• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie 5 jaar Grepolis - en nog vele jaren!

DeletedUser

Gast
Even los van wie nu precies JULLIE zijn en dus ook wie WIJ zijn en even los van de oproep op deze plek om een specifieke speler lastig te vallen, heeft Gollum Returns het hier wel bij het rechte eind en hij roert een lastig, maar belangrijk onderwerp aan.
Natuurlijk moet je niet zeuren als de mogelijkheden van het spel zich niet zo goed met je speelstijl verhouden. Je kan je speelstijl veranderen en/of je kan op betere tijden wachten.
Maar wat ik veel belangrijker vind, is zijn referentie aan "sportief" spel. Dat gaat natuurlijk veel verder dan alleen dit event. Ik heb wel eens in een echt Britse ally gespeeld en daar werd je door je ally-genoten aangesproken op onsportief gedrag. Kon reden zijn om iemand eruit te gooien. (Er zullen vast wel Britse ally's zijn waar dat niet zo was, maar ik heb het even over mijn ervaring.) En net zo goed als hier, kon je, denk ik, daar ook wel het een en ander uithalen zonder dat je alliantiegenoten ervan weten.
Sportief spelen vraagt om een door een groot deel van de spelersgemeenschap grofweg gedeeld idee wat je redelijkerwijze wel en niet kunt maken, los van de mogelijkheden van het spel. Het vraagt ook om sociale controle.
Ergens in dit topic had iemand het over de morele bedoeling (of zo) van dit spel. Dat is natuurlijk onzin want alleen mensen hebben een moraal , het spel zelf niet. (De ontwikkelaars ervan weer wel natuurlijk) Er wordt nu vooral naar InnoGames gewezen en gescholden over de mogelijkheden die ze in het spel laten ontstaan. Maar Gollum Returns wijst er terecht op, dat je van mogelijkheden kunt afzien als je ze niet fair (teveel in het voordeel van een bepaalde groep spelers) vindt.
Ik weet zeker dat er genoeg spelers zijn, die hier bij hun handelen wel rekening meer houden, maar eerlijk gezegd denk ik dat het gros van de spelers dat niet doet, en ze worden er door hun medespelers zelden direct op aangesproken.

Sportief spel, onderwerp voor een apart topic.

Wat een moralistisch geleuter. Als er mogelijkheden zijn om op een bepaalde manier te spelen, dan wordt dit natuurlijk gedaan. Je kunt moeilijk van iedereen verwachten dat hij/zij zich hier aan gaat houden, wanneer er de mogelijkheid bestaat anders te spelen. Zeker in het geval van Artemisia en er de mogelijkheid is veel puntjes winst te maken. Ik had met vrij weinig def zo 50k aan def-gp erbij. Vind je het dan gek dat veel mensen gaan sturen?

Een spel heeft gewoon bepaalde kaders waarbinnen het gespeeld kan worden. En deze kaders moeten een bepaald evenwicht in het spel scheppen. Het enige wat hier nu is aangetoond, is dat de ontwikkelaars zelf het spel niet effectief spelen. Ik denk dat menig speler vooraf had ingezien dat er bepaalde facetten niet zo handig waren aan Artemisia.

Maar om nu uit te gaan van de goedheid van 1000 verschillende spelers die allemaal een verschillende spelopvatting hebben ...
 

DeletedUser15809

Gast
Wat een moralistisch geleuter. Als er mogelijkheden zijn om op een bepaalde manier te spelen, dan wordt dit natuurlijk gedaan. Je kunt moeilijk van iedereen verwachten dat hij/zij zich hier aan gaat houden, wanneer er de mogelijkheid bestaat anders te spelen. Zeker in het geval van Artemisia en er de mogelijkheid is veel puntjes winst te maken. Ik had met vrij weinig def zo 50k aan def-gp erbij. Vind je het dan gek dat veel mensen gaan sturen?

Een spel heeft gewoon bepaalde kaders waarbinnen het gespeeld kan worden. En deze kaders moeten een bepaald evenwicht in het spel scheppen. Het enige wat hier nu is aangetoond, is dat de ontwikkelaars zelf het spel niet effectief spelen. Ik denk dat menig speler vooraf had ingezien dat er bepaalde facetten niet zo handig waren aan Artemisia.

Maar om nu uit te gaan van de goedheid van 1000 verschillende spelers die allemaal een verschillende spelopvatting hebben ...

Ah, kijk aan ... QED :)
 

DeletedUser

Gast
Maar die beloning he die je krijgt van die artamis. Kan je die pernament bewaren of loopt die ook af over 45 dagen ??
 

DeletedUser19428

Gast
Maar die beloning he die je krijgt van die artamis. Kan je die pernament bewaren of loopt die ook af over 45 dagen ??

die kan je permanent gebruiken en blijven ook na de 45 dagen van het event
je inventaris wordt tijdelijk groter.
 

DeletedUser

Gast
Ja ik wist van die vergroote invantaris. Mar wist alleen niet of ze bleven bestaan na het evenement
 

DeletedUser21371

Gast
Als wij een 2de stad artimia veroveren, krijgen wij dan nog 1x de prijs? Wij zouden dan 2de en 3de zijn. Dus is het mogenlijk om bij het veroveren van nog meer steden om nog meer beloningen te krijgen?
 

DeletedUser22821

Gast
ja als je de 2de en 3de stad verovert krijg je voor allebei de steden beloningen
 

DeletedUser

Gast
Wij hebben nu voor de eerste 4 steden beloningen gekregen, dus per stad die je verovert, beloning
 

DeletedUser13999

Gast
Wat is er nu eigenlijk met die steden van Artemisia gebeurd? Zijn deze nu helemaal verdwenen, of kijk ik niet goed (genoeg) en zijn ze spook geworden?
 

DeletedUser

Gast
Het zijn spooksteden van 175 punten geworden, die zijn dus binnen een dag verdwenen.
 
Bovenaan