• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Nounou

Grepolis en mijn ondervindingen op deze wereld.

Het is 10 jaar geleden dat ik nog Grepolis speelde en dit is de eerste keer dat ik dit overname systeem gebruik (zonder opstand), maar ik was erin gesukkeld vooraleer ik het doorhad en wilde het toch een kans geven. Omdat ik nogal intensief speel en bijna 80% van de dag of nacht online ben, groeide ik ook gestaag en sta nu op een 7de plaats (54 steden)

Ik kon wel genieten van de vele nieuwe extra's, nieuwe Goden om te testen, helden, nieuwe boosters, gp steken in boerderijen ipv deze te veroveren ... het kon mijn goedkeuring wel wegdragen.

Andere manier van spelen, want je bouwt geen muur, of zo weinig mogelijk, anders is de kans groter dat je bij een verovering je stad kwijt geraakt. Iets nieuw leren en er voordeel uit halen is altijd een gedeelte van het spel.
Tempels die vol defensie lagen en die je moest veroveren. Al snel bleek dat dit eigenlijk geen probleem was, want defensie in dit overname systeem dient enkel om GP te scoren. Ik zal straks verder uitwijden over hoe je dit spel moet spelen om mee aan de top te staan in deze werelden.

Het begon leuk, maar wat heel jammer is, is dat het overname systeem dit spel gewoon belachelijk maakt, degoutant slecht zelfs.

Wat maakt dit systeem nu zo slecht
Het feit dat de nadelen voor de verdediging gewoon zo bijzonder groot zijn.
- Allereerst moet de verdediger 85% van de tijd een stad verdedigen met een muur van 0 (geen probleem verdediging heeft de goede eigenschap om troepen bijeen te tellen - tegenover een aanval, waar je alleen het maximum van de eigen stad kan inzetten per keer)
- Spreuken: een verdediger kan bij verovering GEEN ENKEL gebruik maken van een spreuk om zijn verdediging te helpen - integendeel de aanvaller kan nog narcisme op de stad zetten, maar de verdediger kan alleen proberen om dit te verhinderen door stadsbescherming. Een verdediger ziet de aanvallen wel aankomen, maar om een of andere Goddelijke reden, willen de Goden hier geen spreuken op toelaten (volledig krankzinnig)
Aanvallers kunnen gebruik maken van : Narcisme (-10% voor al de verdedigende troepen in de stad), Heroïsche kracht (+10% voor landeenheden), Doel van de vrouwelijke jager (+15% afstandswapeneenheden), Gunstige wind (+10% op zee-eenheden), Bloedlust (+5% + 1%/200 woede pool) en het veel te veel overpowerde OP Ares' leger.
Verdedigers kunnen gebruik maken van : NIETS, NADA, NOPPES
-Helden: Een verdediger kan bij verovering GEEN ENKEL gebruik maken van helden om zijn verdediging te helpen.
Aanvallers kunnen gebruik maken van verschillende helden die hun aanval kunnen boosten : Zuretha, Urephon, Medea, Lysippe, en talloze anderen.
Verdedigers kunnen gebruik maken van : NIEMAND (spelers die hier Helena zetten, spreken off topic) - waarom verdedigende helden bestaan in dit systeem is mij een raadsel.
- Boosters: Aha dit is dan toch iets wat je kan gebruiken bij een verovering om je stad te verdedigen. Nope, Een verdediger kan bij verovering GEEN ENKEL GEBRUIK maken van boosters om zijn verdediging te helpen.
Aanvallers kunnen gebruik maken van : Tyches zegen (+10%) samen met Epische verbeterde aanval (+20%), en nog enkele andere boosters.
Verdedigers kunnen gebruik maken van : u raad het al NIETS, NADA, NOPPES

De verdediger moet zich bijkomend ook op 2 vlakken verdedigen, zowel zijn grondtroepen moeten het overleven alsook zijn zeetroepen. Terwijl de aanvaller zich kan concentreren op 1 vlak (meestal doen ze dat niet omdat het enige dat telt GP scoren is)
Het feit dat de aanvaller zoveel mogelijkheden heeft om zijn aanval te boosten, geeft hem ook een groter voordeel op het scoren van gevechtspunten (GP)

Voordelen voor de aanvaller:
Een aanvaller kan dus makkelijk elke aanval boosten van 40% tot 60 % (zonder bonusses van de tempels - dan is het nog meer)
Een aanvaller kan kiezen welke defensie aan te vallen land of zee
Een aanvaller kan zich 8 uur voorbereiden op een aanval. Wachten op gunst, juiste held op de juiste plaats zetten, schicht, aardbeving, narcisme ter voorbereiding doen.
Een aanvaller kan hierdoor veel meer GP scoren

Voordelen voor de verdediger: een volle prullenmand
Een verdediger kan zijn teamgenoten vragen hun OS er mee voor te zetten, met zijn vingers draaien en stadsbescherming casten.
Zijn verdedigende helden zijn voor de prullenmand, zijn verdedigende boosters gooit hij daar bovenop en zijn verdedigende spreuken dienen om het mandje vol te krijgen.

