• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Vraag Grepolis Ontdekken

DeletedUser

Gast
Beste,

Ik ben een Browser gamer, die ongeveer 3 maanden geleden Grepolis heeft gevonden. ik heb al heel wat over het spel geleerd maar heb toch het gevoel dat ik heel wat mis. Daarom maak ik deze forum aan om op zijn minst antwoord te krijgen op mijn vragen. Maar het hoofddoel is toch wel om van jullie veteranen te horen hoe en wat...

Daarom wil ik jullie vriendelijk verzoeken om mij jullie info te vertellen dat jullie hebben opgedaan in de afgelopen jaren dat jullie dit spelletje spelen (dit mag best uitgebreid zijn).

Trouwens ik speel nu op Sparta, dus belegering is hier actief.

Als eerste heb ik hier al een paar vragen waar ik sowieso antwoord op wil:

1. Wat is handiger om te gebruiken, biremen of branders? Ik weet dat branders slomer zijn dan biremen maar als ik even naar de simulator kijk, zie ik dat als bijv. de aanvaller aanvalt met 200 VS, en je verdedigd met 200 branders, uiteraard beide vloten volledig de bodem in gaan. En als je verdedigd met 200 biremen dat alle biremen dan zinken maar dat je maar 153 VS laat zinken... (ervan uitgegaan dat er geen eventuele spreuken op de aanvallende/verdedigende vloten is geplaatst). Ook zijn de branders goedkoper en sneller om te maken, dus waarom wordt het zo weinig gebruikt dan?

2. Wat is het handigste om te nemen van de dagelijkse beloning? GS, gunst of een random iets.

3. Wat is handiger om te nemen normale transport schepen of snelle? Ik zelf heb begrepen dat de 'vrije inwoners' een zeer belangrijk aspect zijn in dit spelletje, dus waarom zou je de snelle transport boten pakken als je zo veel meer troepen in de normale boten kunt zetten?

4. Wat moet ik onderzoeken in mijn acedemie?
-voor een land-off stad
-voor een land-deff stad
-voor een zee-off stad
-voor een zee-deff stad
-voor een manticoren stad
-voor een harpij stad
-voor een kolo stad
-voor een neutrale stad

5. Tot hoever moet ik al mijn gebouwen upgraden in de betreffende steden:
-voor een land-off stad
-voor een land-deff stad
-voor een zee-off stad
-voor een zee-deff stad
-voor een manticoren stad
-voor een harpij stad
-voor een kolo stad
-voor een neutrale stad

6. Bestaat er iets zoals een ideale aanval formatie dat je altijd in je steden hebt liggen? (exclusief manticoren etc.)

7. Bestaat er iets zoals een ideale deff formatie dat je altijd in je steden hebt liggen? (exclusief hondjes etc.)

8. Welke speciale gebouwen moet ik nemen? Badhuis dat zeker, alleen aangezien een toren bij belegering alleen maar in je nadeel werkt moet ik kiezen tussen de orakel en het godenbeeld. Maar ik kom er maar niet uit:/



Alvast erg bedankt voor uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

Ward TNT
 

DeletedUser10470

Gast
Welkom op het Forum!

Betreft je vragen:
1) Om een belegering te voorkomen is snelheid het belangrijkste, maar ook om een belegering tot succes te laten slagen is snelheid belangrijk. Omdat biremen een stuk sneller zijn dan branders worden deze eerder ingezet omdat de reistijd korter is.

2) Dat ligt er vooral aan wat je nodig heb. Heb je nog een aantal gunst nodig voor een mythische eenheid of spreuk? Dan zou ik voor de Gunst gaan. Heb je nog wat GS nodig voor je stad en heb je geen gunsten meer die dat kunnen leveren? Dan zou ik voor de GS gaan. Zelf ga ik voor de verassing.

3) Zelfde als punt 1, het gaat om snelheid in het spel. Wanneer de vijand een aanval op pad heeft is de kans groter dat biremen op tijd aankomen dan branders.

4) Wat je onderzoekt ligt aan je eigen speelstyle. Bij een landstad (ongeacht aanval/verdediging) zou ik alle landonderzoeken in elk geval nemen. Voor een zeestad alle zeeonderzoeken. Een kolostad of gemixte stad zou ik aanpassen op je troepen. Meer land dan zee? Onderzoek dan vooral de zeeonderzoeken. Meer zee dan land? Onderzoek dan vooral de landonderzoeken.

