• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zwarte Piet racisme?

DeletedUser

Gast
Hallo iedereen!

Nog minder dan een maand en dan zal de goedheilig man in Nederland op zaterdag 16 november weer ons land bezoeken! Een traditie, een feest waarbij het hele land 'liegt' om kinderen een leuk feest te gunnen, een feest waar het gaat om gezelligheid, gedichten en pakjes, een feest dat volgens sommige te veel wordt opgeblazen door de commercie maar een feest wat nu ook draait om racisme?

Begin juni 2011 begon Quinsy Gario de campagne 'Zwarte Piet is racisme'. Hij wilt het feest niet afschaffen; 'nee niet het feest afschaffen, dat is mooi' Een filmpje waarin Quinsy vertelt waarom Zwarte Piet afgeschaft moet worden: [video=youtube;vmqUP9EB45M]http://www.youtube.com/watch?v=vmqUP9EB45M[/video]

Dat was 2011, nu terug naar 2013. De discussie wordt met het jaar groter en groter. Een groep van 21 Amsterdammers heeft bij de gemeente bezwaar gemaakt tegen de jaarlijkse Sinterklaasintocht in de hoofdstad. Tijdens een officiële hoorzitting kregen zij steun van tientallen sympathisanten van de actie 'Zwarte Piet is racisme'.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening of Zwarte Piet wel of niet racistisch is, maar ik ben nóg nieuwsgieriger naar jullie beredenering.

Zelf speel ik al jaren met veel plezier zwarte piet. Vorig jaar als vrijwilliger Zwarte Piet gespeeld bij de intocht in onze stad. Op de boot, zwaaien naar de kinderen op de kade, kruidnoten uitdelen, tekeningen ontvangen, veel blije gezichtjes zien. Ik vind het prachtig. Ook dit jaar ga ik weer vrijwillig zwarte piet spelen maar op een andere manier. Samen met vele andere vrijwilligers en een paar BN'ers gaan wij 500 kinderen die geen fijne jeugd beleven een dag geven om nooit te vergeten. De vrolijkheid van zo'n kinderfeest, daar zit helemaal niks van racisme achter vind ik. Als jij misschien wel je broertje/zus/neefje/nichtje/buurmeisje/buurjongetje of welk kind dan ook die nog volop gelooft in Sinterklaas moet gaan uitleggen dat Zwarte Piet vanaf dit jaar 'ineens' niet meer Zwarte Piet is omdat dat racistisch is, hoe ga je dat doen? Ik vind het te bizar voor woorden. Een traditie, 1 grote poppenkast en je er dan zo druk over maken? Gedraag je alsjeblieft.

Zwarte Piet is GEEN racisme Facebookpagina met 18605 'likes' : https://www.facebook.com/OnsLandOnzeCultuur?fref=ts
Zwarte Piet is Racisme met 510 'likes' : https://www.facebook.com/pages/Zwarte-Piet-Is-Racisme/258265237627685
Verschillende berichten over Discussie over Zwarte Piet: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/discussie-over-zwarte-piet#node_472311
 

DeletedUser

Gast
[video=youtube;r2H6SXaWxuo]http://www.youtube.com/watch?v=r2H6SXaWxuo[/video]​
 

DeletedUser

Gast
Ik dacht dat dit 'Serieuze praat' was, maar goed.

Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen. Tenzij mensen die door schoorstenen klimmen een apart ras zijn, is het sowieso geen racisme. Geen discussie over mogelijk, lijkt me.
 

DeletedUser

Gast
Dit is inderdaad 'Serieuze praat' omdat er ook serieus veel aandacht voor is. Geen discussie mogelijk zeg jij, echter is het een hele grote discussie.
 

DeletedUser19689

Gast
Belachelijk, puur ridicuul is het.
Het is zo typisch tegenwoordig. Een kleine groep van buitenlanders klaagt serieus over alles (Extremistisch getinte mensen naar mijn mening). Deze figuren verzieken het gewoon voor de modale Marokkaan, Turk, Afro-Amerikaan,... . Zwarte piet is gewoon deel van Sinterklaas. Je kan van hem -zoals aangegeven- morgen niet ineens een Chinees van maken. Hij is gewoon puur deel van de mythe zonder enige deningrerende houding jegens Afro-Amerikanen te willen bedoelen. Het is gewoon het zoveelste voorbeeld, gewoon om ziek van te worden: Het kruis op de mijter van Sinterklaas, het varken in de ark van Noah, de buitenlandse personages in Thuis die een 'laag' beroep hebben,...

Overigens stel ik voor om deze discussie integraal naar dit topic te kopiëren. Kwestie van centralisatie te behouden.
 

DeletedUser

Gast
Volgens mij weten kindjes onder de tien nog niet eens wat racisme is, dus de hele discussie lijkt me overbodig. Na je 10e vallen de schellen toch van je ogen, dus dan snap je sowieso wel hoe de zaak in mekaar steekt.
 

DeletedUser

Gast
Ik hoorde op de Radio de mening van een of andere vent (weet zijn naam niet meer), uiteindelijk kwam hij met het idee om gewoon blanke mensen zwart te schminken! Geen Racisme, want de pieten zijn blank.

Trouwens, iedereen is toch dol op de pieten? Ik stond verbaasd dat mensen in de NL het als discriminatie zien, Dat amerikanen het discriminatie vinden, maar in nl? Was echt geschokt.


EDIT: Genade, als degene blank was, was het dan wel in orde? Dan kan ik gaan zijken dat het discriminerend is tegen de blanken ;)
 

DeletedUser

Gast
6eeqaa.gif
 

DeletedUser

Gast
De Sinterklaas-traditie is blijkbaar door de eeuwen heen nogal gewijzigd. Lijkt me een goed moment om die traditie weer wat bij te schaven, Sinterklaas was tenslotte een Turk. Zeg nu zelf, hoe blank zijn Turken helemaal? Ik zou het vanaf nu dus graag zo zien, Sinterklaas zwart en de onbenullige hulpjes blank.
 

DeletedUser

Gast
De Sinterklaas-traditie is blijkbaar door de eeuwen heen nogal gewijzigd. Lijkt me een goed moment om die traditie weer wat bij te schaven, Sinterklaas was tenslotte een Turk. Zeg nu zelf, hoe blank zijn Turken helemaal? Ik zou het vanaf nu dus graag zo zien, Sinterklaas zwart en de onbenullige hulpjes blank.

Hoe wil je kinderen dat gaan uitleggen?
 

DeletedUser

Gast
Volgens de nieuwste arbo-wet mogen werknemers niet meer door schoorstenen klauteren. Sinterklaas zal er vanaf nu dus zelf in moeten kruipen.
Dat geloven kinderen wel
 

DeletedUser20542

Gast
Ik vind het hele gedoe onzin; het is slechts traditie en erg ingeburgerd. Verder zou het inderdaad nooit aan kinderen uit te leggen zijn waarom de pieten niet meer zwart zijn. Dan kan je net zo goed het hele feest afschaffen...
 

DeletedUser20465

Gast
Sinterklaas is en blijft een traditie, kinderen rond de 10 jaar weten niet eens wat racisme is of die arbowet.
Plaats je eens in de plaats van een kind die naar zijn helden opkijkt én die zo naar "zwarte piet" opkijkt. Volgens mij is het helemaal geen racisme integendeel, kinderen vinden het door "Zwarte piet" normaal dat er mensen met een andere huidskleur op straat rondlopen. Ze kijken vaak zelfs naar zulke mensen op omdat ze geloven dat ze familie van "zwarte piet" zijn sommige wensen zelfs dat ze er ooit zou zouden kunnen uitzien. Je kan dan ook het hart van een kind niet breken door opeens blanke pieten in te schakelen.

De traditie mag naar mijn mening dus zeker niet verdwijnen.
 

DeletedUser

Gast
Ik kwam deze opmerking ergens tegen op een forum. Dit gaat dan niet over zwarte Pieten, maar over Sjors en Sjimmie, voor wie ze nog kent:

---
Als kind (begin jaren 50) was ik even geabonneerd op de Sjors. Op enig moment vertelden mijn ouders me dat ze het abonnement gingen opzeggen. En ze legden me ook uit waarom: Jimmy werd getekend als een cliché-negerjongetje met dikke lippen, die qua intelligentie erg voor Sjors onderdoet, en krom praat in een soort van indianentaal ("Sjimmie niet weten wat hij doen moeten"). Mijn ouders legden me uit dat (in woorden van nu) niet eerlijk was. Hoe jong ook, het heeft me wel geholpen bij m'n beeldvorming later...
----

Ik vind dit wel sterk verwoord. Dat wat je in je eerste jaren meekrijgt, blijft je hele leven van invloed. Negers zijn knechtjes en ze zijn niet al te slim wordt ons al vroeg aangeleerd :)
 

DeletedUser10508

Gast
Dit is gewoonweg belachelijk. Ze zien tegenwoordig in alles racisme.
 

DeletedUser

Gast
Geen racisme of dergelijke, Zwarte Piet is gewoon zwart that's it.. Ik snap niet waarom mensen er een hele zaak van maken.
 
Bovenaan