• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Goud

DeletedUser

Gast
Goud

Ja hoor de volgende discussie over goud wordt gestart, en nee niet door iemand die geen goud gebruikt maar door iemand die vind dat hier een actieve discussie moet worden over gehouden. En dan graag met reactie van (co-)Community Managers.


-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-


Ten eerste, er is een nieuw topic gestart over een mogelijke nieuwe feature die vrij wel zeker door gaat komen, op zich is het niet een hele erge maar vrij snel merken spelers al grote fouten op in het systeem wat doet denken dat de blindheid van het zoeken naar een grotere goud omloop wel erg sterk is geworden.
Voor de discussie(feedback forum) kun je hier kijken: Verhandelen van goud

Op zich is het wel een leuk idee maar er moet nog veel aan gesleuteld worden om het daadwerkelijk goed te maken. Zo merkte iemand op dat door deze nieuwe feature de laatste begrenzing voor enorme goud gebruikers, pratend over grondstoffen, weg wordt gehaald. Ja je kan dus grondstoffen kopen met goud! En geloof me maar als dit mogelijk is betalen ze er ook voor. Het mooie van dit idee vind ik dan wel dat het goud dan niet gewoon verdwijnt om dan later weer gekocht te worden, maar het wordt geruild met een andere speler, voor grondstoffen dus.
Maar het punt gaat er nu om dat je met veel goud écht OP(OverPowered, té sterk/goed) kan worden.
Op zich heeft InnoGames het recht om dit ook te doen, aangezien het een Free-to-play spel is met in-game aankopen. Maar raar is het wel dat ze hun eigen standaarden hiermee overschrijden. Zo luidt 1 van hun standaarden uit hun Business Model:
We always take care to keep a good balance and make sure that our games remain fair for all players.
vertaling:
Wij zorgen er altijd voor dat er een goede balans is en dat onze spellen eerlijk blijven voor alle spelers.
Bron: InnoGames: Fast Facts (Free-to-play: Our Business Model -> 6)

Ik vind niet dat deze nou echt wordt nageleefd, dit is dus een deel van de discussie:
"Gaat InnoGames te ver qua premium voordelen?"


-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-


Het andere deel van de discussie wil ik niet in een ander topic zetten omdat het er wel mee heeft te maken.
"Hoe gaat InnoGames winst maken als wij de verschillen tussen premium functies en Free-to-play functies kleiner willen maken?"

Om ook hier alvast op in te gaan, ADS! Dat is de oplossing volgens mij. Voor wie denkt wat bedoel je nou, ik heb het over reclames. Met 110+ miljoen registraties over de hele wereld (op alle spellen) zijn er slechts een paar spellen die reclames bevatten, en reken er maar op dat vele bedrijven zijn geïnteresseerd om bij dit soort spellen reclame te maken. Gelukkig wordt dit al een beetje gedaan, zo is er een reclame voor de nieuwe film Hercules (te vinden in de linker boven hoek van de Thracische troepen pop up). En op het spel TW, Tribal Wars, wordt blijkbaar ook al reclame gemaakt:
Another financing aspect is online advertising: Banner ads are displayed next to the game, for example in Tribal Wars.
vertaling:
Een ander financieel aspect is online adverteren: Advertenties worden naast het spel gezet, bijvoorbeeld bij Tribal Wars.
Bron: InnoGames: Fast Facts (Free-to-play: Our Business Model -> 5)

Dit toevoegen in Grepolis maakt een grote winst, ook het toevoegen van ads op de app zorgt voor extra geld.


-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-


Laat even weten wat jij over deze twee gedachtes te zeggen hebt!
Noot: Dit is dus niet de standaard goud moet weg discussie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Concealed

Harpij
Onebecoool... goed initiatief, open, geen vooroordeel, vragend gesteld.. compliment.

Als achtergrond, ik gebruik (veel) goud.. waarom, ik ben ongeduldig en kan het me makkelijk veroorloven.
Goud geeft me makkelijke voordelen en zorgt ervoor dat ik me niet hoef te vervelen..
Het geeft ook gemak (bestuurder, kapitein) en wat extra slagkracht welke ik eigenlijk niet relevant vind na een paar weken, want dan stuur je maar een stadje extra aanvallen denk ik dan.