Het veroveren van steden is dus geen speloptie, want zelfs als je een stad wil nemen van een kleinere speler/alliantie dan stuurt deze een pm (wat trouwens in veel spelers hun profiel staat aangegeven) om te verwittigen dat er een concentratie is van verdedigers in zijn stad en dat er GP te verdienen valt.

Daarom is dit een belachelijk overname systeem, dat ook jammer voor mij een einde aan dit spel aangeeft. Ik ken nu het spel goed genoeg om te weten dat het niet deugd.

Want zelfs na al dit ... na al de bovenstaande voordelen voor aanvallers, en alle redenen om te verovering niet te doen, heeft de aanvallende speler Ares' leger. Het effect van een volledige woede pool van Ares' leger is zoals mijn zoon zou zeggen, dikke OOOH PEEE (overpowered). De pool vol krijgen is kinderspel. 3 of 4 aanvallen met bloedlust en je hebt een volle pool. (je kan bijvullen met Ares opoffering)

Vanaf dat het duidelijk is wat je hiermee kan zijn GP verdienen op de tempels ook kinderspel en met een verdubbelaar kan je makkelijk 40 tot 50K GP maken, zoniet meer (afhankelijk van wat er in de tempel nog staat)
Zee aanvallen heb ik niet kunnen proberen, want die waren al allemaal verslagen, toen ik doorhad wat er gebeurde.

Wacht, wacht, wacht ... er is wel iets dat in het voordeel van de verdediger speelt. De nachtbonus ... deze is niet uitgevonden om de verdediger te ondersteunen in zijn veroveringspoging, maar is hier wel tot uitgegroeid. De nachtbonus diende om iedereen een nachtrust te gunnen, waarbij een verdediger toch wat ondersteunt word. Maar is nu het enige middel dat een speler die een overname wil bewerkstelligen in zijn inventaris heeft en Helena is daarbij de enige held die kan helpen ... Triestig.

Aan Grepolis:
Misschien eens tijd dat iemand van de ontwikkelaars zelf het spel eens speelt en ziet wat voor monster hij heeft gecreëerd. Ik blijf van Grepolis houden, maar dit is te zot voor woorden. Je ontwikkeld een hele bool helden, boosters en spreuken die je niet kan gebruiken.

Nu ik had beloofd om aan te geven hoe je dit spel speelt om aan de top te spelen.
- Allereerst vraag je op het begin van het spel aan een paar vrienden om ook steden te bouwen. Je neemt deze uitgebouwde stad dan van hem/haar over en dan bouwen zij weer een nieuwe voor je. In elk van je eerste steden, krijg je namelijk alle boosters van Grepolis om je stad sneller uit te breiden en ontwikkelen. Je kan misschien zelf een locatie kiezen waar je wil dat ze bouwen. Laat ze dit een keer of 3, vier doen, en meteen heb je een voorsprong op iedereen in het spel, die nog probeert om eerst een stad te veroveren van iemand anders. Het is vanzelfsprekend dat je hier ook wat GP te scoren hebt, laat je vrienden hun troepen aan je opofferen voor mooie GP. DIT IS GEEN PROBLEEM, het mag van Grepolis - als je dit aangeeft is er in ieder geval toch geen gevolg.
- Het is een goed idee om je goud op het begin van het spel te gebruiken om je cultuurlevel omhoog te kopen. De eerste 5 tot 10 cultuurlevels koop je meteen op met goud. Daarna ga je pas je punten omzetten met zegetochten.
- Val zo snel als mogelijk de tempels aan (VS) en gebruik Ares' leger zoveel mogelijk. Drie of vier volle aanvallen met bloedlust en je pool is vol.
- Probeer zo snel als mogelijk Zuretha en Aristoteles in je arsenaal te kopen en boost deze zo hoog mogelijk. Eerst moeten toch de schepen weg in de tempels (of je moest vliegers gebruiken, maar dat duurt langer om deze te maken)
- gebruik verdubbelaars (= vanzelfsprekend)
- Sticht een nieuwe stad op een nieuw eiland (je moet niet veroveren, dat heeft geen zin - of het moest echt een eitje zijn, wat wil zeggen, waar je niet hoeft te verdedigen) 1 stad per eiland is het beste om genoeg GS te hebben en zoveel mogelijk stadsfeesten te houden.
- je hoeft op deze manier ook geen verdedigende troepen te maken en geeft dus ook geen GP weg aan andere spelers. Je kent ze wel, diegenen die denken dat dit spel is gemaakt om steden te veroveren. lol
- er zijn nog bijkomende tips, maar die zijn zo vanzelfsprekend, dat het overbodig lijkt deze te vernoemen.

En voila je staat op de eerste plaats.

En als de tempels leeg zijn, zoek je plaatsen waar veel volk samenkomt (bij een verovering bijvoorbeeld) en gooi je aanvallers hier op om GP te scoren. Bij wie dat is speelt geen rol.