• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Politieke filosofie; leeslijst

DeletedUser13653

Gast
Of je kijkt gewoon naar het aantal vergasde Joden, zie je toch hoe extremistisch Hitler was. Net als communisme, iedereen was bang om verkeerd over Stalin te praten, en als je dat wel deed werd je zelfs verraden door je vrouw of kinderen.
Beiden even extreem in mijn ogen.

Ik mag toch hopen dat het aantal vergasde joden niet de maatstaaf is voor extremisme.
 

Gollum Returns

Manticore
En toch blijft Baudet een lam*** en neem ik hem niet serieus.

Overigens, als je eens een hedendaagse roman wil lezen. Poubelle van Pieter Waterdrinker is een topper. Het overige werk van Pieter is ook lezenswaardig maar wat minder toegankelijk.
 

Gollum Returns

Manticore
Dubbelpost:

Baudet vraagt niets voor niets om een zakenkabinet omdat hij zelf weinig verstand heeft. Het is een elitaire VVD-er die leuk kan filosoferen maar die het zelf ontbreekt aan inhoud. De VVD-ers hebben namelijk ook nergens verstand van en vragen dus vooral het bedrijfsleven om mee te schrijven aan nieuwe wetgeving. Het eerste bedrijf dat mee schrijft aan een wetgeving die nadelig uit kan pakken voor hun zelf moet ik nog tegenkomen. Bedrijven willen winst draaien en wetgeving kan daarin lastig zijn.

Helpt het als ministers een beetje kennis bij zich hebben. Absoluut, met een beetje kennis omtrent transport en mobiliteit was de Betuwelijn nooit aangelegd. Alleen liet de regering zich voorlichten door een stel prutsers. (zogenaamd hoger opgeleiden) Elke trein die over de Betuwelijn dendert kost ons 1000 euro, en dagelijks zijn dat er 100. 365 dagen in het jaar betekent dat we elk jaar 36,5 miljoen subsidie geven aan een spoorlijn terwijl particuliere ondernemers daar tegen moeten concurreren. Men ziet veel oostblokkers op de weg als chauffeur. Bedrijven die oostblokkers inhuren krijgen altijd de zwarte piet. Maar die bedrijven proberen het hoofd boven water te houden omdat ze te maken hebben met oneerlijke concurrentie vanuit Den Haag. Die oostblokkers hoeven niet ingehuurd te worden als bedrijven niet langer kapot geconcurreerd worden met subsidie vanuit den haag. Een Baudet ziet dat niet, Baudet wil meteen de EU uit. Want dat is de oplossing volgens velen. Baudet gaat daarin mee, en praat alleen maar mensen naar de mond. De oplossing is simpeler, we hoeven niet uit de EU, maar we moeten stoppen met de gesubsidieerde concurrentie vanuit den haag. Maar ja, daar denkt zo`n huis-tuin-keuken filosoof als baudet ook niet aan omdat hij er simpelweg geen verstand van heeft. Overdwars op zijn piano liggen kan hij wel, maar voor de rest is het een nutteloze toevoeging aan onze maatschappij.
 

Gollum Returns

Manticore
Triplepost:

Baudet is tegen immigratie, nu loop ik daar ook niet echt warm voor maar je moet de achterliggende gedachte zien te vatten.

Onze boeren krijgen bijvoorbeeld enorm veel subsidie. Dankzij die subsidie kunnen onze boeren vaak net het hoofd boven water houden. Nobel, maar de overproductie wordt vaak gedumpt op de Afrikaanse markt. Dat dumpen van agrarische producten zorgt er wel vaak voor dat de Afrikaanse boer geen droog brood kan verdienen. Je kan dat prima reguleren, zoals de uienboeren het ook doen. Senegal is de grootste afnemer van onze uien. Echter is de markt 2 maanden dicht zodat lokale producten tegen een normale prijs verkocht kunnen worden. Daarna is de Hollandse ui weer meer dan welkom.

Onze overproductie moet een aanvulling zijn, maar dankzij de landbouwsubsidies prijzen we heel vaak de lokale boeren uit de markt. Dus we moeten wat gaan doen aan die dumping op de Afrikaanse markt. Baudet heeft daar ook geen verstand van omdat hij zijn tijd liever liggend doorbrengt op zijn vleugel. Uit de EU is zijn credo, maar Baudet gaat zich snel ontpoppen tot een valse profeet. Baudet is gewoon de zoveelste die het sprookje van Hamelen vertelt.
 

Gollum Returns

Manticore
quatropost.

