• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Olie Industrie zijn criminelen.

DeletedUser

Gast
AW: Olie Industrie zijn criminelen.

Ik ben dan weer WEL een voorstander van waterstof... Dit is een alternatieve brandstof die voldoende energie in zich heeft en bezit niet alle nadelen.

Dit is een serieuze optie, alleen zeer kostbaar om veilig in een transportmiddel toe te passen.

DeletedUser

Gast

Maar om dit op te wekken heb je ook weer energie nodig.
Als dat niet op een milieuvriendelijke manier gebeurt heb je wéér niks aan waterstof.

(doe ze dat echter wel dan is het een zeer zuinige goede vervanging.)

DeletedUser

Gast

Het zal allicht CO² neutraler zijn dan het raffineren van CRUDE OIL tot de bekende brandstoffen die wij vandaag de dag kennen;

- High Sulfur stookolie
- Low Sulfur stookolie
- Diesel
- Kerosine
- Benzine
- Liquid Petroleum Gas

(Met als residu asfalt en teer)

Tevens zal de eindgebruiker van al deze brandstoffen minder CO² uitstoten waarmee de complete cyclus een GIGANTISCHE reductie in CO² uitstoot zal inhouden.

Ten aanzien van de infrastructuur zal weinig tot niets veranderen, immers blijft men energie halen uit het verbranden van een stof. Het enige dat ik mij afvraag....waar leggen wij in dit geval wegen mee aan? Het residu van het raffinage proces dat wij nu kennen wordt immers gebruik door de wegenbouw....

DeletedUser

Gast

Het punt dat gemaakt wordt is dat je geen waterstof hebt zonder energie input, dus je hebt geen brandstof tenzij je iets anders verbrandt om waterstof te maken.

Het is leuk in theorie, maar in de praktijk staat er ergens een kolenfabriek te roken om jouw je "milieuvriendelijke" waterstof te geven.

DeletedUser

Gast

Het punt dat gemaakt wordt is dat je geen waterstof hebt zonder energie input, dus je hebt geen brandstof tenzij je iets anders verbrandt om waterstof te maken.

Dit klopt niet helemaal. Je hoeft feitelijk niets te verbranden om waterstof te produceren! Men kan op vier manieren waterstof produceren;

1. Biologische productie
    Hierbij wordt gebruik gemaakt van algen in het water.
  2. Elektrolyse
    Hierbij wordt met koolstof of koper, middels electriciteit waterstof gemaakt.
  3. Thermochemische productie
    Chemische reactie tussen stoffen zorgt voor hitte en het eindproduct is waterstof.
  4. Fotokatalytische productie
    Redelijk nieuwe techniek op basis van zonnecellen, waarbij middels een foto-electrochemische cel, fotokatalyse plaatsvind.

Het is leuk in theorie, maar in de praktijk staat er ergens een kolenfabriek te roken om jouw je "milieuvriendelijke" waterstof te geven.

Dit is onjuist! Zie het bovenstaande. Voor de volledigheid voeg ik toe dat er VEEL meer manieren zijn om energie op te wekken. Het is geen vaststaand gegeven dat een kolenfabriek de electrische energie zal moeten gaan leveren.

Pure hypothese mijnerzijds;
Wanneer men de infrastructuur omtrent de productie van waterstof zo CO² neutraal mogelijk aanlegt, -dit bijvoorbeeld door zonne-energie, wind energie of zelfs kernreactoren-, kan men alle overige energie welke de maatschappij nu onttrekt uit de vuile kolenfabrieken (verbranding) onttrekken uit een waterstofcentrale.

Het is en blijft een hypothese, maar denk dat iedereen inziet dat het stukken CO² neutraler blijkt dan nu het geval is.

DeletedUser

Gast

Het voornaamste probleem is dat elk van die opties gebruik maakt van een energiemethode die op dit moment nog niet in gebruik genomen kan worden wegens beperkingen in de technologie.

