• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Whale wars

DeletedUser

Gast
Zit je rustig discovery te kijken krijg je dit te horen:

Elk jaar worden op de Faroer Eilanden (Denemarken) tussen de 1500 a 2000 "Grienden", kleine zwarte walvissen (pilot whales) onvoorstelbaar wreed en meedogenloos afgeslacht. De afschuwelijke doodstrijd gaat gepaard met messen , bijlen en haken in hun lijf en kan tot 30 min duren. Vroeger diende de dieren als eten maar vandaag de dag wordt het gedaan voor de lol en laat men het vlees wegrotten. Noch de Deense noch de plaatselijke regering ontbreekt de minste wil om de slachtpartij te stoppen.

Het zoveelste voorbeeld van de menselijke beschaving!
 

DeletedUser

Gast
Ik raad je eens aan naar de film The Cove te kijken. Dit is een film/documentaire over de dolfijnenjacht in Japan. Ik heb hem op school gezien en wat je hier zult zien is meer dan schokkend.
 

DeletedUser

Gast
zag een voorstukje van de volgende aflevering waar heel het eiland met een hondertal boten achter 1 boot van de bestrijders van deze slachtpartij afgingen
 

DeletedUser

Gast
Ik heb the cove ook gezien, veel bloed maar geloof me dit is niet minder. Maar het punt is dat zij niet snappen dat heel west-europa hen voor gestoord aanzien als ze moorden voor de fun.
 

DeletedUser

Gast
hun vinden het leuk om op walvissen te jagen. maar je kan niet zeggen dat wij niet op dieren jagen. en of het nou om dolfijnen gaat of een ree wat is het verschil. in india zijn er koeien heilig. en wij eten ze dagelijks. we stoppen 10 kippen in 1 4kante meter.

conclusie: japan mishandeld dieren.
 

DeletedUser

Gast
Maar het grote verschil zit in de reden. Ik geef toe dat we ook best zonder al die luxe dierlijke etenswaren kunnen maar we halen ons basisvoedsel, qua vlees betreft, van koeien, varkens en kippen. Daarbij hebben we manieren bedacht om de dood van de dieren zo kort mogelijk te maken. Op die eilanden daarentegen prikt men voor wel 30 min met een stalen pin in de dieren die trouwens meer ontwikkeld zijn als een doorsnee kip. En dan gewoon omdat het leuk is. Daarbij is het voedsel van de dieren schadelijk omdat het een te grote hoeveelheid kwik bevat.

Conclusie: Men doet het uit traditie en voor het plezier. Meer niet. Maar voor mij is dieren gaan doden voor de fun gelijk aan mensen doden voor de fun. Er is een groot verschil tussen overleven en zoiets doen.
 

DeletedUser17987

Gast
Jappen jagen dan wel op dolfijnen/walvissen, maar je moet ook aan de positieve dingen denken. Bijv; sushi. En nou moet je iedere keer dat je sushi eet, aan walvissen en dolfijnen denken! Dat is moeilijk...
 

DeletedUser

Gast
Ik eet geen sushi.Dolfijnen zijn trouwens zoogdieren en sushi bevat vis. Daarbij is het niet alleen schandalig vanwege de dieren. Is het ethisch verantwoord om je eigen bevolking voor te liegen over wat ze eten? In de supermarkten zit dolfijnenvlees in lunchpakketten terwijl niemand het weet! En eigenlijk is dolfijn als oneetbaar beschouwd omdat het te veel kwik bevat en dat tast de hersenen aan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
toch... Ze doen het illegaal in Japan maar daar kijkt de rest van de wereld gewoon niet naar. Diersooten die bijna uitsterven... Mensen die hersenschade opdoen... Als de olievoorraden maar veilig zitten!
 

