• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Sommatieteken en faculteit

DeletedUser29130

Gast
beste forumgangers

Ik zit momenteel in mijn vijfde jaar wetenschappen, ik ben dus Belg. Ik weet niet met welke klas of studeerrichting dat in Nederland gelijk staat, maar dit maakt eigenlijk niet uit.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik voor het vak wiskunde aan zelfstudie moet doen in een groepje van vier. Wij hebben het onderwerp sommatieteken en faculteit voor onze rekening gekregen. Er wordt van ons verwacht dat wij hier een paper van schrijven en een mondelinge presentatie voor de klas zullen brengen en onze medeleerlingen zullen onderwijzen, echter is dit (zoals enkele onder jullie waarschijnlijk wel zullen weten) niet het makkelijkste onderwerp.

Wij vroegen ons dan ook af of er iemand onder jullie hier heel wat van af weet en ons eventueel de juiste richting in wilt duwen? Of is er iemand die hier boeken van liggen heeft?

Alvast bedankt!
Matthias
 

salerno1

Medusa
Hoe lang moet die paper zijn? Ik veronderstel dat het geen ellenlange paper zal zijn aangezien je der geen boeken over kan vol schrijven, tenzij je veel voorbeelden geeft
smiley_emoticons_lol.gif
 

DeletedUser29130

Gast
Hoe lang moet die paper zijn? Ik veronderstel dat het geen ellenlange paper zal zijn aangezien je der geen boeken over kan vol schrijven, tenzij je veel voorbeelden geeft
smiley_emoticons_lol.gif
20 pagina's, zoiets konden mijn voorgangers afgeven...
ja de informatie is inderdaad beperkt :/ vandaar dat ik mij tracht te behelpen door mensen hier te raadplegen.
 

DeletedUser28430

Gast
mfw 20 pagina's :/. Dat klinkt behoorlijk nutteloos zeg. En je hebt verder geen aanknopingspunten gekregen van je leraar om mee te beginnen?
 

DeletedUser23442

Gast
Weet je heel zeker dat je twintig pagina's moet schrijven over sommatietekens en faculteiten x)
Dat is namelijk niets anders dan een rij getallen bij elkaar op tellen of met elkaar vermenigvuldigen, en daar valt vrij weinig nuttigs over te vertellen.

Als je het echt wil rekken moet je gaan kijken naar oneindig veel getallen bij elkaar optellen (zoek bv eens 'meetkundige reeks' op) en over de toepassingen van een faculteit in kansrekening (bv combinaties en permutaties)

Maar zelfs dan zal het neerkomen op pure eenvoudige saaie wiskunde, waar je mss een korte les over kan geven maar echt geen 20 pagina's mee kan vullen.
Of je moet het volgooien met saaie voorbeelden van sommen ofzo, maar kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
 

DeletedUser29130

Gast
Weet je heel zeker dat je twintig pagina's moet schrijven over sommatietekens en faculteiten x)
Dat is namelijk niets anders dan een rij getallen bij elkaar op tellen of met elkaar vermenigvuldigen, en daar valt vrij weinig nuttigs over te vertellen.

Als je het echt wil rekken moet je gaan kijken naar oneindig veel getallen bij elkaar optellen (zoek bv eens 'meetkundige reeks' op) en over de toepassingen van een faculteit in kansrekening (bv combinaties en permutaties)

Maar zelfs dan zal het neerkomen op pure eenvoudige saaie wiskunde, waar je mss een korte les over kan geven maar echt geen 20 pagina's mee kan vullen.
Of je moet het volgooien met saaie voorbeelden van sommen ofzo, maar kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
bedankt voor de tips!
 

AriChibi

Hydra
Als je wat over faculteiten wilt vertellen, kun je het ook uitbreiden naar combinatoriek (permutaties)

O dat zei jas ook al
 

DeletedUser22705

Gast
in mijn handboek wiskunde van een aantal jaar terug hebben wij een 50 tal pagina's gehad over kansrekenen waar faculteit veelvuldig terugkwam. Er valt zeker wel wat over te schrijven. Sommatieteken volgens mij iets minder, maar zoals Jaspenia zei, ik zou het ook wat uit elkaar trekken
 

DeletedUser22705

Gast
zonder wiskunde ben je eigenlijk niets meer tenzij je rechten of taalkunde gaat verder studeren
 

DeletedUser13371

Gast
Wiskunde is nog vrij leuk hoor :d
En uh. Heersend.

ja ik heb het ook maar niet alles vind ik leuk.. kansberekenen en vergelijkingen etc vind ik echt verschrikkelijk saai

wiskunde A vind ik leuk dat gebruik ik ook veel gewoon de inhoud van je vijver uitrekenen zodat je weet hoeveel medicijn je moet gebruiken.. nuttige alledaagse dingen en procestechniek pneumatiek etc machines robots etc leuk speelgoed maar sommetjes in boeken dan sterft mn geest
 

