• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Wat is het doel/nut van het leven?

DeletedUser6887

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Ik vind het echt zielig worden nu. :(

Spijtig dat zoveel mensen hun leven verspillen voor een zaak dat men in het verleden gestart is om toen de mensen onder controle te krijgen.
Nu heeft men die vrijheid maar wil men toch nog blijven geloven in sprookjes....
Dat zij daarom hun ganse leven weggooien ....
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Wie of wat is dan de schepper van god?


Het is jammer dat niemand van jullie een keuze heeft gemaakt. Want meerdere opties zijn er niet. Het grappige is dat veel wetenschappers struikelen over het vraag stuk: Hoe is "the big bang" ofwel de "Oerknal" ontstaan. Niemand heeft het exact uitgevonden en velen weten het nog steeds niet. Sterker nog velen zeggen dat er wel een schepper moest zijn. Ze vermelden niet exact dat het God was, maar het feit al dat ze zeggen dat iets de oerknal tot stand heeft gebracht, zegt al dat het niet uit zichzelf kon ontstaan.Maar blijkbaar hebben we wetenschappers om ons heen die nog niet ontdekt zijn :p

En daar heb je hem, de vraag der Atheisten: Wie heeft God geschapen?!

Beste Quinn4Ever, ik zal deze vraag beantwoorden. Nogmaals heb ik je gezonde verstand/logica hiervoor nodig. Helaas wou je het bij die andere 2 keuzes niet gebruiken, maar wie weet gebruik je het dit keer wel!

Je moet voor mij het volgende antwoorden:
Stel je hebt een vriend die Peter heet en ik vraag jou:
Jou vriend Peter, is bevallen van een baby in het ziekenhuis. Kun je raden of het een jongen of een meisje was?

Kun jij mij een antwoord geven op deze vraag Quinn4Ever? En probeer zelf een antwoord te geven op deze vraag.


................................................
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Dan vraag je je af wat voor vreselijke ouders hun dochter "Peter" noemen. Het arme ding.

Het is jammer dat niemand van jullie een keuze heeft gemaakt. Want meerdere opties zijn er niet.

Interessant concept van "keuze", als je maar 1 optie hebt.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

terug naar: Wat is het doel/nut van het leven?
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Het is jammer dat niemand van jullie een keuze heeft gemaakt. Want meerdere opties zijn er niet.

sorry hoor, maar wat een bull,
kijk eerst naar jezelf, en dan naar anderen.

Wij hebben een keus gemaakt, namelijk de keus van het niet geloven in een denkbeeldig iets. Daarvoor hebben wij onze redenen en onze bewijzen. (Wetenschappelijke bewijzen)

Jij hebt jouw eigen redenen en bewijzen waarom je denkt dat "god" wel bestaat.(uit een sprookjesboek)

Maar zeg ons niet dat wij geen keus hebben gemaakt.
Ik heb een keus gemaakt om anti-religieus te zijn, (noem het atheïst, maakt mij niets uit). Maar ik geloof dat als de wereld nooit religie had gekend, het er een stuk beter uit zou zien.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

om even terug te komen op het topic:

mijn doel/nut van het leven?
mezelf deze vraag niet stellen. het klinkt vreemd, maar het leven heeft geen doel en nut, behalve het doodgaan, en dat is nou juist het mooie, je hebt een vrijheid gekregen om deze lege plek op te vullen met dingen waar jij om geeft, mensen waar jij om geeft en momenten waar jij om geeft, het leven is niet met een doel, of met een nut, maar je moet je leven leven zoals het het leukste is. denk niet alleen om jezelf, of om de mensen om je heen, maar wordt gelukkig met iedereen op de wereld, maak er samen wat van en maak je niet druk om de dood, maar om de tijd die je hebt om van te genieten.
 

DeletedUser5117

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Mooie woorden hoplite.. daarmee is volgens mij deze discussie wel uitgepraat;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

om even terug te komen op het topic:

mijn doel/nut van het leven?
mezelf deze vraag niet stellen. het klinkt vreemd, maar het leven heeft geen doel en nut, behalve het doodgaan, en dat is nou juist het mooie, je hebt een vrijheid gekregen om deze lege plek op te vullen met dingen waar jij om geeft, mensen waar jij om geeft en momenten waar jij om geeft, het leven is niet met een doel, of met een nut, maar je moet je leven leven zoals het het leukste is. denk niet alleen om jezelf, of om de mensen om je heen, maar wordt gelukkig met iedereen op de wereld, maak er samen wat van en maak je niet druk om de dood, maar om de tijd die je hebt om van te genieten.


