaar continue overhoop schieten.

Voor de meeste, belangrijke morele waarden kun je bewijzen dat als je ze niet zou hebben de samenleving uit elkaar zou vallen of er in elk geval een heel stuk minder goed voor zou staan.

De rest is imho overbodig, tenzij je er zelf in wil geloven althans. Maar die hoeven niet vastgelegd te worden voor de rest van de wereld.

Ik begrijp wel wat je wil zeggen maar het is niet echt een antwoord op mijn vraag. Uit je antwoord leid ik af dat je hier niet echt een mening over hebt en dat je jezelf hierover neutraal opstelt.

Veel mensen (gelovigen ) beweren dat het moraal die wij de dag van vandaag kennen ontstaan is door de woorden die God geopenbaard heeft in de Bijbel / Koran / Tora. Dus dat het moraal dat wij nu kennen maar +/- 2000 jaar zou bestaan omdat pas op dat moment God deze geopenbaard heeft.
Bv de tien geboden.

Dit terwijl andere mensen waarvan een groot deel, beweren dat deze met het evolutieproces zich ontwikkeld heeft. Dus dat er al een een primitief moraal aanwezig was en dat deze zich verder ontwikkeld heeft tot het moraal dat we nu reeds kennen.

Het punt dat ik hiermee wil maken is dat wanneer mensen beweren dat door de komst van het geloof men het goede heeft gebracht. Het moraal heeft gebracht.
Dus dat het geloof noodzakelijk was om ons mensen in goede banen te leiden.
Dat zonder het geloof wij niet over het moraal zouden beschikken.
Dus dat het geloof iets positiefs is.
Maar wanneer men bij deze stelling tot de conclusie komt dat men voor het moraal god niet nodig had, dan overweegt het negatieve van het geloof zwaarder door dan het positieve. Want dat word toch steeds beweerd ? Dat het geloof iets goeds is omdat dit het moraal zou gebracht hebben in onze wereld ?
Maat indien het geloof uit een evolutionaire proces tot stand gekomen is, is ook bijna al het positieve van godsdienst ontkracht en kom je tot de conclusie dat het geloof meer kwaad berokkend dan goeds.
Daarom vond ik het wel een interessant onderwerp om over te praten.

Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast

Hm. Laat ik het zo stellen:

Geloof heeft moraal gebracht op deze wereld, maar het had ook van een andere bron kunnen komen.

Geloof is een weg tot moraal, maar zeker niet de enige. En dat het toevallig degene was die lang geleden genomen is, wil niet zeggen dat er zonder geloof geen moraal zou zijn.

DeletedUser6887

Gast

Hm. Laat ik het zo stellen:

Geloof heeft moraal gebracht op deze wereld, maar het had ook van een andere bron kunnen komen.

Geloof is een weg tot moraal, maar zeker niet de enige. En dat het toevallig degene was die lang geleden genomen is, wil niet zeggen dat er zonder geloof geen moraal zou zijn.

Of heeft het moraal het geloof op deze wereld gebracht om het moraal te kunnen verspreiden ? :)

DeletedUser

Gast

Nee. Je ziet bij alle vormen van sociale dieren dat er een vorm van moraal is, die ervoor zorgt dat hun groep niet uit elkaar valt. Moraal is een heel normaal onderdeel van beschaving, omdat het simpelweg de regels zijn die de beschaving in stand houden.

DeletedUser6887

Gast

Dus het moraal in de mens heeft het geloof tot stand gebracht om het moraal die toen er was, te verspreiden. Het geloof was toen een tool om het moraal zoals men die toen in hun maatschappij hadden, te verspreiden en niet de fundering van het moraal die we de dag van vandaag kennen. ;)

Want waarom zou een almachtige God in een openbaring morele regels opstellen die toen al van toepassing waren ? Was niks nieuws....

En als het geloof niet de fundering was maar een tool, dan was het ook niet noodzakelijk dat het geloof had moeten bestaan om ons moreel gezien te laten evolueren.