Zonder de andere discussie te herhalen zijn grondstoffen altijd de limiterende factor geweest (en dus gelijkheid voor allen) welke nu lijkt te gaan vervallen.. zie andere discussie.. waarbij ik (ondanks dat ik goudgebruik en graag wil winnen) toch bedenkingen bij heb.. zie nogmaals andere item.

Om op je vragen te komen.. :Gaat InnoGames te ver qua premium voordelen?
Initiatief zeg ik daarop nee.. het is een bedrijf met winstoogmerk dus ze kunnen in principe niet te ver gaan in geld verdienen.. de vraag is kunnen ze extra inkomsten verkrijgen (via goud aankopen) door deze actie versus gaan er niet te veel spelers afhaken...
Dat is een lastige vraag.. als de balans tussen goud gebruikers en ... een beetje goud gebruikers (dat is een groeipotentie die ze ook creëren, onderschat dat niet!!) en ... de recreanten met bijna geen goud gebruiken verloren gaat dan gaat het niet goed... goudgebruikers in een wereld waar 500 spelers zijn en geen competitie is haken af en dan gaan de goudgebruikers (de inkomsten dus) verloren.. het is een delicate balans.. dit is heel erg moeilijk te simuleren of te voorspellen.. mijn advies aan Innogames is als je Goud aan GS koppelt doe het met strakke beperkingen .. kijk hoe het gaat en laat langzaam de beperkingen vieren.. wat me erg aanstaat is dat je goud kunt overdragen aan niet of minder goud gebruikers dat versterkt aan de ene kant het sociale aspect .. aan de andere kant is dat natuurlijk een risico zoals Gollum en anderen al uitgebreid in het andere topic aangaven..

Samengevat: Lastig voor zowel Innogame, als ook de goudgebruikers als ook de niet/minder goudgebruikers .. lastig .. langzaam met beperkingen zou denk ik het devies zijn..

Je 2e stelling :"Hoe gaat InnoGames winst maken als wij de verschillen tussen premium functies en Free-to-play functies kleiner willen maken?" is iets wat waziger.. in mijn (beperkte) vertaling komt het neer op : " Moet Innogames adds in-game opnemen om het verschil tussen premium en free-play in balans te houden en toch winstgevend te zijn?" als het verschil tussen Premium en Free-To-Play te klein wordt dan is er ook geen winst meer.. de balans is delicaat (zie eerder)

Als dat tot gevolg heeft dat er veel players blijven dan ABSOLUUT!! .. daar heb ik dan direct de opmerking bij.. met goud kun je de ads uit zetten.. :)

Ik zie geen enkel bezwaar het kan redelijk subtiel op allerlei plaatsen ingebouwd worden.. in rapporten, in PM's in Alliantie forum etc.. etc.. ook aan de randen van het speelveld als het maar niet al te druk wordt.. een enorme berg aan mogelijkheden.. zeker doen!!
Als dat het spel en de ontwikkeling betaalbaarder houdt heel erg graag zelfs.. laten we niet vergeten dat mijn kinderen enorm genieten van Grepolis en ik daardoor geïnfecteerd geraakt ben :) hoe meer free-play spelers die ook nog mee kunnen komen, hoe beter!
 

DeletedUser23350

Gast
joh, jij steekt goud in dit spel dat je door je kinderen speelt, maar zelf mogen ze dat niet
smiley_emoticons_ins-auge-stechen.gif
foei
 

DeletedUser

Gast
Ik zie geen enkel bezwaar het kan redelijk subtiel op allerlei plaatsen ingebouwd worden.. in rapporten, in PM's in Alliantie forum etc.. etc.. ook aan de randen van het speelveld als het maar niet al te druk wordt.. een enorme berg aan mogelijkheden.. zeker doen!!
Als dat het spel en de ontwikkeling betaalbaarder houdt heel erg graag zelfs..

Hier ben ik het mee eens ja, zeker het inlog scherm mag wat mij betreft veel reclame bevatten als het maar niet al te veel wordt in-game, zoveel dat bijvoorbeeld het herladen om te dodgen ofzo niet lang duurt door die reclame.
 

DeletedUser

Gast
Graag zou ik willen reageren op het 2de deel van je discussie. Grepolis zou ook (extra) reclame kunnen maken ín het spel.

Zo zijn bij enkele online spelletjes reclame-advertenties in het spel te zien (reclame video's). Die zijn dan te bekijken, en als je ze afkijkt krijg je x. x kunnen bij Grepolis gunst zijn, grondstoffen etc. Je kunt zelf kiezen of je deze video's kijkt, maar er zit wel een maximum op per dag.

Dan zijn er natuurlijk nog de reclame-banners, de reclame blokken aan de zijkanten van je scherm. Spreekt voor zich lijkt mij.

Dit kan dus worden gebruikt ter vervanging/als toevoeging van het opvoeren van gegevens en daar Goud voor krijgen, een idee van Inno welke ik zeker een goeie vind, toch wat premiumfuncties krijgen zonder er echt geld voor uit te geven.

Allemaal niet erg praktisch vind ik zelf, maar toch ideeen om het verschil tussen goudgebruikers en niet-goudgebruikers.

Graag jullie respons ;)
 

DeletedUser22275

Gast
Graag zou ik willen reageren op het 2de deel van je discussie. Grepolis zou ook (extra) reclame kunnen maken ín het spel.

Zo zijn bij enkele online spelletjes reclame-advertenties in het spel te zien (reclame video's). Die zijn dan te bekijken, en als je ze afkijkt krijg je x. x kunnen bij Grepolis gunst zijn, grondstoffen etc. Je kunt zelf kiezen of je deze video's kijkt, maar er zit wel een maximum op per dag.

Dan zijn er natuurlijk nog de reclame-banners, de reclame blokken aan de zijkanten van je scherm. Spreekt voor zich lijkt mij.

Dit kan dus worden gebruikt ter vervanging/als toevoeging van het opvoeren van gegevens en daar Goud voor krijgen, een idee van Inno welke ik zeker een goeie vind, toch wat premiumfuncties krijgen zonder er echt geld voor uit te geven.

Allemaal niet erg praktisch vind ik zelf, maar toch ideeen om het verschil tussen goudgebruikers en niet-goudgebruikers.

Graag jullie respons ;)


Dit is een goed idee, persoonlijk stoort het me niet dat je af en toe reclame krijgt, maar als grepo dit invoert vind ik wel dat je het moet kunnen blokken zoals je zegt.
 

DeletedUser20232

Gast
Graag zou ik willen reageren op het 2de deel van je discussie. Grepolis zou ook (extra) reclame kunnen maken ín het spel...
...Graag jullie respons ;)

Reclame-advertenties, breng dat toch niet in het spel... Ze proberen het nu al via het event die nu aan de gang is. Reclame in een event die nu en dan eens verschijnt kan ik nog aanvaarden, maar voorgoed? No way!
InnoGames verdient echt wel genoeg geld. Ze zijn zelf al aan een nieuwe game bezig om zo iets in elkaar te steken hebben ze dus echt wel geld he..
Ja, je hebt ad-blocker ofzo maar kom op grepolis met ads is helemaal niet hetzelfde meer. Er bestaan genoeg manieren voor hun om geld te verdienen. Wees daar maar zeker van, ik ken niet al die middelen ... Maar er zijn er vast genoeg.

Trouwens geen-goud gebruikers zijn even belangrijk als goud spelers lees de onderstaande tekst die ik onlangs op een site gevonden heb. Zelf ik had het nooit op die manier bekeken.
So if a player tries out a free-to-play game and they don’t pay micro-transactions, is the experience free? Well, not quite. As stated above, players who aren’t paying aren’t really customers anymore, they’re contractors employed by the game company to provide opponents for the paying players. As such the developers want to keep these types of players in the game as long as possible. This means that it often takes much longer to achieve things as a “free” player than it would in a paying game or than it would for a paying player in the same game.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Allereerst maak ik graag een compliment naar alle deelnemers aan deze discussie; mooie open, eerlijke en beargumenteerde bijdrages! Hier kunnen we wat mee.

Ik kan me in veel vinden wat jullie aankaarten, maar bij een aantal kleine puntjes wordt de plank toch net misgeslagen (vanuit mijn persoonlijke oogpunt).

Wat betreft adverteren in het spel:
Advertenties in het spel halen is als je het mij vraagt een 100% no-go! Dit zijn stappen achteruit in plaats van vooruit. Zo zadel je de spelers, je klanten, op met gedoe waar zij totaal niet op staan te wachten, alleen maar omdat het bedrijf zo graag centjes zou (moeten) verdienen. Ik log in bij Grepolis omdat ik mijn spel wil spelen, niet om een nieuw paar schoenen van Zalando aangesmeerd te krijgen (als voorbeeld).

Het verhandelen van goud is in mijn ogen dan een betere oplossing, mits het (en daar hebben jullie 100% gelijk in) goed overwogen en gebalanceerd is! Met zo'n functie speel ik tenminste nog steeds Grepolis en niets anders. Schoenen koop ik als ik schoen wil kopen.

Je zou dan weer kunnen zeggen dat advertenties weg gekocht kunnen worden, maar dan straf je de spelers die het geld niet hebben of kunnen/willen besteden aan een leuke hobby/ontspanning nóg meer. (los van het feit dat banner advertisement ondertussen alweer outdated is. En inderdaad; een simpele adblocker erop zetten en weg is het)

Dus nee, dat is wat mij betreft geen enkele optie.


Andere aangehaalde punten ga ik graag een ander/later tijdstip dieper op in. Voor nu wil ik graag aangeven dat jullie feedback gebundeld en teruggespeeld wordt naar InnoGames. Hopende dat hier en daar nog wat veranderingen doorgevoerd kunnen worden.

Daarnaast nodig ik jullie persoonlijk uit om vanaf aanstaande dinsdag de feature daadwerkelijk te proberen op de beta. Je kunt altijd beter oordelen wanneer je iets daadwerkelijk hebt kunnen proberen dan wanneer je uit moet gaan van een stukje geschreven tekst.

Wanneer je op het beta forum je feedback achterlaat sta je een stapje dichter bij de developers, wellicht dat daar leuke en waardevolle discussies uit zullen voortvloeien.
 

DeletedUser

Gast
Zelf gebruik ik goud voor een paar adviseurs en om mijn inventaris te vergroten, verder niet.

Ik vind het verschil die de adviseurs als kapitein, commandant en handelaar maken al vrij significant vergeleken met spelers die geen adviseurs gebruiken.

De premiumfuncties in dit spel laten je ook toe om de bouwtijd van je troepen te verkorten (kolo, vuurschepen en meer), de bouwtijd van je gebouwen (vooral de eerste weken erg nuttig) en om aan gratis CP te geraken (olympische spelen houden, geen stadsfeesten nodig, dus heel veel voorraden voor troepen, gebouwen, spionages).

Eigenlijk draait alles in grepolis om zo snel en zo veel mogelijk voorraden verzamelen en zo min mogelijk verliezen(productie, farmen, goud om productie te verhogen, goud voor olympische spelen zodat je minder stadsfeesten nodig hebt, goud voor adviseurs zodat je minder troepen verliest. in het begin je gebouwen verkorten --> sneller groeien en sneller meer voorraden kunnen verzamelen). De voorraden dienen zo efficiënt mogelijk gebruikt te worden (CP, leger, gebouwen). kapitein en commandant geactiveerd betekend ook minder troepen verliezen en een besparing op het herbouwen van je leger.

De spelers die een ongelimiteerde bankrekening hebben, hebben een enorme voorsprong op de normale spelers (en ook een redelijk voordeel op zij die enkel de adviseurs gebruiken) en dit geeft nu al een zekere ongelijke strijd. Het enige wat ze nog niet kunnen is echt voorraden kopen, al hebben ze wel de handelaar en ze kunnen flink besparen op stadsfeesten dankzij de olympische spelen (of beiden doen). Bij de mogelijkheid om goud te ruilen voor grondstoffen, krijgen ze economisch nog meer de overhand en zullen ze nog sterker worden tov de rest.

Om een wereld leuk te houden, dient er wel enige balans tussen de verschillende groepen spelers te zijn. De niet goudgebruikers zullen sneller stoppen wanneer hun rijke buur meer dan 2x zoveel voorraden in zijn leger kan pompen dan zij (misschien is dat al zo), puur omwille van alle premium voordelen.

De balans zal met het verhandelen van goud in mijn ogen niet verbeteren mits er geen restricties elders aan de premiumfunctie worden toegepast. Ik kan me wel voorstellen dat zo meer spelers nog eens kunnen proeven aan de premium functie en een aantal van hun zal die dan ook aanschaffen, maar een grote groep spelers zal het denk ik wat zwaarder hebben ingame en de strijd is nu al ongelijk.

Liefst zou ik zien dat het halveren van bouwtijden voor gebouwen wordt geschrapt en de halvering voor troepen wordt gereduceerd tot 1 maal. Ik denk dat dit het (zeker in het begin) veel eerlijker houdt tov de niet goudgebruikers. Met een beetje nadenken en goed plannen kun je er ook geraken. Later in het spel zijn het vooral de olympische spelen die een enorm verschil maken. De duurtijd ver(drie)dubbelen zou daar al een groot verschil maken. Dit geeft in mijn ogen een betere balans.

Met het verhandelen van goud heb ik niet direct problemen, maar er bestaat natuurlijk gevaar voor afpersing, bedreiging enz. Moet er als kanttekening bij zetten dat je nu ook al spelers kunt chanteren als ze je geen voorraden geven. Dreigen steden over te nemen ingame is toegestaan en zal vast wel regelmatig gebeuren. Buiten het spel is echter een ander verhaal, maar theoretisch kan dat nu ook al.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gollum Returns

Manticore
Zo, had het van de week al gelezen, maar helaas geen tijd om er op te reageren.

Slaat Innogames door in het premium voordeel? Ondanks dat ik zelf ook niet vies ben van wat goud gebruik heb ik toch een beetje het gevoel dat het een beetje over de top raakt. Zeker indien de laatste beperkende factor wegvalt. Namelijk GS.

Hmmm, advertentie`s in het spel.

Ja en Nee.

Aan de ene kant zou het niet zo verkeerd zijn om Innogames een beetje zijn goud honger te stillen en bepaalde zaken door anderen te laten betalen.

Aan de andere kant, hoe ver gaat het iets opbrengen voor Innogame`s. Inderdaad Ad blocker ofzo erop en dan werkt het al niet meer. Worden het alleen reclame banners, of ook pop-up vensters. Het laatste zal het spel plezier danig verpesten denk ik.

Tja, het blijft inderdaad lastig om de balans te vinden. Innogames wil winst maken, en kunnen daarbij van alles verzinnen om mensen maar aan het goudgebruik te krijgen. De echte goud spelers zullen het toejuichen als er meer mogelijkheden komen. De wat meer behouden premium spelers zullen het wellicht minder prettig vinden terwijl er bij de non premium spelers wellicht nog een enorme groei markt ligt maar eventueel ook mensen kunnen afhaken die er niets aan willen uitgeven.

Dus ja, winst maken blijft belangrijk voor innogames. Alleen de fijne grens tussen een winstmakend spel en een melkkoe is vaag. Ik hoop dat het niet doorslaat op een gegeven moment. Dat alle tactische zetten en beperkingen volledig afgekocht kunnen worden met geld. Want dan is het niet meer een spel wie de beste speler of het beste tactische plan heeft, maar wie de grootste beurs heeft en er geld aan wil uitgeven.

Zelf gebruik ik goud voor een paar adviseurs en om mijn inventaris te vergroten, verder niet.

Ik vind het verschil die de adviseurs als kapitein, commandant en handelaar maken al vrij significant vergeleken met spelers die geen adviseurs gebruiken.

De premiumfuncties in dit spel laten je ook toe om de bouwtijd van je troepen te verkorten (kolo, vuurschepen en meer), de bouwtijd van je gebouwen (vooral de eerste weken erg nuttig) en om aan gratis CP te geraken (olympische spelen houden, geen stadsfeesten nodig, dus heel veel voorraden voor troepen, gebouwen, spionages).

Eigenlijk draait alles in grepolis om zo snel en zo veel mogelijk voorraden verzamelen en zo min mogelijk verliezen(productie, farmen, goud om productie te verhogen, goud voor olympische spelen zodat je minder stadsfeesten nodig hebt, goud voor adviseurs zodat je minder troepen verliest. in het begin je gebouwen verkorten --> sneller groeien en sneller meer voorraden kunnen verzamelen). De voorraden dienen zo efficiënt mogelijk gebruikt te worden (CP, leger, gebouwen). kapitein en commandant geactiveerd betekend ook minder troepen verliezen en een besparing op het herbouwen van je leger.

De spelers die een ongelimiteerde bankrekening hebben, hebben een enorme voorsprong op de normale spelers (en ook een redelijk voordeel op zij die enkel de adviseurs gebruiken) en dit geeft nu al een zekere ongelijke strijd. Het enige wat ze nog niet kunnen is echt voorraden kopen, al hebben ze wel de handelaar en ze kunnen flink besparen op stadsfeesten dankzij de olympische spelen (of beiden doen). Bij de mogelijkheid om goud te ruilen voor grondstoffen, krijgen ze economisch nog meer de overhand en zullen ze nog sterker worden tov de rest.

Om een wereld leuk te houden, dient er wel enige balans tussen de verschillende groepen spelers te zijn. De niet goudgebruikers zullen sneller stoppen wanneer hun rijke buur meer dan 2x zoveel voorraden in zijn leger kan pompen dan zij (misschien is dat al zo), puur omwille van alle premium voordelen.

De balans zal met het verhandelen van goud in mijn ogen niet verbeteren mits er geen restricties elders aan de premiumfunctie worden toegepast. Ik kan me wel voorstellen dat zo meer spelers nog eens kunnen proeven aan de premium functie en een aantal van hun zal die dan ook aanschaffen, maar een grote groep spelers zal het denk ik wat zwaarder hebben ingame en de strijd is nu al ongelijk.

Liefst zou ik zien dat het halveren van bouwtijden voor gebouwen wordt geschrapt en de halvering voor troepen wordt gereduceerd tot 1 maal. Ik denk dat dit het (zeker in het begin) veel eerlijker houdt tov de niet goudgebruikers. Met een beetje nadenken en goed plannen kun je er ook geraken. Later in het spel zijn het vooral de olympische spelen die een enorm verschil maken. De duurtijd ver(drie)dubbelen zou daar al een groot verschil maken. Dit geeft in mijn ogen een betere balans.

Met het verhandelen van goud heb ik niet direct problemen, maar er bestaat natuurlijk gevaar voor afpersing, bedreiging enz. Moet er als kanttekening bij zetten dat je nu ook al spelers kunt chanteren als ze je geen voorraden geven. Dreigen steden over te nemen ingame is toegestaan en zal vast wel regelmatig gebeuren. Buiten het spel is echter een ander verhaal, maar theoretisch kan dat nu ook al.

Een aantal dingen die je aanhaalt kan ik me in vinden. Gebouwen verkorten vind ik echter nog niet zo`n heel groot probleem. Troepen verkorten zorgt er denk ik meer voor dat er een scheefgroei ontstaat omdat mensen gewoon kunnen aanvallen wat ze willen zonder er tactisch overna te denken.

En ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar ken niet echt veel spelers die in een later stadium veel olympische spelen doen. Meesten beperken het toch tot de eerste 10 steden en daarna wordt het toch erg kostbaar als je 400 feestjes moet kopen voor je volgende slotje.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser22651

Gast
Goud handelen met mijn idee als extra, zou denk ik ook een hoop oplossen. Een Fenicische handelaar-idee, een soort bank. Tegen een uitgebalanceerde prijs goud verkrijgen via grondstoffen. Dát zou werkelijk kleinere spelers aan een beetje goud helpen, en de groot goudgebruikers niet al te veel helpen, omdat het niet bijzonder veel is. Leuk verhaaltje van een zuid-Egyptische handelaar uit de goudmijnen daar eromheen, et voilà, goud is toegankelijker geworden, zonder de bigspenders al te veel te helpen
 

Gollum Returns

Manticore
Goud handelen met mijn idee als extra, zou denk ik ook een hoop oplossen. Een Fenicische handelaar-idee, een soort bank. Tegen een uitgebalanceerde prijs goud verkrijgen via grondstoffen. Dát zou werkelijk kleinere spelers aan een beetje goud helpen, en de groot goudgebruikers niet al te veel helpen, omdat het niet bijzonder veel is. Leuk verhaaltje van een zuid-Egyptische handelaar uit de goudmijnen daar eromheen, et voilà, goud is toegankelijker geworden, zonder de bigspenders al te veel te helpen

Alleen dan de vraag. Waar komt dit goud vandaan? Innogames kan niet zomaar goud in het spel gaan brengen want dan verdienen ze er niets aan.
 

DeletedUser

Gast
Het zou wel spelers kunnen motiveren goud te kopen als ze zo de voordelen inzien.
 

DeletedUser

Gast
@ gollem: Heb niet zo heel veel ervaring, maar denk dat een aantal nog wel regelmatig olympische spelen doet gezien ze zo snel stad na stad veroveren dat het met alleen stadfeesten en zegetochten (ze kosten eigenlijk meer dan stadsfeesten, dus serieus veel voorraden) haast onhaalbaar lijkt. Ik stel me ook niet voor dat spelers die al 40 steden hebben nog olympische spelen houden, maar ik denk dat een aantal nog wel even doorgaat als ze er al 10 hebben. Ik vind de gebouwenverkorting vooral in de eerste weken van een nieuwe wereld lastig. Het is niet prettig als er spelers langs je zitten die zeer snel groeien!

Met troepenverkorting heb je een leger snel weer opgebouwd mits je de grondstoffen hebt. Momenteel zijn die grondstoffen nog vrij beperkt voor de goudgebruikers en vind ik de impact ervan nog relatief beperkt, maar met de mogelijkheid je goud aan te bieden voor grondstoffen zal dat waarschijnlijk nog meer impact krijgen en een probleem vormen voor de rest.

Ik denk dat als Innogames meer goud wilt verkopen (inkomsten werven), ze misschien moeten overwegen om mensen meer kansen te geven om te proeven aan de premiumfunctie. Bij de huidige event hadden ze bijvoorbeeld 50 goud kunnen geven voor elke provincie die je verovert. Dan kun je er iets mee, maar niet veel (of lang). Het zal misschien ertoe leiden dat meer spelers goud kopen. Als zoiets er 3 keer per jaar is, trekt dat misschien meer spelers over de streep en meer inkomsten dan de huidige voorgestelde functie en het verstoort de balans tussen de verschillende groepen spelers niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Goud handelen met mijn idee als extra, zou denk ik ook een hoop oplossen. Een Fenicische handelaar-idee, een soort bank. Tegen een uitgebalanceerde prijs goud verkrijgen via grondstoffen. Dát zou werkelijk kleinere spelers aan een beetje goud helpen, en de groot goudgebruikers niet al te veel helpen, omdat het niet bijzonder veel is. Leuk verhaaltje van een zuid-Egyptische handelaar uit de goudmijnen daar eromheen, et voilà, goud is toegankelijker geworden, zonder de bigspenders al te veel te helpen

Goed idee, verhaaltje inderdaad dat ze voor wat goud graag grondstoffen willen kopen en dan kan je voor een bepaalde koers het omwisselen maar ik vind wel dat deze koers niet heel erg gunstig moet zijn dus denk eerder aan 10.000 gs = 10 goud. Maar misschien beter is om deze koers aan te passen met het aantal punten dat je hebt zodat je in het begin bijvoorbeeld 1.000 gs = 10 goud hebt en nog later 100.000 = 10 goud.

Alleen dan de vraag. Waar komt dit goud vandaan? Innogames kan niet zomaar goud in het spel gaan brengen want dan verdienen ze er niets aan.

Klopt dan gaan ze goud weggeven zonder winst te behalen, want nu wordt het goud uit een bank gehaald en niemand betaald om dat goud in het spel te zetten. Al is het wel zo dat er al wat Community wedstrijden zijn gehouden waarbij je goud kon verdienen, maar dat is natuurlijk een veel minder groot verlies dan dit.
 

DeletedUser22651

Gast
Het zal niet veel zijn dan. Die handelaar komt eens in de twee weken of zo in één stad, en als je nieuw bent, geven ze ook 100 goud weg bij e-mail bevestigen, en met nieuwe spelers werven, dus Gollum, niet al het goud wordt gekocht
 

Gollum Returns

Manticore
Het zal niet veel zijn dan. Die handelaar komt eens in de twee weken of zo in één stad, en als je nieuw bent, geven ze ook 100 goud weg bij e-mail bevestigen, en met nieuwe spelers werven, dus Gollum, niet al het goud wordt gekocht

Ik hoop dat je begrijpt dat wat ze in het begin weg geven maar een klein deel is van wat ze er aan verdienen. Op oudere servers wordt er echt niet meer zoveel met goud gesmeten. Dan is het eigenlijk een balans tussen onderhoudskosten en inkomsten met een bepaald winst percentage daarop.

Als mensen dan in die maanden ook nog gewoon goud kunnen krijgen dan heb je misschien wel dat mensen langer blijven "spelen" om goud te farmen. Maar dan is de wereld niet echt heel erg actief meer. Dan ga je de marge verkleinen voor innogames omdat mensen alleen nog maar goud farmen voor op andere werelden maar er zelf niets meer aan uitgeven. Zolang de wereld dan boven de 300 spelers blijft moeten ze die server ook nog eens openhouden. Wat ze dus op meer kosten komt, waardoor ze wellicht andere aanpassingen moeten treffen.

Ze zullen dus daardoor andere manieren moeten bedenken om inkomsten te genereren.
 

DeletedUser15809

Gast
Goeie discussie jongens! Zo zouden ze het in de Tweede Kamer eens aan moeten pakken. Iemand interesse?
 

DeletedUser

Gast
Valt mij nu op nu ik eventjes opnieuw bezig ben dat Grepolis (helaas) wel enorm pay2win is geworden... Het is dat ik het nog steeds een leuk spel vind, maar ik vind het allemaal wat 'over the top'. Met name het feit dat je als je betaalt sterkere troepen hebt (of schepen). Met reduceren van bouwtijden heb ik dan weer niet zoveel problemen.

Zo kun je de commandant nemen - zo worden je troepen 10 procent sterker. Ik weet niet wat de meerderheid daarover denkt maar dat is dus wel echt een reusachtig voordeel tegenover mensen die dat niet hebben. Op Tribal Wars zou zoiets totaal not done zijn zeg maar, dat kan er ook aan liggen dat premiumfuncties al vanaf het begin van Grepolis aanwezig zijn - en dat niet het geval is op TW. Al kan ik me herinneren dat je op Alpha helemaal niet zoveel mogelijkheden had om je naar boven te kopen.

Dit is geen klein pleidooi tegen goudfuncties, ik ben wel van plan om regelmatig wat goud te kopen, maar uitsluitend om het makkelijker te maken, spelvoordeel kopen vind ik eerder oneerlijke concurrentie. Dit is hoe de situatie nu is, is het dan wel wenselijk dat mensen met veel goud (of beter gezegd; mensen die veel geld in de pocket hebben) nog voordeel krijgen doordat ze ook GS kunnen kopen, volgens mij de énige beperking die je nog hebt momenteel. Er moet een beperkende factor overblijven, anders is je groei slechts nog gebaseerd op de hoeveelheid geld die je bezit (en erin wilt investeren) en speelt tactiek maar ook zaken als ervaring en inzicht geen enkele rol meer.
 
Bovenaan