• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Statement GPC

Grepolis Spelers Council, tweede termijn.



Eind mei 2018 werden de GPC-leden gekozen en in juni waren de meeste leden present op Discord en/of een afgesloten deel op het Beta-forum.

Alle leden van de GPC hebben een geheimhoudingsverklaring getekend en dat houdt in dat in deze statement geen informatie staat welke niet publiekelijk bekend mag zijn/worden.

Het waarom van dit statement gemaakt door de GPC- tweede termijn zal hieronder uitgelegd worden aan jullie, de spelers.

Het doel van de GPC is ideeën/suggesties van alle markten welke vertegenwoordigd zijn in de GPC naar voren te brengen bij InnoGames en daarmee een extra feedback kanaal voor InnoGames.

Tevens het geven van advies over wijzigingen/toevoegingen aan Grepolis door InnoGames.

De communicatie met InnoGames verloopt via het afgesloten deel op het Beta-forum en periodiek via Skype in een conference-call met twee stafmedewerkers van InnoGames, te weten de LCM en medewerker van ontwikkelingsteam.

Via beide kanalen vond ook vraag (Q) en antwoord (A) plaats.

De GPC heeft beschikking over een Discord kanaal voor overleg. Hier worden ideeën/suggesties, grote vraagstukken (brainstormen) en aan het spel gerelateerde onderwerpen besproken.



Wat is de status momenteel met betrekking tot de GPC.

1. Geen betrokkenheid/inzet vanuit InnoGames

2. Geen antwoorden op vragen, suggesties en/of ideeën de laatste drie maanden.

3. Negeren van de GPC m.b.t. veranderingen aan het spel, zelfs wat betreft grote aanpassingen dan wel compleet onderdelen.

4. Niet nakomen van afspraken.

5. Geen communicatie over het lopende termijn, niet over de eindiging huidig termijn, niet over een volgend termijn, niet over voortzetting GPC.

6. Meerdere leden van de GPC hebben o.a. door bovenstaande punten de GPC en/of Grepolis verlaten.



Communicatie met InnoGames is dus niet meer mogelijk, niet door de GPC sinds begin november 2018, dan wel via de Devblog welke sinds september 2018 niet meer actief is.

Met dit statement spreken wij onze bezorgdheid uit over de toekomst de GPC en de stem van de spelers in het algemeen.

Grepolis Player Council
 

DeletedUser25006

Gast
Dat is niet goed om te horen. Ik ga hier onze Community Manager attent op maken.
 

DeletedUser29051

Gast
Kort samengevat; het wordt je onmogelijk gemaakt een degelijk verschil te kunnen maken voor de community omdat onze stem niet gehoord wordt - of dat nou vanuit community zelf is, ene inner, outer, upper, of weet ik hoeveel pokke lagen van councils ze gesteld hebben is

Was een goede keuze dus van me om wat was het? na 2 weken? er al mee te kappen
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Ik begrijp en vooral betreur wat je aangeeft. Het enige dat ik kan doen is voor je navragen wat de resterende intenties met/voor de Player Council zijn. Ik beeld me in dat de focus en aandacht op andere zaken zijn komen te liggen, maar dan hoort dat uiteraard alsnog netjes aangegeven te worden.

Ik kom hier nog op terug.
 

DeletedUser17789

Gast
Persoonlijke note:
In de eerste termijn van de GPC hadden we regelmatig contact met Inno Games en zijn er ook diverse goede suggesties overgenomen.
De Devblog werd elke week bijgewerkt, we konden bijna overal over discussiëren en overal werd op gereageerd.

Ze waren het niet overal mee eens, maar doet hoeft ook niet want daar zijn discussies voor :)
En ze waren ook eerlijk over wat wel en niet mogelijk was.

Ik besteede indertijd snel 2-4 uur aan de GPC.
Dat vond ik ook niet erg want we boekte ook resultaat.

Daarom heb ik ook de functie in de Council Advisory Board geaccepteerd toen ik daarvoor werd gevraagd, enn begon met goede moed aan de 2e termijn.

Echter met de komst van de nieuwe Lead Communiy Manager werd de toon harder en kregen we steeds minder reacties.
Er is precies 1 conference call geweest. !!!!
Waar alleen uitleg over de werkwijze werd gegeven.

Maar voor de rest werd er nauwelijks iets gedaan, zeker niet met de suggesties van de Council.

