• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Oorzaak -> gevolg

DeletedUser24111

Gast
Oorzaak en gevolg in één beeld zien jullie hem? En wat is jullie mening erover?
 

DeletedUser

Gast
Dit is de link waarop topicmaker doelde in bovenstaand bericht! ;)

Ik neem aan, dat je het d.m.v. helikopters verbranden van kerosine=klimaatverandering versus het aanvoeren van uitblijvende sneeuw door voorgenoemde klimaatsverandering, bedoelde?!

In dat geval: Ik geloof niet in klimaatsverandering door toedoen van de mens!
Sinds het begin heeft de aarde klimaatsverandering gekend en hoewel wij best vervuilen weegt dit nooit op tegen wat de aarde en de omstandigheden zelf veroorzaken. Zo moeten wij b.v. heel wat auto's rijden over een hele lange periode om ook maar in de buurt te komen van de co2 uitstoot van b.v. een enkele vulkaanuitbarsting!
Het klimaat fluctueert nu eenmaal van warm naar koud en weer terug, dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven!
De gedachte dat wij daar invloed op hebben is bespottelijk en geeft maar weer eens weer hoe hoog wij onszelf achten.
Prachtvoorbeeld blijft Chernobyl: Naar onze maatstaven voor de eeuwigheid vergiftigd en de natuur maakt er ondertussen een prachtplek van waar alles gewoon zijn gang gaat... en dan hebben we het over slechts dertig jaren na dato... wat is nu dertig jaar voor de aarde?
 

DeletedUser24555

Gast
Dit is de link waarop topicmaker doelde in bovenstaand bericht! ;)

Ik neem aan, dat je het d.m.v. helikopters verbranden van kerosine=klimaatverandering versus het aanvoeren van uitblijvende sneeuw door voorgenoemde klimaatsverandering, bedoelde?!

In dat geval: Ik geloof niet in klimaatsverandering door toedoen van de mens!
Sinds het begin heeft de aarde klimaatsverandering gekend en hoewel wij best vervuilen weegt dit nooit op tegen wat de aarde en de omstandigheden zelf veroorzaken. Zo moeten wij b.v. heel wat auto's rijden over een hele lange periode om ook maar in de buurt te komen van de co2 uitstoot van b.v. een enkele vulkaanuitbarsting!
Het klimaat fluctueert nu eenmaal van warm naar koud en weer terug, dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven!
De gedachte dat wij daar invloed op hebben is bespottelijk en geeft maar weer eens weer hoe hoog wij onszelf achten.
Prachtvoorbeeld blijft Chernobyl: Naar onze maatstaven voor de eeuwigheid vergiftigd en de natuur maakt er ondertussen een prachtplek van waar alles gewoon zijn gang gaat... en dan hebben we het over slechts dertig jaren na dato... wat is nu dertig jaar voor de aarde?

Daar ben ik het niet mee eens. Sure, de aarde zelf is ook een bron van klimaatverandering, maar wij als mens hebben dat proces versneld, zonder dat we het wilden. Het is zeker niet zo dat de mens de enige meespelende factor is, maar we zijn er wel degelijk één. Dat wij niet bewust invloed hebben uitgeoefend op de verandering van het klimaat betekent ook dat wij onszelf helemaal niet zo hoog hebben geacht, die opmerking steunt op geen enkele argumentatie.

Je opmerking over de uitstoot van vulkanen klopt ook niet: http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/uitstoot-van-koolstofdioxide-door-vulkanen
 

DeletedUser

Gast
Versnellen is wat anders dan veroorzaken! Ik vlak onze co2 uitstoot niet uit, zeker niet het deel veroorzaakt door ouderwetse energiecentrales! Wat betreft de vulkanische activiteit zijn er ook meerdere berichtgevingen te vinden die elkaar tegen spreken. Lijkt vaak een beetje dat het standpunt van de onderzoeker doorslaggevend is in het uiteindelijke rapport. Feit is, dat de grootste klimaatverschillen in de historie van de aarde veroorzaakt werd door vulkanische activiteit! Mijn statement m.b.t. de verheven positie van de mens is gericht op het idee, dat wij dit proces kunnen doorbreken door minder uit te gaan stoten of dat wij uberhaubt deze processen kunnen sturen of beinvloeden. Waar de mens denkt het proces te versnellen of te kunnen doen vertragen, spreken we over minimale tijdsbestekken, zeker vanuit standpunt aarde bekeken.
 
Bovenaan