• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Guides Tristiano's Algehele Alliantie Guide

DeletedUser

Gast
Deze guide is gemaakt door Tristiano, alle credits dus aan hem ;)

[01] Het begin...

Je moet jezelf afvragen of je er klaar voor bent. Het leiden van een alliantie gaat niet altijd over rozen.

Het leiden van een top-alliantie kost veel tijd, je zal actiever moeten zijn dan de tijd die je normaal uittrekt voor Grepolis. Je zal aanvragen krijgen op zowel diplomatiek als recruit-gebied, je zal conflicten tussen leden op moeten lossen, maar vooral: Leiding geven.

Als leider van een alliantie ben je het gezicht van je alliantie. Het is belangrijk dat je actief bent en niet voor (al) je leden onderdoet. Als je slechter bent, of in-actief bent, zullen je leden geen vertrouwen meer in je hebben en ze zullen boos worden, of in het ergste geval massaal de alliantie verlaten.

Een alliantie is eigenlijk een knutselwerk waar je lang mee bezig bent. De leider is de lijm die de rest bij elkaar moet houden, als de lijm van slechte kwaliteit is zal het bouwwerk uiteen vallen. Als de lijm sterk is (en dus zowel in-game als bij zijn leiding-taken goed presteert) zal het bouwwerk stevig zijn.

Als je het gevoel hebt dat je als speler genoeg ervaring hebt en (niet verplicht) eventueel ervaring hebt opgedaan als medeleider zijn er nog een paar punten. Wat voor alliantie wil je oprichten en hoe werkt het? Je hebt meerdere opties.

Er zijn duizenden mogelijkheden, maar ik zet de meest gebruikte even op een rijtje:


[A] Een Premade

Een premade is de beste keuze als je ervaring hebt en weet wat je moet doen.
Ook contacten met spelers is geen slecht idee. Een premade contracteert haar spelers namelijk al voordat de wereld begint. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om bij bepaalde spelers in de alliantie te zitten. Het wordt aangeraden om eisen te stellen (bijvoorbeeld minimaal rang 100 met award als bewijs), andere dingen kan je weer niet doen. Een voorbeeld hiervan is een maximaal aantal spelers per eiland.
Het voordeel is dat je de eerste keus hebt op spelers, aangezien ze al in je alliantie zitten voordat anderen de kans krijgen. Denk wel aan de volgende dingen:

- Vertel je leden de windrichting
- Bij een grote alliantie (voor deze tactiek is ervaring van de oprichters vereist) is het mogelijk om in 2 richtingen te starten voor optimale overheersing.
- Spreek af met leden hoe laat je wil gaan starten.

+ Je weet (bijna) 100% zeker dat je je leden kan vertrouwen.
Je kan dingen plannen voordat de wereld begint

-In de slechste gevallen kan je met 6 spelers op 1 eiland terecht komen


MRA (Mass recruiting Alliance)

Een MRA is een alliantie die iedereen uitnodigt die in de buurt ligt.
Dit soort allianties hebben meestal lage eisen, aangezien bijna iedereen in zo’n alliantie kan komen zal je waarschijnlijk van mening zijn dat sommige spelers minder in het spel zijn, sommige zullen ronduit slecht zijn. Aangezien je met veel bent zullen de meeste leden niks doen, het forum zal overspoeld worden door spam en je zal door de meeste spelers ‘noob’ worden genoemd.

+ Makkelijk veel leden

- MRA hebben vaak 100+ leden, aangezien je die niet kan vertrouwen is dit een slecht idee. Je nodigt makkelijk spionnen uit.


[C] De goede non-premade

Een normale alliantie die pas begint met uitnodigen als de wereld al is begonnen.
De basis van dit soort allianties is activiteit, strenge eisen en zo nu en dan de ballen hebben om een gokje te vagen. Dit sort allianties bouwen enkel op de wereld zelf, vaak zullen ze dus ook eisen hebben zoals activiteit, een bepaald aantal punten en hun leden limiet mag ze niet in de weg zitten. Ook communicatie middelen als skype kunnen mogelijk aan bod komen. Dit soort allianties werkt het best als aan de start een klein groepje (of eventueel 2 mensen) samenwerken. Dit omdat een alliantie bestaand uit 1 iemand zelden drukker wordt dan het al is.

+ Een fantastische uitgangspositie om een geode alliantie te starten. Je kan kijken of de spellers actief zijn op de wereld en eventuele ervaringen van jezelf of/en medespelers.

- De mogelijkheid dat helemaal niemand de alliantie joint.

Ook zijn er 3 manieren om een alliantie te leiden, ze zullen hier in het kort even worden opgenoemd:


[D] Democratie

Democratie in een alliantie werkt zo nu en dan, het hangt er vanaf of leden weten wat ze doen en of de leiding de leden vertrouwt (visa versa). Leden kunnen ideeën hebben waar andere leden (meestal doormiddel van een peiling) over mogen stemmen. Met democratie de leden leiden eigenlijk de alliantie, hiervoor is het belangrijk dat alle leden worden vertrouw. Ook is het belangrijk dat een leider durft in te grijpen als hij het gevoel heeft dat een beslissing helemaal uit de hand dreigt te lopen. Het wordt aangeraden om in dat geval duidelijk uit te leggen waarom er aan de noodrem werd getrokken


[E] Dictatorschap

Dictatorschap, iets wat de meeste mensen wel zullen weten, is wanneer 1 bepaald persoon alles bepaald. Je moet beseffen dat dit echt om alles gaat, van toekomstige alliantie leden tot de ingestelde vlag. Het kan goed zijn als je weet wat je doet, besef wel dat je bijna geen fouten mag maken omdat leden altijd jou de schuld zullen geven. Het is belangrijk dat de spelers hun alliantie leider vertrouwen. Houd er wel rekening mee dat echte top-spelers geen persoon nodig hebben die ze vertelt hoe ze grepolis moeten spelen. Voordat je dit doet moet je zeker zijn dat je ervaring hebt en om kan gaan met de druk die dit zo nu en dan met zich mee brengt.



[F] Combinatie

Een combinatie van de eerder genoemde dingen combineert het beste van democratie en dictatorschap. Het beste hiervan is dat je het kan personaliseren naar wat jij en je leden prefereren. Dingen die je kan doen zijn voorbeeld adviseurs/leiders laten kiezen door de spelers zelf, ookal heb je zelf wel het laatste woord.

Als je eenmaal je keuze hebt gemaakt uit deze 3 dingen ben je bijna klaar om een alliantie te leiden. Maar je moet jezelf nog een paar vragen stellen, wat wil je doen en hoe wil je het bereiken? Ook een naam is belangrijk, niet te serieus maar ook niet te kinderachtig, soms kan het kijken naar quotes in het Latijn je aan inspiratie helpen.

[02] Recruitment

Wie je een uitnodiging geeft moet de oprichter bepalen. Voor de oprichter is het geen slecht idee om verschillende criteria te bedenken waar potentiële leden aan moeten voldoen om überhaubt een kans te maken om tot de alliantie toe te mogen treden

Goede criteria horen over het algemeen gevolgd te worden met als uitzondering zeer bijzondere gevallen. Deze uitzonderingen kunnen (in het begin van de wereld) zijn dat je de betreffende speler kent en hemt vertrouwt. Later in de wereld kan dit een speler zijn die met veel huidige leden al samenwerkt werkt op persoonlijk verband. Als we de uitzonderingen achter wegen laten wordt het aangeraden om vooral te letten op communicatie, activiteit, locatie en loyaliteit.
Je zou het kunnen vergelijken met een contract.

Het uitkiezen van de criteria hoort altijd de keus van de oprichter te zijn.
Besef wel dat als je zware criteria hebt je betere spelers uit zal kiezen en je meer controle hebt over wie er in zit. Hoe lager ze zijn hoe meer mensen zullen solliciteren en hoe meer keus je zal hebben. Als je dit doet moet je zelf kijken wie je al dan niet de moeite waard vindt. Als er veel sollicitaties zijn zal je elke (normaal geschreven) sollicitatie moeten lezen. Iemand afwijzen zonder reden zal vreselijk uitpakken.

Criteria horeni te worden gevolg, ja, maar nooit horen ze blind te worden gevogld. Soms kunnen leden die aan de criteria voldoen slecht zijn voor het groepsgevoel of later gewoon veel in-actiever zijn. Zelf vraag ik altijd naar de wereld waar hij het meest heeft bereikt, daarna ga ik opzoek naar spelers (zowel in als buiten zijn alliantie) om te vragen hoe ze over hem denken. Als dat positief blijkt te zijn ga ik over op de laatste stap, zijn locatie. Als een speler totaal niet op de juiste plek ligt wordt het sowieso niks, maar als er al mensen op dat eiland liggen is het weer slecht voor de groei van anderen.


Besef wel dat je om de zoveel tijd je criteria moet herzien. Zeker als je denkt genoeg leden te hebben kan je ze verzwaren.

Ik denk dat je nu wel weet waar je op moet letten voor het uitzoeken van spelers, ik denk dat je klaar bent om wat verder te gaan wat betreft het uitnodigen...

©Tristiano

Als je er iets aan hebt zet het dan hier neer, dan schrijft hij nog een hoofdstuk ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ook even hier, het is niet de bedoeling dat je namens gebande spelers een post maakt. ;)
 

DeletedUser5621

Gast
ff een vraagje. Is dit niet gwn gekopieerd van de engelse wiki. Zo niet, dan mijn complimenten.
 

DeletedUser

Gast
Tristan heeft hier z'n hart en ziel ingestort, dat je zoiets durft te beweren :O
 

DeletedUser

Gast
Mm, ik vind het wel een goede guide, ookal zaten er wat spelfouten in :p
 

DeletedUser15574

Gast
ik kopieer hem nu gewoon van het engelse forum, vertaal hem op google vertalen en daarna op word zetten en elke dag iets lezen
maar hier is hij wel beter vertaald
 

DeletedUser

Gast
Ik lees gewoon de Engelse. Mijn Engels is net zo goed als mijn Nederlands dus ik lees de Engelse gewoon. Wel goed vertaald trouwens.
 
Bovenaan