• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Transparantie/Verantwoording in-game gedrag Grepo-NL team

Armand0

Manticore
Beste allemaal,

Modjes: Geef dit topic a.u.b. een kans, onderbouw anders waarom dit niet "kan" en gooi het topic niet meteen weg (want dan kunnen we die mooie onderbouwing alsnog niet lezen).

Spelers: Graag alleen inhoudelijke reacties. Houdt het topic onpersoonlijk, noem vooral geen namen. Dit zodat we een goede/respectvolle discussie kunnen voeren waarbij niemand zich aangevallen hoeft te voelen.

Probleemstelling: Het bestaan van speler-moderators is top, het is belangrijk dat het Grepo-NL team leden bevat die actief zijn op spelwerelden. Wel mogen wij, de community, verwachten dat deze speler-moderators een voorbeeldfunctie hebben en deze serieus nemen.
Helaas gebeurt het incidenteel dat speler-moderators hun boekje te buiten gaan (e.g. grof taalgebruik, pest-gedrag​
zonder enig strategisch doel). In dit geval staat de community doorgaans machteloos. Enkel een support-ticket aanmaken is mogelijk, maar spelers voelen vaak weinig tot geen empathie en de stappen die de support eventueel onderneemt zijn niet transparant. Dit leidt tot al dan niet terechte gevoelens van vriendjespolitiek die de geloofwaardigheid van de community in het Grepo_NL team (ongewenst!) ondermijnen.

Oplossingen:
1. Complete up-to-date lijst van het Grepo-NL team beschikbaar op het AF

- Als aanvulling op https://nl.forum.grepolis.com/index.php?threads/het-grepolis-nl-team.67/page-7.
- Moderators die actief zijn op spelwerelden hanteren dezelfde nickname als zij op het forum hanteren, of zetten hun in-game nickname(s) in hun forum handtekening.​
2. Transparantere klachtenprocedure
Spelers kunnen, naast een support-ticket, een klachtprocedure tegen de gedragingen van een speler-moderator starten
op het AF. Hiervoor wordt een speciaal subforum aangemaakt dat, net als de notities, privé is. De mensen die toegang hebben tot deze privétopics zijn:
--> de aanklager (speler die een klachtprocedure start)
--> senior forummoderators
--> leden van de Grepolis Council​
Het is belangrijk dat de Grepolis Council toegang heeft tot dit privé forum omdat zij een democratische vertegenwoordiging zijn van de Community. Zij kunnen erop toezien dat het Grepo-NL team de klachtenprocedures adequaat en serieus afhandelt. Mochten zij besluiten dat dit niet het geval is dan kunnen zij het Grepo-NL team hier op aanspreken en in het uiterste geval de community inlichten.
3. Strenge straffen voor in-game misdragingen van speler-moderators
Gezien hun voorbeeldfunctie moeten speler-moderators strenger worden gestraft voor misdragingen dan reguliere spelers.
--> Aantoonbaar grof taalgebruik: speler-moderator wordt verwijderd van de betreffende spelwereld.
--> Pest-gedrag zonder strategisch doel: speler-moderator wordt na 1 waarschuwing verwijderd van de betreffende spelwereld.​

Onder dergelijk zinloos pestgedrag kunnen we verstaan:
- overmatige inzet van spreuken
- doelloze inzet van tta's (terugtrek aanvallen)
- massa 1.000 spionnen (totdat de aan/uit knop geïmplementeerd is natuurlijk haha!)
- etc.​

Natuurlijk mag een speler-moderator middelen als "aardbeving" en "steenhagel" strategisch inzetten. Het is echter vrij gemakkelijk te beoordelen of een moderator aan het "pesten" is of juist een strategisch doel probeert te behalen.

Aanpassingen/feedback is welkom. En nogmaals, hou dit topic inhoudelijk, maak het niet persoonlijk en stop dit topic a.u.b. niet in de doofpot. Ik, en met mij denk ik velen, respecteer het Grepo-NL team voor hun soms al jarenlange inzet voor de community, maar ik denk wel dat het belangrijk is om de transparantie en het draagvlak voor het team te vergroten. Laten we daar samen op een respectvolle manier over praten, ik ben ervan overtuigd dat dat kan!
 

DeletedUser27170

Gast
Om te beginnen, voor de spelers die te maken hebben gehad (en nog steeds hebben) met het recente voorval is het ontzettend vervelend dat dit gebeurd en dat er niets mee gedaan wordt. Ik vind de oplossingen van -xxx- erg vriendelijk. Iedere speler wordt hetzelfde behandeld en als er een speler is die niet eerlijk het spel speelt (nu heb ik het over spelbederf/onsportief gedrag) wordt deze aangesproken door support. Waarom zou een mod niet op dezelfde manier behandeld kunnen worden? Ik las in het andere topic dat spelers willen dat het gedrag van die mod veroordeeld wordt, maar nu moet ik wel zeggen dat ik begrijp dat je niet zomaar je collega's gaat afvallen als je alleen maar een verhaal van een kant hoort.

Waar ik het dan niet mee eens ben is dat er simpelweg wordt gereageerd ''we kunnen er niets mee, veel succes verder''. Uiteraard is dit ook geen serviceverlening. Ik zou graag weten van support:

-Is er aan de betreffende mod gevraagd wat zijn kant van het verhaal is?
-Is er überhaupt over gesproken of is het maar meteen afgewimpeld?
-Waarom wordt er niets mee gedaan als er door bijna een hele alliantie wordt geklaagd over zulk vervelend gedrag?

Een simpele oplossing om gedoe als dit in de toekomst te voorkomen: spreek de betreffende mod aan hoe hij/zij deze klacht ziet, wat zijn/haar kant van het verhaal is en open desnoods een discord met een neutrale mod en de betreffende partijen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Waarom komt er zelfs niet eventueel een mediator die tussenbeide komt en probeert om dit probleem op te lossen? Ik vind dit niet meer dan normaal, dat is gewoon service verlening, zoals dat hoort bij een bedrijf!

-----------------------------------------------------------------------

Naast dit bericht een pluim naar @-xxx- die erg betrokken is op het AF. Hij is een van de weinigen wiens berichten ik graag lees, ongeacht of ik het met hem eens ben of niet, hij formuleert zijn meningen/standpunten altijd erg goed en een van zijn voorstellen heeft hele grote (positieve) invloed gehad op het spel. Blijf zo doorgaan!
 

Armand0

Manticore
Een betere locatie inderdaad, thanks voor het verplaatsen
smiley_emoticons_thumbs-up_new.gif
 

DeletedUser28080

Gast
Ik weet het niet, soms is het ook wel een beetje een heksenjacht (waar ik ook aan schuldig ben, begrijp me niet verkeerd)
Persoonlijk vind ik dat het uitvoeren van taken die bij het mod horen zijn en het spel spelen twee compleet verschillende dingen zijn, echter dingen als vriendjespolitiek of verder niets mee doen is echt not done... ik weet niet of dit ook voorgekomen is (zoals god lion zegt; vaak twee kanten van het verhaal)

Voorbeeldfunctie hoeft van mij persoonlijk ook niet, maar een mod wel representatief zijn wanneer dit nodig is en/of gevraagd wordt; iemand provoceren in-game is heel wat anders als provoceren in een supportticket, bijv. En ook dreigen met de dingen die een mod kan doen zou direct mod af moeten zijn

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar waar dit topic vandaan komt; is dit naar aanleiding van dat topic van kknightb, waar 2 of 3 screenshots stonden van support die aangaf niets te kunnen doen tegen pesterijen? (als ik me het vaag zo herinner, geen zin om topic terug te zoeken)
Want dat is niets nieuws. Ik word iedere wereld geTTA'd of gespreukt, maak altijd tickets aan voor dit soort loser gedrag en naar mijn mening - als ik niet geholpen wordt tegen een paar reguliere spelers, waarom zouden anderen dat tegen een mod die gewoon hetzelfde doet als reguliere spelers wel worden? Begrijp me niet verkeerd, ik keur dat gedrag niet goed. Maar als dat is waar het topic vandaan komt, vraag dan gewoon een schorsing of schrijf een ticket voor Luuk