Sinds november krijgen we helemaal geen reactie meer en ook het Devblog is sinds september niet meer bijgewerkt.

Ik kan alleen maar concluderen dat het goede werk wat Naranya/Stefanie Schaumburg (vorige Lead Communiy Manager) heeft gedaan, helemaal ongedaan is gemaakt door de nieuwe Lead Communiy Manager.
Stefanie en ik waren het zeker niet altijd eens, maar we hadden wel een gezonde discussie met wederzijds respect.

Zoals gezegd, ik vind het niet erg om tijd aan de GPC te spenderen, maar verwacht wel serieus genomen te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hello Nurse

Boogschutter
Dus uit de berichten van Tanja en hans valt te concluderen dat de nieuwe koers van Inno is dat men hun spelers cq vertegenwoordigers niet meer serieus neemt, en zelfs geen feedback meer geeft aan de spelers dmv de DevBlogs...
Kwalijke zaak, ik vraag me af @ kroehuh waar hun focus dan wel op zou kunnen liggen als men spelers monddood maakt.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Zo zwart wit moet je het niet zien. Tegenwoordig zit in bijna elke update een (ooit gedane) community suggestie als verbetering. Niet elke verbetering is noemenswaardig, maar is er wel een. Dat was jaren geleden totaal niet het geval. Dus in die zin wordt er meer en meer geluisterd naar de spelers om het spel 'completer te maken' in zijn huidige vorm.

Echter kan het inderdaad zo zijn dat een nieuwe Lead Community Manager een andere manier van werken en andere focus heeft. De player council was volledig het idee van de vorige LCM, het is duidelijk dat de huidige LCM andere prioriteiten heeft/ziet (wat niet betekent dat niet naar de spelers wordt geluisterd).

Desalniettemin, wat de reden ook is, is het natuurlijk niet netjes om een lopend project zomaar te negeren - dat ben ik volledig met jullie eens.
 

zebia

Winnaar Bingo 2018
GPC is officieel ten einde, op Beta Forum is het bekend gemaakt door een van de inner council leden door het bericht van Anna te plaatsen. Het was een mooi project, wel jammer dat ze het wegdoen want het had zeker waarde. Het was ook een mooie ervaring om andere meningen te leren kennen. Ik hoop dat ze het in de toekomst nog wil hervatten, maar voor nu hebben het op andere dingen voorzien. Zoals Anna het zegt zullen ze nog steeds naar spelers luisteren voor feedback. Dus ga gerust door met waarmee je bezig bent voor Grepolis.

Dear Grepolis Player Council Members,

From the bottom of my heart – thank you for all your messages and suggestions posted in this section of beta forum. I am aware, that our cooperation did not always work how you would wish for it and I would like to apologize for that. We did, however, benefit greatly from your help and based some important decisions on your feedback, so we are very grateful for all your work and passion.

It is unfortunately clear to us now, that Grepolis Player Council, even though a great project, requires way too much time and effort on our side. Currently we do not have time and will not be able to continue the project in the way it existed so far. It also seems that we did not manage to explain the role of the GPC well enough, as there have been many misunderstandings on this topic. Grepolis Player Council was intended to be a channel for feedback and gathering new ideas from all the communities, which was not always the main discussion focus. But we did get some great input from your side for which we are grateful.

What will happen next?

We would like to ensure you that after very busy 2018 (new edition of Grepolympia, new endgame, Casual Worlds) we are working hard on bringing even more cool new features to the game but we also plan to continue realizing community wishes. So please, do not worry - we will continue asking our players for feedback and implementing changes that will improve Grepolis. So with this last message I would like to mention list of ideas you created at the beginning of 2nd term. We looked through it and would like to comment on a few top ideas (hidden in a spoiler). We will keep the whole list for the future as it includes some nice suggestions - thank you for them!