(En 2. valt sowieso af, want elektriciteit moet je ook ergens opwekken, dus dan kun je net zo goed de voorliggende reactie gebruiken)

Het zal uiteindelijk zeker wel mogelijk zijn though. Wat waarschijnlijk een van de dingen is die de ontwikkeling het meest tegenhoudt is, zoals ik eerder al zei, het feit dat olie nou eenmaal geld waard is en overschakelen naar waterstof slecht is voor de zaken.

DeletedUser

Gast

Naar mijn idee worden wind- water- en zonne-energie hier te makkelijk afgeserveerd.
Wat betreft de zonne-energie begrijp ik dat hier in Nederland de zonnekracht niet groot genoeg is om zonnepanelen te groeperen en als energiecentrale te laten fungeren. Bovendien is Nederland te dichtbevolkt voor het gebruik van (grote) zonne-energiecentrales. Particulieren kunnen echter wel zonnepanelen op hun dak zetten, en hoewel ze een zeer lange terugverdientijd hebben, is dit, zeker met subsidie, rendabel.
En dan nu windenergie. Een windmolen heeft een terugverdientijd van slechts 3 tot 6 maanden. Er zouden ook windmolens in de noordzee geplaatst kunnen worden, zoals al vaker is voorgesteld. Deze windmolens zullen dan een langere terugverdientijd hebben, maar als je het vergelijkt met een belegging zul je binnen enkele jaren een hoger bedrag terughebben dan met een succesvolle belegging. Probleem hierbij is dat mensen windenergie prima vinden, maar niet bij hun in de buurt. Er zijn wettelijke normen over geluidsoverlast, en toch wil men geen windmolen in de buurt.
En ten slotte, waterenergie. Dat het afdammen van rivieren in het vlakke Nederland weinig energie oplevert kan iedereen je vertellen. Maar dat is niet de enige manier om energie uit water op te wekken. Men kan gebruik maken van golfkracht, deze vorm van energie wordt opgewekt aan de kust. De eerste (werkende) modules zijn er al, aan de franse kust. In principe moet dat ook prima in Nederland kunnen.
Wat betreft waterstof, er is energie nodig om dit te produceren. Deze energie wordt nou enmaal vaak opgewekt volgens conventionele manieren, ook al kan het duurzaam.
Voor deze vormen van duurzame energie zijn enkele dingen cruciaal:
Ten eerste politieke wil, zoals iets waardoor protest tegen windmolens alleen tot resultaat leidt als dit protest gerechtvaardigd is.
Ten tweede duurzame omgang met de grondstoffen. Er zijn voor zonnecellen, generatoren in windmolens, en lithium-ion batterijen zeldzame metalen nodig. Hiermee zijn 2 problemen: 1 ze raken op, geldt eigenlijk voor allerlei metalen die hiervoor (en sommige ook voor mobieltjes) worden gebruikt zoals palladium, neodymium en lithium. 2 de productie is vaak in handen van potentieel onbetrouwbare landen, zoals china, die de export van deze metalen flink aan banden legt, ondanks dat zij van enkele hiervan 90% van de wereldwijde reserves hier van hebben. Probleem 1 is op te lossen door middel van recycelen, probleem 2 ligt echter gevoeliger.
En mensen die zeggen dat het onmogelijk is om in Nederland een groot deel van de energie duurzaam op te wekken, Denemarken zit al op 50%.
Duurzame energie bij bedrijven zal ik echter niet behandelen, hier is mijn kennis namelijk ontoereikend.

DeletedUser

Gast

Een windmolen heeft een terugverdientijd van slechts 3 tot 6 maanden.

Laatste keer dat ik hoorde over de terugverdientijd van een windmolen was het nog 20 jaar.

En mensen die zeggen dat het onmogelijk is om in Nederland een groot deel van de energie duurzaam op te wekken, Denemarken zit al op 50%.

Denemarken heeft een bevolkingsdichtheid die meer dan 3x zo laag is als die van Nederland, dat maakt het een stuk makkelijker om een heleboel ruimte te gebruiken voor energie opwekking.

DeletedUser

Gast

Laatste keer dat ik hoorde over de terugverdientijd van een windmolen was het nog 20 jaar.

Denemarken heeft een bevolkingsdichtheid die meer dan 3x zo laag is als die van Nederland, dat maakt het een stuk makkelijker om een heleboel ruimte te gebruiken voor energie opwekking.

De info over de windmolen klopt wel; ik heb meegedaan met het mep(model european parliament), en het lijkt me dat daar de bronnen wel kloppen.
En dat van de bevolkingsdichtheid klopt, maar het geeft wel aan dat we i.i.g een groter deel van de energie duurzaam op kunnen wekken. Bovendien hebben we ook nog een groot stuk Noordzee waar we windmolens neer kunnen zetten, daar woont niemand.

DeletedUser

Gast

De info over de windmolen klopt wel; ik heb meegedaan met het mep(model european parliament), en het lijkt me dat daar de bronnen wel kloppen.
En dat van de bevolkingsdichtheid klopt, maar het geeft wel aan dat we i.i.g een groter deel van de energie duurzaam op kunnen wekken. Bovendien hebben we ook nog een groot stuk Noordzee waar we windmolens neer kunnen zetten, daar woont niemand.

Hmmm in de Noordzee staat al een flink windmolenpark, voor de kust van IJmuiden.

DeletedUser

Gast

Wat zijn de eisen en voorwaarden van een windmolen die zichzelf in 3 tot 6 maanden terugverdiend? Dan zouden ze namelijk wel een gigantische hoeveelheid elektriciteit op moeten wekken, gezien hoeveel tijd en geld het kost om zo'n ding te installeren.

En het verschil tussen 3-6 maanden en 20 jaar is ook niet een geval van "recente technologische ontwikkeling" volgensmij.

DeletedUser

Gast

Maar zitten wij ook te wachten op 30.000 windmolens in de noordzee?

Kan iemand wat doen aan de verschrikkelijke topicstitel misschien?

DeletedUser

Gast

Dat geeft maar aan dat het mogelijk is.

Ik denk alleen niet dat de havens er blij mee zullen zijn... Deze objecten zouden namelijk maximaal 12 NM (zeemijl) uit de kust geplaatst kunnen worden (i.v.m. internationale wateren daarbuiten) en dit zorgt ervoor dat schepen (dus ook recreatievaart) meer worden geconcentreerd in en rond de 'shippinglanes'. Laten wij niet vergeten dat wij aan één van de drukst bevaren stukken zee wonen! ;) Zie kaartje; (Gele lijnen zijn drukst bevaren)

shipping+lanes.gif

Tevens zal de aanleg van een windmolenpark in de buurt van havens ervoor zorgen dat de uitbreidingsmogelijkheden van deze havens in het gedrang komt.

Ik ben van mening dat de luxe om groen te kunnen denken voor een groot deel in de Rotterdamse haven verdiend wordt. Het is namelijk een feit dat welvaart een vereiste is om de groene droom na te jagen.

DeletedUser

Gast

We kunnen natuurlijk ook gewoon België vol zetten met windmolens en zonnepanelen ;)

DeletedUser

Gast

Wind energie is vervuilend

Wrm?

Om die mooie Wind Molens te maken komt er meer vervuiling Los dan dat het ooit zal schoon maken

DeletedUser

Gast

Kortzichtigheid ahoy!

Ik heb in dit topic maar niet gereageerd, heeft denk ik niet te maken met kortzichtigheid, maar met aandacht vragen te maken wat deze fijne Christen hier presteert op het forum.

DeletedUser

Gast

Ik heb in dit topic maar niet gereageerd, heeft denk ik niet te maken met kortzichtigheid, maar met aandacht vragen te maken wat deze fijne Christen hier presteert op het forum.

Lol, de mooie Nederlandse staat heeft dat vertelt he?

Dat windmolens goed zijn

Kijk eens naar de feiten joh

Bovenaan