• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Stelling van de week. #1

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser

Gast
Ze kosten ons zo'n 100 miljoen per jaar (zie eerdere bron). dat gedeeld door 7,2 miljoen (het aantal belastingbetalers) is 13.88 euro. Het scheelt jouw pa en ma samen dus 28 euro per jaar. Niet heel veel, maar over tien jaar is het 280 euro en over 50 jaar is het 1400 euro die jouw ouders samen aan het koningshuis hebben betaald.

Niet bepaald een halve appel.

En als ze dat in de economie steken verdienen wij het binnen een aantal jaar gewoon terug. Dan hebben wij weer wat meer winst per jaar en gewoon een president die wij kunnen kiezen.

Het is misschien slecht voor ons nationalisme en voor de diplomatiek, maar de economie en de democratie wordt verbeterd.
 

DeletedUser

Gast
Wat? Als Beatrix onder een "nieuwe wet" haar handtekening niet geeft, wordt de wet gewoon niet doorgevoerd en mag de Tweede of Eerste kamer nog is gaan na denken.

Dat zou ze voor de gein eens moeten proberen. De laatste keer dat ik gehoord heb dat een koning weigerde een handtekening te zetten (België geloof ik?) moest hij verplicht aftreden zodat de wet er toch doorkwam, en mocht hij daarna weer aantreden.

Die macht is puur symbolisch. Ze hebben daar echt niks over te zeggen.
 

DeletedUser

Gast
Dat zou ze voor de gein eens moeten proberen. De laatste keer dat ik gehoord heb dat een koning weigerde een handtekening te zetten (België geloof ik?) moest hij verplicht aftreden zodat de wet er toch doorkwam, en mocht hij daarna weer aantreden.

Die macht is puur symbolisch. Ze hebben daar echt niks over te zeggen.

Dat was in België inderdaad, maar zo zat het niet precies. Het ging over (ik dacht) een abortuswet die hij vanuit zijn eigen moreel en principes niet wilde tekenen. Toen is hij vrijwillig 36 uur van de troon gestapt zodat de wet kon worden ondertekend, daarna is hij weer aangenomen. http://oudnieuws.web-log.nl/oud_nieuws/2008/04/koning-boudewij.html

Wij kunnen de koningin niet dwingen van de troon te gaan omdat dat een (grond)wetswijziging is die ze eerst zelf zal moeten ondertekenen voordat hij geldig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan