1. Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
    Ontzet Notitie

Moraal

Discussie in 'Ideeën & suggesties' gestart door SleepyDancer, 13. jun 2019 om 12:33.

1. SleepyDancer

SleepyDancer

Beste (moraal)strijders,

Grepolis is een gezelschapsspel. Het wordt voornamelijk in allianties gespeeld. Veel van de functies die je in Grepolis hebt kan je alleen vinden als je in een alliantie zit. Waarom wordt het moraal dan gezien als een solo-functie? Alsof je solo met je 10 000 punten een kolo in een stad van iemand die 300 000 punten gaat leggen met het doel deze te behouden... Dat zou erg ambitieus zijn.

Nieuw voorstel:
    Na aanleiding van een paar goeie reacties waarin wordt vertelt dat het idee van moraal wordt verpest als er tijdens een overname geen moraal meer van toepassing is heb ik er voor gekozen om een variatie die ik eerder heb genoemd als nieuw voorstel te gebruiken.

Het moraal kan tijdens een overname niet lager geraken dan 75%.

Op deze manier wordt iedereen die een kolo ergens legt behandeld als een speler die 10 of meer steden bezit, zodat het probleem met moraalbrekers verholpen/verminderd kan worden.

Moraal tijdens overnames altijd 100% houden.
    hierbij heb ik het niet over gehele afschaffing van moraal, enkel tijdens overnames.

Voordeel:
    - allianties kunnen weer eerlijk met elkaar Grepolis spelen.

Nadeel:
    - Als je als alliantie veel minder punten hebt wordt het moeilijker om overnames te behouden.

Er zijn variaties op dit voorstel, bijvoorbeeld 'het moraal kan tijdens een overname niet minder dan 70% geraken'. Of een andere berekening voor moraal tijdens een overname. Ik stel in ieder geval voor dit te veranderen.

Vriendelijke groet,
    Sleepy

Laatst bewerkt: 14. jun 2019 om 14:25
    Adrian Asah, Otto Chaos en The Exalted One vinden dit leuk.
  2. FeelSomePower

FeelSomePower

Volledig akkoord hiermee.

SleepyDancer vindt dit leuk.
  3. Sir Stefan IV

Sir Stefan IV

Het feit dat dit niet al lang aangepast is, is werkelijk schandalig. Zeker mee eens dus.

SleepyDancer vindt dit leuk.
  4. GOD LION

GOD LION

Het moraal is ooit bedacht om kleinere spelers op een wereld, of spelers die een tijd na de start beginnen, een kans te geven om zich beter te verdedigen. Vroeger was grepo namelijk best groot en waren het niet max 4 oceanen waarin werd gespeeld en 2 allianties die kans maken om te winnen, maar was het een spannende strijd tussen misschien wel 15 top allianties in een hele hoop verschillende oceanen en fronten. Daar wilde men de kleinere speler een kans geven om er tussen te kunnen spelen...

Het probleem nu is dat moraal niet meer van deze tijd is, een alliantie wordt wel aangesproken wanneer ze een moraalbreker inzetten, maar dat is tegenwoordig ook nog het enige waar het voor gebruikt wordt...

Adrian Asah vindt dit leuk.
  5. OHANA2019

OHANA2019

Moraal volledig afschaffen, net als dump acc, insta buy, tta aanvallen, (verzonden = niet meer annuleren)

Voorstander van al deze dingen.

6. SleepyDancer

SleepyDancer

ik begrijp dat je niet weet wat timen is, echter denk ik dat dat niet een goed idee is.

Verder bedankt voor je feedback. Ben blij dat er zo veel spelers mee eens zijn

7. OHANA2019

OHANA2019

Nee heb net 71 kolo gesnipe op de wereld cythera maar heb idd geen weet van snipen, ze moeten een soort manier bedenken die dus het tta belet, maar jah inno bekijkt dit als strategie, want ze geven dan aan om je app uit te zetten. Dit is geen regel schending maar een strategie.

8. SleepyDancer

SleepyDancer

En nu graag iets wat toevoegt aan het topic...

9. Armand0

Armand0

Ik vind moraal wel een leuke speldimensie, dus ik ben tegen de totale afschaffing van moraal.

Al herken ik me wel in het verhaal van @GOD LION dat moraal "vroeger" meer nut had. Toch vind ik moraal ook nu nog meerwaarde hebben.