  • [*]‘A search function in the PM's with which you can search for conversations per player’ – we will look into it and implement the feature if technically possible.
    [*]‘Exclude new worlds from events’ – we will not exclude new worlds from events. We understand that this comes from players believing that events influence the worlds and we would rather work on making sure the events are well-balanced then disable them on the new worlds.
    [*]‘Search option for reports.’ – unfortunately impossible due to technical limitations. It would require re-doing the whole report system from a scratch, which would be a massive undertaking.
    [*]‘Disable morale once the world becomes eligible for world wonders’ – we consider it as something mostly top alliances and experienced players would benefit from and morale are there to protect weaker players. This would be too big of a change to the current system and strategies our players know and use for years.
    [*]‘Making sieges visible on the commands overview’ – Good idea. We hope we can make some improvements there.
    [*]‘Runtime (travel time) check on App / Mobile.’ – We would like to make a change that would allow players to choose the number of units they want to send even if they don't own the units (currently not possible on mobile, but possible on browser).
    [*]'Integrate administrator overview for starting city festivals on App / Mobile.’ – We will look into it and would like to bring a simplified version of the browser feature to mobile.
    [*]‘Show the number of incoming attacks on App / Mobile.’ – we will into it and would like to implement something similar.
    [*]‘Search a city by typing its name on App / Mobile. (Some players find it difficult to find a city if they got a lot, for example 150)’ – we would like to bring it to the app.
    [*]‘Tutorial Overview: The current Turtorial does not achieve the desired goal. It should serve to show beginners the functions and the meaning of the game.’ – we will be working to make small changes to tutorial. We do not plan currently reworking the whole system.
    [*]‘Make it possible that a player can change the title of own topic on forum ingame.’ – good idea, we would like to add it to the game,

Grepolis community is great, we very much enjoy working with our players and are happy to see their passion. That's why we are grateful for every suggestion and every opinion we read on the forums. Unfortunately, there is one last thing we always need to keep in mind – there are hundreds of ideas and small things we would like to change in Grepolis. But we simply do not have time to do all of them. However, that will not stop us from trying to improve Grepolis with every new game version, so please keep posting your ideas on our forums!

Feel free to share translated version of this announcement with your communities. This forum section will stay opened until next week.

Once again – thank you very much for your help and you will most certainly hear from us again!

Best,

Anna
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser12502

Gast
Tsja dit laat weer zien dat inno totaal de weg kwijt is. Ze opereren in een van de meeste competitieve branches die er zijn. Juist dan moet je heel goed naar je klanten luisteren, keer op keer weten ze mij weer te verbazen (eigenlijk mag het geen verbazing meer zijn).
Dit spel hadden ze met een aantal kleine aanpassingen leuk kunnen maken voor een veel grotere doelgroep, maar mede door hun instelling zal dat er nooit van gaan komen.
 
Persoonlijke reactie.

De langste reactie van de LCM in maanden richting de GPC.

Door het plaatsen van het statement op diverse markten/servers moest de LCM wel voor het eerst sinds 22 november inloggen op het GPC deel Beta forum.

Op vragen/suggesties/ideeën hebben vanaf medio augustus 9 keer alleen als reactie gekregen dat men het zooooooo druk hadden bij Inno.
Geen antwoorden, welke ook 9 keer zo spoedig mogelijk zouden volgen.

Een paar "kleinere" dingen werden door de Dev.medewerker "toegezegd" maar ook deze heeft sinds 5 november niet eens meer de moeite genomen om in te loggen.

LCM "communicatie" met spelers is nul komma nul gebleken.

De GPC was al door de LCM afgedankt, al het werk wordt volgende week gewoon weggegooid en dat was JULLIE inspraak dus spelers.

Kan de LCM het nog zo'n mooi verpakken, deze LCM heeft de GPC niet gewild net zo min dat de LCM de DevBlogs wenst.
 

DeletedUser12502

Gast
Kortom de mening de mening van de spelers (klanten) vinden wij zoooo belangrijk, dat we al 3 maanden de moeite niet hebben genomen om jullie feedback te lezen. Dat klinkt heel plausibel...
 

DeletedUser25006

Gast
Ik vind het heel jammer dat een mooi project als dit zo ten einde komt.

Ik wil alle leden van de council, zowel van de eerste als van de tweede termijn, bedanken voor al de inzet die ieder op zijn of haar eigen manier heeft geleverd. Dankzij jullie heeft het spel verbeteringen ondergaan, hoe klein ze ook waren.

Jullie waren de stem van de community op onze prachtige taalversie.

Zoals Kroenuh aangeeft er wordt steeds meer en meer gedaan met ideeën vanuit de community. Helaas is dat niet langer mogelijk via de Grepolis Player Council maar daarentegen hebben wij nog altijd een 'Ideeën en suggesties' forumdeel. Maak hier alsjeblieft gebruik van wanneer je een idee hebt want jullie input is nog altijd even welkom!

De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
--M. Gandhi
 
Bovenaan