• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Wat is het doel/nut van het leven?

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Lijkt wel alsof ik les heb in Filosofie
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Alles om ons is gecreerd met een doel!
- De beker op de tafel, daar kun je uit drunken
- De muur schijdt 2 kamers
- De tafel, daar eet je op
- De TV daar kijk je naar.
- De pen daar schrijf je mee.


Deze hebben wij een doel / nut gegeven. Een pen die niet meer schrijft zullen we dan ook weggooien. Waarom hebben WIJ deze dingen gecreëerd ? Om het ons gemakkelijker te maken.


Waarom heeft God ons gecreëerd ? Om hem te aanbidden. Hmmm, ik ga mij morgen ook wat weeskinderen halen en zeggen dat zij mij moeten aanbidden. Het is immers ik die hun verzorg en groot breng. Ik geef hun een doel.

Mooie God moet ik zeggen. Dat hij de mens enkel en alleen maar geschapen heeft met als doel / nut dat HIJ aanbeden zou worden.

Zegt al genoeg over die god waarom ik hem net niet zou moeten aanbidden.

Dat is allemaal al een keer gezegd, waarom moet nu alles herhaald worden?:O
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Komt het dat arme mensen gelukkiger zijn omdat ze hun hoop, lot en leven overgeven aan de wil van God? Dus in andere woorden wanneer jij God aanbid zul je rust vinden en gelukkig zijn. Dit omdat je het doel volgt waarvoor je geschapen bent.

Waar het door komt weet ik niet, dan moet je het onderzoek opzoeken. Waarschijnlijk komt het omdat ze meer tijd hebben voor naastenliefde en geluk halen uit simpele dingen.

Ten tweede, geluk heeft vele definities. Sterker nog geluk oftewel hapiness wordt vaak verkocht aan mensen: Drugs dealer, Apotheken, Film industrien, Speelgoed bedrijven, self help Guru en Disney ( het gelukkigste plek op aarde).
Dus leg even it wat jou definitie is van gelukkig zijn.

Mensen die zich geluk laten opleggen van buitenaf (door drugsdealers, de film industrie, of de kerk) zijn gewoon niet verstandig bezig. Echt geluk komt van jezelf, dat is een gevoel, en de enige manier om dat geluk te bereiken is je eigen.

"Echte verrijking komt niet door het bezit van een veel rijkdom, maar echte verrijking is de verrijking van de ziel." (Sahih Al-Bukhari)

Een wijs man. Zegt overigens nergens dat de ziel verreikt wordt door het aanbidden van god, anders zou het een minder wijs man zijn. Ik verreik mijn ziel met zoveel dingen als ik kan.

Onze schepper zegt:
- Wees goed voor je buren. Wanneer mijn buren tevreden over mij zijn ben ik blij/ tevreden/ gelukkig.
- Wees goed voor je medemens. Wanneer ik mensen goed behandel ben ik gelukkig en tevreden.
- Wees goed voor ouderen. Wanneer ik opsta voor een oude vrouw in de tram voel ik blij omdat ik een goede daad heb verricht.
- Bid 5 keer per dag. Ik bid 5 keer per dag, omdat God me dat heeft opgedragen te doen, ik voel me gelukkig en blij.
- Onderhoud je familie. Ik onderhoud mijn familie, ik voel me gelukkig en blij en in vrede met mezelf.
- Geef geld aan de armen. Wanneer ik geld geef aan armen heb ik het gevoel dat ik mensen help en dat maakt me gelukkig.

Als je het bidden en denken aan god weglaat, kom je uit op een lijst met dingen waar veel mensen gelukkig van worden. Daar hebben ze god helemaal niet voor nodig.

Dit kunnen allemaal vormen aanbidding noemen. Allemaal goede daden die je kunt doen en die een gunst zijn voor de samenleving.

Dat kun je aanbidding noemen, maar dat is het niet als die daden niet gedaan worden bij wijze van aanbidding. Sommige mensen doen het niet als aanbidding van god, maar omdat het henzelf gelukkig maakt.

Waarom maken al deze daden me gelukkig? Omdat als ik deze daden uitvoer, ik bezig ben met het aanbidden van God. Ik onderwerp me aan de wil van God.
Dit is de manier van leven waarvoor God ons geschapen heeft.