Verder inhoudelijk
Oplossing 1:
Ja, dat zou leuk zijn, ik ben ook wel benieuwd naar wie alle mods zijn, maar een mod kan hier nadelig beinvloed worden als hij enkel aangenomen wordt voor het mod zijn of juist geweerd wordt voor het mod zijn in game. Vandaar dat vele mods ook anoniem spelen

Oplossing 2:
Grepolis Council mag niet eens kritiek geven op of de support aangeven als bottleneck, dus dat kan al niet. Een openbare klachtprocedure... het is natuurlijk voor iedereen interessant om te lezen wat er voor zooi gebeurt. Maar daar gaat ook zoveel discussie om zijn om wie reëel is en wie niet (en het forum is al zo giftig, lol). Ik zou daar voorstander van zijn, maar of het praktisch is; ik denk het niet.

Oplossing 3:
Strenge straffen voor echt misbruik van het mod zijn als dit gebeurt, ja graag! Mijn mening voor in-game wangedrag; zelfde straf als voor anderen
 

Armand0

Manticore
@Sterke vent, de directe aanleiding ligt bij het topic van gisteren ja. Maar met in het achterhoofd dat er in de afgelopen jaren meer (korte) discussies geweest. Ik denk dat het vooral goed is om een algemene discussie te voeren over dit onderwerp, zonder dat het een heksenjacht is die is geconcentreerd op 1 specifiek voorval. Daarom dat ik ook oproep om persoonlijke aanvallen/ervaringen verder achterwege te houden.

Verder waardeer ik je mening, ook al wijkt die af van de mijne, want ik vind wel dat een speler-moderator een voorbeeldrol heeft in-game. En los van "pest-gedrag" (dat is discutabel) vind ik aantoonbaar grof taalgebruik bij een speler-moderator echt onacceptabel. Daar mag van mij wel harder worden opgetreden.

Oplossing 2:
Grepolis Council mag niet eens kritiek geven op of de support aangeven als bottleneck, dus dat kan al niet. Een openbare klachtprocedure... het is natuurlijk voor iedereen interessant om te lezen wat er voor zooi gebeurt. Maar daar gaat ook zoveel discussie om zijn om wie reëel is en wie niet (en het forum is al zo giftig, lol). Ik zou daar voorstander van zijn, maar of het praktisch is; ik denk het niet.
Ik wil dit dus ook niet openbaar hebben he, dan krijg je dat bij de minste beschuldiging speler-moderators al afgeslacht worden op het AF. Dus dat enkel Grepolis-NL leden en de Council inzicht hebben in zaken. De Council kan daar best voor gemachtigd worden.
 

DeletedUser28080

Gast
Ahja sorry, je zegt dat het prive is (zoals bij sollicitatietopics wel eens zo was)
Ja, oplossing 2 is prima met council of ander neutraal volk als soort scheidsrechter
 

DeletedUser10470

Gast
Vanuit het team wil ik graag reageren op je bericht. Ik heb je topic voor de goede orde naar het Feedback & Feature onderdeel verplaatst. Zoals hier ook vermeld is staan we altijd open voor een goede discussie, maar dat moet wel respectvol en niet op een specifiek incident gericht zijn (d.w.z. niet over een bepaalde moderator of speler).

Om in te haken op je punten:
Helaas gebeurt het incidenteel dat speler-moderators hun boekje te buiten gaan (e.g. grof taalgebruik, pest-gedrag
zonder enig strategisch doel). In dit geval staat de community doorgaans machteloos. Enkel een support-ticket aanmaken is mogelijk, maar spelers voelen vaak weinig tot geen empathie en de stappen die de support eventueel onderneemt zijn niet transparant. Dit leidt tot al dan niet terechte gevoelens van vriendjespolitiek die de geloofwaardigheid van de community in het Grepo_NL team (ongewenst!) ondermijnen.
Voor moderatoren hanteren wij dezelfde regels als voor spelers. Het moderatorschap (het vrijwillige werk) en het spelen van het spel zien wij als twee aparte zaken. Voor moderatoren gelden dus niet andere regels dan voor spelers en de regels die voor de spelers gelden, gelden ook voor de moderatoren.

Betreft de verschillende verbeteringen die je noemt:
Moderators die actief zijn op spelwerelden hanteren dezelfde nickname als zij op het forum hanteren, of zetten hun in-game nickname(s) in hun forum handtekening.
Elke moderator heeft recht op privacy, zoals elke speler dat ook heeft. Een moderator is een speciale functie, waarbij bepaalde besluiten die door een moderator worden genomen invloed kan hebben op het normale spel van een moderator (de spelers kant). Wanneer een moderator met dezelfde naam in het spel speelt, dan komt het helaas voor dat er wraakacties worden gedaan op een beslissing, die niet gebeurd zouden zijn als de speler geen moderator was. Daarom laten wij elke moderator vrij in de keuze om anoniem (onder een andere naam) te spelen, of onder de moderatorennaam deel te nemen in het spel.

Spelers kunnen, naast een support-ticket, een klachtprocedure tegen de gedragingen van een speler-moderator starten
op het AF. Hiervoor wordt een speciaal subforum aangemaakt dat, net als de notities, privé is. De mensen die toegang hebben tot deze privétopics zijn:
--> de aanklager (speler die een klachtprocedure start)
--> senior forummoderators
--> leden van de Grepolis Council
Het is belangrijk dat de Grepolis Council toegang heeft tot dit privé forum omdat zij een democratische vertegenwoordiging zijn van de Community. Zij kunnen erop toezien dat het Grepo-NL team de klachtenprocedures adequaat en serieus afhandelt. Mochten zij besluiten dat dit niet het geval is dan kunnen zij het Grepo-NL team hier op aanspreken en in het uiterste geval de community inlichten.
Er is al een klachtenprocedure mogelijkheid via de supportdienst. Elke melding wordt serieus opgepakt. Bij een melding over een moderator, wordt de melding doorgezet naar het community management. Bij een melding over een speler, handelt in eerste instantie de moderator van de wereld de melding af. Beide meldingen worden op dezelfde manier behandeld, namelijk door eerst te kijken naar de regelgeving en vervolgens een onderzoek te starten. Er gelden dus geen andere regels voor moderatoren als speler, dan spelers die geen moderator zijn.

De Grepolis Council en het Grepolis Team zijn twee volledig verschillende partijen binnen Grepolis. De Council heeft direct contact met InnoGames en is geen moderator. Wij beschouwen leden van de council als actieve Grepolis leden die verbeteringen willen doorvoeren en feedback willen geven over ideeën en functionaliteiten en daarbij de gedachte van de community wil overbrengen. Het Grepolis Team heeft een compleet ander takenpakket en een ander contract (policy). Één van de regels is dat wij geen informatie over het vervolg van een melding bekend mogen maken (daarom krijgen veel spelers ook hetzelfde antwoord bij een melding: Wij hebben een geheimhoudingsverklaring waarin staat dat dergelijke informatie niet bekend mag worden gemaakt). De melder heeft aan de andere kant ook deze privacy, degene waar over de melding gaat zal nooit te horen krijgen wie de melding heeft gedaan (om dezelfde reden waarom moderatoren mogen kiezen om anoniem te spelen: wraakacties).

Dan nog een punt: De supportdienst is volledig AVG (GDPR) Proof. Als iemand een melding maakt, dan wordt dat gezien als een rechtsgeldige melding, waarbij de software voldoet aan de wetgeving. Met het forum is dat niet zo. Het forum is niet gemaakt om topic's aan slechts enkele personen te laten zien en meldingen te maken. Hoe dan ook: Een melding die niet via de supportdienst binnenkomt en wordt besproken is geen melding die in behandeling mag worden genomen. Daarnaast hebben leden van de Grepolis Council geen Grepolis Teamleden contract (een compleet ander contract). Zij mogen dus deze meldingen helemaal niet inzien.

Gezien hun voorbeeldfunctie moeten speler-moderators strenger worden gestraft voor misdragingen dan reguliere spelers.
--> Aantoonbaar grof taalgebruik: speler-moderator wordt verwijderd van de betreffende spelwereld.
--> Pest-gedrag zonder strategisch doel: speler-moderator wordt na 1 waarschuwing verwijderd van de betreffende spelwereld.
Voor moderatoren worden dezelfde richtlijnen aangehouden als een normale speler, plus de moderator kan uit zijn/haar functie worden gezet. De richtlijnen staan vast: Die zijn door InnoGames bepaald en mogen wij geen uitzonderingen voor maken bij een bepaalde spelersgroep (moderatoren).

Natuurlijk mag een speler-moderator middelen als "aardbeving" en "steenhagel" strategisch inzetten. Het is echter vrij gemakkelijk te beoordelen of een moderator aan het "pesten" is of juist een strategisch doel probeert te behalen.
Dit is een ander punt om een discussie over te houden, maar deze is intern op het hoofdkantoor al gehouden. Voor het veelvuldig inzetten van negatieve spreuken mogen wij niet ingrijpen. Aangezien de regels voor iedereen gelijk zijn, is dat ook van toepassing op moderatoren. Deze beslissing is op hoog niveau gevoerd op het hoofdkantoor en daar staat een punt achter (d.w.z. dat we daar eindeloos over door kunnen gaan, maar dat de beslissing is genomen en die vast staat).

@GOD LION De reactie gaat te specifiek in op een bepaalde situatie, daarvoor kan je het beste contact opnemen met de supportdienst.
 

DeletedUser23789

Gast
Om de algemeenheid van dit topic te behouden en er geen wereld-gerelateerd topic van te maken, zal ik slechts een korte reactie achterlaten in dit topic. Zo lopen antwoorden van mij en van Frank ook niet door elkaar en blijft dit alles overzichtelijk.

De ingame namen van moderators bekend maken voor iedere moderator lijkt me geen optimaal idee. Ik maak zelf geen geheim van mijn ingame spelersnaam, maar ik kan me voorstellen dat collega's liever niet hebben dat iedereen hun ingame naam weet. Het kwam/komt helaas voor dat er moderators ingame zijn/worden 'gestraft' omdat zij op een andere wereld als support niet hebben gehandeld zoals sommige spelers graag zouden hebben gewild.

Wat betreft de voorgestelde klachtenprocedure waarbij speler-moderators zijn betrokken sluit ik me aan bij wat Frank hierover heeft aangegeven. Om de reactie kort te houden zal ik aanvullingen daarop achterwege laten.

Ik ben overigens persoonlijk wel van mening dat een moderator-speler gevraagd moet kunnen worden zich te verantwoorden voor wat deze in de supportdienst of ingame uitgevoerd heeft. Voor zaken in de supportdienst eindigt deze verantwoording helaas vaak bij onze plicht om ons aan ons privacybeleid te houden, waardoor je vaak slechts één kant van het verhaal hoort. Voor ingame acties en de hiervoor genoemde voorbeeldfunctie waaraan al dan niet invulling gegeven zou moeten worden, zijn teamleden minder gebonden aan dit privacybeleid.

Bedenk je wel te allen tijde dat forumtopics niet de plaats zijn om specifieke situaties ter discussie te stellen. Mocht je dus met mij of een andere moderator iets dergelijks willen bespreken, kun je hiervoor het best een bericht sturen via het forumsysteem. Hier spreek ik niet voor iedere moderator; het staat teamleden immers vrij om al dan niet te reageren op privé berichten. Persoonlijk reageer ik wel op eenieder die onbevooroordeeld een onderwerp ter discussie wil stellen of ergens graag duidelijkheid over zou willen. Als een reactie op een dergelijk bericht bij mij (te) lange tijd uitblijft, kun je eventueel een supportticket maken om aandacht voor dat bericht te vragen. Een dergelijk ticket komt vanzelf op de goede plaats terecht.
 
Bovenaan