• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zelfverdediging juweliers: strafbaar?

DeletedUser

Gast
Deze wilde ik eerder aanhalen, ik kon alleen de bron niet terugvinden. Dat vond ik namelijk het meest bizarre aan de hele situatie!
Als jij ziet dat er inbrekers zijn en je gaat vervolgens uitgebreid de tijd nemen om uit 2 aparte opslagplekken een pistool en munitie erbij pakken om vervolgens om te lopen en ze vervolgens dood te schieten, heb je in mijn ogen heel wat tijd gehad om over die handeling na te denken en is dat geen spontane zelfverdedigingsactie!

Wanneer is iets spontaan, en wanneer niet?
Ik denk dat wij niet kunnen oordelen hierover, want stel dat jouw vriendin onder schot wordt gehouden, dan ga je ook niet even een babbeltje maken met de overvallers.
Natuurlijk bel je dan de politie (als je al niet in shock bent), maar een gemiddelde aanrijd tijd van 10 minuten is ook niet lekker om af te wachten. Zeker wanneer je niet weet of die overvallers je man na de overval dood schieten.
In mijn ogen is het dus wel een spontane verdedigingsactie, ookal is het verspreid over een langer tijdsbestek.
 

DeletedUser20686

Gast
Wanneer is iets spontaan, en wanneer niet?
Ik denk dat wij niet kunnen oordelen hierover, want stel dat jouw vriendin onder schot wordt gehouden, dan ga je ook niet even een babbeltje maken met de overvallers.
Natuurlijk bel je dan de politie (als je al niet in shock bent), maar een gemiddelde aanrijd tijd van 10 minuten is ook niet lekker om af te wachten. Zeker wanneer je niet weet of die overvallers je man na de overval dood schieten.
In mijn ogen is het dus wel een spontane verdedigingsactie, ookal is het verspreid over een langer tijdsbestek.

Sure, in die situatie zou ik ook niet voor mezelf kunnen instaan. Maar dan ben ik wel nog steeds verantwoordelijk voor de dood van 2 personen. Al heb ik thuis geen camera's, en wie weet vind men die lijken wel nooit meer terug..

Maar even ontopic. Zoals ik ook al eerder aangaf, de politie heeft de videobeelden, en zal hier vast adequaat naar handelen. Hopen we.
 

DeletedUser

Gast
Maar even ontopic. Zoals ik ook al eerder aangaf, de politie heeft de videobeelden, en zal hier vast adequaat naar handelen. Hopen we.

Volgens die agent, symbolische vervolging voor doodslag, en boete vanwege wapenbezit zonder vergunning.
 

DeletedUser1528

Gast
Dan vraag ik mij af aan iedereen die hier post dat de vrouw schuldig is aan een gewetenloze dubbele moord of doodslag , hoe jullie dan zouden reageren.
Je zit naar de camera's te kijken van je zaak en je ziet dat je geliefde door 2 mannen wordt overvallen.
Je hebt een wapen in huis.
Je bent ter plaatse in enkele tellen.
Wat doe je dan :

1. Ga je lekker naar de politie bellen en thuis nagelbijtend afwachten tot de politie na 10min arriveert en je echtgenoot/echtgenote al dood kan zijn.
2. Ga je gewoon "blind" naar de zaak en je ziet wel wat je aantreft , waardoor jij en je echtgenoot/echtgenote worden vermoord.
3. Je neemt je pistool en je gaat naar de zaak en hoopt dat je geliefde nog ongedeerd is en je hoopt op een goede afloop (hoe slecht ook voor de tegenpartij)

Ik denk dat IEDEREEN optie 3 zal kiezen !

Een pistool neem je niet mee voor de show of je jaagt de aanvallers ermee weg of je schiet.
Je staat in ieder geval niet te discussiëren om het dan later in het schermutseling kwijt te spelen zodat TEGEN je gebruikt wordt of de kans te geven dat de overvallers hun wapens nemen en eerst schieten.
Er zijn heel veel mensen die hun "cool" verliezen en zich laten doen om daarna zelf het loodje te leggen in dergelijke situaties.
Soms is het gewoon hun leven of jouw leven.
Heb je trouwens om een overval te plegen ook geen wapens nodig ?
Ik zou nogal heeeeeeeeeeeeeeel dom vinden om een overval te plegen met de blote hand.

Iedereen heeft het maar over de juwelen , maar vergeet niet dat vrouw haar echtgenoot in gevaar was.
Wie zou zijn geliefde zomaar laten verwonden of doden door 2 ongenodigde gasten ? Ik denk zo opnieuw : NIEMAND !
Dus voor je spreekt en je mening (gal) spuwt , hoe JIJ zelf in zulke situatie zou omgaan met die stress , het gevaar en de keuze die je moet maken.
Misschien is het moreel niet correct maar het verdomd begrijpelijk !!!
 

DeletedUser

Gast
Ik kan geen enkele goede reden verzinnen om een juwelier te overvallen.
De overvallers kwamen daar met maar één reden: snel geld 'verdienen'.
Ze kwamen daar niet ongewapend, niet met een honkbalknuppel, maar met een vuurwapen.
Mensen die een overval plegen met een vuurwapen willen iig de indruk wekken dat ze die gebruiken als dat nodig is.

Je geliefde staat onder schot. Voor de tweede keer wordt je overvallen. Als de overvallers er met een flinke buit vandoor gaan kan je je winkel in het slechtste geval wel opdoeken, of moet je jaren langer doorwerken om je pensioen te betalen.
Je weet dat de overvallers bereid kunnen zijn hun wapen te gebruiken. Je geliefde wordt misschien vermoord als je niks doet.
Maakt het dan überhaupt uit of je vijf seconden of vijf minuten de tijd hebt om na te denken? De politie kan jou en je man niet beschermen, alleen jijzelf kan dat. Ook dit is iets wat de overvallers weten / hadden kunnen of moeten weten.

Het is moeilijk om mensen met een vuurwapen uit te schakelen zonder ze dodelijk te verwonden. Waarschijnlijk is het nodig om zowel fysiek sterker te zijn als om het voordeel van de verrassing te hebben. Fysiek sterker was de vrouw iig niet.

De vrouw zou een gigantisch risico genomen hebben als ze zou schieten om ze slechts uit te schakelen zonder dodelijke verwondingen toe te brengen. Boze, lichtgewonde overvallers zijn gevaarlijk, lijkt me.

De vrouw kiest ervoor om te schieten. De keuze voor haar was óf om twee overvallers zwaar te verwonden en misschien zelfs te doden, óf om een kapitaal af te moeten staan, en, belangrijker: de kans lopen dat je geliefde vermoord wordt.

Ik vind dat de vrouw de juiste keuze heeft gemaakt, als het al een keuze was en geen reflex of een actie ingegeven door instinct.

Als ik een brood steel, loop ik de kans pootje-gehaakt te worden door winkelpersoneel.
Als ik een radio uit een auto steel, loop ik de kans om een klap met een honkbalknuppel te krijgen.
Als ik iemand stalk, loop ik de kans opgewacht te worden door familie.
Als ik iemand onder schot houdt, loop ik de kans zelf ook neergeschoten te worden.

Mocht de vrouw illegaal een wapen in bezit hebben gehad, dan moet ze daar vervolgd voor worden.
Voor de moorden niet, vind ik althans, waarbij ik in het midden laat of ze dan voor moord of doodslag vervolgd zou moeten worden.
 

DeletedUser

Gast
[video=youtube;M3M5N4_KVWY]http://www.youtube.com/watch?v=M3M5N4_KVWY[/video]

0:44. Nou, weten we in ieder geval wel weer zeker dat die kerels geen honger hoefden te lijden. :p

Om te janken hoe ze die kerels nog gaan verdedigen ook. 'k Hoop maar dat dit de meest extreme gevallen zijn die PowNed kon vinden. :p
 

DeletedUser

Gast
Dat is toch best wel vreemd en een beetje om de wet heen? Een vuurwapen mogen bezitten terwijl je geen vergunning hebt :confused:. Zo moeten supermarktmedewerkers en pompstationhouders ook een pistool hebben, omdat zij ook overvallen kunnen worden.

Als het zo is dat de vrouw geen vergunning had, moet ze iig daarvoor vervolgd worden. Ook is het zielig voor de familie van de overvallers, want met deze maatschappij kom je niet gemakkelijk aan een baan (350000 werklozen) en ga je sneller stelen. Zul je net zien dat het flink misgaat. Ik denk toch dat de vrouw vervolgd moet worden..

1. Feit blijft dat het neerknallen van 2 mensen is.
2. Mensen komen echt niet zo gemakkelijk aan een baan/geld, stelen is dan idd slecht, maar dit is wel een hele zware afstraffing.
3. Mooi.
hahahaha , Laat me aub niet meer zo hard lachen vandaag .
IK zie dat de meeste het eens zullen zijn met mijn mening dus zal ik het kort en bondig formuleren.

Reactie komt na de actie.
Dus is diegene die begon fout.
 

DeletedUser20586

Gast
hahahaha , Laat me aub niet meer zo hard lachen vandaag .
IK zie dat de meeste het eens zullen zijn met mijn mening dus zal ik het kort en bondig formuleren.

Reactie komt na de actie.
Dus is diegene die begon fout.
Dat slaat serieus helemaal nergens op, maar oké. Die vrouw heeft hopelijk genoeg te lijden gehad.
 

DeletedUser

Gast
Die vrouw heeft hopelijk genoeg te lijden gehad.

Barbaar. :|

Jij bent nog 10x slechter dan die vrouw. Zij moest in korte tijd een beslissing maken om zichzelf en haar man te verdedigen, wat jij zegt is gewoon puur sadisme.

Ga je schamen ofzo?
 

DeletedUser

Gast
Lees ook de rest van de vorige post ff btw.
Jij vond het goed dat ze dood zijn, want het is hun verdiende loon. Nou ik dacht het niet.

Ik heb gezegd dat het een goed voorbeeld is voor anderen en dat die vrouw imo een goede keuzen heeft gemaakt.

Als jij zulke belachelijke dingen zegt wil ik niet eens meer verder praten.
 

DeletedUser

Gast
Ik snap eerlijk gezegd niet dat hier een discussie over kan zijn.
Als er iemand met een pistool voor je neus staat is elke actie die je doe uit zelfverdediging.
Of dit nou jankend op de grond gaan liggen is of een pistool pakken en schieten. Beide doe je om jezelf te beschermen.
Dat ze toevallig dood geschoten zijn is jammer, maar je kan moeilijk verwachten dat ze even rustig gaat staan mikken om iemand in zijn arm te schieten zodat hij het wapen laat vallen. En als ze een mooi rond gaatje in hun voorhoofd hadden gehad was de vrouw echt niet vrijgelaten... Maar dit valt gewoon onder de categorie 'beroepsrisico'. Als je met een vuurwapen op stap gaat weet je dat je het risico loop om zelf neergeschoten te worden. Als ze niet op pad waren gegaan met een vuurwapen om een juwelier te overvallen hadden ze vandaag nog vrolijk rondgelopen. eigen schuld, dikke bult.
smiley_emoticons_ins-auge-stechen.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser20586

Gast
Lees ook de rest van de vorige post ff btw.


Ik heb gezegd dat het een goed voorbeeld is voor anderen en dat die vrouw imo een goede keuzen heeft gemaakt.

Als jij zulke belachelijke dingen zegt wil ik niet eens meer verder praten.
Ok pech voor jou. Ik geef enkel mijn mening.
 

DeletedUser12440

Gast
Snap de discussie niet zo goed voor beide risico van het vak

Verboden wapenbezit taakstraf-maximaal 6 maanden cel met voorwaardelijk
dubbele moord van uit zelfverdediging voorwaardelijk straf-maximaal 2 jaar cel met voorwaardelijk.

Een kennis heeft een hele tijd geleden een soort gelijk geval gehad maar dan bij een ruzie 1 dood 1 gewond heeft 2 jaar gekregen waarvan die er uiteindelijk 1 jaar van heeft uitgezeten.
Lijkt me een redelijke straf misschien nog een schadevergoeding voor de juwelier erbij.
 

DeletedUser

Gast
Snap de discussie niet zo goed voor beide risico van het vak

Verboden wapenbezit taakstraf-maximaal 6 maanden cel met voorwaardelijk
dubbele moord van uit zelfverdediging voorwaardelijk straf-maximaal 2 jaar cel met voorwaardelijk.

Een kennis heeft een hele tijd geleden een soort gelijk geval gehad maar dan bij een ruzie 1 dood 1 gewond heeft 2 jaar gekregen waarvan die er uiteindelijk 1 jaar van heeft uitgezeten.
Lijkt me een redelijke straf misschien nog een schadevergoeding voor de juwelier erbij.

Ik neem aan dat jouw 'kennis' dit niet uit noodweer deed though.
 

DeletedUser12440

Gast
Ik hoop het moet je maar geen juwelier overvallen eigen schuld dikke bult.
 
Bovenaan