• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Verhouding troepen

DeletedUser

Gast
Ik ben benieuwd in welke verhouding jullie troepen maken.
voor deff stad
welke verhouding
zwaardvechters:boogschutters:hoplieten
of
zwaardvechters:boogschutters:strijdwagens

Er hoeft niet gediscussieerd worden of hoplieten of strijdwagens beter zijn. Dat is al vaak genoeg gedaan, maar ik kan negers een goede verhouding op het internet vinden.

Voor een aanval stad is het iets lastiger lijkt me, omdat de verdediging van je doelwit meer deff tegen een bepaald soort aanval kan hebben. Toch wat vinden jullie een goede verhouding

Slingeraars:hoplieten:ruiters
of
Slingeraars:ruiters:strijdwagens

Opnieuw discussie over hoplieten vs strijdwagens niet nodig ben allen geïnteresseerd in wat voor verhoudingen jullie aanhouden/adviseren.
 

DeletedUser

Gast
dat licht er echt aan
ik heb een stad met 250 vuurschepen en 100 van alle drie
Ik heb een stad met 200 biremen en 1000 hoplieten attack en verdediging
dat moet je echt zelf bepalen dat kunnen wij niet
 

DeletedUser

Gast
Ikzelf kijk naar het aantal inwoners. Ik probeer eigenlijk deze dus een beetje gelijk te houden. dus bv. 622 van elke 3 of gelijk aan dat inwoners aantal. (hangt ook af van hoever je je steden uitbouwt en dus vrije inwoners hebt)

Het is niet de beste verhouding maar ik vindt het zelf prettig werken.

Wil je echt een goede verhouding.

Dan zul je dus van elke unit de deff waarde per inwoner moeten gaan bekijken. en dit dan optellen totdat je op een gelijke waarde komt tegen allerlei wapens. Maar dit is een langdurig karwei. Ik had voorheen nog wel ergens een excel bestand wat je hierbij kon gebruiken, helaas kan ik het niet 1 2 3 meer vinden...

Wat ik dus nu gewoon doe is zwaard/boog/hopliet of strijd. En dan kijk ik hoe dat uitkomt met de GS op het eiland.

Is het een negatief zilver eiland dan zou ik opteren voor strijd ipv hopliet. Aangezien je deze dan sneller opgebouwd hebt.

Hetzelfde doe ik met aanvallende troepen, daar wissel ik af tussen hopliet/strijd of ruiter naast mijn slingers en kata`s.

Ik opteer dus een snellere opbouw boven de beste verdediging of aanval verhouding.
 

DeletedUser

Gast
Ik ben zelf maar eens aan het rekenen gegaan met verhoudingen voor deff troepen.
Om een zo gelijk mogelijke verdeling tegen elke soort wapen per inwoner te krijgen met hoplieten.
Is dit de beste verdeling die ik kon vinden.
zwaardvechters:boogschutters:hoplieten
11:10:21
Geeft een deff van
Slag:steek:afstand
592:590:597
Dit is 14,10:14,05:14,21 deff per inwoner.

Met strijdwagens is het wat ingewikkelder om een gelijke verdeling te krijgen. Na wat rekenwerk kwam ik op deze verdeling uit.
Zwaardvechter:boogschutter:strijdwagen
1:79:25
dit geeft als deff waarde
slag:steek:afstand
2388:2383:2378
Dit is 13,27:13,24:13,21 deff per inwoner.

Met hoplieten krijg je meer deff per inwoner, maar dit komt omdat je bij strijdwagens bijna geen zwaardvechters gebruikt om gelijke waardes te krijgen. En zwaardvechters geven nou eenmaal de meeste deff per inwoner

Ik heb niet naar GS, maak tijd of andere dingen gekeken. Puur naar zo gelijk mogelijke waardes aan deff per inwoner.

Edit: kleine aanpassing voor de berekening van hoplieten gedaan en wat typ fouten er uit gehaald
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
zelf gebruik ik altijd
1 zwaard per 1 boog per 2 hop.
dat geeft een evenwichtige verdediging tov steek, slag en afstand
 

DeletedUser22400

Gast
Als ik op een spionagerapport zie dat de troepen op elkaar afgestemd zijn 1 zwaard 1 boog twee hop (en dus alle deff gelijk) dan val ik aan met slingeraars. Hoplieten zouden per hop 16 schade doen maar slingeraars per slinger 23. Een verdediging moet afgestemd zijn op hoe sterk de aanval op die verdediging is.
 

DeletedUser

Gast
Ik denk dat die gene die het topic heeft gestart erg veel heeft aan jou informatie.
Laatste bericht is pas bijna 2.5 jaar oud.
 

DeletedUser23350

Gast
*niet erg veel ;)
iddi :p waar vond je dit topic zelf terug?
 

DeletedUser22400

Gast
Als ik zo met de specs en de simulator klooi is de beste verdediging:
8 zwaard, 3 boog, 6 hop
Waar je ook mee aanvalt, je kan er 12 van aan (of 4 van ruiters)
Dit komt omdat boogjes tov hops veel beter verdedigen dan zwaardjes tov slingeraars
 

DeletedUser23350

Gast
Als ik zo met de specs en de simulator klooi is de beste verdediging:
8 zwaard, 3 boog, 6 hop
Waar je ook mee aanvalt, je kan er 12 van aan (of 4 van ruiters)
Dit komt omdat boogjes tov hops veel beter verdedigen dan zwaardjes tov slingeraars
als jij 8zw 3bg en 6hop hebt,
kom ik wel is op bezoek :p lol ;)
 

DeletedUser22400

Gast
Hm?
Het is heel simpel, je wil een verdediging hebben die even effectief is tegen iedere aanvalssoort, dat doe je niet door de verdediging voor iedere aanval gelijk te maken. 1000 slingeraars hebben meer aanvalskracht dan 1000 hoplieten, dus voor afstandswapens moet je meer verdediging hebben dan voor steekwapens.

Bij 8 zwaard, 3 boog en 6 hop heb je:

224 slag deff =12.444 (maximale aanval slag is 55/3=18, 224/18=12.444)
203 steek deff =12.6875 (maximale aanval steek is 16, 203/16=12.6875)
288 schiet deff=12.521 (maximale aanval schiet is 23, 288/23=12.521)

Dus met deze verhouding zou je van iedere aanvalssoort 12.5± killen

Simulator bevestigt dit:

Bij 800 zwaard, 300 boog, 600 hop

100 ruit
138 zw 52 bg, 103 hop = 283 dood

300 hop
135 zw, 51 bg, 101 hop = 287 dood

aanval met 300 sl:
128 zw, 48 bg, 96 hop =272 dood

Is pakkenbeet gelijk, ik weet niet precies hoe het gevechtssysteem in elkaar zit, maar de kommagetallen zijn ook niet precies gelijk.
 

DeletedUser

Gast
Waarom landdef als je veel meer gp kan krijgen als je er gewoon een shitload aan birs in je stadje legt? Enkel hop kan je nog gebruiken tov harpi's, manti's ed. Maar die 'steel' ik gewoon uit mijn offsteden als ze daar toch niets doen.
 

DeletedUser22400

Gast
Ja met honderdtallen biremen in je haven wordt het ook moeilijk voor de vijand om er een kolo in te loodsen. :p
 

DeletedUser

Gast
Ik gebruik bij voorkeur de verhouding 6 zwaard - 5 hoplieten - 2 boogschutters. Geeft ook een min ofmeer evenwichtige verdediging die ongeveer overeenstemt met die van PeterusDeGrote. Ik ben blij dat er nog iemand is die niet gewoon lomp 1-1-1 gaat.

Indien ik merk dat een vijand de voorkeur geeft aan een bepaald type aanvalseenheid stel ik me daar wel een beetje op in :) .

Ik heb veel gehad aan deze site. Staat ook een hele berekening bij.
http://grepolis-pro.blogspot.nl/

Ik weet niet of het jullie het ook hebben gezien, maar de ruiter is naar verhouding de sterkste eenheid om een verdediging te breken (ruiter 16.3 aanval > hopliet 14 verdediging). De ruiter heeft een lagere aanvalskracht dan slingeraars, maar de verdediging tegen slagwapens is veel lager dan die tegen afstandswapens (zwaardvechter 30 verdediging > slingeraar 23 aanval). Echter is een slingeraar veel sneller te bouwen :) . De hopliet zuigt een beetje in aanvallen, enkel met een goeie cheiron wordt die offensief iets waard. Het voordeel van hoplieten aanvalssteden is wel dat je er enkel zwaard en boog hoeft bij te voegen om een goede verdediging te hebben, gezien hoplieten ook een defensieve waarde hebben.
 
Bovenaan