• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zelfverdediging juweliers: strafbaar?

DeletedUser

Gast
Zoals jullie wel zullen weten, heeft de vrouw van een juwelier in Deurne twee overvallers doodgeschoten.
Het OM heeft laten weten dat de kans op vervolging voor moord nihil is, gezien het feit dat de vrouw handelde uit noodweer / zelfverdediging.

Het was al de tweede keer dat de juwelier werd overvallen.

Wat vinden jullie: moet deze vrouw vervolgd worden?
 

DeletedUser20586

Gast
Zoals jullie wel zullen weten, heeft de vrouw van een juwelier in Deurne twee overvallers doodgeschoten.
Het OM heeft laten weten dat de kans op vervolging voor moord nihil is, gezien het feit dat de vrouw handelde uit noodweer / zelfverdediging.

Het was al de tweede keer dat de juwelier werd overvallen.

Wat vinden jullie: moet deze vrouw vervolgd worden?
Nee, de vrouw was (zeer waarschijnlijk) in paniek en schoot op de overvallers uit noodweer. Maar hoe komt ze aan dat geweer?
 

DeletedUser

Gast
Dat is nog niet bekend, ze had iig geen wapenvergunning.

Maar wat nou als de overvallers geen vuurwapen hadden gehad? Had ze dan mogen schieten, bv in hun benen?
 

DeletedUser20232

Gast
Als je geliefde onder schot staat ben je waarschijnlijk zo opgefokt door de adrenaline dat je tot alles in staat bent.
Of het strafbaar is dat is dan waarschijnlijk weer een heel onderzoek.

Denk dat dat een twijfelgeval is als ze geen wapens hadden, want eigenlijk komt zij van ergens anders (uit haar huis of een of andere ruimte) Denk wel dat het de man zijn recht is om te schieten mocht hij een vuurwapen bezitten en word aangevallen zonder wapen.

Juweliers mogen wss wel vuurwapens bezitten.
 

DeletedUser20586

Gast
Als je geliefde onder schot staat ben je waarschijnlijk zo opgefokt door de adrenaline dat je tot alles in staat bent.
Of het strafbaar is dat is dan waarschijnlijk weer een heel onderzoek.

Denk dat dat een twijfelgeval is als ze geen wapens hadden, want eigenlijk komt zij van ergens anders (uit haar huis of een of andere ruimte) Denk wel dat het de man zijn recht is om te schieten mocht hij een vuurwapen bezitten en word aangevallen zonder wapen.

Juweliers mogen wss wel vuurwapens bezitten.
Dat is toch best wel vreemd en een beetje om de wet heen? Een vuurwapen mogen bezitten terwijl je geen vergunning hebt :confused:. Zo moeten supermarktmedewerkers en pompstationhouders ook een pistool hebben, omdat zij ook overvallen kunnen worden.

Als het zo is dat de vrouw geen vergunning had, moet ze iig daarvoor vervolgd worden. Ook is het zielig voor de familie van de overvallers, want met deze maatschappij kom je niet gemakkelijk aan een baan (350000 werklozen) en ga je sneller stelen. Zul je net zien dat het flink misgaat. Ik denk toch dat de vrouw vervolgd moet worden..
 

DeletedUser

Gast
Dat is toch best wel vreemd en een beetje om de wet heen? Een vuurwapen mogen bezitten terwijl je geen vergunning hebt :confused:. Zo moeten supermarktmedewerkers en pompstationhouders ook een pistool hebben, omdat zij ook overvallen kunnen worden.

Als het zo is dat de vrouw geen vergunning had, moet ze iig daarvoor vervolgd worden. Ook is het zielig voor de familie van de overvallers, want met deze maatschappij kom je niet gemakkelijk aan een baan (350000 werklozen) en ga je sneller stelen. Zul je net zien dat het flink misgaat. Ik denk toch dat de vrouw vervolgd moet worden..

Het argument dat je sneller gaat stelen als je arm bent, vind ik zwak. Niet iedereen doet dat: als je gaat stelen omdat je arm bent zegt dat vooral iets over jezelf.

We hebben het hier over Nederland: de kans dat deze mensen écht arm waren, is vrij klein.
De familie van de overvallers hadden hun zonen mss wat beter op moeten voeden, dus om nou te zeggen dat het zielig voor ze is...
Natuurlijk is het triest, maar de overvallers & hun familie moeten imo niet als slachtoffers worden neergezet.
 

DeletedUser20232

Gast
Oke, het is niet echt correct dat zij geen vergunning heeft. Maar zij was ook niet de enigste die een wapen had he? Waarom gaan stelen met een wapen op zak?
Kan wel aan de ene kant begrijpen dat ze zo reageert maar kzou het nog meer begrijpen mocht het de man zijn die onder schot stond.
Zij kwam er zo meer bij van, ze wist dat er iets mis was en begon eigenlijk al te schieten zonder eerst de situatie onder controle te krijgen. Wat ook weer zo moeilijk is aangezien beide partijen gewapend was.
Ze zijn wel nog altijd verdachte van doodslag dus zo snel gaan ze er ook niet vanaf komen hoor.

Ben eigenlijk niet echt voor 1 van de 2 ze hebben beiden een fout gemaakt. Nu is het aan het onderzoek en rechter om een juiste beslissing te maken.
 

DeletedUser

Gast
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je man onder schot staat en je voor de tweede keer overvallen wordt, je besluit te schieten.
Als de overvallers terugschieten, dan is de kans groot dat het vuurgevecht een dodelijke afloop heeft.

In zo'n situatie is het niet gek dat je, vuurgevecht of niet, schiet om de overvallers uit te schakelen.
Wat dat betreft vind ik dat de vrouw geen fout heeft gemaakt.
 

DeletedUser

Gast
'k Vind dat die juwelier wel een lintje verdiend eigenlijk. Meteen weer een mooi voorbeeld voor alle andere overvallers dat je gewoon met je lelijke klauwen van andermans spulletjes af moet blijven. Maargoed, dan zal ik wel weer een middeleeuwse barbaar zijn volgens jullie.
 

DeletedUser20586

Gast
'k Vind dat die juwelier wel een lintje verdiend eigenlijk. Meteen weer een mooi voorbeeld voor alle andere overvallers dat je gewoon met je lelijke klauwen van andermans spulletjes af moet blijven. Maargoed, dan zal ik wel weer een middeleeuwse barbaar zijn volgens jullie.
:') Dat is dan weer vrij erg.. De rechter moet maar gewoon de beslissing maken.
 

DeletedUser21336

Gast
ik ga akkoord met mark,

we steelt, heeft geen recht tot leven.
 

DeletedUser

Gast
'k Vind dat die juwelier wel een lintje verdiend eigenlijk. Meteen weer een mooi voorbeeld voor alle andere overvallers dat je gewoon met je lelijke klauwen van andermans spulletjes af moet blijven. Maargoed, dan zal ik wel weer een middeleeuwse barbaar zijn volgens jullie.

Je hebt gelijk.
En moordenaar zou moeten orden opgehangen. Dit is puur je zelf verdedigen.
Gewoonsp dacht dat je meer de manieren van en spartaan had
 

DeletedUser20586

Gast
Je hebt gelijk.
En moordenaar zou moeten orden opgehangen. Dit is puur je zelf verdedigen.
Gewoonsp dacht dat je meer de manieren van en spartaan had
Ik ben eigg een lieverdje hoor! Het vermoorden omdat iemand een diefstal begaat vind ik een beetje erg..
 

DeletedUser20686

Gast
ik ga akkoord met mark,

we steelt, heeft geen recht tot leven.

Volgens mij stond er nog altijd geen doodstraf op diefstal in Nederland.. Dus ook hier vind ik het onterecht, en zou de vrouw (aan de hand van hoe ik tot dusver de onduidelijke feiten geïnterpreteerd heb, ) gewoon vervolgd moeten worden. Als dit zomaar kan gaat iedereen straks anderen voor de kop schieten onder het mum van zelfverdediging. Ja, die man probeerde mijn pet te stelen. Dus schoot ik hem maar dood.
 

Genius0615

Erinys
IK vind het terecht dat ze ze doodgeschoten heeft, aangezien het al de 2de keer is heeft ze waarschijnlijk haar voorzorgsmaatregelen al genomen dus ja.


Overigens zou ik ook wel eens wat hogere straffen willen hoor, hier in Belgie is de maximale gevangenisstraf 15 jaar ofzo :O

Dat van Amerika bv vind ik veel beter hoor :p
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Dus jij vindt het volledig terecht dat die vrouw iemand anders het leven beneemt gewoon omdat deze probeerden in te breken?
Ik denk dat het het beste is om gewoon af te wachten. Jullie weten namelijk alleen van niets, denk ik. Tenzij jullie over meer info als mij beschikken. Maar hoe weten jullie nu dat het de schuld was van de moordenaars? En hoe weten jullie nu dat het niet de schuld was van de juwelier? Jullie zijn allemaal zo kortzichtig en jullie wereld is echt veel te zwart-wit als je nu al zonder het hele verhaal te kennen zo extreem gaat reageren.
 

DeletedUser20686

Gast
IK vind het terecht dat ze ze doodgeschoten heeft, aangezien het al de 2de keer is heeft ze waarschijnlijk haar voorzorgsmaatregelen al genomen dus ja.


Overigens zou ik ook wel eens wat hogere straffen willen hoor, hier in Belgie is de maximale gevangenisstraf 15 jaar ofzo :O

Dat van Amerika bv vind ik veel beter hoor :p

En in een arm / been schieten om iemand 'uit te schakelen' is een onmogelijke keuze? Je moet hun dan maar meteen van het leven beroven?
 
Bovenaan