• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Waar geloof jij in?

DeletedUser4308

Gast
Heey allemaal!

Ik zie op dit deel van het forum veel over geloof en evolutietheorie en alles eromheen! Maar die eeuwige discussies vind ik niks aan haha, jullie wel? Daarom zou ik nu graag (als dat mag) een topic openen waar ik graag zou weten wat u/jij gelooft (met kleine uitleg). Ben je moslim/ christen / boeddhist / geloof je in niks/ of in iets anders wat ik (misschien) nog niet ken. Natuurlijk is respect tegenover elkaar erg belangrijk.

Ik geloof zelf dat Jezus Christus voor onze zonden is gestorven, en ook dat Hij binnenkort terug zal komen naar deze aarde. Om vervolgens een nieuwe hemel en nieuwe aarde te maken (zie dat maar als een herschepping, omdat de huidige gebroken is (door de (eigen wil van de) gevallen engel))
Dit omdat ik zelf denk dat de bijbel niet verzonnen kan zijn, en omdat mijn leven zo een doel heeft (ik ben anders namelijk altijd de doemdenker van "niks heeft nut wat we doen".
Ook een belangrijk punt voor mezelf is dat ik zo weet(geloof) (zonder verklaring erbij te hoeven) hoe de wereld begonnen is en verder zal gaan. Dit geeft me een stuk zekerheid.

Groeten Roeland

(ingame op lamia - electric pulse - master5)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2057

Gast
Ik ben atheïst, en dat heeft, naast de obvious wetenschappelijke context die iedereen hier gaat aanhalen straks, een hele eenvoudige reden. Ik weiger om de verantwoordelijkheid voor mijn bestaan in andermans handen te leggen. Als ik iets verpruts is het mijn schuld, als ik iets goed doe eis ik daar ook zelf de volledige verantwoordelijkheid voor op.
 

DeletedUser24555

Gast
Ik ben atheïst, en dat heeft, naast de obvious wetenschappelijke context die iedereen hier gaat aanhalen straks, een hele eenvoudige reden. Ik weiger om de verantwoordelijkheid voor mijn bestaan in andermans handen te leggen. Als ik iets verpruts is het mijn schuld, als ik iets goed doe eis ik daar ook zelf de volledige verantwoordelijkheid voor op.

Ja, dat geldt ook voor mij, alleen soms is het verprutsen van iets de schuld van iemand anders ;)
Voor mij is de wetenschap de belangrijkste bron van verklaringen voor dingen. Dat we sommige dingen nog niet kunnen verklaren, komt naar mijn idee niet doordat het goddelijke verschijnsels zijn, maar doordat onze kennis gewoon nog niet zo uitgebreid is.
 

DeletedUser

Gast
Ik ben een atheïst. Puur om de reden dat ik niet geloof in God, maar ergens wil ik wel geloven dat verhalen als bijvoorbeeld de Bijbel in ruwe lijnen echt gebeurt zijn. Verder ben ik aardig geintereseerd in de cultuur die erom heen zit.
 

DeletedUser

Gast
Ik ben Caweristisch. 'Wat?!' Dat is zeg maar mijn persoonlijke religie. Het staat voor Christelijke Abiblische Wetenschappelijke Evolutionaire Religie. Ik geloof volledig in de wetenschap, maar dat God de Oerknal heeft gecreeërd zonder toekomstbedoelingen, en dat wij een toevallige uitspatting zijn van een 'experiment'. Ik geloof ook in de meeste Christelijke rodedraad-aspecten, zoals de 10 Geboden, alleen dan niet letterlijk (liberaal). Ik denk dat de Bijbel niet is bedoeld om letterlijk te nemen, maar als richtlijnen voor het leven.
 

DeletedUser

Gast
Ben het met die laatste eens, jammer dat veel mensen zich niet aan die richtlijnen houden. Dan zou de wereld er een stuk beter uit zien.
 

DeletedUser

Gast
Ben het met die laatste eens, jammer dat veel mensen zich niet aan die richtlijnen houden. Dan zou de wereld er een stuk beter uit zien.

Klopt, ja. Maar ik heb het al eens gezegd: De imperfectie van de mens weerhoudt ons van Utopia. Voor de lolbroeken: Nee, niet dat trieste programma dat het woord heeft vernietigd.
 

DeletedUser

Gast
Nee, dat zei ik ook; Utopia (perfecte, ultieme wereld) kan door de mens en diens gebrekken niet bestaan. Iemand BNW ooit gelezen?
 

DeletedUser

Gast
Ik geloof in het atheïsme maar ook in het leven na de dood. Waarschijnlijk omdat ik het zo raar vindt dat al je energie verdwijnt. Ook vind ik 'God' iets om de mensheid dom te houden en te controleren
 

DeletedUser2057

Gast
Nee, dat zei ik ook; Utopia (perfecte, ultieme wereld) kan door de mens en diens gebrekken niet bestaan. Iemand BNW ooit gelezen?

Ik heb utopia gelezen, je weet wel, het originele boekje over droomwerelden. Aanrader!

Ik heb me na een aantal interessante gesprekken trouwens bedacht: ik ben geen atheïst, maar een samist.
Dat betekent dat ik mezelf best wel fantastisch vind, en verder niemand.
 

DeletedUser

Gast
Als je het zo bekijkt is narcisme de grootste godsdienst ter wereld ;)
Narcisme is geen godsdienst. TENZIJ je jezelf ziet als God, dat is egotheïsme.
Ik heb utopia gelezen, je weet wel, het originele boekje over droomwerelden. Aanrader!

Ik heb me na een aantal interessante gesprekken trouwens bedacht: ik ben geen atheïst, maar een samist.
Dat betekent dat ik mezelf best wel fantastisch vind, en verder niemand.
Je bedoelt dat boek uit 1516 van Thomas More? Ik zal kijken of onze bieb dat heeft. *KUCH KUCH vervelende bezuinigingen op boeken KUCH KUCH*
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Dan geloof ik in het egotheïsme, want er is maar 1 godin en dat ben ik zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2057

Gast
Narcisme is geen godsdienst. TENZIJ je jezelf ziet als God, dat is egotheïsme.

Je bedoelt dat boek uit 1516 van Thomas More? Ik zal kijken of onze bieb dat heeft. *KUCH KUCH vervelende bezuinigingen op boeken KUCH KUCH*
Dat boek ja, veel beter dan BNW imo. Verder is 1984 in dat genre ook beter dan BNW ;).
Dan geloof ik in het egotheïsme, want er is maar 1 god en dat ben ik zelf.
je bedoelt godin :O.
 

DeletedUser

Gast
Ja, ik heb zeg maar niet de fundings voor boeken, of ik heb ze wel maar het mag niet van mijn ouders ._.
Dus toen ik in onze bibliotheek nr. 5 van de Verboden Boeken van de Volkskrant (ja, het is zo gespeld) zag, BNW, was ik best blij. Ik vond het een goed boek, maar die windrichtingen op het laatst, dat was gewoon sjamaanse wolven-dodenzanger-humor.
 
Bovenaan