• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Wanneer is het racisme en wanneer niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser

Gast
Dag allemaal.
Vandaag de dag wordt er nogal vaak over racisme gepraat, maar nu is mijn vraag wanneer vinden jullie dat iets racistisch is en wanneer niet? Natuurlijk ook met de omstandigheden rekening gehouden.
 

DeletedUser

Gast
Wanneer je een ras negatief stereotypeert of een bestaand stereotype van een bepaald ras gebruikt om dat ras anderszins negatief te behandelen, met woorden of daden, vind ik dat racisme.
Als ik bijvoorbeeld zeg dat Aziaten over het algemeen slecht tegen drank kunnen, is dat een bestaand stereotype, maar dat stereotype is zodanig gebaseerd op waarheid dat ik het geen racisme vind. Als ik echter tegen een Aziatisch persoon zeg dat hij niet mag drinken, of als ik hem/haar ga pesten met het feit dat ze slecht tegen drank kunnen, vind ik het wel richting racisme gaan. Dan is het een negatieve behandeling gebaseerd op het ras van de persoon. Als ik een Europeaan met hetzelfde zou pesten, is het geen racisme, want het is maar één van de weinige Europeanen die er slecht tegen kunnen, maar dan is het alsnog negatief omdat het onder pesten valt.

Met de huidige zwarte pieten discussie vind ik het allemaal overdreven. Als er ergens ook maar iets zwarts is, wordt er gelijk gezocht of het racistisch genoemd kan worden.
 

DeletedUser

Gast
Wanneer je een ras negatief stereotypeert of een bestaand stereotype van een bepaald ras gebruikt om dat ras anderszins negatief te behandelen, met woorden of daden, vind ik dat racisme.
Als ik bijvoorbeeld zeg dat Aziaten over het algemeen slecht tegen drank kunnen, is dat een bestaand stereotype, maar dat stereotype is zodanig gebaseerd op waarheid dat ik het geen racisme vind. Als ik echter tegen een Aziatisch persoon zeg dat hij niet mag drinken, of als ik hem/haar ga pesten met het feit dat ze slecht tegen drank kunnen, vind ik het wel richting racisme gaan. Dan is het een negatieve behandeling gebaseerd op het ras van de persoon. Als ik een Europeaan met hetzelfde zou pesten, is het geen racisme, want het is maar één van de weinige Europeanen die er slecht tegen kunnen, maar dan is het alsnog negatief omdat het onder pesten valt.

Met de huidige zwarte pieten discussie vind ik het allemaal overdreven. Als er ergens ook maar iets zwarts is, wordt er gelijk gezocht of het racistisch genoemd kan worden.

Ja, dat is het punt, wij blanke zullen minder snel iets racistisch vinden dan ander huidskleurige, ze misbruiken gewoon deze term (dit woord)
 

DeletedUser

Gast
Ja, dat is het punt, wij blanke zullen minder snel iets racistisch vinden dan ander huidskleurige, ze misbruiken gewoon deze term (dit woord)

In het eerste deel van je bewering kan ik me wel vinden.
Waarom zullen blanken iets minder snel racistisch vinden dan anderskleurigen is dan de daaropvolgende logische vraag. Enig idee, Owen?

Het tweede gedeelte mag je uitleggen, dat begrijp ik echt niet. Waarom denk je dat anderskleurigen de term racisme misbruiken?
 

DeletedUser

Gast
In het eerste deel van je bewering kan ik me wel vinden.
Waarom zullen blanken iets minder snel racistisch vinden dan anderskleurigen is dan de daaropvolgende logische vraag. Enig idee, Owen?

Het tweede gedeelte mag je uitleggen, dat begrijp ik echt niet. Waarom denk je dat anderskleurigen de term racisme misbruiken?

Het lijkt erop dat sommige mensen zichzelf graag in de positie van zielige gediscrimineerde wringen, en aangezien er een geschiedenis is waarin zwarte mensen onderdrukt werden, is dat makkelijker te projecteren op hedendaagse gebeurtenissen. De reden dat blanken iets minder snel als racisme zien is, in mijn ogen, omdat er meer overgevoelige gekleurde mensen zijn die een reden zoeken om te roepen dat ze gediscrimineerd worden dan blanken.

Om een voorbeeld te geven, als een gekleurde cabaretier een grap maakt over blanke mensen, dan is daar weinig ophef over. Waarom? Omdat blanke mensen het vroeger andersom ook deden, is dit nu gerechtvaardigd of iets dergelijks? Of is het gewoon omdat wij inzien dat het als grap bedoeld is, een stereotype dat ons toebedeeld is waar een leuke grap over gemaakt wordt. Wij zetten even onze trots opzij, accepteren dat de grap ten koste van ons gemaakt wordt, maar wel leuk is, en lachen mee.
Als nu een blanke cabaretier een grap maakt over gekleurde mensen, dan breekt de pleuris uit. Er zal gelijk geroepen worden dat het racistisch is, niet meer kan, niet van deze tijd is, en dergelijke. De echte vraag is dus niet waarom blanken iets minder snel racistisch vinden, de vraag is waarom racisme maar één kant op gaat.

Het 'misbruik' maken van de term racisme is eigenlijk wat ik hierboven al heb beschreven; alleen gekleurde mensen mogen maar zeggen dat ze op basis van hun ras gediscrimineerd worden. Als een blanke beweert slachtoffer te zijn van racisme stelt hij zich aan, of is het maar een grapje, of gewoon niet waar, noem het maar op.
 

DeletedUser

Gast
In het eerste deel van je bewering kan ik me wel vinden.
Waarom zullen blanken iets minder snel racistisch vinden dan anderskleurigen is dan de daaropvolgende logische vraag. Enig idee, Owen?

Het tweede gedeelte mag je uitleggen, dat begrijp ik echt niet. Waarom denk je dat anderskleurigen de term racisme misbruiken?

Zo willen ze Dingens voor elkaar krijgen dat ze anders niet krijgen, want wij kunnen ook zeggen dat zij racistisch zijn. Ze zeggen dat wij constant moeten buigen voor hun mening en wij worden veroordeeld van wat onze voorouders hebben gedaan, maar als we zeer snel de geschiedenis in gaan kan je ook zien dat ze ook blanke slaven hadden en grote rijken. Dus kunnen wij deze term ook gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan