• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zwarte Piet racisme?

DeletedUser

Gast
Maarrrr, in percentage zijn er veel meer allochtonen die van het Sinterklaas feest afwillen, alle negers in mijn klas vinden het racistisch. En geen een zegt van 'ja leuk die zwartepieten'.

Mijn conclusie: Omdat het zo speciaal is dat er een neger het wel goed vindt krijgt dat veel meer aandacht waardoor jullie beeld ziet dat zwartere mensen het goed vinden.
 

DeletedUser16774

Gast
Ik vind dit 'racisme' echt onzin. Zwarte Piet is zwart van roet. Als Piet nou wit zou worden kun je toch ook zeggen dat het racistisch is?
 

DeletedUser

Gast
Ik vind dit 'racisme' echt onzin. Zwarte Piet is zwart van roet. Als Piet nou wit zou worden kun je toch ook zeggen dat het racistisch is?

Of je maakt de helft wit en de helft zwart, om vervolgens ook afentoe een zwarte sint aan te stellen.
 

DeletedUser20586

Gast
Dit raakt me pittig hard.

[video=youtube;b0gI0uJ4s2I]http://www.youtube.com/watch?v=b0gI0uJ4s2I[/video]
 

DeletedUser9170

Gast
"ieder heeft zijn eigen waarheid. De een lacht met de vergelijking zwarte piet en zichzelf, deze vind het geen racisme. Hij heeft gelijk.
De ander trekt het zich enorm aan wanneer hij zich vergelijkt met zwarte piet en vind het racisme, ook hij heeft gelijk. Wanneer alles bij elkaar genomen wordt, kunnen er meerdere waarheden optreden ondanks het feit dat men er zelden meer vind dan een."
 

DeletedUser19577

Gast
Vind het vooral vreemd dat mensen zwarte piet racistisch noemen wanneer het mogelijk de meest geliefde persoon van het land is.
Het lijkt wel een hype om maar weer racistisch te worden behandeld. Waardeer ook een keer een traditie die geen enkele gedachte heeft op slavernij of zoiets dergelijks.
Voorheen werd daar nooit bij stil gestaan en hadden de kinderen respect voor de kindervrienden.

Ik weet wel dat ik min schoen ga zetten, hopelijk dat sint en piet me komen bezoeken :gunst:
 

DeletedUser

Gast
"ieder heeft zijn eigen waarheid. De een lacht met de vergelijking zwarte piet en zichzelf, deze vind het geen racisme. Hij heeft gelijk.
De ander trekt het zich enorm aan wanneer hij zich vergelijkt met zwarte piet en vind het racisme, ook hij heeft gelijk. Wanneer alles bij elkaar genomen wordt, kunnen er meerdere waarheden optreden ondanks het feit dat men er zelden meer vind dan een."

Ik ben het deels met je eens. Als je iets racistisch vindt is het je mening, maar dan hoeft het nog altijd niet racistisch zijn (bedoelt), want als diegene er geen kwaad mee bedoelt is het volgens mij niet racistisch . Anders moet diegene maar niet meer naar buiten komen , want elke huidskleurige mens wordt uitgescholden (blanken, zwarte ,....,...) en racistische opmerkingen tegen gemaakt.

Dus er is maar 1 waarheid zwarte piet is niet racistisch .

P.s je leest te veel boeken (al doe ik het zelf ook) en Fritz vindt je veritas niet beter?
 

DeletedUser

Gast
Het lijkt wel een hype om maar weer racistisch te worden behandeld. Waardeer ook een keer een traditie die geen enkele gedachte heeft op slavernij of zoiets dergelijks.
Voorheen werd daar nooit bij stil gestaan en hadden de kinderen respect voor de kindervrienden.

Waarom zou je het een hype noemen? Misschien is er wel degelijk iets aan de hand in Nederland. Misschien valt het allemaal wel een beetje tegen met onze tolerantie en is racisme in Nederland een duidelijk probleem. Ik heb de Zwarte Pieten-discussie op verschillende sites een klein beetje gevolgd en de racistische opmerkingen die daar gemaakt werden waren behoorlijk extreem en ook behoorlijk veel.

Ik heb vroeger ook nooit bij Zwarte Piet stil gestaan, net zoals ik niet bij ons koloniale verleden stilstond. Ons verleden dat in de geschiedenisboekjes nu nog steeds mooier wordt voorgesteld dan het was. We hebben het bijvoorbeeld nog steeds over "politionele acties" in Indonesië. Een keurige benaming voor brute terreur.
Ik vond beide niet belangrijk genoeg om over na te denken. Maar als andere mensen de vinger er op leggen is het zeker de moeite waard om ze serieus te nemen. En Zwarte Piet is nu eenmaal een creatie uit het koloniale tijdperk. Eenvoudig afdoen met "dit is geen racisme" vind ik niet voldoende.

De Zwarte Piet-discussie heeft voor mij in ieder geval duidelijk gemaakt dat racisme in Nederland nog volop aanwezig is.
 

DeletedUser

Gast
Het is al sinds maandag.
ia1w.png


Ik heb de eerste afleveringen al gezien.
ox7g.png
 

DeletedUser19577

Gast
Waarom zou je het een hype noemen? Misschien is er wel degelijk iets aan de hand in Nederland. Misschien valt het allemaal wel een beetje tegen met onze tolerantie en is racisme in Nederland een duidelijk probleem. Ik heb de Zwarte Pieten-discussie op verschillende sites een klein beetje gevolgd en de racistische opmerkingen die daar gemaakt werden waren behoorlijk extreem en ook behoorlijk veel.

Ik heb vroeger ook nooit bij Zwarte Piet stil gestaan, net zoals ik niet bij ons koloniale verleden stilstond. Ons verleden dat in de geschiedenisboekjes nu nog steeds mooier wordt voorgesteld dan het was. We hebben het bijvoorbeeld nog steeds over "politionele acties" in Indonesië. Een keurige benaming voor brute terreur.
Ik vond beide niet belangrijk genoeg om over na te denken. Maar als andere mensen de vinger er op leggen is het zeker de moeite waard om ze serieus te nemen. En Zwarte Piet is nu eenmaal een creatie uit het koloniale tijdperk. Eenvoudig afdoen met "dit is geen racisme" vind ik niet voldoende.

De Zwarte Piet-discussie heeft voor mij in ieder geval duidelijk gemaakt dat racisme in Nederland nog volop aanwezig is.

Let wel op dat dergelijke forums nog geen 1% van Nederland is, en dergelijke forums trekken vaak van die "typische" mensen. Ik kan me niet bedenken waarom Zwarte piet racistisch zou moeten zijn.

Zag laatst nog dat de geest van Aladdin slavenarmbanden draagt. Moet dat dan niet worden verboden? Nee, want kinderen zijn nog niet beïnvloed en zijn onschuldig. Die zien daar niets in en genieten er alleen maar van. In plaats van daar naar te kijken maken we ons druk om de kleur van iemand. Er zijn vrij weinig mensen die het wat uitmaakt hoe iemand eruit ziet. De overige 5% die wel onder de categorie racisten vallen staan er alleen voor en worden ook niet geaccepteerd.

Houd een kindervriend als kindervriend en ga er geen politieke zaak van maken.
 

DeletedUser

Gast
Waarom zou je het een hype noemen? Misschien is er wel degelijk iets aan de hand in Nederland. Misschien valt het allemaal wel een beetje tegen met onze tolerantie en is racisme in Nederland een duidelijk probleem. Ik heb de Zwarte Pieten-discussie op verschillende sites een klein beetje gevolgd en de racistische opmerkingen die daar gemaakt werden waren behoorlijk extreem en ook behoorlijk veel.

Ik heb vroeger ook nooit bij Zwarte Piet stil gestaan, net zoals ik niet bij ons koloniale verleden stilstond. Ons verleden dat in de geschiedenisboekjes nu nog steeds mooier wordt voorgesteld dan het was. We hebben het bijvoorbeeld nog steeds over "politionele acties" in Indonesië. Een keurige benaming voor brute terreur.
Ik vond beide niet belangrijk genoeg om over na te denken. Maar als andere mensen de vinger er op leggen is het zeker de moeite waard om ze serieus te nemen. En Zwarte Piet is nu eenmaal een creatie uit het koloniale tijdperk. Eenvoudig afdoen met "dit is geen racisme" vind ik niet voldoende.

De Zwarte Piet-discussie heeft voor mij in ieder geval duidelijk gemaakt dat racisme in Nederland nog volop aanwezig is.

Allereerst zwarte piet is niet racistisch.
Het koloniaal verleden is heel erg (ik ben geen Nederlander , maar een Belg . Ja België heeft niet zo'n groot koloniaal verleden alleen Congo)
Bij ons wordt niet verhult wat wij in het verleden hebben gedaan met Congo. We hebben het land helemaal uitgeput, de Congolese gebruikt ,.... Dus ja wij hebben verschrikkelijke dingen gedaan met onze kolonie's (verwijzend naar België en Nederland ), maar moeten wij de huidige blanke Belgen en Nederlanders daar de gevolgen van dragen ? Dat zijn oude koeien uit de gracht halen, want anders hebben we ruzie met de Japanners , de Italianen , de Duitsers enz enz die hebben niet allemaal een andere huidskleur , maar toch dus haal ons koloniaal verleden niet naar boven, want dan zou iedereen met iedereen ruzie hebben.
 

DeletedUser

Gast
Die fora zullen inderdaad niet representatief zijn. Of het over slechts 1% of 5% van de mensen gaat die racistisch zijn waag ik echter te betwijfelen. De meeste mensen zeggen wel dat ze niet racistisch zijn, maar kunnen dit in de praktijk vaak niet waarmaken. En ook als je goed je best doet om niet racistisch te zijn kun je ongemerkt de plank volledig mis slaan.

Moet dat dan niet worden verboden? Nee, want kinderen zijn nog niet beïnvloed en zijn onschuldig. Die zien daar niets in en genieten er alleen maar van.
In dat onschuldigheidsargument geloof ik niet. Vanaf de dag dat je geboren wordt, word je beïnvloed. Kleine kinderen leren snel en maken zich van alles snel eigen. Het is niet zo dat je tot je 8e, 12e of 16e onschuldig bent en daarna opeens een volwassen racist bent of een goudeerlijke jongeman, o.i.d. Dat is een groeiproces dat op je eerste levensdag begint. Ook de beeldvorming van Piet en Sint wordt geregistreerd in die kinderhersenen.

Dit stond vandaag in de WereldMorgen, http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/11/13/van-zwarte-piet-naar-kuifje-en-leopold-culturele-dekolonisatie-broodnodig
Een artikel waar ik het met de strekking van het verhaal wel eens ben. Het gaat onder andere over of je je koloniale verleden erkent en of je het cultuurgoed wil dekoloniseren of het in stand wil houden. Ook Kuifje komt aan bod :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser19577

Gast
Die fora zullen inderdaad niet representatief zijn. Of het over slechts 1% of 5% van de mensen gaat die racistisch zijn waag ik echter te betwijfelen. De meeste mensen zeggen wel dat ze niet racistisch zijn, maar kunnen dit in de praktijk vaak niet waarmaken. En ook als je goed je best doet om niet racistisch te zijn kun je ongemerkt de plank volledig mis slaan.


In dat onschuldigheidsargument geloof ik niet. Vanaf de dag dat je geboren wordt, word je beïnvloed. Kleine kinderen leren snel en maken zich van alles snel eigen. Het is niet zo dat je tot je 8e, 12e of 16e onschuldig bent en daarna opeens een volwassen racist bent of een goudeerlijke jongeman, o.i.d. Dat is een groeiproces dat op je eerste levensdag begint. Ook de beeldvorming van Piet en Sint wordt geregistreerd in die kinderhersenen.

Dit stond vandaag in de WereldMorgen, http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/11/13/van-zwarte-piet-naar-kuifje-en-leopold-culturele-dekolonisatie-broodnodig
Een artikel waar ik het met de strekking van het verhaal wel eens ben. Het gaat onder andere over of je je koloniale verleden erkent en of je het cultuurgoed wil dekoloniseren of het in stand wil houden. Ook Kuifje komt aan bod :)


Geef je gedeeltelijk gelijk, maar heb nog nooit gehoord van een racistisch kind dat zwarte piet beledigd of discrimineert. Ieder kind blijft betoverd door sint en piet, of ik geloof nog teveel in het goede van de mens, dat kan ook ;)

Ik lees die artikelen tegenwoordig niet meer. Ieder artikel lijkt aannemelijk en dan heb je een artikel die dat helemaal ontkracht/weerlegt en dat komt ook geloofwaardig over. Ik blijf hiermee bij mijn eigen visie dat Zwarte Piet het grote voorbeeld is van niet-racisme.
 

DeletedUser

Gast
Die fora zullen inderdaad niet representatief zijn. Of het over slechts 1% of 5% van de mensen gaat die racistisch zijn waag ik echter te betwijfelen. De meeste mensen zeggen wel dat ze niet racistisch zijn, maar kunnen dit in de praktijk vaak niet waarmaken. En ook als je goed je best doet om niet racistisch te zijn kun je ongemerkt de plank volledig mis slaan.


In dat onschuldigheidsargument geloof ik niet. Vanaf de dag dat je geboren wordt, word je beïnvloed. Kleine kinderen leren snel en maken zich van alles snel eigen. Het is niet zo dat je tot je 8e, 12e of 16e onschuldig bent en daarna opeens een volwassen racist bent of een goudeerlijke jongeman, o.i.d. Dat is een groeiproces dat op je eerste levensdag begint. Ook de beeldvorming van Piet en Sint wordt geregistreerd in die kinderhersenen.

Dit stond vandaag in de WereldMorgen, http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/11/13/van-zwarte-piet-naar-kuifje-en-leopold-culturele-dekolonisatie-broodnodig
Een artikel waar ik het met de strekking van het verhaal wel eens ben. Het gaat onder andere over of je je koloniale verleden erkent en of je het cultuurgoed wil dekoloniseren of het in stand wil houden. Ook Kuifje komt aan bod :)

Artikels zijn in feite zeer subjectief dus dat is geen referentie punt!
 

DeletedUser

Gast
Artikels zijn in feite zeer subjectief dus dat is geen referentie punt!

Artikelen zijn over het algemeen subjectief. Zelfs wetenschappelijke artikelen hebben steeds meer moeite om objectief over te komen.
Door het lezen van artikelen ga je wel over dingen nadenken. Het is dan inderdaad de kunst om je te ontdoen van andermans subjectiviteit.

Ik kan weinig artikelen vinden waarom Zwarte Piet niet racistisch is (op die racistische rotzooi van GeenStijl of PowNed na dan) Een goed onderbouwd artikel waarom Zwarte Piet niet racisitsch is zal er toch wel zijn? Wie heeft er iets?
 

DeletedUser

Gast
Artikelen zijn over het algemeen subjectief. Zelfs wetenschappelijke artikelen hebben steeds meer moeite om objectief over te komen.
Door het lezen van artikelen ga je wel over dingen nadenken. Het is dan inderdaad de kunst om je te ontdoen van andermans subjectiviteit.

Ik kan weinig artikelen vinden waarom Zwarte Piet niet racistisch is (op die racistische rotzooi van GeenStijl of PowNed na dan) Een goed onderbouwd artikel waarom Zwarte Piet niet racisitsch is zal er toch wel zijn? Wie heeft er iets?
Omdat de meeste mensen deze discussie idioot vinden en niet de moeite waard is!!!
 
Bovenaan