• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Community CM Weekly - 48

DeletedUser20686

Gast
CM Weekly - week 48

Beste spelers,

Nieuwe week, nieuwe weekly!

Afgelopen week
First things first. Vorige week heb ik jullie verteld dat er een grote onthulling aan zat te komen.
Dit betreft natuurlijk het nieuwste Innogames spel Tribal Wars 2!
(Discussie topic - Grepoforum.)
Een vervolg op het succesvolle spel Tribalwars. Meer informatie vinden jullie terug op de website en in de discussietopics.

Wellicht hebben mensen in de wandelgangen al vernomen dat ik daar de nieuwe CM functie ga bekleden. En mensen daardoor nieuwsgierig waren wat voor een invloed dit gaat hebben op mijn Co-CM functie binnen Grepolis. Deze verandert niet. Ik blijf me inzetten voor Grepolis. TW2 gaat gewoon uren in beslag nemen die ik tot dusver niet besteedde aan Grepolis. Geen zorgen dus! Meer informatie over TW2 kunnen jullie me vragen via PM of het discussietopic.

CM Meeting
Maar dan nu het andere spannende nieuws. Afgelopen donderdag zijn Kroenuh en ik aan onze lange reis naar Hamburg begonnen (voor ons 6 uur met de auto). Tegen 16.00 aangekomen in Hamburg waar we kort even op het kantoor zijn geweest alvorens we naar het hotel gingen.

Die avond gezellig met bijna het gehele CM team gegeten en afgesloten met wat borrels. De volgende dag, vrijdag, waren we al vroeg bij Innogames HQ te vinden. Hier hebben we een erg interessante dag gehad. Zo zijn we gestart met een discussie over onze administratie tools met de Hoofd CM van Grepolis.
Veel kan ik daar natuurlijk niet over uitweiden, aangezien deze tools intern zijn.. maar jullie mogen aannemen dat we na deze week wel het spelplezier weer wat beter kunnen garanderen. Daarna hebben we het QA team van InnoGames ontmoet en wat presentaties gezien over hun (interessante) rol in het bedrijf.

Na bovenstaande presentaties hebben we een rondleiding door het gebouw gekregen. Het gebouw bestaat uit 4 verdiepingen en 2 vleugels (ingang was in het midden). De beide vleugels bestaan uit één enkele gang met aan weerszijden grote glazen kantoorruimtes. Alles was dus vrij open en we konden goed overal mee kijken wat er op die afdeling gebeurde. Leuk om te weten is dat ze aankomend voorjaar alweer verhuizen naar een gebouw wat 2x zo groot is.

Elk spel had zijn eigen afdeling (op een bepaalde verdieping en vleugel). Daarnaast waren er natuurlijk ook nog andere bedrijfstakken zoals marketing, administratie enzovoort te vinden.

Het enige nadeel was dat we niet op de 'verboden gang' mochten komen. (De naam geeft het misschien al weg.. ) Hier werd namelijk hard gewerkt aan nog niet aangekondigde games. Wat opviel waren de vele IT gerelateerde humor in de vorm van Memo's, posters en dergelijke!

's Middags kregen we een bijeenkomst waar we op zaten te wachten: een gesprek met de gamedesigners, developers en het volledige management van Grepolis! Men begon met een korte presentatie over hun taken, gevolgd door de presentatie van de Roadmap van 2014!

Wat kan ik voor nu vertellen over de Roadmap?
  • Er wordt gekeken naar een oplossing voor nieuwe spelers die moeite hebben met het overleven op huidige werelden.
  • Er wordt gekeken naar verschillende oplossingen voor het probleem met het huidige WW concept.
  • Speciale events
  • De helden uiteraard
  • En nog veel meer..
Na de presentatie hebben de CM's de mogelijkheid gekregen om vragen te stellen en problemen aan te kaarten. We hebben zo veel voorkomende problemen besproken die nu ook al een aantal oplossingen opleverden.
Leuk om te zien was dat wanneer we een vraag stelden de Gamedesigners eerst antwoorden met hun kijk op hoe dit in het spel zou kunnen passen, waarna ze omkeken naar de developers of dit codetechnisch ook mogelijk was en binnen welk tijdsframe.

Al met al was deze meeting ontzettend productief, we hebben samen veel mooie ideeën verwerkt en het was erg interessant om te zien waar de problemen lagen en welke ideeën er allemaal van over de hele wereld naar voren komen.

Later op de dag hebben we (Kroenuh en ik) nog tijdens een etentje met de Lead Gamedesigner (Marcel; van de filmpjes) gepraat over de Roadmap en ideeën die wij en onze community belangrijk vinden. Marcel heeft ons ook stiekem wat meer ingewijd over een aantal conceptdetails die we nog niet mochten weten.

De dag werd afgesloten met een lange, nachtelijke borrel met vervolgens een korte hotelovernachting die vervolgde in een lange autorit naar huis.

Sfeer impressie!


De komende tijd
Er staat een nieuwe spelupdate klaar! Update 2.50.
Daarnaast komt er een kerstevent aan (later meer hierover).

We zijn bijna klaar met de sollicitaties, dus binnenkort kunnen jullie kennismaken met de nieuwe moderators.

Community-vragen
Heb jij een brandende vraag voor het community management die inhoud kan geven aan de eerstvolgende CM weekly? Laat het ons weten in een reactie of PM en wie weet kiezen we jouw vraag!


Statistieken week 47
Totale ticket replies - 557
Gemiddelde reactietijd mods - 3,22 (+ 0,36)

Tot zover de CM Weekly voor deze week.

Met vriendelijke groet,
Het Community Management
 
Leuk overzicht maar er valt mij 1 ding op.

In de roadmap 2013 was de wijziging voor de Wereld Wonderen opgenomen, als ik nu de tekst goed lees is deze verplaatst naar de roadmap 2014?
Dat vind ik persoonlijk nogal een tegenvaller van formaat.
 

DeletedUser

Gast
Was weer top, nu jullie hebben gepraat over dat nieuwe ww concept, weten jullie dan ook wat het nieuwe eruit zal zien.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Leuk overzicht maar er valt mij 1 ding op.

In de roadmap 2013 was de wijziging voor de Wereld Wonderen opgenomen, als ik nu de tekst goed lees is deze verplaatst naar de roadmap 2014?
Dat vind ik persoonlijk nogal een tegenvaller van formaat.
Wij het veranderen van een bestaand concept komt véél meer kijken dan je denkt. Elke verandering in de codering, elk ander idee moet stuk voor stuk goed overwogen en afgewogen zijn voordat we dit kunnen implementeren.

We doen liever wat langer over het herschrijven van concept en zorgen dat het ECHT goed is, dan dat we wéér een spelelement online gooien waar achteraf niet de wensen, uitdagingen en het spelplezier volledig mee behaald kan worden.

En daarnaast moeten er uiteraard prioriteiten gesteld worden en keuzes worden gemaakt. Gaan we ons eerst richten op het oplossen van de huidige bugs, of gaan we knallen op dat wereld wonderen concept?
 

Concealed

Harpij
Met een beetje jaloezie kijk ik naar jullie trip :D

Tjonge.. dat lijkt me inderdaad wel een hele kick en een boost aan positieve energie..
Relax (gaaf T-shirt) en Kroenuh goed bezig.. ik snap dat je soms op je lip moet bijten om niet te veel te vertellen.. dank voor de inside.. was erg leuk!
 

DeletedUser

Gast
We doen liever wat langer over het herschrijven van concept en zorgen dat het ECHT goed is, dan dat we wéér een spelelement online gooien waar achteraf niet de wensen, uitdagingen en het spelplezier volledig mee behaald kan worden.
de nieuwe UI loopt ook nog steeds met grote problemen, is ook online gegooid.
En daarnaast moeten er uiteraard prioriteiten gesteld worden en keuzes worden gemaakt. Gaan we ons eerst richten op het oplossen van de huidige bugs, of gaan we knallen op dat wereld wonderen concept?
Dat eerste graag, zonder een gebruiksvriendelijke omgeving haken er mensen af
 

DeletedUser

Gast
Dat was een leuke weekly, enkel ben ik hard teleurgesteld in de foto's!! --> GEEN SELFIE's?! :(
lol
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Dat eerste graag, zonder een gebruiksvriendelijke omgeving haken er mensen af
Kijk; jij snapt het! ;)

Mede daarom worden er nu ook projecten als de Beta Focus Group etc. opgericht. De huidige beta van Grepolis is ronduit triest te noemen, we krijgen totaal geen feedback op zaken dus het bughunten moeten we in principe zelf doen. Het is dan ook niet zo gek dat foutjes langs ons glippen, simpelweg omdat wij met een paar man niet alles kunnen 'coveren'.

Nu wil ik niet zeggen dat het de schuld van de spelers is dat de Beta niet loopt, absoluut niet. Hier hebben we over gesproken en zijn nu dan ook zo'n groepen en beloningssystemen aan het opzetten bijvoorbeeld. Zodat men het weer waardig (/waardevol) gaat vinden om deel te nemen aan de beta.

Daarnaast werken we hard aan de interne Quality Assurance bij InnoGames. Ieder spel en iedere community is anders, dus vraagt ook een op maat gemaakte aanpak. We werken momenteel bijvoorbeeld aan betere en overzichtelijkere procedures in dit alles. Ik kan je zeggen; er worden (kleine) stappen gemaakt, maar wel stuk voor stuk belangrijke.
 

DeletedUser

Gast
mss een idee om mee te nemen in de feedback; meer terugkoppeling vanuit support/cm/ moderators wat er met bugs gebeurd. Om een voorbeeld te noemen het terugspringen naar de beginstad. Nu is dat gemeld na het uitkomen van de nieuwe UI en zou verholpen worden in een 'volgende' update. Mss is het mogelijk om een lijst in het daartoe behorende topic onderdeel een lijst te maken met gemelde bug en wanneer verwacht wordt wanneer deze behandeld worden. Nu lijkt het alsof dingen verdwijnen in de vergetelheid.
(en mss ben ik een zeikerd als het gaat om bugs maar ik beschouw mijzelf als (betalende) klant van een bedrijf dat software levert en dus kritisch mag zijn)
 

DeletedUser

Gast
Kijk; jij snapt het! ;)

Mede daarom worden er nu ook projecten als de Beta Focus Group etc. opgericht. De huidige beta van Grepolis is ronduit triest te noemen, we krijgen totaal geen feedback op zaken dus het bughunten moeten we in principe zelf doen. Het is dan ook niet zo gek dat foutjes langs ons glippen, simpelweg omdat wij met een paar man niet alles kunnen 'coveren'.

Nu wil ik niet zeggen dat het de schuld van de spelers is dat de Beta niet loopt, absoluut niet. Hier hebben we over gesproken en zijn nu dan ook zo'n groepen en beloningssystemen aan het opzetten bijvoorbeeld. Zodat men het weer waardig (/waardevol) gaat vinden om deel te nemen aan de beta.

Daarnaast werken we hard aan de interne Quality Assurance bij InnoGames. Ieder spel en iedere community is anders, dus vraagt ook een op maat gemaakte aanpak. We werken momenteel bijvoorbeeld aan betere en overzichtelijkere procedures in dit alles. Ik kan je zeggen; er worden (kleine) stappen gemaakt, maar wel stuk voor stuk belangrijke.

Ik waardeer dat jullie alle bugs en al de rest eerst uit het spel willen hebben, maar heeft dit nog werkelijk zin als je weet dat er door de WW's ineens heel veel spelers stoppen en dat het daarna erg snel gaat en als de zeven WW's bijna zijn voltooid heeft de wereld nog open al drie weken te leven, dit is althans mijn ervaring , maar je kan het oneens met me zijn. Ik vind trouwens niet al te veel bugs erg, buiten als ik op mijn iPad zit dat het soms blijft haperen , maar dat komt omdat UI is ingevoerd en ik denk niet dat jullie daar veel aan zouden kunnen veranderen. Ik zie de WW's als een belangrijkere factor dus ook voor jullie !
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Ik waardeer dat jullie alle bugs en al de rest eerst uit het spel willen hebben, maar heeft dit nog werkelijk zin als je weet dat er door de WW's ineens heel veel spelers stoppen en dat het daarna erg snel gaat en als de zeven WW's bijna zijn voltooid heeft de wereld nog open al drie weken te leven, dit is althans mijn ervaring , maar je kan het oneens met me zijn. Ik vind trouwens niet al te veel bugs erg, buiten als ik op mijn iPad zit dat het soms blijft haperen , maar dat komt omdat UI is ingevoerd en ik denk niet dat jullie daar veel aan zouden kunnen veranderen. Ik zie de WW's als een belangrijkere factor dus ook voor jullie !
Ik deel je mening voor de volle 100% procent - en dit is ook zo ter sprake gekomen op de meeting.

Op dit moment wordt er nog volop gewerkt aan een goed werkend nieuw concept voor de Wereld Wonderen. Zowel vanuit Game Design als aan de technische kant. Ik weet wat voor impact de huidige fouten in het concept als gevolgen hebben, maar er is geen simpele oplossing die we nu even tot aan het nieuwe concept toe kunnen doorvoeren.

En we kunnen ook niet zomaar zeggen dat we met de Fair Play regel gaan gooien, want dan straffen we spelers eigenlijk voor een fout die in het spelontwerp zit.

Zolang we het nog moeten doen met het huidige concept, proberen we het probleem zo veel mogelijk te relativeren. --> spelers bewust te maken wat ze 'aanrichten' door deze oneerlijke spelwijze, continu monitoren van de problemen (we zitten er bovenop), proberen een verschil te maken nog vóórdat men gaat beginnen aan deze kwalijke spelwijze, etc. etc.

Geloof me, dit is voor ons ook niet makkelijk (en al helemaal niet voor InnoGames). We KENNEN de problemen en we werken er KEIHARD aan om tot een beter plan te komen, nu moeten we alleen de tijd krijgen om dit tot in de puntjes goed uit te werken, wat minstens zo belangrijk is.
 

DeletedUser

Gast
Ik deel je mening voor de volle 100% procent - en dit is ook zo ter sprake gekomen op de meeting.

Op dit moment wordt er nog volop gewerkt aan een goed werkend nieuw concept voor de Wereld Wonderen. Zowel vanuit Game Design als aan de technische kant. Ik weet wat voor impact de huidige fouten in het concept als gevolgen hebben, maar er is geen simpele oplossing die we nu even tot aan het nieuwe concept toe kunnen doorvoeren.

En we kunnen ook niet zomaar zeggen dat we met de Fair Play regel gaan gooien, want dan straffen we spelers eigenlijk voor een fout die in het spelontwerp zit.

Zolang we het nog moeten doen met het huidige concept, proberen we het probleem zo veel mogelijk te relativeren. --> spelers bewust te maken wat ze 'aanrichten' door deze oneerlijke spelwijze, continu monitoren van de problemen (we zitten er bovenop), proberen een verschil te maken nog vóórdat men gaat beginnen aan deze kwalijke spelwijze, etc. etc.

Geloof me, dit is voor ons ook niet makkelijk (en al helemaal niet voor InnoGames). We KENNEN de problemen en we werken er KEIHARD aan om tot een beter plan te komen, nu moeten we alleen de tijd krijgen om dit tot in de puntjes goed uit te werken, wat minstens zo belangrijk is.

Ik weet zeker dat inno ermee bezig is , want anders zijn ze niet erg goed met hun klanten bezig ;)

Ik snap het doel wel van de FairPlay regel, maar met deze nadeel kunnen jullie ook niet verhullen dat omtrent hoe je het spel speelt niks fout is en dit geeft ook goed weer dat vroeger ook vals gespeeld werd, maar voor de spelers is het ook niet erg tof en al zeker niet bij het nieuwe systeem waar het nog moeilijker is (relatief gezien, want het kan, kijk naar op dat van zeta) enzo.

Ook snap ik dat jullie het voor beide partijen willen leuk houden en ik waardeer het.
Dus moet er snel iets anders komen of heb jij nog een idee?
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Ook snap ik dat jullie het voor beide partijen willen leuk houden en ik waardeer het.
Dus moet er snel iets anders komen of heb jij nog een idee?
Kijk iedereen kan ideeën als oplossingen roepen, dat kan ik ook. Echter dient elk nieuw/ander klikje, taak, gebouw, grondstof zending en ga zo maar door van alle kanten wel overwogen te zijn.

Waarom? Omdat zodra wij bijvoorbeeld besluiten om Wereld Wonderen niet meer te laten bouwen met grondstoffen, dat een complete impact heeft op de hele rest van het spel (en dat is nog wel het meeste voor de hand liggende, simpelste voorbeeld).

Het is heel goed om te weten dat er mooie ideeën zijn en dat deze nu al 110% meer potentie, uitdagend en beter passen hebben/zijn. Alleen moet dat nu dus nog tot in de puntjes uitgewerkt worden en zoals ik hierboven schreef: volledig afgewogen worden. En dit kost nu eenmaal tijd.
 

DeletedUser

Gast
Kijk iedereen kan ideeën als oplossingen roepen, dat kan ik ook. Echter dient elk nieuw/ander klikje, taak, gebouw, grondstof zending en ga zo maar door van alle kanten wel overwogen te zijn.

Waarom? Omdat zodra wij bijvoorbeeld besluiten om Wereld Wonderen niet meer te laten bouwen met grondstoffen, dat een complete impact heeft op de hele rest van het spel (en dat is nog wel het meeste voor de hand liggende, simpelste voorbeeld).

Het is heel goed om te weten dat er mooie ideeën zijn en dat deze nu al 110% meer potentie, uitdagend en beter passen hebben. Alleen moet dat nu dus nog tot in de puntjes uitgewerkt worden en zoals ik hierboven schreef: volledig afgewogen worden. En dit kost nu eenmaal tijd.
Mijn punt blijft, waarom het concept aanpassen en het niet laten vallen totdat het nieuwe concept helemaal is afgewerkt .
Ik blijf erbij dat het wereldwonderen concept moet worden aangepast zoals je hebt gezegd of het gewoon zoals de goede oude tijd het eruit bannen en het laten varen (ik ben niet conservatief , maar het ging volgens mij toen beter , dan had jij en oth. Niet zoveel support vragen over het ww concept.
Het blijft ook slecht voor inno en hun naam.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Het zal hoe dan ook aangepast of vervangen worden, wees daar maar niet bang voor.

Echter is het lang niet zo makkelijk om een spelonderdeel wat al tijden lang draait zomaar uit een spel te slopen, ook die impact zal groot zijn. Zeker op werelden waar het Wereld Wonderen tijdperk al draait (bijna alle).

Vraag 1: Wat ga je met de spelers doen die al veel tijd en grondstoffen in de WW's gestopt hebben?
Wellicht moeten we daar dan weer een script voor schrijven om hen hun geïnvesteerde materialen terug te storten (kostbare tijd) en daar raakt het spel weer uit balans want dan krijgt iedereen opeens een overload aan grondstoffen (tenminste, mag je hopen dat je pakhuis niet vol is) en kan er binnen één dag een massaal leger uitrukken bij iedereen die ooit geïnvesteerd heeft in iets anders --> spelbalans spelbalans.

Je kan ook zeggen; je geeft niks terug.
Vraag is: is dat eerlijk? Absoluut niet.

Het punt wat ik wil maken is: als je een tijdelijke oplossing wilt doorvoeren of het spelelement compleet wilt schrappen moet je weer enorm veel tijd steken in hoe je de impact gaat opvangen/oplossen zoals ik hierboven als een van de makkelijkste voorbeelden gaf. En dat is kostbare tijd die we daar absoluut niet in willen besteden, want er zijn meer dan genoeg verbeteringen te doen in het spel die ook hun aandacht nodig hebben.
 

DeletedUser

Gast
Het zal hoe dan ook aangepast of vervangen worden, wees daar maar niet bang voor.

Echter is het lang niet zo makkelijk om een spelonderdeel wat al tijden lang draait zomaar uit een spel te slopen, ook die impact zal groot zijn. Zeker op werelden waar het Wereld Wonderen tijdperk al draait (bijna alle).

Vraag 1: Wat ga je met de spelers doen die al veel tijd en grondstoffen in de WW's gestopt hebben?
Wellicht moeten we daar dan weer een script voor schrijven om hen hun geïnvesteerde materialen terug te storten (kostbare tijd) en daar raakt het spel weer uit balans want dan krijgt iedereen opeens een overload aan grondstoffen (tenminste, mag je hopen dat je pakhuis niet vol is) en kan er binnen één dag een massaal leger uitrukken bij iedereen die ooit geïnvesteerd heeft in iets anders --> spelbalans spelbalans.

Je kan ook zeggen; je geeft niks terug.
Vraag is: is dat eerlijk? Absoluut niet.

Het punt wat ik wil maken is: als je een tijdelijke oplossing wilt doorvoeren of het spelelement compleet wilt schrappen moet je weer enorm veel tijd steken in hoe je de impact gaat opvangen/oplossen zoals ik hierboven als een van de makkelijkste voorbeelden gaf. En dat is kostbare tijd die we daar absoluut niet in willen besteden, want er zijn meer dan genoeg verbeteringen te doen in het spel die ook hun aandacht nodig hebben.

Ik doelde niet om hem af te schaffen op de werelden waar het bestaat, maar niet te laten doorgaan waar het nog niet is, dit heeft zeker een grote impact , maar anders heeft geen nut vind je ook niet? Al moet het zeker terug komen na dat het concept is getest en werkt
 

DeletedUser

Gast
Ik doelde niet om hem af te schaffen op de werelden waar het bestaat, maar niet te laten doorgaan waar het nog niet is, dit heeft zeker een grote impact , maar anders heeft geen nut vind je ook niet? Al moet het zeker terug komen na dat het concept is getest en werkt

Wat is trouwens het belangrijkste (het overzicht , de evenementen of het doel van het spel?)
Dan ga ik wel voor het doel (waar de WW's een verschrikkelijke grote impact op hebben)
 

DeletedUser12160

Gast
Mooie CM Weekly.

Relax: Gefeliciteerd met je nieuwe functie bij tribalwars 2. Het ziet er echt mooi uit. Het wordt wss een groot succes.
 
Bovenaan