Ik ga even een extreem antwoord geven. Nogmaals het is gewoon om een punt te maken. Ik ben een vredelievende mens :D

Stel je voor iemand die helemaal in de war is, komt een supermarkt binnen en begint op iedereen te schieten die daar aanwezig is. En jou moeder en zus die zijn daar in die supermarkt boodschappen aan het doen. Ze worden beiden geraakt, allebei opslag dood.

vraag 1: Zou je het erg vinden? of zeg je hun leven had toch geen zin, dus het maakt niet uit!
vraag 2: Zou je de dader willen straffen? Opsluiten? Of hem gewoon vrijlaten zodat hij toch kan doen wat hij wil, aangezien iedereen z'n leven geen nut heeft! Als je hem opsluit gaat hij dood en als je hem niet opsluit gaat hij ook dood.

nogmaals excuses voor de extreme voorbeeld. Maar gelieve hierop te antwoorden...
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

vraag1: natuurlijk zou ik dit erg vinden, je geeft veel om je familie en ik geef niemand ook niet het recht boos of verdrietig te zijn. ik heb ook gezegd dat je je leven moet opvullen met de mensen die je liefhebt, en daar zijn er nu een paar van weg (als het goed is:p)
vraag2: is een goede vraag, ik ben geen filosoof of hoog geleerde en hoop ook niet dit voorbeeld mee te maken. Als dit mij zou overkomen zou ik uiteraard die gene de bak in wensen, en ik zou denken dat iedereen dat zou doen. maar wat gebeurt is is gebeurt, en ik zou hem niet vrijlaten, maar opsluiten, en dat niet om hem opgesloten te zitten, maar om hem erover te laten nadenken wat hij anderen (zoals mij) aangedaan heeft. ik zou een paar psychologen naast zijn cel op een stoeltje plaatsen om hem in de gate te houden (en zoiezo moet zo'n misdadiger een psychologische behandeling, want iets klopt er niet in zn hoofd) en als die psychologen na een hele tijd echt denken dat de man zijn leven gebeterd heeft, dan zou ik hem langzaam, let wel heel langzaam en onder toezicht, hem een beetje in de maatschappij laten terugkeren. hij zal nooit meer de vrijheid krijgen die hij eerst had, maar ik gun het iedereen om gewoon de wereld om je heen te kunnen zien, ruiken en voelen, en het gevoel te hebben dat je bestaat.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Ik ga even een extreem antwoord geven. Nogmaals het is gewoon om een punt te maken. Ik ben een vredelievende mens :D

Stel je voor iemand die helemaal in de war is, komt een supermarkt binnen en begint op iedereen te schieten die daar aanwezig is. En jou moeder en zus die zijn daar in die supermarkt boodschappen aan het doen. Ze worden beiden geraakt, allebei opslag dood.

vraag 1: Zou je het erg vinden? of zeg je hun leven had toch geen zin, dus het maakt niet uit!
vraag 2: Zou je de dader willen straffen? Opsluiten? Of hem gewoon vrijlaten zodat hij toch kan doen wat hij wil, aangezien iedereen z'n leven geen nut heeft! Als je hem opsluit gaat hij dood en als je hem niet opsluit gaat hij ook dood.

nogmaals excuses voor de extreme voorbeeld. Maar gelieve hierop te antwoorden...

Op het moment dat je met zulke belachelijke voorbeelden komt, ben je feitelijk uitgeleuterd. Het feit dat volgens velen het leven geen zin heeft, wil niet zeggen dat het geen waarde heeft.
Denk nou eens na voor je rare dingen typt. Hoe verder de discussies gaan in de verschillende topics, hoe idioter jouw voorbeelden worden in de hoop dat je ergens nog een punt kunt maken.

Voor je verder gaat met proberen ons te overtuigen, begin eerst eens na te denken over wat jou tegenstanders in deze discussie als acceptabel argument zien, voordat je jezelf nog meer belachelijk maakt met onzin uitkramen.
 

