• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Religie

DeletedUser

Gast
Hier zijn al vele discussies over geweest, desondanks ga ik hier een poging wagen een discussie te starten, die gewoon redelijk gehouden kan worden met argumenten, laten we er geen welles-nietes van maken over of God wel bestaat of niet.

Ik begrijp dat iedereen een andere visie op religie heeft.
Religie veroorzaakt zowel goede als slechte dingen, ik kan bijvoorbeeld enigszinds begrijpen dat sommigen steun hebben aan religie in moeilijke tijden.
Echter, mijn mening is dat religie meer kwaad dan goeds doet, en dan heb ik het niet over het christendom, de islam of een andere specifieke religie, maar gewoon geloof in het algemeen. Zelf vind ik dat staat en godsdienst altijd voor 100% gescheiden zouden moeten worden, waardoor ik het ook ongemakkelijk vind dat er in Nederland nog steeds gelovige partijen aanwezig zijn. Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen, waarom de SGP tégen abortus is, tégen euthanasie, allemaal met het argument dat alleen God het recht heeft om leven te nemen, maar vóór de doodstraf is? Dit is een voorbeeld dat ik zelf dus angstaanjagend vind, dat hier anno 2016 nog een partij is die onder het vaandel van religie, de doodstraf weer zou willen invoeren.
Ik ben tegen elke vorm van onderdrukking, en dus vind ik ook niet dat religie op alle punten verboden zouden moeten worden. Wel is mijn mening dat scholen ten alle tijden neutraal zouden moeten blijven, en dat, zeker op basisscholen, de indoctrinatie van kleine kinderen met het geloof gestopt moet worden, tot kinderen oud genoeg zijn om hier zelf een stabiele mening over te vormen. Religie kan en mag niet verboden worden, maar de invloed ervan zou wel zo klein mogelijk moeten worden gemaakt, vind ik. Al kunnen mensen steun hebben aan religie, snap ik niet dat mensen hun hoop in zoiets stoppen, religies lijken mij nog minder geloofwaardig als je bedenkt hoeveel verschillende visies erover zijn, waarvan elke 'versie' gelooft in haar eigen gelijk.

Dit zijn mijn mening en bijbehorende argumenten, helaas heb ik ze niet in een notendop weten te stoppen, wat denken jullie van religie in het algemeen? Iets moois wat gekoesterd moet worden, of iets uit vroegere tijden, waar we als mensheid nu wel overheen zouden moeten groeien? Gelieve keuzes goed te beargumenteren.
 

DeletedUser21356

Gast
Misschien eerst een duidelijk onderscheid maken tussen geloof en religie?
Religie
Je voelt je verbonden met iets, bv. een beeldje.
Geloof
Je gelooft in een hogere macht (God, Jahweh, Allah...)

Dus: een gelovige is ook religieus, maar iemand die religieus is, is niet per se gelovig.
 

DeletedUser

Gast
Onzin: religie en geloof zijn synoniemen

re·li·gie (de; v; meervoud: religies, religiën)
1
geloofsleer, godsdienst
Bronnen: Dikke vandale, Encyclo.nl, Wikipedia enz enz.
 

DeletedUser

Gast
Religie was misschien ooit goed, circa 100 V.O.T. Maar nu is het puur kwaad en houdt het de mensen dom.
 

DeletedUser

Gast
Religie is een idee, niks meer niks minder.

Mensen gebruiken het ten goede of ten kwade, denken dat religie iets doet of niet is naïef en feitelijk onjuist.

Extremisme / extremisten gaat/n ten koste van mensen en kan je dus als kwaadaardig kwalificeren, al blijft dat een waardeoordeel en ligt het er aan vanuit welk standpunt je dat bekijkt. Maar over het algemeen mag rustig worden gezegd dat zodra iets ten koste gaat van mensen je het gerust als kwaadaardig mag bestempelen.

Een nonnetje wat in de sloppen van Calcutta probeert mensen te helpen met de bijbel in de hand zonder daarmee opdringerig te doen of mensen op hun eigen / andere geloof afrekent kan je lastig als "puur kwaad" kwalificeren. Doe je dat wel, snap je er niet veel van.

