• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

OCD-obsessieve compulsieve stoornis

Is er iemand die hier ook last van heeft, ik hoop dat ik hierin niet alleen sta en niet voor halve gare wordt versleten.


Wat is OCD?
Een definitie

De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS, ook: OCD), ook vaak obsessief-compulsieve stoornis genoemd, is een psychische aandoening die in het DSM-IV is gecategoriseerd als angststoornis. De oude naam van de aandoening is dwangneurose. OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd. De OCS-patiënt voert deze handelingen (compulsies) uit als reactie op dwangmatige gedachten (obsessies). Voor anderen lijken deze handelingen overbodig en zij hebben ook geen oog voor de details, maar voor de patiënt zijn deze handelingen van vitaal belang en moeten ze volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd om vermeende nadelige gevolgen te voorkomen. Voorbeelden zijn het zeer vaak controleren of een deur gesloten is of het overmatig vaak wassen van de handen (niet te verwarren met de specifieke smetvrees of mysofobie).

Bron: Wikipedia, http://nl.wikipedia.org.

Tot zover de definitie…Er worden dus verschillende afkortingen en termen gebruikt (OCD, OCS en dwangneurose) voor dezelfde aandoening, die te maken heeft met dwanggedachten en dwanghandelingen. Maar wat is OCD, wat betekent het in de praktijk?

Nader uitgelegd…

Als je OCD hebt, heb je last van dwanggedachten en daarbij behorende dwanghandelingen. Dwanggedachten zijn gedachten, beelden en impulsen die steeds maar terug blijven keren in je hoofd en niet weg lijken te willen gaan. Je hebt daarbij het gevoel dat je geen controle hebt over die gedachten en je ervaart ze als hinderlijk en opdringerig. Deze gedachten zitten je normale gedachten in de weg en zijn veelal erg vermoeiend.

Zo zijn er mensen die voortdurend het idee krijgen dat ze iemand iets aangedaan hebben of die juist bang zijn om iemand iets aan te doen. Zoals iemand aanvallen met een mes, of op andere wijze letsel toebrengen. Andere mensen zijn voortdurend voor rampen die zullen gebeuren als ze niet controleren of alle deuren en ramen dicht zitten of zijn bang dat mensen ernstig ziek zullen worden als ze niet het toilet voortdurend schoonmaken. Sommige mensen denken dat het uitvoeren van bepaalde rituelen (de deur drie keer open en dicht doen, tellen, iets op een bepaalde manier neerzetten) nodig is om rampen en ziektes te voorkomen.

Ook obsessies op het gebied van seksualiteit, relaties en religie komen vaak voor en kunnen voor veel twijfel, onrust en onzekerheid zorgen.

Er zijn dus vele verschijningsvormen van dwanggedachten en dwanghandelingen. Een belangrijk kenmerk van OCD is dat deze gedachten bijna altijd aanwezig zijn en het dagelijkse leven verstoren, vaak in ernstige mate. Mensen met OCD kunnen uren per dag besteden aan zowel de gedachten als de handelingen.

Het is belangrijk om het verschil tussen OCD en ‘normale’ angst en handelingen te zien. Bijna iedereen controleert wel eens of de deur op slot zit of het gas uit is, dat is tot op zekere hoogte ‘normaal’. De gedachte erachter is evenwel heel anders bij OCD en ook de intensiteit van zowel gedachte als handeling.

Wel of geen OCD?

Eén van de problemen bij het vaststellen van OCD is dat de symptomen soms veel op die van andere aandoeningen lijken. Sommige vormen van OCD lijken op perfectionisme of ‘gewone’ controledwang en andere vormen hebben vergelijkbare symptomen als piekeren, dwangmatige persoonlijkheid, fobie, depressie of schizofrenie.

Een omschrijving van deze aandoeningen vind je op deze pagina.

Hoeveel mensen hebben OCD?

Omdat OCD een verborgen ziekte is – veel OCD-ers houden hun dwang verborgen voor de buitenwereld en anderen weten niet eens dat ze lijden aan OCD – is het precieze aantal mensen dat in Nederland en Vlaanderen aan OCD lijdt onbekend. Desondanks wordt geschat dat zo’n 2 a 3 procent van de bevolking op één of andere manier aan dwang lijdt of daar aan geleden heeft. Dat betekent: zo’n 300.000 tot 400.000 mensen in Nederland, en zo’n 100.000 tot 200.000 in Vlaanderen.

Op welke leftijd begint OCD?

