• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

wat te doen als je aangevallen word?

DeletedUser

Gast
Ik ben nu net een week bezig op grepolis en nadat ik wat troepen opgebouwd had besloot ik een dorp dat bij mij in de buurt lag aan te vallen.
Als reactie werd er een aanval verstuurd door een andere speler die al veel sterker is.
Nu komt de aanval morgenochtend aan en ik weet niet zo goed wat ik het beste kan doen.
Is er een manier om mijn aanvallende troepen weg te sturen voor de aanval? aangezien die toch niks voor mij kunnen betekenen.
Of is het misschien wijs om al mijn troepen uit de stad te sturen zodat ik ze niet verlies maar hoe stuur ik ze weg dan?
Is er een manier om te zien hoe groot de aanval is?
Alle informatie is van harte welkom
 

DeletedUser12972

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Ik ben nu net een week bezig op grepolis en nadat ik wat troepen opgebouwd had besloot ik een dorp dat bij mij in de buurt lag aan te vallen.
Als reactie werd er een aanval verstuurd door een andere speler die al veel sterker is.
Nu komt de aanval morgenochtend aan en ik weet niet zo goed wat ik het beste kan doen.
Is er een manier om mijn aanvallende troepen weg te sturen voor de aanval?
Ga een willekeurig dorpje ondersteunen + roep wel je militie op.
aangezien die toch niks voor mij kunnen betekenen.
Of is het misschien wijs om al mijn troepen uit de stad te sturen zodat ik ze niet verlies maar hoe stuur ik ze weg dan?
zie hierboven
Is er een manier om te zien hoe groot de aanval is?
je kan de goddelijke kracht "wijsheid" van Athene eropzetten.
Alle informatie is van harte welkom

antwoorden in het vet.
zorg er wel voor dat hij niet groot genoeg is om over te nemen, anders zou ik maar snel voor heel wat verdedigende troepen zorgen+ondersteuning vragen.
ligt er ook aan welke wereld.
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

helaas heb ik niet athene maar zeus als god dus wijsheid kan ik niet gebruiken.
Ik ben net begonnen en heb nog geen alliantie dus hulp van anderen vragen is ook niet mogelijk.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat als hij besluit om mij te koloniseren dat ik weer opnieuw kan beginnen?
Ik zit trouwens op wereld Mu
 

DeletedUser12972

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

denk je dat hij je kan overnemen, hoeveel punten/steden heeft ie?
 

DeletedUser6663

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Ik heb nog wel wat tips van Magnum voor je...


Een belangrijk punt wat ik steeds aanhaal is dit...
Het is een kwestie van één of twee bruggen. Als je ervan uitgaat dat er altijd een risico is dat de aanvaller er doorheen geraakt (of je nu mikt op een zee- of landverdediging), wat niet noodzakelijk ondenkbaar is aangezien de grootte van sommige allianties die Delta nu kent, moet je jezelf afvragen in welke positie jezelf het liefst ziet vertoeven...

1. Je koos voor een zeeverdediging:
De vijand is er doorheen geraakt, maar! Dit heeft hem wellicht het grootste deel van zijn vuurschepen gekost en bovendien zijn er ook een aantal van zijn transportboten (met dus vele troepen al!!) gesneuveld, met daar bovenop toch ook al wat van zijn troepen die wèl aan wal geraakt zijn. De opstand loopt, maar heeft de aanvaller nog wel genoeg reserves om ook de stad over te nemen?

2. Je koos voor een landverdediging:
Alle troepen die de aanvaller op je af stuurde hebben wel degelijk gevochten tegen die van jou. Er is dus, in verhouding tot punt 1., een grote kans dat hij een kleiner percentage van zijn troepen nodig had om er doorheen te geraken èn (minstens even belangrijk) hij houdt dan ook meer reserve's over voor de eigenlijke overname. Bovendien... Aangezien er geen zeeverdediging was, heeft hij ook al zijn vuurschepen èn transportboten nog, dewelke hij dus niet snel (om de overname te doen!!) terug moet aanmaken.

Wat ben jij als verdediger kwijt?
In beide gevallen je landverdediging (want er is opstand in dit voorbeeld). In geval 2. zullen dat echter erg veel landtroepen zijn, want je hebt daarop ingezet. Je hebt nog wel je zeeverdediging (in andere steden klaarliggen, aangezien je ze niet ingezet hebt).
In geval 1. ben je erg veel biremen kwijt, maar je hebt het overgrote deel van je landverdediging nog (wederom, in andere steden, want je had ze niet ingezet).

Belangrijker... wat heeft de aanvaller nog over?
In geval 2. heeft hij al zijn vuurschepen en transportboten nog en nog een redelijk deel van zijn aanvalstroepen. Hij is dus perfect in staat om de aanval op te zetten voor de overname.
In geval 1. is hij het gros van zijn transportboten en vuurschepen kwijt (die tijd vragen om herop te bouwen) en een groter deel van zijn aanvalsleger (waarvan er, zoals gezegd, ongetwijfeld een deel mee met de boten gezonken zijn, want niemand kan de resultaten van aanvalsgolven goed genoeg anticiperen om erop te voorzien dat er geen transportboten gekelderd worden als ze op een zeeverdediging stuiten).

Wat heb jij als verdediger nog over?
In geval 2. bijna geen landverdediging meer (uit andere steden), enkel nog een goede zeeverdediging.
In geval 1. Bijna nog al je landverdediging en nog een beetje zeeverdediging (uit andere steden), die trouwens goed getimed ingezet kan worden (mikken op de kolo).

Welke situatie treft jouw voorkeur?

Een situatie waarbij jij bijna alleen nog een zeeverdediging hebt, terwijl de aanvaller nog alles heeft om een goede aanval op te zetten? (situatie 2)

of

Een situatie waarin jij nog over een heel sterk verdedigingsleger en een klein verdedigingsvlootje beschikt, terwijl de aanvaller nog nauwelijks genoeg transporten kan versturen, sowieso minder aanvalstroepen over heeft en misschien zelfs niet meer voldoende vuurschepen om doorheen je verdedigingsvloot te geraken?
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

denk je dat hij je kan overnemen, hoeveel punten/steden heeft ie?

hij heeft 6 steden met meer dan 30.000 punten in totaal

Ik heb nog geen zeeverdediging ik heb ook nog minder dan 2000 punten
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Dat maakt het anders... Ga naar je boerderij en zet daar de militie aan... Dat houd een klein deel van zijn troepen tegen. BTW welke wereld is dat... Sommige zijn met moraal en dan heb je heel veel voordeel... Ik denk trouwens nog niet dat hij je stad gaat overnemen omdat hij te klein is.
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Dat maakt het anders... Ga naar je boerderij en zet daar de militie aan... Dat houd een klein deel van zijn troepen tegen. BTW welke wereld is dat... Sommige zijn met moraal en dan heb je heel veel voordeel... Ik denk trouwens nog niet dat hij je stad gaat overnemen omdat hij te klein is.

het is de wereld Mu
Is 30000 punten nog niet genoeg om een stad over te nemen?
dus het beste is om mijn troepen weg te sturen militie aan te zetten en te hopen dat hij mij niet koloniseerd?
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

het is de wereld Mu
Is 30000 punten nog niet genoeg om een stad over te nemen?
dus het beste is om mijn troepen weg te sturen militie aan te zetten en te hopen dat hij mij niet koloniseerd?

Veroveren kan hij al lang. Maar op mu is er moraal en daar zal je voordeel aan hebben. Als het echt heel lang duur voor zijn aanval aankomt is het een kolo en dan moet je alles doen om hem te stoppen.
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Veroveren kan hij al lang. Maar op mu is er moraal en daar zal je voordeel aan hebben. Als het echt heel lang duur voor zijn aanval aankomt is het een kolo en dan moet je alles doen om hem te stoppen.