Sterker nog, alles zwart/wit neer zetten kan als extremisme worden gekwalificeerd en dus kan voorgaande post daar gerust onder worden geschakeld ;)
 

DeletedUser12747

Gast
Het is een ieder zijn recht om hun leven in te delen zoals zij het zelf willen. Deze vorm van vrijheid is het grootste goed dat wij hebben binnen de 'vrije' westerse landen. Dit grote goed zal natuurlijk op een gegeven moment beperkt moeten worden. Kort door de bocht kan gezegd worden dat de vrijheid beperkt dient te worden wanneer je daarmee andersmans vrijheid in gevaar brengt. Deze raaklijn waarbij individuele vrijheden zich raken is vervolgens interessant om naar te kijken.

De keuzes die wij maken zijn vervolgens gebaseerd op basis van een ander groot goed binnen de westerse samenleving namelijk de democratie. Dit is een vorm van bestuur waarbij praktisch bekeken de meerderheid een dictatuur heeft. Uiteraard kun je niet 51% van de mensen vinden met EXACT dezelfde standpunten, dit betekend dus dat er coalities gesmeed moeten worden en dus compromissen gesloten moeten worden. Volgens de statistieken van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) is op het moment 49,2% niet religieus, oftewel een meerderheid van 50,8% wel. In dit onderzoek hebben ze ervoor gekozen om het atheïsme te beschouwen als niet religieus.

Elk jaar stijgt het aantal niet religieuze mensen, desondanks is het zo'n grote groep binnen de samenleving dat het niet genegeerd kan worden. Elk land is soeverein om zijn eigen beslissingen te mogen maken en dus rekening te houden met de bevolking die hierin leeft. Aangezien een gigantisch deel van Nederland religieus is valt er dus zeker wat te zeggen voor het aanbieden van onderwijs waarin religie een rol gaat spelen. Desondanks is ook een groot gedeelte niet religieus, zij kunnen vervolgens kiezen voor het openbaar onderwijs dat niet religieus is.

Aangezien niemand geschaad is door het religieuze onderwijs zou ik het zelf dus te ver vinden om deze rol van religie te gaan verbieden binnen de samenleving. Zelf heb ik bijvoorbeeld genoten van christelijke onderwijs en ik ben zelf absoluut niet christelijk. Ik heb mijzelf kunnen ontwikkelen als een nuttige toevoeging aan de samenleving en heb juist inzicht verkregen door om te gaan met mensen van verschillende religieuze stromingen.
 

DeletedUser

Gast
Misschien eerst een duidelijk onderscheid maken tussen geloof en religie?
Religie
Je voelt je verbonden met iets, bv. een beeldje.
Geloof
Je gelooft in een hogere macht (God, Jahweh, Allah...)

Dus: een gelovige is ook religieus, maar iemand die religieus is, is niet per se gelovig.

Onzin: religie en geloof zijn synoniemen

re·li·gie (de; v; meervoud: religies, religiën)
1
geloofsleer, godsdienst
Bronnen: Dikke vandale, Encyclo.nl, Wikipedia enz enz.

Ik geloof dat je een infantiel bent, ik religie dat je een infantiel bent.

Lawyered.
 

DeletedUser

Gast
Lesje zelfstandige naamwoorden nog maar eens laten overdoen door je leraar NL "geloof" ik?

Al is de kans groot dat hij of zij er het nut niet zo van inziet ;)
 

DeletedUser26261

Gast
Ik denk dat de meeste mensen in de wereld (van het begin, tot nu), zijn gedood met als reden: andere religie of geloof...

Best triest eigenlijk.
 

DeletedUser1680

Gast
Religie of geloof zijn het probleem niet: het probleem is de eigen interpretatie van de mens op geloof of religie en vooral 'in de naam handelen' van het geloof of religie.
 

DeletedUser14801

Gast
Religie of geloof zijn het probleem niet: het probleem is de eigen interpretatie van de mens op geloof of religie en vooral 'in de naam handelen' van het geloof of religie.
Hiermee beantwoord je eigenlijk de vraag al.
Hoe je het interpreteert.
Het neemt niet weg, dat de oorzaak van bijna alle oorlogen, de oorzaak ligt bij hun geloof of religie.
 

DeletedUser1680

Gast
Hiermee beantwoord je eigenlijk de vraag al.
Hoe je het interpreteert.
Het neemt niet weg, dat de oorzaak van bijna alle oorlogen, de oorzaak ligt bij hun geloof of religie.

Dat neemt het zeker niet weg maar ik denk dat de oorzaak van alle oorlogen niet ligt bij/aan geloof of religie maar bij de mens zelf. De mens, met alle respect, is het grootste monster op aarde. De interpretatie van de mens maakt het dat er oorlogen zijn en mensen elkaar de meest vreselijke dingen aandoen omdat een ander niet dezelfde geloofsovertuiging heeft dan hij/zijzelf. (vb: ik geloof dat er leven na de dood is, jij gelooft dat dit er niet is. Conclusie blijft dat we beiden ons gelijk niet kunnen krijgen want het is niet tastbaar. Net als geloof of religie: het is niet tastbaar.)

Als iedereen elkaar en elkaars keuzes zou kunnen respecteren en accepteren, ook al ben je het er niet mee eens, dan is er een goed begin van vrede (ja, dat komt er toch niet en nee, ik ben geen zweefteef).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Het neemt niet weg, dat de oorzaak van bijna alle oorlogen, de oorzaak ligt bij hun geloof of religie.

Het punt is, al waren die religie-verschillen of verschillen in geloof er niet geweest, hadden ze vast en zeker wel een ander excuus gevonden om een oorlog te voeren. Tenzij je nu gaat beweren, dat een wereld zonder geloof of religie automatisch een goede, perfecte wereld is? :p
 

DeletedUser14801

Gast
Beste Juno

Je neemt vanzelf aan dat ik een ongelovige ben en dat ben ik niet.

Maar het feit dat bijna alle gelovige het niet willen aannemen dat oorlogen zijn begonnen door een geloof/relegie, is algemeen bekend.
Het past niet in het straatje van de betreffende kerk/geloofshuis/moskee.
Dat wil niet zeggen, dat ik er mijn ogen voor sluit.
Dat de mens het ergste soort op deze wereld is, ben ik het met je eens.

Helaas is het onderlinge respect naar elkaar, afhankelijk naar ieders eigen belang.
Wanneer het belang dringt, verdwijnt het respect naar de achtergrond.

Of er leven/iets na de dood is, moeten we afwachten.
Wel geloof ik, dat er meer is dan we denken en heel anders dan we verwachten.
Voorbeeld; geloof jij in leven buiten onze aarde, de meeste zeggen van niet.
Kom maar met het bewijs, kijk in de spiegel en je bent het bewijs dat het kan.
Ik geloof dat het geheel veel groter uitstrekt, dan we denken.

Beste RabbitRobin.

Een perfecte wereld zal nooit bestaan.
Daar is de mens te agressief en te dom voor.
Misschien na een paar grote oorlogen, dat we het geleerd hebben.
Dat laatste zijn we weer hard naar op weg.
 

DeletedUser1680

Gast
Beste Juno

Je neemt vanzelf aan dat ik een ongelovige ben en dat ben ik niet.

Maar het feit dat bijna alle gelovige het niet willen aannemen dat oorlogen zijn begonnen door een geloof/relegie, is algemeen bekend.
Het past niet in het straatje van de betreffende kerk/geloofshuis/moskee.
Dat wil niet zeggen, dat ik er mijn ogen voor sluit.
Dat de mens het ergste soort op deze wereld is, ben ik het met je eens.

Helaas is het onderlinge respect naar elkaar, afhankelijk naar ieders eigen belang.
Wanneer het belang dringt, verdwijnt het respect naar de achtergrond.

Of er leven/iets na de dood is, moeten we afwachten.
Wel geloof ik, dat er meer is dan we denken en heel anders dan we verwachten.
Voorbeeld; geloof jij in leven buiten onze aarde, de meeste zeggen van niet.
Kom maar met het bewijs, kijk in de spiegel en je bent het bewijs dat het kan.
Ik geloof dat het geheel veel groter uitstrekt, dan we denken.

