AW: Olie Industrie zijn criminelen.
Naar mijn idee worden wind- water- en zonne-energie hier te makkelijk afgeserveerd.
Wat betreft de zonne-energie begrijp ik dat hier in Nederland de zonnekracht niet groot genoeg is om zonnepanelen te groeperen en als energiecentrale te laten fungeren. Bovendien is Nederland te dichtbevolkt voor het gebruik van (grote) zonne-energiecentrales. Particulieren kunnen echter wel zonnepanelen op hun dak zetten, en hoewel ze een zeer lange terugverdientijd hebben, is dit, zeker met subsidie, rendabel.
En dan nu windenergie. Een windmolen heeft een terugverdientijd van slechts 3 tot 6 maanden. Er zouden ook windmolens in de noordzee geplaatst kunnen worden, zoals al vaker is voorgesteld. Deze windmolens zullen dan een langere terugverdientijd hebben, maar als je het vergelijkt met een belegging zul je binnen enkele jaren een hoger bedrag terughebben dan met een succesvolle belegging. Probleem hierbij is dat mensen windenergie prima vinden, maar niet bij hun in de buurt. Er zijn wettelijke normen over geluidsoverlast, en toch wil men geen windmolen in de buurt.
En ten slotte, waterenergie. Dat het afdammen van rivieren in het vlakke Nederland weinig energie oplevert kan iedereen je vertellen. Maar dat is niet de enige manier om energie uit water op te wekken. Men kan gebruik maken van golfkracht, deze vorm van energie wordt opgewekt aan de kust. De eerste (werkende) modules zijn er al, aan de franse kust. In principe moet dat ook prima in Nederland kunnen.
Wat betreft waterstof, er is energie nodig om dit te produceren. Deze energie wordt nou enmaal vaak opgewekt volgens conventionele manieren, ook al kan het duurzaam.
Voor deze vormen van duurzame energie zijn enkele dingen cruciaal:
Ten eerste politieke wil, zoals iets waardoor protest tegen windmolens alleen tot resultaat leidt als dit protest gerechtvaardigd is.
Ten tweede duurzame omgang met de grondstoffen. Er zijn voor zonnecellen, generatoren in windmolens, en lithium-ion batterijen zeldzame metalen nodig. Hiermee zijn 2 problemen: 1 ze raken op, geldt eigenlijk voor allerlei metalen die hiervoor (en sommige ook voor mobieltjes) worden gebruikt zoals palladium, neodymium en lithium. 2 de productie is vaak in handen van potentieel onbetrouwbare landen, zoals china, die de export van deze metalen flink aan banden legt, ondanks dat zij van enkele hiervan 90% van de wereldwijde reserves hier van hebben. Probleem 1 is op te lossen door middel van recycelen, probleem 2 ligt echter gevoeliger.
En mensen die zeggen dat het onmogelijk is om in Nederland een groot deel van de energie duurzaam op te wekken, Denemarken zit al op 50%.
Duurzame energie bij bedrijven zal ik echter niet behandelen, hier is mijn kennis namelijk ontoereikend.