Al die daden maken mij gelukkig omdat ik gelukkig word van het helpen van mensen, en gods wil komt daar helemaal niet in mee.

Goh... zou je bijna denken dat mensen sociale wezens zijn die gelukkig worden van het helpen van anderen, en dat "gods wil" er eigenlijk niks mee te maken heeft... jij wordt gelukkig van dezelfde dingen als ik en wel of geen geloof veranderd daar niks aan.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Waar het door komt weet ik niet, dan moet je het onderzoek opzoeken. Waarschijnlijk komt het omdat ze meer tijd hebben voor naastenliefde en geluk halen uit simpele dingen.



Mensen die zich geluk laten opleggen van buitenaf (door drugsdealers, de film industrie, of de kerk) zijn gewoon niet verstandig bezig. Echt geluk komt van jezelf, dat is een gevoel, en de enige manier om dat geluk te bereiken is je eigen.



Een wijs man. Zegt overigens nergens dat de ziel verreikt wordt door het aanbidden van god, anders zou het een minder wijs man zijn. Ik verreik mijn ziel met zoveel dingen als ik kan.



Als je het bidden en denken aan god weglaat, kom je uit op een lijst met dingen waar veel mensen gelukkig van worden. Daar hebben ze god helemaal niet voor nodig.



Dat kun je aanbidding noemen, maar dat is het niet als die daden niet gedaan worden bij wijze van aanbidding. Sommige mensen doen het niet als aanbidding van god, maar omdat het henzelf gelukkig maakt.



Al die daden maken mij gelukkig omdat ik gelukkig word van het helpen van mensen, en gods wil komt daar helemaal niet in mee.

Goh... zou je bijna denken dat mensen sociale wezens zijn die gelukkig worden van het helpen van anderen, en dat "gods wil" er eigenlijk niks mee te maken heeft... jij wordt gelukkig van dezelfde dingen als ik en wel of geen geloof veranderd daar niks aan.


Waar verrijk je anders je ziel mee? Kun je een paar voorbeelden geven?

Miljarden mensen worden gelukkig in het aanbidden van God. Dus voor veel mensen blijft God in dat lijstje staan...


Nee maar het gaat om de intentie! Jij verricht deze daden om gelukkig te zijn. Maar jij hoeft ze niet te doen, want of je nou goede daden verricht of slechte daden, het maakt niet uit want volgens jou is er na de dood niks.

Ik daarin tegen verricht deze daden met de intentie Gods barmhartigheid te ontvangen! Ik moet mijn daden verantwoorden (iedereen trouwens)! En ik moet ervoor zorgen dat mijn goede daden zwaarder wegen dan mijn slechte daden. Rechtvaardigheid noem je dat!

Dus wij doen beiden hetzelfde, maar met verschillende intenties. Nou als deze daden betekenen dat we er dus gelukkiger van worden, dan zijn we allebei gelukkig geweest in het leven. True or Not?

MAAR als jij na de dood erachter komt dat er een God is, dan heb jij een probleem, want jij erkende Hem niet! Jij geloofde niet in Hem.

Ik daarintegen bereid me voor op de ontmoeting van God. Moge hij tevreden met mij zijn.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Ik geloof niet in een god, maar ik zie het niet als een probleem als die toch bestaat en ik straks voor hem sta...
Zolang ik vind dat ik goed geleefd heb volgens mijn eigen normen zal ik dan in ieder geval blij zijn met wat ik heb gedaan in mijn leven, en wat er daarna gebeurt? we zien wel, soort nieuw avontuur, altijd leuk om mee te maken.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Waar verrijk je anders je ziel mee? Kun je een paar voorbeelden geven?

Ervaring. Alles wat je doet verrijkt je ziel.

Miljarden mensen worden gelukkig in het aanbidden van God. Dus voor veel mensen blijft God in dat lijstje staan...

Ik zeg ook niet dat hij er persé uit moet, ik zeg alleen dat er verdacht weinig verschil is tussen mensen die niet geloven en mensen die wel geloven als het op gelukkigheid aankomt.

Nee maar het gaat om de intentie! Jij verricht deze daden om gelukkig te zijn. Maar jij hoeft ze niet te doen, want of je nou goede daden verricht of slechte daden, het maakt niet uit want volgens jou is er na de dood niks.

Dat er ooit een dag komt waarop ik niets meer voel, wil niet zeggen dat ik nu al niets voel. Op dit moment wordt ik gelukkig van bepaalde dingen, en die gelukkigheid is wat ik zoek in mijn leven. Dat ik ooit niet meer zal bestaan is voor mij geen probleem.

MAAR als jij na de dood erachter komt dat er een God is, dan heb jij een probleem, want jij erkende Hem niet! Jij geloofde niet in Hem.

Als jij er na je leven achterkomt dat er geen god is, dan heb jij je hele leven een droom nagejaagd. Lijkt erop dat we beide evenveel risico lopen, dus.

Daarnaast; als ik mijn leven lang goed gedaan heb en een god gaat mij afwijzen op iets nutteloos als "geloven in hem" dan denk ik dat ik in die geloofd zou willen hebben. Als hij werkelijk goed is, dan accepteert hij mensen die goed leven, ook als ze toevallig in hem geloven onder een andere naam of vorm (zoals die van het Vliegend Spaghettimonster)
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Pluisjen aan jouw de vraag: Wat bedoel je met goed leven?
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Leven volgens wat jij denkt dat goed is ;) Voor iedereen anders. Voor mij betekent het ervaringen opdoen (het leven is ervaringen) en anderen helpen hun eigen ervaringen opdoen.

En daar zit een stukje afweging in als de ervaringen van de ene het ervaren van de ander verstoren, maarja het leven is nooit makkelijk.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Leven volgens wat jij denkt dat goed is ;) Voor iedereen anders. Voor mij betekent het ervaringen opdoen (het leven is ervaringen) en anderen helpen hun eigen ervaringen opdoen.

En daar zit een stukje afweging in als de ervaringen van de ene het ervaren van de ander verstoren, maarja het leven is nooit makkelijk.

Hier ben ik het zeker mee eens. Of er nu wel of geen God/Allah is, zul je misschien pas na je dood zeker weten.
Maar als je leeft op de manier die voor jou goed voelt (je eigen pad in het leven volgt) ben je naar mijn idee in ieder geval goed op weg.

Nu zijn er natuurlijk mensen die beweren zich diep gelukkig voelen bij het begaan van 'slechte' dingen, zoals deelnemen aan vechtpartijen, dingen kapot maken, of anderen kleineren.
Ik denk niet dat dit je werkelijk gelukkig maakt; dit soort gedrag komt voort uit angst. Angst voor de wereld en angst voor het leven.

Ik denk dat, hoe clichè het ook klinkt, je echt in je hart zult moeten kijken om te vinden wat jou werkelijk gelukkig maakt. Wat is jou rol in de wereld? Kennis vergaren? De zieke mensen genezen? Kunst scheppen?
Als je weet wat jij wilt, denk ik dat DAT ware zingeving is.

Dit is naar mijn idee ook de reden waarom dieren gelukkig kunnen zijn, door simpelweg hun natuurlijke gedrag te vertonen. Dat is hoe zij bedoeld zijn te leven.
Ik denk dat het bij mensen gewoon net iets ingewikkelder ligt, maar zeker niet anders. Net als dieren en planten horen wij te leven zoals wij bedoeld zijn te leven. Wij hebben hier gewoon wat meer vrijheid in, en moeten de moeilijkheden die deze vrijheid met zich meebrengt ook onder ogen zien.

Je hebt dan goed geleefd. En als er dan in de hemel een boze vent op je wacht die je toch maar naar de hel stuurt omdat je vergeten bent naar de kerk te gaan.. tsja. balen. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Jij vindt het boos, ik anders niet, want de goede daden worden tig keer verhoogd door Allah, maar als je een zonde begaat, dan wordt dit 1x opgeschreven en de rouw tijd is vrij uitgebruid voor ons, dus boos neen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Jij vindt het boos, ik anders niet, want de goede daden worden tig keer verhoogd door Allah, maar als je een zonde begaat, dan wordt dit 1x opgeschreven en de rouw tijd is vrij uitgebruid voor ons, dus boos neen.

Ik schetste God/Allah hier als een 'boze vent in de hemel', om mijn volgende standpunt te verduidelijken:

Ik denk dat het leven, het universum, gewoon niet zo simpel en zwart wit is.
Ik denk niet dat er iemand op een wolk netjes de leventjes van alle mensen bij zit te houden, gewoon om er voor te zorgen dat mensen die niet volgens het boekje leven VOORAL niet per ongeluk hun eeuwige straf ontlopen.

Dit lijkt mij gewoon zo'n enorm onlogische structuur om een universum op te baseren. En als het jou wel logisch lijkt, dan respecteer ik dit volledig. Al ben ik het er totaal niet mee eens.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Nu zijn er natuurlijk mensen die beweren zich diep gelukkig voelen bij het begaan van 'slechte' dingen, zoals deelnemen aan vechtpartijen, dingen kapot maken, of anderen kleineren.
Ik denk niet dat dit je werkelijk gelukkig maakt; dit soort gedrag komt voort uit angst. Angst voor de wereld en angst voor het leven.

Ik denk dat als die mensen daadwerkelijk gelukkig worden van die dingen, ze vooral zich daar vol op moeten storten. Dat is de afweging waar ik het over had.

Anderen zullen niet toestaan dat ze dat doen, omdat zij daar ongelukkig van worden (ik zou het ook niet toestaan) maar dat is wat het leven zo lastig maakt.

Filosofisch gezien moet iemand die gelukkig wordt van vechten, zoveel mogelijk vechtpartijen opzoeken. En iemand die gelukkig wordt van mensen die niet vechten zoveel mogelijk voorkomen dat mensen met elkaar vechten.

Praktisch gezien betekent dat een afweging en bepalen aan welke kant jij staat, en hoe jij het gelukkigst kunt worden.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Ik denk dat als die mensen daadwerkelijk gelukkig worden van die dingen, ze vooral zich daar vol op moeten storten. Dat is de afweging waar ik het over had.

Anderen zullen niet toestaan dat ze dat doen, omdat zij daar ongelukkig van worden (ik zou het ook niet toestaan) maar dat is wat het leven zo lastig maakt.

Filosofisch gezien moet iemand die gelukkig wordt van vechten, zoveel mogelijk vechtpartijen opzoeken. En iemand die gelukkig wordt van mensen die niet vechten zoveel mogelijk voorkomen dat mensen met elkaar vechten.

Praktisch gezien betekent dat een afweging en bepalen aan welke kant jij staat, en hoe jij het gelukkigst kunt worden.

maar als je naar de rechten van de mens kijkt heeft iedereen het recht om geluk te hebben. Dus iemand die daar gelukkig van word mag dat doen, zolang hij andermans geluk daarmee niet blokkeert.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

De rechten van de mens zijn tot stand gekomen vanwege die zoektocht naar iedereen naar zijn eigen geluk. "Recht op geluk" is niet voor niets een van de belangrijkste rechten ;)

Maar verwar de rechten van de mens niet met natuurwetten; ze zijn geschreven door ons en niet universeel of eeuwig, ondanks dat ze wel zo genoemd worden.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

En ik denk dat het een natuurwet is, dat je niet werkelijk gelukkig kunt worden van destructieve acties.
Iets kapot maken kan een kick geven (jij voelt je namelijk even machtig), maar het verlangen naar deze macht komt uiteindelijk weer voort uit angst voor je eigen ego.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

is er wel een doel in het leven?
ik bedoel als ik zou zeggen: "met kerstmis eet ik Pluisjen op"
is dit je levensdoel? nee, dat niet maar je wil het wel graag en daarom kan je nooit eerlijk antwoorden op deze topic.
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

is er wel een doel in het leven?
ik bedoel als ik zou zeggen: "met kerstmis eet ik Pluisjen op"
is dit je levensdoel? nee, dat niet maar je wil het wel graag en daarom kan je nooit eerlijk antwoorden op deze topic.

Ik heb wel een levensdoel, op talk like a pirate day de hele dag als een piraat praten en alle films van pirates of the Caribbean kijken :D.
als ik dat heb gedaan heb ik helaas geen levensdoel meer :(
 

DeletedUser

Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?

Ik heb wel een levensdoel, op talk like a pirate day de hele dag als een piraat praten en alle films van pirates of the Caribbean kijken :D.
als ik dat heb gedaan heb ik helaas geen levensdoel meer :(
je bent zeker een grote piraat fan ofzo:p
 
Bovenaan