• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Neutrino's sneller dan het licht?

DeletedUser

Gast
AW: Neutrino's sneller dan het licht?

Denk niet dat er veel veranderd aan middelbare school natuurkunde.

Het zal vooral bij theorie blijven gezien we het hier over een bijzonder minimaal verschil hebben. 60 nanoseconde op 2 seconde maakt een neutrino ongeveer 0,000025% sneller dan het licht. Genoeg om de theorie onderuit te halen dat niets sneller dan het licht is, redelijk nutteloos in praktische toepassingen... voorlopig althans.

Tijd zal het leren.

DeletedUser

Gast

Buiten dat regeltje zullen we inderdaad niet veel verschil zien. Helaas zullen wel alle scholen een nieuwe fysica boek moeten gebruiken :)

DeletedUser

Gast

Denk niet dat er veel veranderd aan middelbare school natuurkunde.

Het zal vooral bij theorie blijven gezien we het hier over een bijzonder minimaal verschil hebben. 60 nanoseconde op 2 seconde maakt een neutrino ongeveer 0,000025% sneller dan het licht. Genoeg om de theorie onderuit te halen dat niets sneller dan het licht is, redelijk nutteloos in praktische toepassingen... voorlopig althans.

Tijd zal het leren.

Wat we er mee zullen kunnen is nu inderdaad nog vrij weinig, maar toen men net elektriciteit had uitgevonden dachten zij ook: en wat kunnen we hiermee? En moet je ons nu eens zien, zonder kunnen we praktisch niet leven.

DeletedUser

Gast

Er zat 2000 jaar tussen de eerste uitvinding van elektriciteit en de serieuze praktische toepassing ervan :p De batterij is een uitvinding uit Irak, van rond het jaar 0.

http://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery

Dus we zullen het zien xD Ik vermoed dat het sneller gaat dan in de oudheid, maar voorlopig wacht ik rustig af ;)

DeletedUser10435

Gast

Voordat er een toepassing voor is leven we denk ik in het jaar 3000 als het niet 4000 is. Maar we kunnen wel leuk fantaseren over mogelijke toepassingen.

DeletedUser

Gast

Ik heb net de hele tekst + 3kwart van de comments gelezen en dit wil ik ff kwijt:
1. Ik kan me niet voorstellen dat je hiermee terug in de tijd kan reizen. Zelfs al was het 2x zo snel als licht (dat is het dus niet) dan zou het er alsnog 5 minuten over doen waar licht 10 minuten over zou doen, dus niet -5 minuten!

2. Die nep-Wilders is echt irritant!

DeletedUser10488

Gast

Ik heb net de hele tekst + 3kwart van de comments gelezen en dit wil ik ff kwijt:
1. Ik kan me niet voorstellen dat je hiermee terug in de tijd kan reizen. Zelfs al was het 2x zo snel als licht (dat is het dus niet) dan zou het er alsnog 5 minuten over doen waar licht 10 minuten over zou doen, dus niet -5 minuten!

2. Die nep-Wilders is echt irritant!

Als je sneller bent dan het licht en je vertrekt ergens dan ben je er eigenlijk eerder dan je vertrokken bent

voorbeeld:

ik ga even sneller dan het licht van japan naar nederland dan gebeurt dat in deze volgorden volgens mij ( ik kan het helemaal mis hebben maar zo'n soortgelijk voorbeeld las ik ergens anders)

1 ik kom aan
2 ik vertrek
3 jullie zien dat ik vertrek
4 jullie zien dat ik aankom
3

DeletedUser

Gast

Als je sneller bent dan het licht en je vertrekt ergens dan ben je er eigenlijk eerder dan je vertrokken bent

voorbeeld:

ik ga even sneller dan het licht van japan naar nederland dan gebeurt dat in deze volgorden volgens mij ( ik kan het helemaal mis hebben maar zo'n soortgelijk voorbeeld las ik ergens anders)

1 ik kom aan
2 ik vertrek
3 jullie zien dat ik vertrek
4 jullie zien dat ik aankom
3
jij hebt gelijk, ik zat fout. Heb net mn zus gevraagd hoe dat zit :p

DeletedUser

Gast

Dat een neutrino sneller kan bewegen dan het licht zegt niets over Einsteins theorie of over tijdreizen.
Einsteins formule E=mc2 geeft dat hoe sneller een object beweegt, hoe groter zijn massa wordt, omdat er energie aan wordt toegevoegd.
Als deeltjes van zichzelf heel veel energie bevatten of vrijwel geen massa hebben is het mogelijk om sneller te bewegen dan het licht. Alleen is er tot nu toe altijd van uit gegaan dat er geen deeltjes bestaan die aan deze voorwaarden voldoen. Neutrino's zijn blijkbaar dus deeltjes, die overigens nog steeds niet "gezien" zijn, die wel aan deze voorwaarden voldoen.

Het zegt niets over tijdreizen, tijd bestaat namelijk niet in negatieve vorm. Als het al zo zou zijn dat een neutrino door het sneller bewegen dan het licht terug zou kunnen gaan in de tijd, dan wil het nog niet zeggen dat je een mens met die snelheid zou kunnen laten voortbewegen.

DeletedUser3865

Gast

Ik denk niet dat het zo lang zal duren tot mensen dit kunnen gebruiken. In deze eeuw zijn er al meer ontdekkingen gedaan als in alle vorige eeuwen samen. Onze kennis stijgt steeds sneller. Daarbij is het nu al mogelijk om in de tijd te reizen.
kijk hier maar naar:
http://dsc.discovery.com/videos/stephen-hawkings-universe-black-hole-time.html
ze denken dat het mogelijk is om op die manier door de tijd te reizen, ze weten het alleen niet zeker omdat ze het nooit hebben geprobeerd.

en als het mogelijk is om door de tijd te reizen is op die manier dan hebben ze er geen vat op, dus dan is het elke keer weer een verrassing waar en wanneer je uitkomt.

DeletedUser

Gast

Dat een neutrino sneller kan bewegen dan het licht zegt niets over Einsteins theorie of over tijdreizen.
Einsteins formule E=mc2 geeft dat hoe sneller een object beweegt, hoe groter zijn massa wordt, omdat er energie aan wordt toegevoegd.
Als deeltjes van zichzelf heel veel energie bevatten of vrijwel geen massa hebben is het mogelijk om sneller te bewegen dan het licht. Alleen is er tot nu toe altijd van uit gegaan dat er geen deeltjes bestaan die aan deze voorwaarden voldoen. Neutrino's zijn blijkbaar dus deeltjes, die overigens nog steeds niet "gezien" zijn, die wel aan deze voorwaarden voldoen.

Het zegt niets over tijdreizen, tijd bestaat namelijk niet in negatieve vorm. Als het al zo zou zijn dat een neutrino door het sneller bewegen dan het licht terug zou kunnen gaan in de tijd, dan wil het nog niet zeggen dat je een mens met die snelheid zou kunnen laten voortbewegen.
Dat wil dat inderdaad niet zeggen, maar dat wil ook niet zeggen dat we er nooit achter gaan komen hoe we deze (snelheid van) neutrino's wel kunnen gebruiken.

DeletedUser

Gast

ze denken dat het mogelijk is om op die manier door de tijd te reizen, ze weten het alleen niet zeker omdat ze het nooit hebben geprobeerd.

en als het mogelijk is om door de tijd te reizen is op die manier dan hebben ze er geen vat op, dus dan is het elke keer weer een verrassing waar en wanneer je uitkomt.

Dat is waar. Ik wou alleen effe laten zien dat het met onze huidige kennis ook mogelijk is. Maar volgens mij is het grootste probleem energie. Als men een wormgat wil creëren of naar zo een zwart gat vliegen. Waar haal je al die energie vandaan?

Bovenaan