DeletedUser6887

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Alles om ons is gecreerd met een doel!
- De beker op de tafel, daar kun je uit drunken
- De muur schijdt 2 kamers
- De tafel, daar eet je op
- De TV daar kijk je naar.
- De pen daar schrijf je mee.


Deze hebben wij een doel / nut gegeven. Een pen die niet meer schrijft zullen we dan ook weggooien. Waarom hebben WIJ deze dingen gecreëerd ? Om het ons gemakkelijker te maken.


Waarom heeft God ons gecreëerd ? Om hem te aanbidden. Hmmm, ik ga mij morgen ook wat weeskinderen halen en zeggen dat zij mij moeten aanbidden. Het is immers ik die hun verzorg en groot breng. Ik geef hun een doel.

Mooie God moet ik zeggen. Dat hij de mens enkel en alleen maar geschapen heeft met als doel / nut dat HIJ aanbeden zou worden.

Zegt al genoeg over die god waarom ik hem net niet zou moeten aanbidden.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

vraag1: natuurlijk zou ik dit erg vinden, je geeft veel om je familie en ik geef niemand ook niet het recht boos of verdrietig te zijn. ik heb ook gezegd dat je je leven moet opvullen met de mensen die je liefhebt, en daar zijn er nu een paar van weg (als het goed is:p)
vraag2: is een goede vraag, ik ben geen filosoof of hoog geleerde en hoop ook niet dit voorbeeld mee te maken. Als dit mij zou overkomen zou ik uiteraard die gene de bak in wensen, en ik zou denken dat iedereen dat zou doen. maar wat gebeurt is is gebeurt, en ik zou hem niet vrijlaten, maar opsluiten, en dat niet om hem opgesloten te zitten, maar om hem erover te laten nadenken wat hij anderen (zoals mij) aangedaan heeft. ik zou een paar psychologen naast zijn cel op een stoeltje plaatsen om hem in de gate te houden (en zoiezo moet zo'n misdadiger een psychologische behandeling, want iets klopt er niet in zn hoofd) en als die psychologen na een hele tijd echt denken dat de man zijn leven gebeterd heeft, dan zou ik hem langzaam, let wel heel langzaam en onder toezicht, hem een beetje in de maatschappij laten terugkeren. hij zal nooit meer de vrijheid krijgen die hij eerst had, maar ik gun het iedereen om gewoon de wereld om je heen te kunnen zien, ruiken en voelen, en het gevoel te hebben dat je bestaat.

Ik zeg je eerlijk: Jij zou de beste buurman ter wereld kunnen zijn. Nee echt je hebt een groot hart en daar heb ik bewondering voor.

Maar waarom zou je hem opsluiten. Het enige wat hij deed was die lege plek invullen met een doel om "mensen te doden". Waar jij je leven vult met "dingen waar jij om geeft, mensen waar jij om geeft en momenten waar jij om geeft"

Eigenlijk wil je hem ( ik moet erbij zeggen: lichtelijk) straffen voor het pad dat hij volgt om zijn doel dat hij volgt of dat nou Chaos veroorzaken is of snel en makkelijk geld verdienen is of hij zijn vijanden zag in de supermarkt en op hen wou schieten, te bereiken.

Eigenlijk hebben we 2 realiteiten! Het leven, we zijn tot leven gekomen! En we gaan dood! Klopt het dan dat je eigenlijk aangeeft het volgende is?

Tussen het tot leven komen en de dood mag je alles zelf invullen. Of je nou goed wilt zijn voor je medemens of slecht. Of je nu steelt van mensen of niet. Of je mensen beledigd of niet. Of je nou mensen vermoord of niet. Het leven heeft geen nut/doel, vul het in zoals je wilt. Want wie zijn wij om te bepalen of je je leven een goed doel moet geven of een slechte?

Zou de wereld er echt beter van worden als wij allemaal onze eigen doel zelf mogen invullen. Terwijl wij onszelf niet eens hebben geschapen of tot stand hebben gebracht. Want normaliter voordat iets gemaakt wordt staat het doel al vast. Voordat een beker gemaakt wordt, wist men al dat het doel van deze beker moet zijn: Eruit te kunnen drinken. Voordat de auto gemaakt werd wist men al dat de doel van die auto was: het vervoeren van personen van 1 punt naar het andere.