Wat terug tot conclusie komt dat het negatieve van het geloof, het positieve overtreft. Want wat is er dan wel positief aan het ontstaan van het geloof ?

DeletedUser

Gast

Als je mensen met argumenten moet overtuigen dat ze zich moeten gedragen zul je al snel tot de conclusie komen dat de meesten te dom zijn om je argumenten te snappen (en zullen ze zich dus niet gedragen)

Als je mensen met geloof overtuigt daarentegen, hoef je ze alleen maar bang te maken en dan gedragen ze zich ook.

DeletedUser6887

Gast

Maar als je het geloof gebruikt om mensen bang te maken, dan is dit iets negatief en niet iets positief.

Dus jij zegt waterboarding mag want het heiligt de doelen ?
Je mag mensen bang maken als het einddoel maar goed is ?

Lijkt mij meer iets negatief dan positief. Lijkt me een soort van machtsmisbruik tegenover de "domme" mensen. Ook is deze dan gebaseerd op leugens en bedrog. Is dit dan ook nog iets positief ?

Mensen misleiden om het doel te heiligen?

DeletedUser

Gast

Maar als je het geloof gebruikt om mensen bang te maken, dan is dit iets negatief en niet iets positief.

Dus jij zegt waterboarding mag want het heiligt de doelen ?
Je mag mensen bang maken als het einddoel maar goed is ?

Lijkt mij meer iets negatief dan positief. Lijkt me een soort van machtsmisbruik tegenover de "domme" mensen. Ook is deze dan gebaseerd op leugens en bedrog. Is dit dan ook nog iets positief ?

Mensen misleiden om het doel te heiligen?

Moraal wordt goor de gelovige goegemeente gezien als hun eigendom, zoals gelovigen al een eeuwigheid het abonnement denken te hebben op al het goede in de wereld.
In de praktijk ligt het echter anders. Moraal is een besef dat de mens (als kuddedier) zijn medemens nodig heeft om te overleven. Zoals alle kuddedieren dit gedrag vertonen. Op het moment namelijk dat een van de dieren in de kudde, het bestaan van de kudde op het spel zet (door ziekte of ouderdom bijv.) wordt dit dier verstoten en achtergelaten.
Moraal is in mijn ogen dus niet iets menselijks, maar iets biologisch dat in elke sociale leefvorm aanwezig is.

DeletedUser6887

Gast

Moraal wordt goor de gelovige goegemeente gezien als hun eigendom, zoals gelovigen al een eeuwigheid het abonnement denken te hebben op al het goede in de wereld.
In de praktijk ligt het echter anders. Moraal is een besef dat de mens (als kuddedier) zijn medemens nodig heeft om te overleven. Zoals alle kuddedieren dit gedrag vertonen. Op het moment namelijk dat een van de dieren in de kudde, het bestaan van de kudde op het spel zet (door ziekte of ouderdom bijv.) wordt dit dier verstoten en achtergelaten.
Moraal is in mijn ogen dus niet iets menselijks, maar iets biologisch dat in elke sociale leefvorm aanwezig is.

Blij dat ik het kon verduidelijken en dat sommigen mij tot op dit punt kunnen volgen. Ik had destijds in een andere toppic een opmerking gemaakt over hoe slecht ik het geloof vind en dat het negatieve wel degelijk zwaarder door weegt dan het positieve ervan.

Toen kreeg ik van meerdere spelers de opmerking dat dit niet waar was en of ik die argumenten kon verduidelijken.

Bij deze heb ik dit gedaan. Vond dit een hele interessante en diepzinnige discussie waarbij ik mijn mening vanuit mijn perspectief kunnen verduidelijken heb.

DeletedUser9538

Gast

Als je moraal laat afhangen van godsdienst ontwikkeling zul je eerst moeten weerleggen of bewijzen dat "godsdienst een primitieve verklaring is voor simpele zaken", zoals de vraag "waarom komt de zon op en gaat hij onder".

Moraal is in ieder geval onderhevig aan "vooruitgang" en "ontwikkeling".
Daar waar vroeger in de westelijke wereld de moraal was om anders denkenden zoals; ongelovigen, homo's, heksen, etc te verbranden of van een hoge toren te gooien is met de ontwikkeling en invloed van bekende filosofen toch een kentering in die moraal gekomen.
In andere gebieden van de wereld waar men minder ontwikkeld is of waar men zich veel laat beinvloeden door "de primitieve verklaringen voor simpele zaken" hanteert men nog steeds de moraal die wij 700 jaar geleden aanhingen. Daar worden homo's van torens gelazerd of opgehangen. Heksen verbrand. Albino's gestenigd.

Dus ik ben voor moraal als ontwikkeling van de evolutie.

Eric

DeletedUser

Gast

Dit is eigenlijk het 2e topic wat ik lees over evolutie en geloof. Ik ben dan wel in een vorm van God een gelovig mens maar geloof ook in de evolutie theorie. Dat vindt ik dan ook 1 van de nadelen van het geloof (het is stil blijven staan terwijl de wetenschap is gegroeid.) Mijn overtuiging is dan ook dat de 2 verenigbaar zijn

DeletedUser

Gast

Dit is eigenlijk het 2e topic wat ik lees over evolutie en geloof. Ik ben dan wel in een vorm van God een gelovig mens maar geloof ook in de evolutie theorie. Dat vindt ik dan ook 1 van de nadelen van het geloof (het is stil blijven staan terwijl de wetenschap is gegroeid.) Mijn overtuiging is dan ook dat de 2 verenigbaar zijn

Dat is dan een misvatting van jou. Als je gelooft in god, en zijn leer aanhangt, geloof je per definitie in het scheppingsverhaal. Het is namelijk niet mogelijk dat wat in de bijbel staat (volgens de ware gelovige) niet zou kunnen kloppen.
Of de kerk moet zijn standpunt afwijken, net zoals ze gedaan heeft met de ontdekking van Galileo dat de aarde niet het middelpunt van het universum is, maar dat is in dit geval onwaarschijnlijk omdat de schepping in het oude testament staat.
Als je als gelovige onderkent dat de evolutietheorie klopt, ontken je per definitie dat Adam en Eva hebben bestaan, en kun je de eerste boeken van het oude testament zo de deur uit doen. In deze boeken ligt de basis voor het joods/christelijke/islamitische geloof.

DeletedUser

Gast

Dat is dan een misvatting van jou. Als je gelooft in god, en zijn leer aanhangt, geloof je per definitie in het scheppingsverhaal. Het is namelijk niet mogelijk dat wat in de bijbel staat (volgens de ware gelovige) niet zou kunnen kloppen.
Of de kerk moet zijn standpunt afwijken, net zoals ze gedaan heeft met de ontdekking van Galileo dat de aarde niet het middelpunt van het universum is, maar dat is in dit geval onwaarschijnlijk omdat de schepping in het oude testament staat.
Als je als gelovige onderkent dat de evolutietheorie klopt, ontken je per definitie dat Adam en Eva hebben bestaan, en kun je de eerste boeken van het oude testament zo de deur uit doen. In deze boeken ligt de basis voor het joods/christelijke/islamitische geloof.

Dat is niet helemaal waar. Want zelfs de paus heeft geloof ik het standpunt m.b.t de evolutie ook al wat gewijzigd.
Er zijn ook nog wel heel veel creationisten en andere pseudowetenschappers die zeer creatief de wetenschap en de bijbel met elkaar proberen te mengen. Dat is trouwens echt dol komisch als je die punten hoort je moet maar eens zoeken op een eo forum ofzo, ik ben daar geband omdat ik de waarheid sprak. :p

Bovenaan