• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Waar geloof jij in?

DeletedUser

Gast
Ik geloof niet in een god. Ik sluit niet uit dat er een god bestaat, maar vind t onwaarschijnlijk. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat mocht er een god zijn, deze niet zo is als in de bijbel beschreven wordt. Dit omdat er in mijn ogen te veel onrecht in de wereld is voor een god die zo groots en geweldig en rechtvaardig zou zijn.
Ik ben het eigenlijk vrijwel eens met hoe Stephen Fry het heeft verwoord:

[video=youtube;-suvkwNYSQo]https://www.youtube.com/watch?v=-suvkwNYSQo[/video]
(hoop dat jullie geen probleem hebben met t engels. En sorry, het kan hard overkomen, maar dit is wel een goed voorbeeld waarom ik niet in een god geloof)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Araluen

Manticore
Ik ben Caweristisch. 'Wat?!' Dat is zeg maar mijn persoonlijke religie. Het staat voor Christelijke Abiblische Wetenschappelijke Evolutionaire Religie. Ik geloof volledig in de wetenschap, maar dat God de Oerknal heeft gecreeërd zonder toekomstbedoelingen, en dat wij een toevallige uitspatting zijn van een 'experiment'. Ik geloof ook in de meeste Christelijke rodedraad-aspecten, zoals de 10 Geboden, alleen dan niet letterlijk (liberaal). Ik denk dat de Bijbel niet is bedoeld om letterlijk te nemen, maar als richtlijnen voor het leven.

Dat komt erg in de buurt van het deïsme, de geloofsovertuiging dat er een hogere macht is die de oerknal heeft veroorzaakt en de natuurwetten heeft gemaakt, maar verder niets aan de wereld doet en zal doen.

Ikzelf ben een agnost: ik weet het niet. Het kan dat er een god bestaat, of niet. Dat kan je niet weten dus erover nadenken heeft geen zin.
 

DeletedUser

Gast
Dat komt erg in de buurt van het deïsme, de geloofsovertuiging dat er een hogere macht is die de oerknal heeft veroorzaakt en de natuurwetten heeft gemaakt, maar verder niets aan de wereld doet en zal doen.

Ikzelf ben een agnost: ik weet het niet. Het kan dat er een god bestaat, of niet. Dat kan je niet weten dus erover nadenken heeft geen zin.
Nu moet ik denken aan de South Park aflevering waarin Cartman en Kenny naar een agnostisch pleeggezin gingen. Overal hingen quotes als 'Bid tot God! ...voor het geval dat hij bestaat.' De heer des huizes ging voor het eten alle gelovige rituelen af, ze aten halal en kosher en vegetarisch, en als drinken Dr. Pepper, want 'No one knows whether it tastes like Cola or Rootbeer!'. Ik zal dat deïsme nog eens opzoeken. Het verschil zit 'm waarschijnlijk in de vleug Christelijkheid in het Cawerisme.
 

Araluen

Manticore
Nu moet ik denken aan de South Park aflevering waarin Cartman en Kenny naar een agnostisch pleeggezin gingen. Overal hingen quotes als 'Bid tot God! ...voor het geval dat hij bestaat.' De heer des huizes ging voor het eten alle gelovige rituelen af, ze aten halal en kosher en vegetarisch, en als drinken Dr. Pepper, want 'No one knows whether it tastes like Cola or Rootbeer!'. Ik zal dat deïsme nog eens opzoeken. Het verschil zit 'm waarschijnlijk in de vleug Christelijkheid in het Cawerisme.

Dat is dus zeker niet het agnosticisme. Veel agnosten hebben zoiets van 'weet ik 't'.
Uiteraard zijn er op elke geloofsovertuiging vele variaties. Zeker tegenwoordig, nu meningen niet meer onderdrukt worden, zijn er veel mensen die net iets anders denken dan anderen.
 

DeletedUser

Gast
Mensen hier zijn lekker vol van hunzelf, heerlijk ;)

6J2iEzd.png
 

DeletedUser

Gast
Trouwens, voor hen die het Deïsme vergelijken met mijn 'geloof', het Deïsme is rationalistisch, ik ben empiristisch. DENIED :p
 

DeletedUser

Gast
Even terug on topic. Ik ben katholiek opgevoed, maar de laatste tijd merk ik dat ik steeds meer een affiniteit ontwikkel met het boeddhisme. Ik ben me nu aan het inlezen in die religie, om uit te maken of het definitief iets voor mij is.
 