AriChibi

Hydra
ja ik heb het ook maar niet alles vind ik leuk.. kansberekenen en vergelijkingen etc vind ik echt verschrikkelijk saai

wiskunde A vind ik leuk dat gebruik ik ook veel gewoon de inhoud van je vijver uitrekenen zodat je weet hoeveel medicijn je moet gebruiken.. nuttige alledaagse dingen en procestechniek pneumatiek etc machines robots etc leuk speelgoed maar sommetjes in boeken dan sterft mn geest

Ik weet niet hoe oud je bent, maar die toepassingen die je noemt zijn niet wiskunde A. Dat is juist kansrekening en B is dan vergelijkingen :)
Ik gebruik, droog gezegd, dus wiskunde B voor bijvoorbeeld adaptieve Bayes schatting, wat veel gebruikt wordt in meerdere onderzoeken om het aantal testen te beperken en toch een optimaal resultaat te krijgen.
Diepe neurale netwerken kunnen daarbij ook helemaal niks zonder backpropagation, opnieuw met vergelijkingen, en het werkt met kansen en Bayes als basis...
En machinerie etc heeft volgens mij ook niks met wiskunde A te maken, althans, ik had geen discrete wiskunde of logica bij A.

Droge sommen liggen helaas aan de basis van heel veel van de "coole" dingen die je noemt, ook al heb er je ook wel wat aan als je kansrekening begrijpt :p
 

DeletedUser13371

Gast
Ik weet niet hoe oud je bent, maar die toepassingen die je noemt zijn niet wiskunde A. Dat is juist kansrekening en B is dan vergelijkingen :)
Ik gebruik, droog gezegd, dus wiskunde B voor bijvoorbeeld adaptieve Bayes schatting, wat veel gebruikt wordt in meerdere onderzoeken om het aantal testen te beperken en toch een optimaal resultaat te krijgen.
Diepe neurale netwerken kunnen daarbij ook helemaal niks zonder backpropagation, opnieuw met vergelijkingen, en het werkt met kansen en Bayes als basis...
En machinerie etc heeft volgens mij ook niks met wiskunde A te maken, althans, ik had geen discrete wiskunde of logica bij A.

Droge sommen liggen helaas aan de basis van heel veel van de "coole" dingen die je noemt, ook al heb er je ook wel wat aan als je kansrekening begrijpt :p

38

bij ons was dat destijds zo verdeeld in a en b wiskunde
vervolgens wiskunde met procestechniek en beheersing
gebruiken veel wiskunde op ons werk maar kansberekenen en vergelijkingen gebruiken we verder nergens bij in de praktijk

machinerie instellingen is niets dan wiskunde met enorm veel parameters die elkaar beinvloeden dat moet je allemaal juist berekenen met snelheden toeren changering verspreiding lengte en breedtesterktes rek etc

maar net waar je het voor gebruikt

de formules zitten allemaal in software verwerkt en geautomatiseerd ze zijn idd de basis van een hoop grafieken ed maar daar werken we verder zelf weinig mee de gegevens voor procestechnology daar zitten de nerds op en hebben wij verder geen hoofdpijn van :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

AriChibi

Hydra
38

bij ons was dat destijds zo verdeeld in a en b wiskunde
vervolgens wiskunde met procestechniek en beheersing
gebruiken veel wiskunde op ons werk maar kansberekenen en vergelijkingen gebruiken we verder nergens bij in de praktijk

machinerie instellingen is niets dan wiskunde met enorm veel parameters die elkaar beinvloeden dat moet je allemaal juist berekenen met snelheden toeren changering verspreiding lengte en breedtesterktes rek etc

maar net waar je het voor gebruikt

de formules zitten allemaal in software verwerkt en geautomatiseerd ze zijn idd de basis van een hoop grafieken ed maar daar werken we verder zelf weinig mee de gegevens voor procestechnology daar zitten de nerds op en hebben wij verder geen hoofdpijn van :)
Ja ik ben dan zo'n nerd, haha :(

Wiskunde A is tegenwoordig kansrekenen enzo, wiskunde B is integralen en vergelijkingen.
Op havo en vwo althans :)
 

DeletedUser13371

Gast
Ja ik ben dan zo'n nerd, haha :(

Wiskunde A is tegenwoordig kansrekenen enzo, wiskunde B is integralen en vergelijkingen.
Op havo en vwo althans :)

ik had het op havo idd maar dat is 20 jaar geleden wel.. later wel met vapro procestechniek weer de nodige mappen wiskunde moeten doorspitten maar vooral gericht op mechanisch werk

knap hoor als het je ding is en je daar op kunt concentreren en vooral het leuk vinden.. ik zit al niet graag aan een bureau of op een kantoor ik moet wat actie en beweging in mn werk hebben
 

DeletedUser29155

Gast
Ik vind theologie erg mooi, daarbij gebruik je ook wiskunde, want god schiep de wereld in 6 dagen, mozes zwierf 40 jaar door de woestijn en jezus had 12 apostelen.
 
Bovenaan