De kracht van moraal is in diverse spelupdates al significant gereduceerd. Er zijn allerlei begrenzingen aan de oude formule toegevoegd, waardoor alleen een speler met 1 stad nog het minimum van 30% kan halen. De inzet van moraalbrekers beschouw ik an sich niet echt als een probleem. Het is een tactiek, en je moet maar spelers vinden die zo gek zijn om zich daar voor te lenen (mij is dat nog nooit gelukt haha, maar misschien ligt dat aan mij).

Er zijn moraal en niet-moraal werelden. En dat is voor mij genoeg. Moraal hoeft voor mij niet (verder) afgezwakt te worden. Maar het zou wel leuker zijn als de werelden weer wat voller raken, dan neemt de meerwaarde toe. Alleen zie ik dat niet meer gebeuren :)

svenboy9 vindt dit leuk.
  10. SleepyDancer

SleepyDancer

Mijn topic gaat absoluut niet over totale afschaffing van moraal! Alleen een dergelijke verandering van moraal tijdens overnames. Ik zal het duidelijker in mn topic verwerken.

Allerlei begrenzingen? Ik ken er maar 1 en dat is dat moraal niet onder 30% gaat... En dat is toppie voor een solo-speler... Minder toppie voor de vijanden van de moraalbreker.

Ik kan er niet voor kiezen dat de volgende wereld weer moraal heeft... Met dezelfde vervelende consequenties die daar bij komen.

Wat heeft moraal met het voller raken van werelden te maken? En hoezo 'verder' 'afzwakken' van moraal?

Ik denk dat het verstandig is als je straks in je simu 3000 biremen verdediger plaatst en 400 VS met bij verdediger en aanvaller stormram en voor aanvaller gunstige wind en verbeterde aanval van +20% en 30% moraal... En dan kan je niet eens op alle VS bonussen zetten.... En je hebt niet in alle vs-steden 400 vs... Dit is dus vrij ultiem... Kijk het resultaat...

11. epicfunhouse

epicfunhouse

Heb persoonlijk weinig last van moraal. Aangezien de actieve mensen toch wel groeien en naarmate de wereld vordert (bijna) iedereen op de 100% zit. Tenmiste diegene waar je als directe vijand tegen speelt. Enige waar ik nog moraal zie zijn moraalbrekers, en tegenwoordig wordt dat toch ook wel minder in mijn ervaring.

Als er wat verandert aan moraal tijdens overname (bijv, afschaffen zoals is voorgestelt) lijkt mij dat het hele principe van moraal weg is. Want moraal is er juist om kleinere spelers te helpen met overnemen? (en beschermen bij gewone aanvallen, wat nog wel aanwezig is).

Bovendien, @SleepyDancer is nog duidelijk niet bekend met enkele update's. Bijvoorbeeld die van oktober 2017:

Armand0 vindt dit leuk.
  12. SleepyDancer

SleepyDancer

Bedankt voor je reactie @epicfunhouse . Ik heb alle info die ik heb verkregen van de grepo wiki, waar het niet zo duidelijk staat als dat jij het nu vertelt.

Moraal brekers zijn een echt probleem... Fair enough dat de minimum moraal voor iemand met 10 steden al 75% is, maar moraalbrekers hebben bijna nooit meer dan 2 steden.

Als er zo stellig blijkt dat het moraal aanpassen naar 100% tijdens een overname het principe van moraal verpest, zal ik mijn andere optie als voorstel geven namelijk dat als iemand toch met 2 steden een kolo bij iemand die een moraal van 35% heeft op de overnemer wil leggen, het minimum moraal gewoon 75% wordt, alsof je 10 steden hebt. Ik zal hierbij mijn voorstel in het topic veranderen met de kennis/info die ik nu heb.

13. Armand0

Armand0

De moraal pagina in de wiki mag inderdaad wel aangepast worden. Het is best een hoop werk om deze specifieke informatie op te zoeken ;)

Maar ik vind die spelupdate dus al genoeg. Als een moraalbreker met 2 steden een kolo legt en je hebt een moraal van 35%, tsja, stad verloren. So be it. Zo vaak zal dat niet voorkomen.

14. silaske

silaske

Ik denk dat dit topic opgebracht is door SleepyDancer omdat het net wel heel vaak is voorgekomen op Cythera. Terra Dacorum, een alliantie die op nr2 stond voor een lange tijd, heeft daar met bijna uitsluitend moraalkolo's gespeeld en heeft zo nog maar eens bewezen dat het systeem veranderd moet worden.

Terug Naar Boven