Zo ook met de mens. Een mens was niks! Opeens werd je een zaadcel en die zaadcel is als eerste de eicel binnen gegaan. En vervolgens kreeg je leven en je verscheen op aarde. Dit alles moet wel met een doel gebeurt zijn.

@dety
Deze hebben wij een doel / nut gegeven. Een pen die niet meer schrijft zullen we dan ook weggooien. Waarom hebben WIJ deze dingen gecreëerd ? Om het ons gemakkelijker te maken.

Duidelijk! Maar het echte doel van een Pen is: Ermee te schrijven... Als je niet meer met een pen kan schrijven verliest het zijn doel!
Een mens heeft de pen gemaakt, daar ben ik mee eens. maar de aardolie waarmee plastic gemaakt wordt, dat is niet door de mens gemaakt. God heeft het diep in de aarde geplaatst zodat wij er onze voordeel uit kunnen halen.

Waarom heeft God ons gecreëerd ? Om hem te aanbidden. Hmmm, ik ga mij morgen ook wat weeskinderen halen en zeggen dat zij mij moeten aanbidden. Het is immers ik die hun verzorg en groot breng. Ik geef hun een doel.

Inderdaad aanbidden! Vergeet niet aanbidding betekend veel meer dan alleen "het gebed"! Aanbidding in islam is alles waar God mee tevreden is. Wanneer ik met goede intentie werk om bijv mijn gezin te onderhouden, dan is dat aanbidding. Wanneer ik kennis op doe met de intentie dat mensen er misschien lering uit kunnen halen, dan is dat aanbidding. En uiteraard het gebed is aanbidding, God gedenken is aanbidding, God prijzen is aanbidding enz. Dus alles waar God mee tevreden is, is aanbidding.

Jij verzorgt hun met de middelen die God voor ons op aarde heeft geplaatst zodat wij er voordeel uit kunnen halen. Zoet water / graan / Melk uit een koe / Vis / groenten / Wol en katoen voor kleding / Staal voor auto's en gebouwen enz. En als je hen hiermee wilt "verzorgen" dan heb je een goed hart.

De grote vraag is mijn vriend: Heb je hen geschapen wil je hen een doel geven? Nee. Jij kan een pen maken. Geef dat maar een doel. Jij kan een auto maken, geef dat ook maar een doel. Jij kan een gebouw bouwen, dus geef dat maar een doel, wordt het een kantoorpand of flatgebouw? Het punt is ook je moet voordat je het gebouw bouwt al weten wat het doel van het gebouw wordt. Anders kun je geen ontwerp maken en je weet dan ook niet hoe diep de funderingen de grond in gaan of hoeveel fundering je gaat gebruiken enz.
Maar jij kan zeer zeker geen plant, insect, dier en al zeker geen mens scheppen. Dus nooit van jou leven kun jij bepalen wat het doel is van deze schepselen.

Dus geef deze weeskinderen jouw liefde en hou het daarbij...

Het probleem zit hem in het volgende:
- De plant die volgt altijd haar doel
- Een dier volgt altijd zijn doel
- Een insect volgt ook altijd zijn doel.

En dan de mens. Die heeft als enige een keuze gekregen. Hij kan kiezen tussen goed en fout. Hij kan kiezen zijn doel te volgen waarvoor hij geschapen is of niet...
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Maar jij kan zeer zeker geen plant, insect, dier en al zeker geen mens scheppen. Dus nooit van jou leven kun jij bepalen wat het doel is van deze schepselen.

Jij hebt vast nog nooit van genetica gehoord.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Ik zeg je eerlijk: Jij zou de beste buurman ter wereld kunnen zijn. Nee echt je hebt een groot hart en daar heb ik bewondering voor.

Maar waarom zou je hem opsluiten. Het enige wat hij deed was die lege plek invullen met een doel om "mensen te doden". Waar jij je leven vult met "dingen waar jij om geeft, mensen waar jij om geeft en momenten waar jij om geeft"

Eigenlijk wil je hem ( ik moet erbij zeggen: lichtelijk) straffen voor het pad dat hij volgt om zijn doel dat hij volgt of dat nou Chaos veroorzaken is of snel en makkelijk geld verdienen is of hij zijn vijanden zag in de supermarkt en op hen wou schieten, te bereiken.

Eigenlijk hebben we 2 realiteiten! Het leven, we zijn tot leven gekomen! En we gaan dood! Klopt het dan dat je eigenlijk aangeeft het volgende is?

Tussen het tot leven komen en de dood mag je alles zelf invullen. Of je nou goed wilt zijn voor je medemens of slecht. Of je nu steelt van mensen of niet. Of je mensen beledigd of niet. Of je nou mensen vermoord of niet. Het leven heeft geen nut/doel, vul het in zoals je wilt. Want wie zijn wij om te bepalen of je je leven een goed doel moet geven of een slechte?

Zou de wereld er echt beter van worden als wij allemaal onze eigen doel zelf mogen invullen. Terwijl wij onszelf niet eens hebben geschapen of tot stand hebben gebracht. Want normaliter voordat iets gemaakt wordt staat het doel al vast. Voordat een beker gemaakt wordt, wist men al dat het doel van deze beker moet zijn: Eruit te kunnen drinken. Voordat de auto gemaakt werd wist men al dat de doel van die auto was: het vervoeren van personen van 1 punt naar het andere.

Zo ook met de mens. Een mens was niks! Opeens werd je een zaadcel en die zaadcel is als eerste de eicel binnen gegaan. En vervolgens kreeg je leven en je verscheen op aarde. Dit alles moet wel met een doel gebeurt zijn.

ten eerste bedankt voor het compliment, en dit is precies wat ik bedoel, ik wordt gelukkiger van die opmerking, maar wordt jij er dan niet gelukkiger van dat je een ander mens gelukkiger hebt kunnen maken? en is geluk niet al waar ik het de hele tijd over heb?

ik denk niet dat je echt gelukkig kan worden door mensen dood te schieten, op te lichten of te onderdrukken, macht is niet hetzelfde als geluk.

iedereen heeft volgens mij de vrijheid om gelukkig te worden, niet om anderen dood te schieten, want ik heb het niet alleen over zelf gelukkig worden, maar allemaal gelukkig worden.

hiernaast moet je mijn theorie niet vergelijken met het ontstaan van de mens, dit is iets heel anders en hier heb ik niks over gezegd. je moet mijn theorie ook niet uit een godsdienstig oogpunt bekijken want dan is mijn theorie gewoon fout, voor gelovigen heeft het leven wel een doel, namelijk of in de hemel komen, of dichter bij god komen, en in dat opzicht kan mijn theorie dus volgens de religie niet kloppen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

ten eerste bedankt voor het compliment, en dit is precies wat ik bedoel, ik wordt gelukkiger van die opmerking, maar wordt jij er dan niet gelukkiger van dat je een ander mens gelukkiger hebt kunnen maken? en is geluk niet al waar ik het de hele tijd over heb?

ik denk niet dat je echt gelukkig kan worden door mensen dood te schieten, op te lichten of te onderdrukken, macht is niet hetzelfde als geluk.

iedereen heeft volgens mij de vrijheid om gelukkig te worden, niet om anderen dood te schieten, want ik heb het niet alleen over zelf gelukkig worden, maar allemaal gelukkig worden.

hiernaast moet je mijn theorie niet vergelijken met het ontstaan van de mens, dit is iets heel anders en hier heb ik niks over gezegd. je moet mijn theorie ook niet uit een godsdienstig oogpunt bekijken want dan is mijn theorie gewoon fout, voor gelovigen heeft het leven wel een doel, namelijk of in de hemel komen, of dichter bij god komen, en in dat opzicht kan mijn theorie dus volgens de religie niet kloppen.


Mensen gelukkig maken is altijd leuk! Ik wens iedereen ook een gelukkig leven toe.

Maar wanneer je zegt dat het doel van het leven is: gelukkig zijn. Dan heeft iedereen een eigen doel en kan dat alnog botsen. Want mensen gelukkig maken maak jou gelukkig, maar voor een ander maakt geld hem gelukkig. En een ander wordt weer gelukkig als hij in een mercedes S500 rijd. En weer een ander wordt gelukkig wanneer hij de macht over de hele wereld heeft. Wanneer jij ten koste van alles je geluk wilt nastreven kan dit heel verkeerd uitvallen.

En is het gelukkig zijn niet een tijdelijke iets?
Bijv. Je hebt even een ellendige periode in je leven. Je kan niet en ellendig en gelukkig op het zelfde moment zijn.

En in de materialistische wereld waar wij tegenwoordig in leven, betekend gelukkig zijn niet gewoon meer bezittingen hebben? En heb je bij gelukkig zijn niet steeds meer van hetzelfde nodig om gelukkig te zijn?

En is het niet zo dat de mensen die minder denken aan het overleven, het westen, in vergelijking met de mensen die alleen maar moeten overleven, zoals in arme landen, gelukkiger zijn in het algemeen?

Mijn vraag is dus: Is het "gelukkig zijn" een betrouwbare doelstelling voor je leven?

Omdat het gelukkig zijn voor iedereen anders is. Voor de een als hij de kans heeft een wereldreis te maken, dan is hij de gelukkigste persoon op aarde. Ik bijv. moet er niet aan denken om zover te schouwen met baggage enz.

Maar wat ik bedoelde met het voorbeeld van "het ontstaan van de mens" was:
Dat alles voor dat het gemaakt wordt eerst een doel moet hebben. Dus wanneer een mens tot leven komt moet zijn doel al vastgesteld zijn.

Het zelfde is met navigatie systeem. Wanneer jij geen begin punt hebt (ontstaan van je leven) en geen eindpunt (de dood), kun je nooit navigeren. Want deze 2 punten zijn essentieel om te navigeren.

En is het niet dat wanneer je doel is om het nastreven van "het gelukkig te zijn" niet gewoon je hele leven nastreven naar een bepaald gevoel?

Niet dat ik tegen het gelukkig zijn ben :) . Iedereen wilt gelukkig zijn. Maar is er niet meer in leven dan alleen maar een gevoel na te streven?
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

En is het niet zo dat de mensen die minder denken aan het overleven, het westen, in vergelijking met de mensen die alleen maar moeten overleven, zoals in arme landen, gelukkiger zijn in het algemeen?

Nee, dit is verschillende keren onderzocht en mensen in arme landen die alleen maar aan overleven denken zijn vaak gelukkiger dan mensen in het westen die heel veel hebben.

Wanneer jij ten koste van alles je geluk wilt nastreven kan dit heel verkeerd uitvallen.

Niet iedereen kan zijn doelen bereiken. Als jouw geluk ten koste gaat van het geluk van anderen, dan zal er ergens iemand niet gelukkig zijn. Dat wil nog niet zeggen dat dan niet beide partijen moeten proberen om hun geluk na te streven, alleen dat niet beide partijen zullen slagen.


Maar laten we eens anders stellen. Jij zegt dat het doel van het leven is de schepper te aanbidden. Stel nu eens dat je iemand hebt zoals ik, die daar ontzettend ongelukkig van zou worden.

Zou hij dan als doel moeten stellen om zijn hele leven ongelukkig te zijn, maar de schepper te aanbidden? Of zou hij als doel moeten stellen om de schepper niet te aanbidden en gelukkig te zijn?
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Nee, dit is verschillende keren onderzocht en mensen in arme landen die alleen maar aan overleven denken zijn vaak gelukkiger dan mensen in het westen die heel veel hebben.



Niet iedereen kan zijn doelen bereiken. Als jouw geluk ten koste gaat van het geluk van anderen, dan zal er ergens iemand niet gelukkig zijn. Dat wil nog niet zeggen dat dan niet beide partijen moeten proberen om hun geluk na te streven, alleen dat niet beide partijen zullen slagen.


Maar laten we eens anders stellen. Jij zegt dat het doel van het leven is de schepper te aanbidden. Stel nu eens dat je iemand hebt zoals ik, die daar ontzettend ongelukkig van zou worden.

Zou hij dan als doel moeten stellen om zijn hele leven ongelukkig te zijn, maar de schepper te aanbidden? Of zou hij als doel moeten stellen om de schepper niet te aanbidden en gelukkig te zijn?

Komt het dat arme mensen gelukkiger zijn omdat ze hun hoop, lot en leven overgeven aan de wil van God? Dus in andere woorden wanneer jij God aanbid zul je rust vinden en gelukkig zijn. Dit omdat je het doel volgt waarvoor je geschapen bent.

Ten tweede, geluk heeft vele definities. Sterker nog geluk oftewel hapiness wordt vaak verkocht aan mensen: Drugs dealer, Apotheken, Film industrien, Speelgoed bedrijven, self help Guru en Disney ( het gelukkigste plek op aarde).
Dus leg even it wat jou definitie is van gelukkig zijn.

Blijvend geluk is niet afkomstig is van 'het maken ervan'. "Stel je voor iemand zou met zijn handen klappen en jou roem, rijkdom en vrije tijd geven. Zou je gelukkig zijn? Zou je euforisch zijn, maar op de korte termijn. Geleidelijk aan zou je aan passen aan je nieuwe situatie en het leven zou terugkeren naar zijn normale mix van emoties. Studies tonen aan dat grote winnaars van de loterij na een paar maanden niet gelukkiger zijn dan de gemiddelde persoon! Om de vreugde te herstellen zou je nu behoefte hebben aan een nog hoger mate van hoogte.

"Echte verrijking komt niet door het bezit van een veel rijkdom, maar echte verrijking is de verrijking van de ziel." (Sahih Al-Bukhari)

God aanbidden zal je gelukkig maken, hier op aarde en in het hiernamaals.
Waarom? Omdat je geschapen bent voor dat doel. Wie kent ons beter, dan onszelf? Onze schepper!

Onze schepper zegt:
- Wees goed voor je buren. Wanneer mijn buren tevreden over mij zijn ben ik blij/ tevreden/ gelukkig.
- Wees goed voor je medemens. Wanneer ik mensen goed behandel ben ik gelukkig en tevreden.
- Wees goed voor ouderen. Wanneer ik opsta voor een oude vrouw in de tram voel ik blij omdat ik een goede daad heb verricht.
- Bid 5 keer per dag. Ik bid 5 keer per dag, omdat God me dat heeft opgedragen te doen, ik voel me gelukkig en blij.
- Onderhoud je familie. Ik onderhoud mijn familie, ik voel me gelukkig en blij en in vrede met mezelf.
- Geef geld aan de armen. Wanneer ik geld geef aan armen heb ik het gevoel dat ik mensen help en dat maakt me gelukkig.

Dit kunnen allemaal vormen aanbidding noemen. Allemaal goede daden die je kunt doen en die een gunst zijn voor de samenleving.

Waarom maken al deze daden me gelukkig? Omdat als ik deze daden uitvoer, ik bezig ben met het aanbidden van God. Ik onderwerp me aan de wil van God.
Dit is de manier van leven waarvoor God ons geschapen heeft.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Komt het dat arme mensen gelukkiger zijn omdat ze hun hoop, lot en leven overgeven aan de wil van God? Dus in andere woorden wanneer jij God aanbid zul je rust vinden en gelukkig zijn. Dit omdat je het doel volgt waarvoor je geschapen bent.

Ten tweede, geluk heeft vele definities. Sterker nog geluk oftewel hapiness wordt vaak verkocht aan mensen: Drugs dealer, Apotheken, Film industrien, Speelgoed bedrijven, self help Guru en Disney ( het gelukkigste plek op aarde).
Dus leg even it wat jou definitie is van gelukkig zijn.

Blijvend geluk is niet afkomstig is van 'het maken ervan'. "Stel je voor iemand zou met zijn handen klappen en jou roem, rijkdom en vrije tijd geven. Zou je gelukkig zijn? Zou je euforisch zijn, maar op de korte termijn. Geleidelijk aan zou je aan passen aan je nieuwe situatie en het leven zou terugkeren naar zijn normale mix van emoties. Studies tonen aan dat grote winnaars van de loterij na een paar maanden niet gelukkiger zijn dan de gemiddelde persoon! Om de vreugde te herstellen zou je nu behoefte hebben aan een nog hoger mate van hoogte.

"Echte verrijking komt niet door het bezit van een veel rijkdom, maar echte verrijking is de verrijking van de ziel." (Sahih Al-Bukhari)

God aanbidden zal je gelukkig maken, hier op aarde en in het hiernamaals.
Waarom? Omdat je geschapen bent voor dat doel. Wie kent ons beter, dan onszelf? Onze schepper!