DeletedUser24199

Gast
Ik geloof in mezelf, aangezien de rest van de wereld zo fcked up is dat er geen god kan zijn ..
 

DeletedUser9104

Gast
Ik geloof niet in een god. Ik sluit niet uit dat er een god bestaat, maar vind t onwaarschijnlijk. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat mocht er een god zijn, deze niet zo is als in de bijbel beschreven wordt. Dit omdat er in mijn ogen te veel onrecht in de wereld is voor een god die zo groots en geweldig en rechtvaardig zou zijn.
Ik ben het eigenlijk vrijwel eens met hoe Stephen Fry het heeft verwoord:

[video=youtube;-suvkwNYSQo]https://www.youtube.com/watch?v=-suvkwNYSQo[/video]
(hoop dat jullie geen probleem hebben met t engels. En sorry, het kan hard overkomen, maar dit is wel een goed voorbeeld waarom ik niet in een god geloof)

In wat Stephen Fry verwoord kan ik me zeker vinden, maar ik meende dat Jehova's getuigen niet geloven dat de dingen die gebeuren een straf/beloning van god zijn. Dus dat iets verkeerds nooit door god kan komen, maar aangezien ik geen expert ben hou ik het bij Stephens woorden
 

DeletedUser

Gast
Ik ben tot op het bot atheïst.
Het zou prachtig zijn om zelf ergens in te kúnnen geloven, maar dat lukt me gewoon niet.
Voor mij is het een combinatie van dingen. Natuurlijk de wetenschap, die met hardere bewijzen komt dan het geloof dat ooit gedaan heeft. Ook, zoals al genoemd is, het feit dat ik niet wil denken dat iemand boven op een troon zit en allemaal over ons gaat beslissen. Ik maak mijn eigen keuzes, en als ik echt iets (voor mijn gevoel) heb bereikt, kan ik dan volgens mijn visie mezelf complimenteren, en hoef ik niet een god te bedanken omdat Hij mij dan 'zo enorm geholpen heeft'.
Iedereen mag vrede hebben met zijn/haar eigen geloof, zolang ze dat van anderen maar respecteren. Het mooie van geen geloof hebben vind ik O.A. dat je leven niet in het teken staat van een 'hogere macht'.
Ik hoef niet te leven voor God, ik hoef niet naar strenge regels te luisteren.
Zonder geloof kan je doen wat je wilt, zonder bang te zijn in de hel te belanden. Dit betekent niet dat ik helemaal los ga en volgens het gezegde 'alles doe wat God verboden heeft'. De 10 geboden zijn bijvoorbeeld (de regels als niet stelen etc, de regels hoe om te gaan met anderen) een goede samenvatting van mijn eigen normen en waarden. Maar ik hóéf ze niet uit angst voor eeuwig leiden op te volgen, ik volg mijn eigen normen en waarden omdat ik me daar gewoon als mens gelukkig bij voel.

desondanks dit alles hoop ik toch dat er íéts is na de dood.
en dat de mensen die hun leven echt in het teken van anderen hebben gezet, zichzelf (letterlijk) hebben opgeofferd voor anderen, daar dan de vruchten van plukken, en de mensen die niets dan kwaad op deze wereld gebracht hebben, daar voor zullen boeten.
maar mijn verstand blijft me zeggen dat dat nooit zal gebeuren :(
 