De leeftijd waarop OCD voor het eerst de kop opsteekt, varieert van de peuterleeftijd tot aan de volwassenheid. Een groot deel van mensen die lijden aan dwang, krijgt daar op jonge leeftijd – als kind of als puber – al last van. Omdat OCD zo hardnekkig is en vaak niet op de juiste manier behandeld wordt, blijven de meeste OCD-ers tot in hun volwassenheid last houden van dwangklachten.

Wat is de oorzaak van OCD?

Dat is helaas nog niet precies bekend. Er zijn wel sterke aanwijzingen dat het probleem ligt in de communicatie tussen diverse gebieden in de hersenen. Van grote invloed op die communicatie is een stof genaamd serotonine die zorgt voor de overdracht van impulsen tussen de zenuwcellen in de hersenen. Er wordt gedacht dat een te laag serotoninegehalte ervoor zorgt dat onder andere OCD de kop op kan steken. Vandaar ook dat medicijnen die het serotoninegehalte in de hersenen verhogen, kunnen helpen tegen OCD.

Is OCD erfelijk?

Er is nog geen gen gevonden dat OCD veroorzaakt, alhoewel het regelmatig voorkomt dat meerdere leden van een familie last hebben van dwang. Waarschijnlijk is dat er – net als bij veel andere stoornissen – een aanleg voor OCD aanwezig is, maar dat factoren van buitenaf – bijvoorbeeld veel stress, traumatische gebeurtenissen, of het afkijken van dwangmatig gedrag van anderen – de zet kunnen geven die nodig is om OCD te krijgen. Opvallend bij OCD binnen families is vaak dat leden verschillende variaties van dwang hebben: dus een vader heeft controledwang en zijn zoon heeft juist last van wasdwang. Niet de symptomen worden ‘overgenomen’, maar wel de dwang.
 

DeletedUser23628

Gast
Een halve gare ben je sowieso niet:)

lijkt me een lastige ziekte om mee om te gaan. ik ken een aantal mensen die er trekjes van hebben en zij hebben er al veel last van.

Niemand reageert maar ik kan me niet voor stellen dat niemand anders er last van heeft.
Het is misschien een iets te gevoelig onderwerp voor vele.
 

DeletedUser20125

Gast
Het lijkt me een onderwerp waarrond er nog veel taboe rust... ik denk dat er wel meer mensen last van hebben. En dat dit mits juiste behandeling kan verholpen worden. Ikzelf heb het gelukkig niet...

Goed discussieonderwerp!
 

DeletedUser21490

Gast
Ik heb OCD, geen diagnose maar weet het wel zeker. Ik heb geen controledwang (in de zin van dat ik 10x kijk of mijn deur op slot zit) maar wel wasdwang, volgordedwang, controledwang (in de zin van dat ik een echte control-freak ben, als iets niet gaat zoals ik het gepland had ontplof ik van binnen).
 

Araluen

Manticore
Ik heb OCD, geen diagnose maar weet het wel zeker. Ik heb geen controledwang (in de zin van dat ik 10x kijk of mijn deur op slot zit) maar wel wasdwang, volgordedwang, controledwang (in de zin van dat ik een echte control-freak ben, als iets niet gaat zoals ik het gepland had ontplof ik van binnen).

dat is lastig. . .

hoe weet je daarmee om te gaan? daar ben ik best benieuwd naar.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb dat alleszins als m'n eenheden niet even zijn word ik er gestressed van
 

DeletedUser21490

Gast
dat is lastig. . .

hoe weet je daarmee om te gaan? daar ben ik best benieuwd naar.

Wasdwang is heel simpel, ik was mijn handen zodra ze vies voelen, dus als ik wat te drinken haal zet ik mijn beker naast mijn laptop neer, was mijn handen en raak daarna pas mijn laptop weer aan. Ik eet ook nooit terwijl ik drink, ik eet eerst, was mijn mond en dan drink ik pas, uitzondering voor als ik mijn beker direct als ik klaar ben in de vaatwasser zet.

Met volgordedwang bedoel ik dat als ik een schaaltje met 3 kleuren snoepjes heb, zeg rood, geel en groen, ik ze in die volgorde zal eten. Dus rood, geel, groen, rood, geel, groen, rinse and repeat, i.p.v. dat ik gewoon wat pak en opeet zonder er bij na te denken.

Controledwang hangt een beetje volgordedwang samen, een goed voorbeeld is dat als ik bij een spel een kleine fout maak waardoor ik maar 4 van de 5 sterren als score krijg, dat ik de neiging kan krijgen om telkens opnieuw te beginnen om een score van 5 sterren te halen, al heb ik er geen plezier in. Denk hieraan bij spellen als L.A. Noire waar ik bij een ondervraging altijd alle vragen goed wil hebben of Splinter Cell waar ik als ik per ongeluk een alarm o.i.d. af laat gaan ik weer laad vanaf het laatste checkpoint.

Nog een ander voorbeeld is dat ik niet zomaar een serie van 4 delen (spel of televisieserie) begin te kijken bij deel X, ik begin altijd bij deel/seizoen 1. Ondanks dat Assassin's Creed al 6 jaar oud is ben ik begonnen bij het 1e spel i.p.v. bij een nieuwer spel als Assassin's Creed III te beginnen.

Ik heb dat alleszins als m'n eenheden niet even zijn word ik er gestressed van

Heb ik ook, ik bouw nooit 7 VS, dan bouw ik er 5. Ik bouw nooit 57 ruiters, dan bouw ik er 50. Als ik mijn senaat van 24 naar 14 sloop dan zet ik eerst 6x en daarna 4x slopen aan i.p.v. 7x (volle bouwrij) en 3x, simpelweg omdat ik een even getal wil hebben.

En nu voelen mijn handen vies, even wassen. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ik had dat met de volume van de tv tot mijn 18e ofsoo ik zette het altijd op 5 - 10 - 15 -20 etc. etc.
Maar nu denk ik gewoon **** it is goed tog ? xD Als je zo denk.. maar ook zo over andere.. of de gedachte wat mensen van jouw vinden etc. etc. zal je weinig stres beleven. En een heerlijk leven hebben
En wat betreft dat handen wassen. Het is juist goed om zo nu en dan bactieren binnen te krijgen. Zo leerd je lichhaam anti stoffen aan te maken. En een gezonden levenstyl niet te vergeten. En hiermee bedoel ik geen kankerverwekkende stoffen die tegenwoordig in veel voedsel zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
En wat gebeurt er dan met je als je die dwanghandeling aanvalt door de handeling 180 graden om te draaien? In het voorbeeld van de even getallen zou dat dan betekenen dat je juist alles op oneven getallen gaat zetten, terwijl je oorspronkelijk wil dat het even getallen zijn.
 

DeletedUser

Gast
In hoeverre is een dwangmatige handeling normaal, en wanneer is het OCD?
Bijvoorbeeld, als kind hield ik me altijd aan alle regels. Zoals op het zebrapad lopen, het zebrapad zijn de witte strepen. Dan mag ik niet op het grijze asfalt, maar ALLEEN op de witte strepen. Dat heb ik jaren gedaan (t/m mijn 12e ofzo). Is dat OCD? Nee, dat is gewoon een kind die iets te letterlijk opvat, en het later als leuk spelletje ziet.

Ik ken iemand die door gebied met veel afwisselende schaduw/zon naar school fietste, en er een spelletje van maakte om in de schaduw in te ademen, en in de zon uit te ademen. Dit vond hij later zo moeilijk om los te laten, dat hij bij wijze van spreke bleef doen, en zijn adem inhield tot hij duizelig werd als er een te lang stuk kwam met zon. Dat begint zorgelijk te worden, maar is dat dan OCD?

OCD moet je ook niet verwarren met het autismespectrum, dat kan ook een oorzaak zijn van verschillende dingen (bijvoorbeeld vervelend voelen als iets niet gaat zoals jij wilt).
 

DeletedUser23628

Gast
Ik ben er dus verder niet heel bekend mee maar het lijkt me dat je van OCD kan spreken als men echt in paniek raakt als een bepaalde handeling niet gedaan word.

Er is op fox een serie (misschien niet het juiste woord) waar ze een aantal patiënten en psychiaters volgens die behandelen of worden behandeld om van hun dwang af te komen.

Diep respect voor de mensen die er elke dag mee moeten leven!
 

DeletedUser21490

Gast
Ik had dat met de volume van de tv tot mijn 18e ofsoo ik zette het altijd op 5 - 10 - 15 -20 etc. etc.
Maar nu denk ik gewoon **** it is goed tog ? xD Als je zo denk.. maar ook zo over andere.. of de gedachte wat mensen van jouw vinden etc. etc. zal je weinig stres beleven. En een heerlijk leven hebben
En wat betreft dat handen wassen. Het is juist goed om zo nu en dan bactieren binnen te krijgen. Zo leerd je lichhaam anti stoffen aan te maken. En een gezonden levenstyl niet te vergeten. En hiermee bedoel ik geen kankerverwekkende stoffen die tegenwoordig in veel voedsel zit.

Heb ik ook. :p

Heb overig ook altijd als ik ergens een kolo heb liggen een knagende wil om de kolo terug te trekken. :O
 
Bovenaan