Ik ben er net achter dat er geen kolonisatie schip bijzit.
Ikheb zijn stad bekeken en de tijdsduur van zijn aanval lijkt overeen te komen met die van een transportboot (ik bekeek zijn stad en vergeleek dit met het icoon van de transportboot rechtsbovenin ik hoop dat dit correct is)
maar als dit dus inderdaad het geval is is het dan verstandiger om al mijn troepen weg te sturen aangezien hij vele malen groter is als ik of is het altijd beter om je verdedigende troepen achter te laten om de sad te verdedigen?
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
AW: wat te doen als je aangevallen word?

In ieder geval is het het best om militie te activeren.
Maar ik zou je troepjes sparen en de aanval dodgen als ik jou was
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Als je zeker weet dat het geen kolo is:
Dodgen, dat betekent troepen wegsturen en eventueel militie aanzetten
Als je weet dat het geen kolo is maar je weet wel dat je m aankunt en je wilt ook nog CP:
Zet dan militie aan en dodge niet.
Bij meerdere aanvallen:
Meld even aan je alliantie

Tip:
Bouw muur goed op!
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Bedankt voor alle info tot nu toe het is toch ff schrikken als je voor het eerst word aangevallen en ook nog door iemand die zo veel groter is.
maar even voor alle duidelijkheid:
Als je rechtsboven op het icoon van het transportschip drukt en daarna naar zijn stad toe gaat. Als de tijd die dan rechtboven staat overeen komt met de tijd voor zijn aanval om aan te komen dan kan je ervan uit gaan dat hij daarmee aanvalt toch?
corrigeer me aub als ik het fout heb
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Bedankt voor alle info tot nu toe het is toch ff schrikken als je voor het eerst word aangevallen en ook nog door iemand die zo veel groter is.
maar even voor alle duidelijkheid:
Als je rechtsboven op het icoon van het transportschip drukt en daarna naar zijn stad toe gaat. Als de tijd die dan rechtboven staat overeen komt met de tijd voor zijn aanval om aan te komen dan kan je ervan uit gaan dat hij daarmee aanvalt toch?
corrigeer me aub als ik het fout heb

Ja meestal wel:
Behalve (komt bijna nooit voor):
Hij had al een kolo verstuurd en als jij online komt staat er die tijd van een transport
 

DeletedUser6663

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Bedankt voor alle info tot nu toe het is toch ff schrikken als je voor het eerst word aangevallen en ook nog door iemand die zo veel groter is.
maar even voor alle duidelijkheid:
Als je rechtsboven op het icoon van het transportschip drukt en daarna naar zijn stad toe gaat. Als de tijd die dan rechtboven staat overeen komt met de tijd voor zijn aanval om aan te komen dan kan je ervan uit gaan dat hij daarmee aanvalt toch?
corrigeer me aub als ik het fout heb

Je kan er mee berekenen wat er komt, maar let op! Je tegenstander kan een vuurtoren hebben waardoor alles 10% sneller gaat.
 

DeletedUser

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Je kan er mee berekenen wat er komt, maar let op! Je tegenstander kan een vuurtoren hebben waardoor alles 10% sneller gaat.

Dan nog gaat een kolo trager als een transportschip en is ie dus te herkennen.

Het belangrijkste dat je kan doen is dodgen. Meer niet. Je muur opbouwen en je leger op een veilige plaats uitbreiden. Het is hem waarschijnlijk toch alleen maar om je gs of om de cp's te doen.;)
 

DeletedUser9089

Gast
AW: wat te doen als je aangevallen word?

Vraag..
Zou zijn kolo langer als 48 uur onderweg zijn (50 uur met vuurtoren, geloof ik)
(als vergelijkingswaarde omdat de vuurtoren de kolo sneller maakt)

Dan gaat het hem alleen om de GS (+ evt. GPs) en kan hij je helemaal niet veroveren.

GS opmaken, muur en toren bouwen, falanx onderzoeken..
en vooral je militie aanzetten ;)
 
Bovenaan