Beste RabbitRobin.

Een perfecte wereld zal nooit bestaan.
Daar is de mens te agressief en te dom voor.
Misschien na een paar grote oorlogen, dat we het geleerd hebben.
Dat laatste zijn we weer hard naar op weg.

Ik neem niet als vanzelf aan dat je niet gelooft: ik gaf puur een voorbeeld. Ik had het ook om kunnen draaien. Ik ben zelf namelijk ook niet gelovig in een bepaald geloof maar ik kan me wel inleven en indenken in mensen die een geloof wel fijn vinden en daar steun aan hebben.

Je hebt verschillende vormen van geloof, hoe je het interpreteert en hoe ver je daarin gaat. In de Koran stond echt niet dat een paar gekkies de twin towers in moesten vliegen, dat IS alle niet-moslims mag afslachten, dat Boko-Haram tienermeisjes mag ontvoeren, aanranden en hersenspoelen, dat de katholieken kleine jongetjes aan mochten bevoelen, in Saudi-Arabië homoseksualiteit een ziekte is waar de doodstraf op staat en dat ze de clitorissen van kleine meisjes wegsnijden puur en alleen omdat vrouwen een gebruiksvoorwerp zijn, geen genot mogen beleven en alleen dienen als broedmachine (lees: voortplantingsmateriaal). Deze voorbeelden zijn geen geloof maar voorbeelden van mensen die zich achter het woord religie of geloof verschuilen en uit de naam handelen om een schuld te kunnen afschuiven. Het is erg makkelijk om je eigen zieke geest achter iets of iemand anders te verschuilen. Als ik de gelovigen, echte vredige gelovigen, hoor praten hoor ik altijd en alleen het woord "liefde, respect en acceptatie" vallen en geen oorlog.

Ik ben het met je eens dat respect en medeleven naar de medemens wegvalt als er een belang dringt. Dat is de oermens. Ik heb eens gezien dat een man en vrouw verdronken (getrouwd) en de man zich, in zijn overlevingsdrang, aan de vrouw optrekt om zichzelf van een verdrinkingsdood te redden. De vrouw overleed aan verdrinkingsdood. Op een bepaald moment, of het nu is of over weken/maanden/jaren, denken we allemaal aan onszelf. Want daar gaan we weer: de mens is het grootste monster op aarde.

Kijk in de spiegel en ik ben bewijs dat buitenaards leven mogelijk is? Dat is niet aardig.. of lees ik dat verkeerd? ;) Maar ik snap wat je bedoeld en ben het met je eens. Als mens zijnde wil je alles feitelijk en tastbaar hebben. Wetenschap. In geloof/religie is dat nooit mogelijk.

We dwalen wel een beetje af van de vraagstelling denk ik zomaar..
 

DeletedUser14801

Gast
Ik neem niet als vanzelf aan dat je niet gelooft: ik gaf puur een voorbeeld. Ik had het ook om kunnen draaien. Ik ben zelf namelijk ook niet gelovig in een bepaald geloof maar ik kan me wel inleven en indenken in mensen die een geloof wel fijn vinden en daar steun aan hebben.

Je hebt verschillende vormen van geloof, hoe je het interpreteert en hoe ver je daarin gaat. In de Koran stond echt niet dat een paar gekkies de twin towers in moesten vliegen, dat IS alle niet-moslims mag afslachten, dat Boko-Haram tienermeisjes mag ontvoeren, aanranden en hersenspoelen, dat de katholieken kleine jongetjes aan mochten bevoelen, in Saudi-Arabië homoseksualiteit een ziekte is waar de doodstraf op staat en dat ze de clitorissen van kleine meisjes wegsnijden puur en alleen omdat vrouwen een gebruiksvoorwerp zijn, geen genot mogen beleven en alleen dienen als broedmachine (lees: voortplantingsmateriaal). Deze voorbeelden zijn geen geloof maar voorbeelden van mensen die zich achter het woord religie of geloof verschuilen en uit de naam handelen om een schuld te kunnen afschuiven. Het is erg makkelijk om je eigen zieke geest achter iets of iemand anders te verschuilen. Als ik de gelovigen, echte vredige gelovigen, hoor praten hoor ik altijd en alleen het woord "liefde, respect en acceptatie" vallen en geen oorlog.

Ik ben het met je eens dat respect en medeleven naar de medemens wegvalt als er een belang dringt. Dat is de oermens. Ik heb eens gezien dat een man en vrouw verdronken (getrouwd) en de man zich, in zijn overlevingsdrang, aan de vrouw optrekt om zichzelf van een verdrinkingsdood te redden. De vrouw overleed aan verdrinkingsdood. Op een bepaald moment, of het nu is of over weken/maanden/jaren, denken we allemaal aan onszelf. Want daar gaan we weer: de mens is het grootste monster op aarde.

Kijk in de spiegel en ik ben bewijs dat buitenaards leven mogelijk is? Dat is niet aardig.. of lees ik dat verkeerd? ;) Maar ik snap wat je bedoeld en ben het met je eens. Als mens zijnde wil je alles feitelijk en tastbaar hebben. Wetenschap. In geloof/religie is dat nooit mogelijk.

We dwalen wel een beetje af van de vraagstelling denk ik zomaar..

We dwalen inderdaad af.
Dat in de spiegel, bedoel ik niet onvriendelijk of om je te bespotten.
Mijn excuus, daar had ik duidelijker in kunnen zijn.
Ik doelde op het bewijs dat het wel kan, anders zouden wij niet bestaan.
 

DeletedUser

Gast
of er zoiets als een God of meerdere goden bestaat zal de mensheid waarschijnlijk nooit weten, vooral omdat we geen vaste definitie hebben van een God behalve dan dat het een oppermachtig wezen is, daardoor zal het niet uit te sluiten zijn. aan de andere kant als datzelfde oppermachtige wezen had gewild dat het met zekerheid te zeggen was dat ie bestond had ie al lang kunnen bewijzen (hij is immers almachtig). bewijzen of ie bestaat of niet kan dus niet.

er was ook een theorie dat het rationeel gezien verstandiger is om wel te geloven dan om niet te geloven,
als hij bestaat en je gelooft kom je in de hemel,
als hij bestaat en je gelooft niet kom je in de hel,
als hij niet bestaat en je gelooft gebeurt er niks,
als hij niet bestaat en je gelooft niet kom je in de hel.
deze theorie ging uit van het christendom (ik weet niet wie hem bedacht heeft), overigens ging deze theorie er al automatisch vanuit dat andere religies sowieso onzin zijn en je dus enkel hoefde te kiezen tussen wel of geen christendom. vanuit een ander perspectief kan je zeggen dat het verstandiger om niet te geloven zelfs al bestaat er zoiets als een god want al die religies hebben een rothekel aan elkaar.
omdat er te veel religies zijn om op te noemen noem ik hieronder enkel islam, christendom en joodse geloof.
joden en christenen hebben een rothekel aan elkaar omdat christenen geloven dat de joden Jezus hebben vermoord (deze haat wordt over het algemeen niet met moord opgelost maar is lange tijd wel de reden geweest dat joden nergens welkom waren).
joden en islam (in een paar boeken van Mohammed de grondlegger van de islam staat dat het eeuwige leven of iets dergelijks geweldigs pas komt zodra alle joden naar de moslims toekomen en smeken zich te laten vermoorden).
islam en christendom (volgens de islam is het enige wat echt niet te vergeven is het zeggen dat God een zoon heeft omdat je daarmee zegt dat God iets met een vrouw moet hebben gehad).
met andere woorden de kans dat je goed gokt als je gelooft slechts 33% en bij een verkeerde gok heb je gelijk een doodszonde begaan, kan je beter zeggen dat je open laat of er zoiets als een god bestaat en dan heb je tenminste geen doodszonde begaan en kan je nog om vergeving vragen aan de God. nogmaals dit is enkel vanuit die drie geloven geschreven omdat het anders te lastig wordt om alles op te noemen oftewel je hebt meer kans om in de hemel te komen als je achnost bent dan als je een keuze voor een god maakt.

de meeste Goden worden gebruikt om uit te leggen hoe alles is ontstaan, hoe is die God dan ontstaan?
 
Bovenaan