Onze schepper zegt:
- Wees goed voor je buren. Wanneer mijn buren tevreden over mij zijn ben ik blij/ tevreden/ gelukkig.
- Wees goed voor je medemens. Wanneer ik mensen goed behandel ben ik gelukkig en tevreden.
- Wees goed voor ouderen. Wanneer ik opsta voor een oude vrouw in de tram voel ik blij omdat ik een goede daad heb verricht.
- Bid 5 keer per dag. Ik bid 5 keer per dag, omdat God me dat heeft opgedragen te doen, ik voel me gelukkig en blij.
- Onderhoud je familie. Ik onderhoud mijn familie, ik voel me gelukkig en blij en in vrede met mezelf.
- Geef geld aan de armen. Wanneer ik geld geef aan armen heb ik het gevoel dat ik mensen help en dat maakt me gelukkig.

Dit kunnen allemaal vormen aanbidding noemen. Allemaal goede daden die je kunt doen en die een gunst zijn voor de samenleving.

Waarom maken al deze daden me gelukkig? Omdat als ik deze daden uitvoer, ik bezig ben met het aanbidden van God. Ik onderwerp me aan de wil van God.
Dit is de manier van leven waarvoor God ons geschapen heeft.

Veel grotere onzin als dit heb ik nog niet gelezen van je. Het feit dat een mens zich goed voelt door iets voor een ander te doen zal ik niet tegenspreken, maar dit alles op te hangen aan een opperwezen?
Come on, wake up and smell the coffee. Wordt het niet eens tijd voor een cursus realiteitszin?
 

DeletedUser6887

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Onze schepper zegt:
- Wees goed voor je buren. Wanneer mijn buren tevreden over mij zijn ben ik blij/ tevreden/ gelukkig.
- Wees goed voor je medemens. Wanneer ik mensen goed behandel ben ik gelukkig en tevreden.
- Wees goed voor ouderen. Wanneer ik opsta voor een oude vrouw in de tram voel ik blij omdat ik een goede daad heb verricht.
- Bid 5 keer per dag. Ik bid 5 keer per dag, omdat God me dat heeft opgedragen te doen, ik voel me gelukkig en blij.
- Onderhoud je familie. Ik onderhoud mijn familie, ik voel me gelukkig en blij en in vrede met mezelf.
- Geef geld aan de armen. Wanneer ik geld geef aan armen heb ik het gevoel dat ik mensen help en dat maakt me gelukkig.

Dit kunnen allemaal vormen aanbidding noemen. Allemaal goede daden die je kunt doen en die een gunst zijn voor de samenleving.

Waarom maken al deze daden me gelukkig? Omdat als ik deze daden uitvoer, ik bezig ben met het aanbidden van God. Ik onderwerp me aan de wil van God.
Dit is de manier van leven waarvoor God ons geschapen heeft.



Deze zaken doe ik al en hier heb ik God niet voor nodig.
Dit zijn zaken die je als mens moet doen, als datgene je gelukkig maakt, moet je dat doen. Maar daar heb je God niet voor nodig.
Ik ben gelukkig, en heb geen geloof in God.
Rijk ben ik niet, alles wat ik heb, daarvoor heb ik hard gewerkt.

Ik geef zoveel mogelijk aan de mindere mensen, zolang dit mijzelf niet schaad.

Wanneer een mens de bovenstaande zaken niet uit zichzelf uitvoert ( behalve het bidden natuurlijk ) Dan scheelt er iets met de mens zelf.

Daarom dat wij ook zeggen dat het geloof goed is voor de normen en waarden bij de minder intelligente mensen die nog een stuk moeten opgevoed worden.


Maar voor diegene die de normen en waarden al hanteren die andere mensen verwachten, waarvoor hebben die dan God nodig om een doel / nut te hebben in hun leven ?

Mijn doel / nut in het leven is gelukkig zijn.
Gelukkig zijn is voor mij niet alleen de materiële zaken zoals jij denkt en vermeld. Gelukkig zijn is bij ook de liefde van de mensen om mij heen.
Vriendin / vrouw , kinderen, huisdier, vrienden, zelfs de mensen die ik niet ken of nog moet kennen. Alle bovenstaande zaken maken mij ook gelukkig en daar heb ik God niet voor nodig.
Wat is dan het verschil tussen jou ( en andere gelovigen ) en mij ( en andere niet gelovigen )

NIKS => behalve het aanbidden van een God.
 
Bovenaan