• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Orgaandonor

DeletedUser20935

Gast
Als verpleegkundige ben ik meer dan 10 jaar werkzaam in het ziekenhuis en heb daar het nodige ellende van andere van dichtbij mogen meemaken.
Wat me nog steeds raakt is het feit dat er in Nederland te weinig orgaandonoren zijn.
Daarom zou ik graag jullie mening willen weten over de volgende stelling;

Als je geen orgaandonor bent, heb je ook geen "recht" op een orgaan als die nodig zou hebben

mvg, een orgaandonor
 

DeletedUser

Gast
ik vind dat je er inderdaad geen recht op hebt tenzij 18- maar aangezien we in Nederland een zorgstaat zijn zal het nooit zover komen dat je geen orgaan krijgt als je zelf geen donor bent maar het sysrteem waar de regering ooit mee bezig is geweest om te zorgen dat je vanaf je 18e standaard donor wordt tenzij je bezwaar maakt dat dat al een deel zou oplossen omdat het bekend is dat veel mensen het wel willen maar op de momenten wanneer ze in staat zijn om dat even snel te regelen dat ze het dan gewoon vergeten
 

DeletedUser

Gast
Ikzelf doneer alles als ik dood ga, omdat ik het zelf toch niet meer nodig als ik er niet meer ben. Dan kan ik er beter maar iemand anders van laten genieten.
Ik vind niet dat je totaal geen kans meer moet maken op orgaandonatie, maar ik vind wel dat je achteraan de lijst moet komen, oftewel degene die wel doneren moeten voorrang krijgen op mensen die geen organen doneren.
Daarnaast zoals Mike zegt, vind ik ook dat Nederland het geen-bezwaar-systeem moet instellen, net zoals België op dit moment heeft. Dus iedereen is standaard orgaandonor vanaf zijn 18de levensjaar, tenzij je daar bezwaar tegen maakt.

Het probleem met het tekort op orgaandonoren ligt denk ik meer bij het probleem dat organen binnen een hele korte tijd uit het lichaam gehaald moeten worden. Bij hersendood heb je bijvoorbeeld nog maar 30 minuten om de nieren uit het lichaam te halen. Dit kan je moeilijk op straat doen, dus als iemand overlijd thuis of bij een ongeval moet je binnen 30 minuten de dode man/vrouw naar het ziekenhuis brengen én de organen veilig stellen.
Mensen kunnen dus eigenlijk (bijna) alleen in het ziekenhuis sterven om van hun organen gebruik te kunnen maken.
 

DeletedUser19689

Gast
Als ik inderdaad sterf, mogen ze van mij ook alles hebben wat nog enigszins van nut kan zijn. Ik kan er zelf toch niets meer mee doen, dan kan je inderdaad beter nog anderen helpen.
Hetzelfde met bloed doneren, dat is ook maar een kleine moeite die ik zeker vanaf mijn 18 ga doen.
 

DeletedUser20686

Gast
Ik ben zelf ook al 5 jaar orgaandonor en ben het volledig eens met wat Marc zegt. Echter voor deze discussie ben ik wel nieuwsgierig naar wat punten van 18+ers hier die geen orgaandonor zijn? Waarom heb je hier bewust voor gekozen ? Ik neem aan dat de meeste mensen toch wel op de een of andere manier in aanraking hiermee zijn gekomen?
 

DeletedUser2792

Gast
Ik ben ook donor, van mij mogen mensen die geen donor zijn wel mijn organen mogen ontvangen. Het is volgens mij inderdaad vaak dat mensen het gewoon "vergeten" en het niet opzettelijk is. Als iemand er wel problemen mee heeft zal daar wel een reden voor zijn en is voor mij geen reden dat deze mensen geen orgaan mogen ontvangen.

Mocht het zich voordoen dat ik over mijn kinderen zou moeten beslissen om hun organen af te staan weet ik niet of ik zo dapper zou zijn die beslissing te kunnen nemen. Ik zou dat liever al eerder vastzetten, geen idee of dat mogelijk is.

Ik heb trouwens ook gehoord ( weet niet of het echt waar is of onzin) dat ook al is iemand een donor, als de echtgeno(o)t(e) het er niet mee is na overlijden dat ze dan alsnog geen organen mogen gebruiken.
 

DeletedUser

Gast
als ik 18 ben wordt ik meteen donor.
als ik dood ben en ik doe dat niet dan rot het weg in de grond of wordt het verbrand.
beter iemand anders er nog jaren gelukkig van laten leven.
bloed wil ik niet doneren, niet omdat ik het niet WIL, maar ik heb een beetje een naalden fobie.
 

DeletedUser29125

Gast
het is altijd verdrietig als iemand gered had kunnen worden.
echter ben ik er ook van bewust dat het met donoren niet altijd evengoed gaat en iemand te snel voor dood verklaard wordt.
(daarnaast zijn er in Nederland ook grote orgaanverdienste mee te verdienen in plaats van dat het om de goede daad gaat.wordt er smerig geld aan verdiend over de rug van goede mensen die donoren en de nabestaande krijgen niks terwijl de rest loopt te cashen).

Het is nou eenmaal zo dat als je gaat doneren dat in hele korte tijd moet gebeuren anders vergaat je lichaam.(mssn dat in de toekomst andere technieken zijn om mensen hun lichaam beter te behouden als het een donor geval zou kunnen worden)

ik ben tegen het verplichten van mensen om donor te maken.
omgekeerde wereld hier en te makkelijk om misbruik van te maken.
was de wereld maar eerlijker.

voor de duidelijkheid ik ben niet tegen het zijn van een donor maar tegen het systeem.
en nee ik heb geen bewijs omdat niks bevestigd kan worden omdat het wordt tegen gehouden zoals dat wel met meerdere dingen gaat.

misschien een undercover Nederland zou helpen.

FYI tegenwoordig kunnen we organen maken wat misschien wel goedkoper en sneller is.
je hoeft bij wijze van alleen maar uit te printen.
 
Bovenaan