DeletedUser
Gast
AW: Wat is het doel/nut van het leven?
Lijkt wel alsof ik les heb in Filosofie
Lijkt wel alsof ik les heb in Filosofie
Alles om ons is gecreerd met een doel!
- De beker op de tafel, daar kun je uit drunken
- De muur schijdt 2 kamers
- De tafel, daar eet je op
- De TV daar kijk je naar.
- De pen daar schrijf je mee.
Deze hebben wij een doel / nut gegeven. Een pen die niet meer schrijft zullen we dan ook weggooien. Waarom hebben WIJ deze dingen gecreëerd ? Om het ons gemakkelijker te maken.
Waarom heeft God ons gecreëerd ? Om hem te aanbidden. Hmmm, ik ga mij morgen ook wat weeskinderen halen en zeggen dat zij mij moeten aanbidden. Het is immers ik die hun verzorg en groot breng. Ik geef hun een doel.
Mooie God moet ik zeggen. Dat hij de mens enkel en alleen maar geschapen heeft met als doel / nut dat HIJ aanbeden zou worden.
Zegt al genoeg over die god waarom ik hem net niet zou moeten aanbidden.
Komt het dat arme mensen gelukkiger zijn omdat ze hun hoop, lot en leven overgeven aan de wil van God? Dus in andere woorden wanneer jij God aanbid zul je rust vinden en gelukkig zijn. Dit omdat je het doel volgt waarvoor je geschapen bent.
Ten tweede, geluk heeft vele definities. Sterker nog geluk oftewel hapiness wordt vaak verkocht aan mensen: Drugs dealer, Apotheken, Film industrien, Speelgoed bedrijven, self help Guru en Disney ( het gelukkigste plek op aarde).
Dus leg even it wat jou definitie is van gelukkig zijn.
"Echte verrijking komt niet door het bezit van een veel rijkdom, maar echte verrijking is de verrijking van de ziel." (Sahih Al-Bukhari)
Onze schepper zegt:
- Wees goed voor je buren. Wanneer mijn buren tevreden over mij zijn ben ik blij/ tevreden/ gelukkig.
- Wees goed voor je medemens. Wanneer ik mensen goed behandel ben ik gelukkig en tevreden.
- Wees goed voor ouderen. Wanneer ik opsta voor een oude vrouw in de tram voel ik blij omdat ik een goede daad heb verricht.
- Bid 5 keer per dag. Ik bid 5 keer per dag, omdat God me dat heeft opgedragen te doen, ik voel me gelukkig en blij.
- Onderhoud je familie. Ik onderhoud mijn familie, ik voel me gelukkig en blij en in vrede met mezelf.
- Geef geld aan de armen. Wanneer ik geld geef aan armen heb ik het gevoel dat ik mensen help en dat maakt me gelukkig.
Dit kunnen allemaal vormen aanbidding noemen. Allemaal goede daden die je kunt doen en die een gunst zijn voor de samenleving.
Waarom maken al deze daden me gelukkig? Omdat als ik deze daden uitvoer, ik bezig ben met het aanbidden van God. Ik onderwerp me aan de wil van God.
Dit is de manier van leven waarvoor God ons geschapen heeft.
Waar het door komt weet ik niet, dan moet je het onderzoek opzoeken. Waarschijnlijk komt het omdat ze meer tijd hebben voor naastenliefde en geluk halen uit simpele dingen.
Mensen die zich geluk laten opleggen van buitenaf (door drugsdealers, de film industrie, of de kerk) zijn gewoon niet verstandig bezig. Echt geluk komt van jezelf, dat is een gevoel, en de enige manier om dat geluk te bereiken is je eigen.
Een wijs man. Zegt overigens nergens dat de ziel verreikt wordt door het aanbidden van god, anders zou het een minder wijs man zijn. Ik verreik mijn ziel met zoveel dingen als ik kan.
Als je het bidden en denken aan god weglaat, kom je uit op een lijst met dingen waar veel mensen gelukkig van worden. Daar hebben ze god helemaal niet voor nodig.
Dat kun je aanbidding noemen, maar dat is het niet als die daden niet gedaan worden bij wijze van aanbidding. Sommige mensen doen het niet als aanbidding van god, maar omdat het henzelf gelukkig maakt.
Al die daden maken mij gelukkig omdat ik gelukkig word van het helpen van mensen, en gods wil komt daar helemaal niet in mee.
Goh... zou je bijna denken dat mensen sociale wezens zijn die gelukkig worden van het helpen van anderen, en dat "gods wil" er eigenlijk niks mee te maken heeft... jij wordt gelukkig van dezelfde dingen als ik en wel of geen geloof veranderd daar niks aan.
Waar verrijk je anders je ziel mee? Kun je een paar voorbeelden geven?
Miljarden mensen worden gelukkig in het aanbidden van God. Dus voor veel mensen blijft God in dat lijstje staan...
Nee maar het gaat om de intentie! Jij verricht deze daden om gelukkig te zijn. Maar jij hoeft ze niet te doen, want of je nou goede daden verricht of slechte daden, het maakt niet uit want volgens jou is er na de dood niks.
MAAR als jij na de dood erachter komt dat er een God is, dan heb jij een probleem, want jij erkende Hem niet! Jij geloofde niet in Hem.
Leven volgens wat jij denkt dat goed is Voor iedereen anders. Voor mij betekent het ervaringen opdoen (het leven is ervaringen) en anderen helpen hun eigen ervaringen opdoen.
En daar zit een stukje afweging in als de ervaringen van de ene het ervaren van de ander verstoren, maarja het leven is nooit makkelijk.
Jij vindt het boos, ik anders niet, want de goede daden worden tig keer verhoogd door Allah, maar als je een zonde begaat, dan wordt dit 1x opgeschreven en de rouw tijd is vrij uitgebruid voor ons, dus boos neen.
Nu zijn er natuurlijk mensen die beweren zich diep gelukkig voelen bij het begaan van 'slechte' dingen, zoals deelnemen aan vechtpartijen, dingen kapot maken, of anderen kleineren.
Ik denk niet dat dit je werkelijk gelukkig maakt; dit soort gedrag komt voort uit angst. Angst voor de wereld en angst voor het leven.
Ik denk dat als die mensen daadwerkelijk gelukkig worden van die dingen, ze vooral zich daar vol op moeten storten. Dat is de afweging waar ik het over had.
Anderen zullen niet toestaan dat ze dat doen, omdat zij daar ongelukkig van worden (ik zou het ook niet toestaan) maar dat is wat het leven zo lastig maakt.
Filosofisch gezien moet iemand die gelukkig wordt van vechten, zoveel mogelijk vechtpartijen opzoeken. En iemand die gelukkig wordt van mensen die niet vechten zoveel mogelijk voorkomen dat mensen met elkaar vechten.
Praktisch gezien betekent dat een afweging en bepalen aan welke kant jij staat, en hoe jij het gelukkigst kunt worden.
is er wel een doel in het leven?
ik bedoel als ik zou zeggen: "met kerstmis eet ik Pluisjen op"
is dit je levensdoel? nee, dat niet maar je wil het wel graag en daarom kan je nooit eerlijk antwoorden op deze topic.
je bent zeker een grote piraat fan ofzoIk heb wel een levensdoel, op talk like a pirate day de hele dag als een piraat praten en alle films van pirates of the Caribbean kijken .
als ik dat heb gedaan heb ik helaas geen levensdoel meer