Mensen zoals Baudet ken ik al heel mijn leven. Op vrijdagmiddag kwamen ze stappen. Meer geld op zak dan goed voor ze was. Vergelijkbaar met de kindjes die kanjer training krijgen op de montessori school. Natuurlijk gaan deze zwakzinnigen naar de universiteit omdat de Uni ook gewoon keihard knaken nodig heeft. Maar hun intellectuele vermogen ligt net boven het veterstrik diploma. Ze mogen zichzelf dan academisch geschoold noemen, het is echter geen synoniem met verstandigheid.
VVD vooraan om de schuld te innen. Maar een bonnetje bewaren schijnt voor het zwakbegaafde VVD lastig te zijn. #BeerputNederland helpt u verder.
 

DeletedUser

Gast
Moet "Aanval op de Natiestaat" inderdaad ook nog eens lezen, al heb ik eerlijk gezegd geen hoge pet op van Baudet en weinig tot geen goede recensies over het boek gezien.
"Oikofobie" Klinkt wel beter en dat is iets waar zijn argumenten, naar wat ik gehoord heb, wel wat meer hout snijden.

De hele EU-discussie moet gewoon gevoerd worden en er is meer dan genoeg goede kritiek, al vind ik de EU nog steeds iets waar we wel bij moeten blijven aangezien de potentie voor verbetering juist zo groot is.
Gollum, het Europees landbouwbeleid is inderdaad een ramp en aangezien de nadelen voor de Afrikaanse markt zo duidelijk zijn, zie ik geen andere mogelijkheid dan dat het klein houden van Afrikaanse concurrentie een gewenst gevolg is. Liefdadigheid tegelijkertijd met de eigen positie veilig stellen.
De Europese vismarkt is net zoiets. Vis is heel goedkoop, met als gevolg dat vissers extreem veel moeten opvissen om nog iets van inkomsten te hebben (waardoor vis minder waard wordt, het versterkt elkaar), terwijl de industrie als geheel verlieslijdend is. Dus de EU geeft subsidie aan de vissers om ze boven water te houden (pun intended) terwijl de vispopulatie steeds verder daalt, in de brexit onderhandelingen speelt dit ook erg mee aangezien de EU in Britse wateren wil kunnen vissen.
De EU heeft de vreemde contradictie dat er marktwerking wordt gepredikt, terwijl concurrenten met passief-agressieve economische maatregelen klein worden gehouden en de interne markt wordt afgeschermd. Het lijkt alsof telkens, als de keuze markt/overheidssubsidie moet worden gemaakt, de EU altijd de verkeerde keuze maakt en dingen als nutsbedrijven privatiseert terwijl de staalindustrie met overheidssteun overeind blijft om China buiten te houden.

Om nogmaals terug te komen op alle spot in eerdere berichten, als ik aan de links-extreme kant boeken van Lenin lees, maakt dat mij geen Leninist. Als ik, rechts-extreem, Mein Kampf leest, maakt mij dat geen Nazi.
Als ik ze allebei lees, eindig ik ook niet in het politieke midden. Zelfs als je weet dat je het er niet mee eens gaat zijn, kan je nog steeds een boek lezen, liever sterke principiële kritiek dan iets uit voorbaat afdoen.
 

Gollum Returns

Manticore
De EU heeft de vreemde contradictie dat er marktwerking wordt gepredikt, terwijl concurrenten met passief-agressieve economische maatregelen klein worden gehouden en de interne markt wordt afgeschermd. Het lijkt alsof telkens, als de keuze markt/overheidssubsidie moet worden gemaakt, de EU altijd de verkeerde keuze maakt en dingen als nutsbedrijven privatiseert terwijl de staalindustrie met overheidssteun overeind blijft om China buiten te houden..

Goede analyse, en dat komt door goed betaalde lobbyclubjes. Als jij een kleine ondernemer bent met een goed idee ben je vooral druk bezig om je bedrijf op te bouwen. Multinationals die tot de status-quo behoren hebben lobbyisten in dienst om het beleid in Brussel te beïnvloeden. Ik vraag mij alleen af of er genoeg potentie is voor verbetering. Ik ben wat pessimistischer wellicht. Want juist het nivelleren van bijvoorbeeld belastingen kan behoorlijk op weerstand rekenen vanuit de EU-kritische hoek, terwijl ze daarmee nu juist de grootste meelopers worden van de VVD en het Open Vld die weer gezamenlijk in een EU-fractie de ALDE zitten die momenteel ook weer binnen de EU de huidige richting bepalen.

Voor NL is het ook niet leuk, we raken onze brievenbus maatschappijen op de Amsterdamse Zuid-as daardoor kwijt. Ellende met al die leegstaande kantoren e.d. Amsterdam wat al decennia alleen maar kan groeien door elders win-gewesten te openen en subsidie`s te eisen moet dan ineens echt innovatief worden. Nee nee, van onze huidige politici hoef je niet teveel te verwachten. Maar daarom is Poubelle van Pieter Waterdrinker een schitterende roman, maar ook een goed geschreven aanklacht richting de huidige politiek.
 
Bovenaan