DeletedUser24555

Gast
Ik ben tot op het bot atheïst.
Het zou prachtig zijn om zelf ergens in te kúnnen geloven, maar dat lukt me gewoon niet.
Voor mij is het een combinatie van dingen. Natuurlijk de wetenschap, die met hardere bewijzen komt dan het geloof dat ooit gedaan heeft. Ook, zoals al genoemd is, het feit dat ik niet wil denken dat iemand boven op een troon zit en allemaal over ons gaat beslissen. Ik maak mijn eigen keuzes, en als ik echt iets (voor mijn gevoel) heb bereikt, kan ik dan volgens mijn visie mezelf complimenteren, en hoef ik niet een god te bedanken omdat Hij mij dan 'zo enorm geholpen heeft'.
Iedereen mag vrede hebben met zijn/haar eigen geloof, zolang ze dat van anderen maar respecteren. Het mooie van geen geloof hebben vind ik O.A. dat je leven niet in het teken staat van een 'hogere macht'.
Ik hoef niet te leven voor God, ik hoef niet naar strenge regels te luisteren.
Zonder geloof kan je doen wat je wilt, zonder bang te zijn in de hel te belanden. Dit betekent niet dat ik helemaal los ga en volgens het gezegde 'alles doe wat God verboden heeft'. De 10 geboden zijn bijvoorbeeld (de regels als niet stelen etc, de regels hoe om te gaan met anderen) een goede samenvatting van mijn eigen normen en waarden. Maar ik hóéf ze niet uit angst voor eeuwig leiden op te volgen, ik volg mijn eigen normen en waarden omdat ik me daar gewoon als mens gelukkig bij voel.

desondanks dit alles hoop ik toch dat er íéts is na de dood.
en dat de mensen die hun leven echt in het teken van anderen hebben gezet, zichzelf (letterlijk) hebben opgeofferd voor anderen, daar dan de vruchten van plukken, en de mensen die niets dan kwaad op deze wereld gebracht hebben, daar voor zullen boeten.
maar mijn verstand blijft me zeggen dat dat nooit zal gebeuren :(

Amen ;)
ben het volledig met je eens
 

DeletedUser

Gast
Ik ben tot op het bot atheïst.
Het zou prachtig zijn om zelf ergens in te kúnnen geloven, maar dat lukt me gewoon niet.
Voor mij is het een combinatie van dingen. Natuurlijk de wetenschap, die met hardere bewijzen komt dan het geloof dat ooit gedaan heeft. Ook, zoals al genoemd is, het feit dat ik niet wil denken dat iemand boven op een troon zit en allemaal over ons gaat beslissen. Ik maak mijn eigen keuzes, en als ik echt iets (voor mijn gevoel) heb bereikt, kan ik dan volgens mijn visie mezelf complimenteren, en hoef ik niet een god te bedanken omdat Hij mij dan 'zo enorm geholpen heeft'.
Iedereen mag vrede hebben met zijn/haar eigen geloof, zolang ze dat van anderen maar respecteren. Het mooie van geen geloof hebben vind ik O.A. dat je leven niet in het teken staat van een 'hogere macht'.
Ik hoef niet te leven voor God, ik hoef niet naar strenge regels te luisteren.
Zonder geloof kan je doen wat je wilt, zonder bang te zijn in de hel te belanden. Dit betekent niet dat ik helemaal los ga en volgens het gezegde 'alles doe wat God verboden heeft'. De 10 geboden zijn bijvoorbeeld (de regels als niet stelen etc, de regels hoe om te gaan met anderen) een goede samenvatting van mijn eigen normen en waarden. Maar ik hóéf ze niet uit angst voor eeuwig leiden op te volgen, ik volg mijn eigen normen en waarden omdat ik me daar gewoon als mens gelukkig bij voel.

desondanks dit alles hoop ik toch dat er íéts is na de dood.
en dat de mensen die hun leven echt in het teken van anderen hebben gezet, zichzelf (letterlijk) hebben opgeofferd voor anderen, daar dan de vruchten van plukken, en de mensen die niets dan kwaad op deze wereld gebracht hebben, daar voor zullen boeten.
maar mijn verstand blijft me zeggen dat dat nooit zal gebeuren :(

Maar jij hebt ook een geloof. Jij gelooft dat er geen God is, atheïsme. Ik respecteer jouw geloof echt wel, maar het is niet zo dat bij ieder geloof er een hogere macht centraal staat. Mijn geloof heeft geen gigantische impact op mijn leven. En bovendien: Geloof is níét de tegenstelling van de Bijbel ;)

--------

Ik geloof in mezelf, aangezien de rest van de wereld zo fcked up is dat er geen god kan zijn ..

Vanuit dat opzicht kan er inderdaad geen letterlijke God zijn. Maar de definitie van 'een God' is niet 'Iemand die de wereld goed maakt' of zo. Vaak wordt de fout gemaakt om God te letterlijk te nemen, en wordt er zo gedacht dat gelovige mensen hun gehele leven wijden aan een soort tovenaar die de wereld maakt en onderhoudt. Dit is echter té concreet om een God genoemd te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan