• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

2 vraagjes :D

DeletedUser

Gast
Vraag 1:
Tot welk lvl moet je ongeveer je dorp uitbouwen.
Daarmee bedoel ik dus met grondstoffen enzo.
Wat is daarmee ongeveer gemiddeld?


Vraag 2:
Hoe je kan je het beste een aanvals dorp indelen qua troepen.
Hoeveel van elk met boerderij en badhuis.
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

Ja dat snap ik ook wel.
Maar niet dat ik alleen 500 hoplieten en 100 ruiters.
Er is meestal iets wat de meeste mensen hebben.
En uit de hand daarvan ga ik kijken wat mij het beste lijkt...
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

Ja dat snap ik ook wel.
Maar niet dat ik alleen 500 hoplieten en 100 ruiters.
Er is meestal iets wat de meeste mensen hebben.
En uit de hand daarvan ga ik kijken wat mij het beste lijkt...

elke stad iets,

zoiets: 10 steden

3. VS standje
3. bireem stadje
3. defence dorp
3. aanvals dorp
1. manticore stad
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

en wat houd dan in?
Maar ik heb het nu over een offence dorp...
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

1. Het meeste kan je het beste helemaal uitbouwen. Alleen de marktplaats, tempel, haven, kazerne en senaat zijn niet heel handig om helemaal uit te bouwen. De marktplaats ongeveer van 10-20, de tempel kan helemaal, maar hoeft niet als je weinig gunst nodig hebt. De haven en kazerne kunnen ook, maar de bouwtijd verlaagt heel weinig dus na level 20 hoeven die ook niet per se omhoog. De senaat moet sowieso tot 24, maar die kan je weer afbreken tot 15, omdat je hem niet meer nodig hebt.

2. Deze vraag is lastiger. De meeste actieve ervaren spelers hebben sowieso aanvals- en verdediginsdorpen apart. Echter als je vaak wordt aangevallen en niet vaak online bent verlies je hierdoor veel aanvalseenheden als je in aanvalsdorpen wordt aangevallen, dus dan kan je misschien toch beter mixen. Verder is het idee dat je de dorpen gewoon volbouwt met gemixte verdedigingseenheden en niet gemixte (althans, dat doe ik) aanvalseenheden, gewoon bouwen tot je geen vrije inwoners meer hebt.
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

*Ivo* heeft vraag 1 helemaal juist beantwoord, ik heb daar niets meer aan toe te voegen.

Vraag 2 is inderdaad iets ingewikkelder. Ik zal je vertellen hoe ik mijn steden indeel. Uit de offensieve groep maak ik onderscheid tussen de volgende drie stedengroepen:

- Zee-offensieve steden;
- Land-offensieve steden;
- Overmamesteden.

In je zee-offensieve steden bouw je alleen maar vuurschepen en niets anders. Als je echter het risico loopt dat je in je stad wordt aangevallen terwijl je niet online bent, kun je er ook voor kiezen triremen te bouwen in plaats van vuurschepen (of de biremen uit een defensieve stad je offensieve stad laten ondersteunen).

In land-offensieve steden bouw je circa 100 snelle transportboten en 10 á 20 vuurschepen. Ook is het mogelijk om zo'n 20 katapulten te bouwen, maar alleen als je denkt ze goed te kunnen gebruiken!
De verdere boerderijruimte zou ik opvullen met één specifieke offensieve landeenheid (slingeraars, ruiters of hoplieten). Welke dat wordt, hangt een beetje af van de grondstoffen die je eiland levert. Als je eiland veel steen en weinig zilver levert, zou ik zoveel mogelijk slingeraars maken, en als je eiland veel zilver en weinig steen levert, juist zoveel mogelijk ruiters.

In overnamesteden bouw je circa 70 transportboten, 10 á 20 vuurschepen en een kolonisatieschip. Verder gelden dezelfde regels als bij de land-offensieve steden, alleen bouw je hierbij géén katapulten.
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

elke stad iets,

zoiets: 10 steden

3. VS standje
3. bireem stadje
3. defence dorp
3. aanvals dorp
1. manticore stad

*KUCH* Dit zijn 13 steden i.p.v. 10 ;)

Zoals de meesten, heb ik ongeveer dezelfde indeling:
Zee-eenheden:
Aanval:
zoveel mogelijk vuurschepen bouwen als je kan (260 moet lukken)
Bouw je haven hoog uit, je kazerne (bijna) niet. Voer onderzoeken die je schepen sneller, sterker, ... beter maken. (scheepsbouwer, wiskunde, carthografie, stormram, ...)

Verdediging:
zoveel mogelijk biremen bouwen als je kan (325 moet lukken)
Bouw je haven hoog uit, je kazerne (bijna) niet. Voer onderzoeken die je schepen sneller, sterker, ... beter maken. (scheepsbouwer, wiskunde, carthografie, stormram, ...)

Landeenheden:
Aanval:
zoveel mogelijk ruiters en slingeraars met snelle transportboten en een paar vuurschepen.
Bouw je kazerne hoog uit, je haven een beetje. Voer onderzoeken die je eenheden beter maken. (trainer, dienstplicht, falanx, meteorologie), maar zeker ook kooien, bres en mss ook carthografie.

Verdediging:
zoveel mogelijk zwaardvechters, boogschutters en evt. ook hoplieten.
Bouw je kazerne hoog uit, je haven een beetje. Voer onderzoeken die je eenheden beter maken. (trainer, dienstplicht, falanx, meteorologie), maar zeker ook kooien, bres en mss ook carthografie.

Overnamesteden:
1 kolo, aangevuld met een vlootje vuurschepen, en landeenheden om aan te vallen in trage transportboten. 100 vuurschepen en een stuk of 40 transportboten, gevuld met 260 ruiters en 260 slingeraars zou mooi zijn. Dit kunnen ook hoplieten en/of strijdwagens zijn ;)

Mythische aanvalssteden: (handig op oude kolo-werelden)
een hele stad vol met harpijen of manticores
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

WOW mooie & handige uitleg!
Hier heb ik ook wat aan:)

Heb jullie ook zoiets wat allemaal handig is voor de gebouwen?
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

*KUCH* Dit zijn 13 steden i.p.v. 10 ;)

Zoals de meesten, heb ik ongeveer dezelfde indeling:
Zee-eenheden:
Aanval:
zoveel mogelijk vuurschepen bouwen als je kan (260 moet lukken)
Bouw je haven hoog uit, je kazerne (bijna) niet. Voer onderzoeken die je schepen sneller, sterker, ... beter maken. (scheepsbouwer, wiskunde, carthografie, stormram, ...)

Verdediging:
zoveel mogelijk biremen bouwen als je kan (325 moet lukken)
Bouw je haven hoog uit, je kazerne (bijna) niet. Voer onderzoeken die je schepen sneller, sterker, ... beter maken. (scheepsbouwer, wiskunde, carthografie, stormram, ...)

Landeenheden:
Aanval:
zoveel mogelijk ruiters en slingeraars met snelle transportboten en een paar vuurschepen.
Bouw je kazerne hoog uit, je haven een beetje. Voer onderzoeken die je eenheden beter maken. (trainer, dienstplicht, falanx, meteorologie), maar zeker ook kooien, bres en mss ook carthografie.

Verdediging:
zoveel mogelijk zwaardvechters, boogschutters en evt. ook hoplieten.
Bouw je kazerne hoog uit, je haven een beetje. Voer onderzoeken die je eenheden beter maken. (trainer, dienstplicht, falanx, meteorologie), maar zeker ook kooien, bres en mss ook carthografie.

Overnamesteden:
1 kolo, aangevuld met een vlootje vuurschepen, en landeenheden om aan te vallen in trage transportboten. 100 vuurschepen en een stuk of 40 transportboten, gevuld met 260 ruiters en 260 slingeraars zou mooi zijn. Dit kunnen ook hoplieten en/of strijdwagens zijn ;)

Mythische aanvalssteden: (handig op oude kolo-werelden)
een hele stad vol met harpijen of manticores

ikzelf zou niet voor bres gaan in een verdedigingsstad, de reden hiervan is dat ondersteuning ALTIJD aankomt als het verstuurd wordt, het hoeft geen troepen te verslaan en bij bres is dat de gedachte juist, bij aanvalseenheden zou ik wel bres nemen en wat minder vuurschepen dan zonder bres.
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

ikzelf zou niet voor bres gaan in een verdedigingsstad, de reden hiervan is dat ondersteuning ALTIJD aankomt als het verstuurd wordt, het hoeft geen troepen te verslaan en bij bres is dat de gedachte juist, bij aanvalseenheden zou ik wel bres nemen en wat minder vuurschepen dan zonder bres.

Je hebt helemaal gelijk; foutje :O
 

DeletedUser

Gast
AW: 2 vraagjes :D

Heb je dan wat voorbeelden en speel op MU

mu, mijnen 35 - 40,

tempel in je eerste dorpen maxen, later maakt dat niet meer zoveel uit.

havendorp

100 ruiters, (boeren veroveren en farmen van anderen)

haven 20-25, pakhuis 30, boerderij 30, academie 30,

markt 20, senaat 24 (later naar 15) grot 10, muur 20 (als je toren wil, anders is dit een verspilde 100 inwoners) kazerne 10 voor ruiters, badhuis en een van de andere kant.

landdorp:

zelfde allen bij verdediging zou ik gaan voor haven 10, aanval 20 voor kolo's en kazerne 20 - 25

Je hebt helemaal gelijk; foutje :O

geeft niet :p de rest klopt gewoon :)
 
Bovenaan