• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Moraalkolo

Diddi Magmotar

Griffioen
Maar op grond van welke regelschending dan?
Ja dit ben ik dus met je eens. Voor dumpen kan je een bann krijgen en die heb ik ook meerdere keren zien langskomen. Maar een verduidelijking in de spelregels over al dit soort zaken is zeker gewenst. Als het duidelijk is wat wel en niet mag, dan kan je daarop ook handelen zonder dat je altijd vreest dat je ineens met een av bann zit omdat je kennelijk een regel hebt overtreden die nergens duidelijk vermeld staat. Als je nagaat dat het al lastig is voor spelers die in de top ally's meedraaien en daardoor veelal contact hebben met mods of bekende van mods en daar info vandaan plukken, is het wel te begrijpen dat het voor spelers die het alleen met de spelregels moeten doen helemaal niet meer te volgen is.

Ik denk dat het voor de moraal kolo ook een goede oplossing zou zijn als het support aangeeft wat hun standpunt hierin is. Dan is direct duidelijk wat er wel en niet mag.
 

DeletedUser30820

Gast
Ja dit ben ik dus met je eens. Voor dumpen kan je een bann krijgen en die heb ik ook meerdere keren zien langskomen. Maar een verduidelijking in de spelregels over al dit soort zaken is zeker gewenst. Als het duidelijk is wat wel en niet mag, dan kan je daarop ook handelen zonder dat je altijd vreest dat je ineens met een av bann zit omdat je kennelijk een regel hebt overtreden die nergens duidelijk vermeld staat. Als je nagaat dat het al lastig is voor spelers die in de top ally's meedraaien en daardoor veelal contact hebben met mods of bekende van mods en daar info vandaan plukken, is het wel te begrijpen dat het voor spelers die het alleen met de spelregels moeten doen helemaal niet meer te volgen is.

Ik denk dat het voor de moraal kolo ook een goede oplossing zou zijn als het support aangeeft wat hun standpunt hierin is. Dan is direct duidelijk wat er wel en niet mag.
Dank voor je ondersteunende reactie, Diddi. Maar ik begrijp dus dat het werkelijk al is gebeurd dat er een ban is uitgedeeld voor iets wat geen regelovertreding was. Dat is heel raar. Een moderator is ook maar een gewoon mens met een eigen mening...hij zal toch niet op eigen houtje dat soort belangrijke beslissingen kunnen nemen? Hij kan toch niet de ene dag soepel zijn en de andere dag streng, afhankelijk van of hij lekker geslapen heeft of erger..afhankelijk van of hij een persoon of alliantie wel of niet mag? Hij zal zich toch aan richtlijnen van innogames moeten houden? Maar wat zijn dan die richtlijnen...bestaat er een bijlage bij de regels die ik niet ken? Of mogen wij spelers die niet zien en is dat alleen voor de moderators? En zo ja..waarom is dat dan zo geheim?
 

Diddi Magmotar

Griffioen
Voor dumpen wordt er wel een soort van beleid gevoerd. Vaak is boven de 50-100k waarschuwing en 150-200k bann voor zover ik weet. Echter als het 5x in 1 week 30k is weer niet dus een iets duidelijker beleid daarin zou ook een hoop helpen. En ja het wordt altijd op fairplay gegooid wat eigenlijk zo vaag is als het mogelijk zou kunnen zijn. Eigenlijk in de hele definitie van fair play zit het probleem al. voor het einde van de bb 7 steden vol kopen is namelijk fairplay waar 15k gp aan het einde van de bb dumpen op 1 speler om die gekochte slots in te halen het niet. Om nog maar iets geks te noemen...
Nog 1 dan, het spammen van 500 aanvallen op 1 stad als fakes is verboden. Echter mag je wel 500 aanvallen over alle steden heen spammen omdat het voor minder server lag zorgt. Je moet het maar net weten. Of wacht je mag niet op 1 moment 1500 fakes sturen maar wel 2 dagen lang 1000. Joost mag weten waarom, maar hij moet wel kapot slim zijn dat die het weet......

@support doe er wat mee. Ik denk dat de meeste spelers het hier wel mee eens zijn.
 

futoman

Slingeraar
Nu geef je zelf het antwoord, een moraal kolo hoort er ook gewoon bij. Is het leuk, nee niet als het je overkomt maar dat zijn 1k aan spionnen van 1k ook niet of tta's s nachts zonder ooit een daadwerkelijke aanval of dagenlang kleine checks rondsturen zonder overname poging alleen maar om een tegenstander te zieken.
Als je het 1 thuis vind horen in het spel dan hoort ook het ander thuis in het spel.
Moraal kolo hoort er zeker bij maar het doorgeven van de steden die door een moraal kolo zijn overgenomen en het zo 20 keer of zelfs meer doen is gewoon overtreding van de regels vind ik.
 

DeletedUser30820

Gast
Moraal kolo hoort er zeker bij maar het doorgeven van de steden die door een moraal kolo zijn overgenomen en het zo 20 keer of zelfs meer doen is gewoon overtreding van de regels vind ik.
Je kan iets niet sportief vinden, dat mag..iedereen heeft nu eenmaal een andere mening over wat wel en niet sportief is. Maar als je zegt dat het een overtreding is van de regels, dan moet je ook kunnen zeggen welke regel er wordt overtreden..toch? Kan je me aangeven welke regel er hier volgens jou is overtreden? En dan svp niet de regel van fair-play...want dat is door iedereen op een andere manier te interpreteren.
 

Diddi Magmotar

Griffioen
Nouja concreet nee want daar staat niks over in het reglement. Het valt onder fair play, daar staan het niet expliciet beschreven. Wat ik er wel van weet is dat er wel banns zijn uitgedeeld maar niet aan iedereen die deze regel heeft overtreden.
 

DeletedUser30820

Gast
Dank voor je ondersteunende reactie, Diddi. Maar ik begrijp dus dat het werkelijk al is gebeurd dat er een ban is uitgedeeld voor iets wat geen regelovertreding was. Dat is heel raar. Een moderator is ook maar een gewoon mens met een eigen mening...hij zal toch niet op eigen houtje dat soort belangrijke beslissingen kunnen nemen? Hij kan toch niet de ene dag soepel zijn en de andere dag streng, afhankelijk van of hij lekker geslapen heeft of erger..afhankelijk van of hij een persoon of alliantie wel of niet mag? Hij zal zich toch aan richtlijnen van innogames moeten houden? Maar wat zijn dan die richtlijnen...bestaat er een bijlage bij de regels die ik niet ken? Of mogen wij spelers die niet zien en is dat alleen voor de moderators? En zo ja..waarom is dat dan zo geheim?
Het zou fijn zijn als ook een moderator zou reageren op de hierboven gestelde vragen.
 

DeletedUser23789

Gast
Laat ik dumpen hier als voorbeeld nemen voor een tegenvraag; stel we stellen in de spelregels vast dat dumpen tot 10k gp per dag per speler is toegestaan. Hoeveel spelers en allianties zullen dan massaal de grenzen van deze regel gaan opzoeken, als er een winstje te behalen valt door bijvoorbeeld scherpzinnigheid? En als bonus vraag: Wat zou dan die grens die we vastleggen in de spelregels precies moeten zijn? Probeer daar eens een mooi antwoord op te vinden en leg dat dan binnenkort voor aan iemand die net gestart is op Taranto en aan een speler op Achilles.

Dit zijn problemen die je tegenkomt als je een dergelijke grens in de regels wil vastleggen, die je niet zomaar oplost. Daarnaast zijn er maar weinig gevallen van spelers die opzettelijk kijken hoever ze kunnen gaan of dit soort praktijken uitvoeren op grote schaal zodat het het spel significant beïnvloedt. Die gevallen worden dan ook individueel behandeld om dat vast te stellen en als een schorsing een goede maatregel lijkt, wordt daarover eerst even overlegd binnen het team.
 

DeletedUser30820

Gast
Bedankt voor je antwoord, Ome Luuk.

Om in te gaan op jouw voorbeeld over dumpen...is het de bedoeling dat dit sowieso niet gebeurt? Mij is alleen bekend dat dit niet binnen een alliantie mag. En om dat te voorkomen heeft innogames de 20% regel ingesteld. Nu wordt die regel weer ontweken door even uit een alliantie te gaan om een troependump te doen en dan weer terug te komen.

Ik denk dat je sommige problemen al kan opvangen in de programmering van het spel. Als je iemand wilt aanvallen die in de VM zit, verschijnt op het scherm dat dit niet mogelijk is. Zo zou je ook kunnen programmeren dat iemand niet steeds in en uit een alliantie kan gaan om de 20% regel te ontwijken. Ben je er uit gegaan en wil je er weer in...dan gewoon inprogrammeren dat er op het scherm verschijnt dat dit pas na een week weer kan. Dan natuurlijk wel in de regels zetten dat je maar 1 keer per week opnieuw dezelfde alliantie in kan gaan, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Ik snap dat ook hierop wel weer een maniertje zal bestaan om ook dit weer te ontwijken. Zo zou je een alliantie telkens opnieuw kunnen oprichten onder een andere naam. Maar dan moet er wel erg veel moeite worden gedaan om een troependump te doen en bovendien is het dan wel heel duidelijk voor die speler die de regels ontloopt, dat hij teveel de grenzen op zoekt. Dan sta je als moderator wel veel meer in je recht als je een ban uitdeelt aan een alliantie die dit doet.

Wat betreft de moraalkolo: als er in de spelregels simpelweg had gestaan ´het is niet toegestaan om te spelen met de zgn ´moraalkolo´ (zie bijlage) en er zou een bijlage worden geschreven waar mensen die er in geinteresseerd zijn uitleg kunnen krijgen over wat nu precies wordt verstaan onder een moraalkolo, dan voorkom je met 1 kort extra zinnetje in de regels een boel teleurstelling.

Onze alliantie wist helemaal niet dat dit niet mocht en we hebben een goede speler opgeofferd aan deze tactiek. Wij vechten met een klein team van maar 4 personen tegen 1 van de beste en grootste allianties van wereld Sinop. Deze alliantie gebruikt een tactiek die hen onkwetsbaar maakt voor overnames...namelijk als ze een stad veroveren dan gaat de muur van deze stad naar 0. Gevolg...plaats je er een kolo, dan kunnen zij heel goedkoop jouw kolo kapot maken.

Nu is er 1 tactiek, die ervoor zorgt dat het spel toch leuk gehouden kan worden en dat een grote goede alliantie toch ook af en toe eens een stad kan verliezen aan een kleinere alliantie, en dat is de moraalkolo. Maar als je dit weg haalt, is het evenwicht uit het spel. Het betekent in ons geval dat we alleen maar af kunnen wachten wanneer wij een stad aan onze vijand gaan verliezen en dat we nooit een stad van hen zullen kunnen pakken....jammer!
 

DeletedUser23789

Gast
Als je wil dumpen, is het de bedoeling dat je de daarvoor ingestelde systemen niet omzeilt. Er zijn inderdaad opties om via regels of ingame features de mogelijkheden voor dumpen verder in te perken, maar hierbij moeten we twee belangrijke zaken in overweging nemen. Ten eerste is het niet de bedoeling dat dergelijke systemen ook beperkend werken voor spelers die al niet aan dumpen doen. Ten tweede kost de implementatie van dat soort extra regels of systemen extra tijd van de spelontwikkelaars. Ieder uur dat zij aan het werk zijn, kan maar 1 keer worden besteed. In dat geval ligt de prioriteit niet bij het implementeren van systemen om die schaarse spelers die in de bovenstaande categorieën vallen te dwarsbomen.

Voor moraalkolo's specifiek; moraal als spelelement is bedoeld om kleine en/of onervaren spelers een grotere overlevingskans te geven door het onaantrekkelijk te maken om troepen van die spelers aan te vallen. Als je ervoor kiest om in een kleine alliantie te gaan, neem je bewust het risico dat je door allianties met meer leden kan worden overrompeld. Moraal is niet bedoeld als middel om in dit geval de alliantie met weinig leden te helpen. Mogelijk komt hiervoor in de toekomst een aanpassing in de werking van moraal, maar voor nu geven we als team aan dat dit niet de bedoeling is, wanneer we het zien gebeuren. Ook met een (uitgebreide) bijlage zal je tegen problemen aan lopen die lijken op een soortgelijke regel voor dumpen. De grenzen voor wat zou gelden als moraalkolo kun je dan als alliantie eenvoudig opzoeken en met de regels in de hand maximaal uitbuiten. Gezien de geringe hoeveelheid gevallen van moraalkolo's die we ingame zien, is dan een betere oplossing om per geval te beoordelen wat wel en niet door de beugel kan. Uiteraard moet dit wel zorgvuldig gebeuren en daarom volgen we richtlijnen voor zowel schorsingen/waarschuwingen in het algemeen als voor moraalkolo's/dumpen specifiek.
 

Diddi Magmotar

Griffioen
Enkele gevallen kunnen voor een ally erg vervelend zijn hoor. Leg 5 spelers met 1 stad in een vijandelijk cluster met en shitload aan predeff en laat ze lekker 4x per nacht iedereen "checken". Daarvan gaat het moraal bij ally's toch al snel naar beneden. Op cythera werd daar vanuit het support niks aan gedaan ondanks het reporten. Dusja...
 
Bovenaan