AW: Veel harder straffen is hard nodig.
lodefabregas, ik geef hier de stelling en niet mijn mening. Als dat onduidelijk was dan zal ik dat even aanpassen in kopbericht.
Mijn mening is dat het per individu verschillen kan en moet blijven. Wel moet er een minimum gesteld worden. Als ik kijk naar afgelopen jaar(jaren) bijvoorbeeld de taxichaffeur die een passagier doodslaat en daar nog geen 4 jaar voor krijgt en vervolgens iemand terecht voor een moord 12 jaar krijgt dan komt dat erg vreemd over.
Uit deze quote blijkt al dat je juridische kennis tekortschiet voor deze discussie en dat je maar wat roept.
De taxichauffeur die iemand
doodslaat, krijgt dus 4 jaar voor
doodslag.
Vervolgens krijgt iemand 12 jaar voor
moord
Moord en doodslag zijn twee verschillende vergrijpen. Moord is met voorbedachte rade en wordt derhalve zwaarder bestraft.
Volgens jou is het terecht dat iemand voor moord 12 jaar heeft gekregen. Naar mijn mening kan jij dat niet beoordelen tenzij je de hele zaak kent.
Is de dader iemand die zijn levenspartner in koele bloede vermoord omdat deze een buitenechtelijke relatie heeft.
Is de dader iemand die jarenlang misbruikt wordt door een oom en in koele bloede die oom een kopje kleiner maakt.
Of gaat het om een huurmoordenaar die on opdracht iemand executeert, en wie zou er dan zwaarder moeten worden gestraft, degene die de trekker overhaald of degene die daar de opdracht toe gegeven heeft.
Drie verschillende scenario's die alledrie een verschillende strafmaat zullen hebben omdat de omstandigheden niet hetzelfde zijn.
Zoals eerder aangehaald zijn de straffen in Nederland zwaarder dan in de landen om ons heen, en is ook het deel van de straf dat de veroordeelde daadwerkelijk moet zitten groter dan in andere landen.
Dit weerhoudt populistische politici als Geert W. en Rita V. er niet van om regelmatig weer eens te roepen dat er minimum straffen moeten komen en dat er zwaardere straffen moeten komen. Dit ligt bij een bepaald gedeelte van de nederlandse bevolking lekker in het gehoor en zo komen zij weer aan hun zeteltjes.