DeletedUser17987

Gast
Daar zit het geld jammer genoeg :( Maarja wat kan je doen? Je kan moeilijk een bom op japan gooien zonder een wereldoorlog te starten. Je kan proberen een nette brief naar die jagers te schrijven :confused:
 

DeletedUser

Gast
Daar zit het geld jammer genoeg :( Maarja wat kan je doen? Je kan moeilijk een bom op japan gooien zonder een wereldoorlog te starten. Je kan proberen een nette brief naar die jagers te schrijven :confused:

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk hierin maar het blijft frustrerend dat ze gewoon met hun schepen pronken en bijna niemand anders hen op de vingers tikt. Mensen zijn zichzelf veel weinig gewaar van hun invloed op de natuur.
 

DeletedUser

Gast
Ik zal het zo stellen: wat is het verschil tussen mensen zo gruwelijk afslachten en opeten en walvissen? Ik zie het niet direct. Beide soorten kunnen communiceren en zijn intelligent. Toch is het gruwelijk vermoorden van mensen wel verboden....
 

DeletedUser

Gast
Je kan geen vergelijking tussen een mens en een walvis trekken, kom op zeg! Een mens is veel intelligenter dan een walvis, dat is een feit. Wij moeten wel intelligenter zijn, want wij zijn degenen die op het internet discussiëren over de vraag of walvissenjacht wel of niet oké is. Zie ik walvissen niet zo snel doen, los van het feit dat die waarschijnlijk sowieso tegen walvissenjacht zijn :p

Sorry, maar voor mij gaat deze discussie nergens over. Die paar honderd walvissen per jaar? Daar red je een hoop vissen mee, dat is zeker ;)

E: Mensen kunnen wel nadenken over de dood. Walvissen niet. Tenminste, dat lijkt me een vrij logische aanname? Alleen daarom al is het slechter om een mens te doden dan een walvis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
De vergelijking gaat over de pijn. Eigenlijk is de mens dommer aangezien wij onze omgeving kapot maken en te dom zijn om dat in te zien. Deze dieren hebben een hogere intelligentie dan een doorsnee vis en zijn er zich wel degelijk van bewust dat fammilie wordt vermoord. Is het

verantwoord om een dier (wat we trouwens ook zijn maar vele vergeten) een gruwelijke langzame dood vol pijn te laten sterven?
Ik denk het niet (als dat tenminste niet abnormaal is?)

2e reden is het eerlijk om eend diersoort op de rand van uitroeien te brengen zoals de japanse walvisjagers doen?
Zij proberen ons niet uit te roeien dus lijkt het me toch het minst respectvol om hun soort te laten bestaan (als dat ook niet abnormaal is?)

3e reden is het verantwoord om je eigen bevolking schadelijke stoffen te laten eten? Het kwik dat die dieren in zich hebben (veelal door menselijke vervuiling) is schadelijk voor de hersenen. En is het nog beter om je bevolking dergelijk vlees voor te schotelen terwijl men er zich niet van bewust is wat men eet?

Als deze dingen voor jou normaal zijn dat vraag ik me af waarom we niet ineens de mensen langzaam vergiftigen en op alles wat beweegt beginnen te schieten!
 

Noorddam

Harpij
Het schokt mij als ik al die walvisjagers zie. Maar wat doen ze er tegen? Wat kunnen ze er tegen doen? Ze kunnen moeilijk een meeneembaar hek voor elke walvis neerzetten.
Maar dat mensen het leuk vinden om die dieren zomaar af te slachten.. Nou ja, dat vind ik echt walgelijk en schokkend. Hopelijk gaat hier eens iets tegen gebeuren.
 

DeletedUser

Gast
Er is verzet. Alleen is het illegaal en hebben ze constant de kans gearresteerd te worden. Sea Sheperd heeft de japanners als miljoenen gekost en heeft ook een tijd op die eilanden gepatrouilleerd.
 

Noorddam

Harpij
Natuurlijk is er al verzet. Maar ik bedoel een echt verzet, een legaal verzet. In een aantal landen is het volgens de wet verboden te jagen op die dieren. Maar niet in alle landen.
Dat bedoel ik.
 
Bovenaan