5) Bij landsteden zou ik de haven op 5, hooguit op 10 houden. Bij zeesteden zou ik de kazerne op level 5 laten. Ook laat ik vaak de marktplaats laag en breek ik de senaat en grondstoffen af wanneer de stad vol zit voor de extra troepen.

6) Ik doe vaak 50VS en de overgebleven inwoners precies genoeg boten voor de LT. Dus voor elke X LT maak je een boot aan. Dan heb je nooit teveel transportboten die overbodig zijn en troepen kosten.

7) Als ik je vraag goed begrijp vraag je je af of we een standaard verdediging in elke stad hebben? Vaak doe ik 5 biremen in een stad vanuit de biremen stad zodat er geen standaard landaanvallen zonder VS binnen kunnen varen. Maar het komt bij mij vaak aan op veel online zijn en goed de verdediging timen voor een aanval.

8) Badhuis inderdaad en ik doe of niks, of het orakel. In mythische steden zet ik er wel een godenbeeld in, al vraag ik me af bij het schrijven hiervan of dat slim is... :) Lig je op vijandelijk gebied zou ik een orakel doen, lig je save, dan is het je grot goed vol houden zodat er geen kans is dat je bespied wordt.
 

DeletedUser24798

Gast
1. Bij vraag 1 is eigenlijk simpeler antwoord al voldoende. 1 brander sloopt geen aanvallende transportschepen. Deze zullen dan altijd aankomen terwijl je ze liever laat zinken met je biremen.
Al je land word op deze manier zeer gemakkelijk en snel kapot gemaakt.

2. Wat donfrank al zij hierbij. Kies hetgeen wat jij echt nodig denkt te hebben. Ik bewaar hem altijd voor gunsten als ik ze echt nodig heb zoals aardbeving/razernij/heimwee die ik op deze manier heel makkelijk in kan zetten.

3. Dit heeft in mijn ogen eigenlijk 2 redenen. Bij langzame moet je meer gebruiken, maar je verliest dan ook minder troepen die niet aan land komen als er tp's kapot gaan. (dit kan ook gewoon domme redenatie van mij zijn). En opnieuw wat don aangaf. Snelheid is echt heel erg handig en belangrijk in het spel. Het scheelt echt heel veel. Voor pre-def zijn langzame tp's natuurlijk wel zeer geschikt. Daar draait het dan ook niet om snelheid.

4. Je kunt beter een aantal onderzoeken schrappen die je zoiezo beter niet kunt onderzoeken. Zoals bres en meteorologie, zijn eigenlijk waardeloze onderzoeken. Ook kraan en architectuur zijn onderzoeken die eigenlijk onnodig zijn later in het spel. Als je eenmaal rond de 50 dorpen zit kun je makkelijk gs tussen je dorpen verhandelen en heb je echt geen architectuur meer nodig. Extra tijd is eigenlijk wel altijd handig, maar niet meer zo noodzakelijk als in het begin van het spel bij je eerste steden.

5. Dit zou je zelf gewoon logisch kunnen beantwoorden. Bij een land-off stad ga je geen hoog uitgebouwde haven plaatsen. Eigenlijk zelfde als wat don hierboven zei.

6. Hoe don uitlegt is wat hij doet, maar hij houd geen rekening met uitbouw van de stad die alles anders kan laten voordoen. Bij mij is het niet zo namelijk. Eigenlijk moet je daar gewoon een beetje feeling in hebben/krijgen. Het belangrijkste is dat je een minimum aantal kata's in een land clear zet om die muur te slopen. Dat is echt het belangrijkste!!!

7. Een ideale def formatie bestaat eigenlijk niet. Zwaard gebruik je voor afstand, boog gebruik je voor steek en hops/strijd gebruik je voor slag. Daar moet je gewoon een redelijk evenredige bouw in vinden. Ik zit nu op 920 zwaard 920 boog en 516 hops die ik allemaal kan verschepen in 147 bootjes. Stiekum def ik liefst met Athene en Hades vanwege de centaurs, pega's en ceberussen. Centaurs beste steek verdediging per inwoner, pega's beste slag per inwoner en ceberussen beste afstand per inwoner. Let wel goed op hun zwakte. Als je ceberussen bouwt, zorg dan ook voor veel boog om tegen steek (zoals manti's) te deffen!!

8. Badhuis altijd beste vind ik haha, ik heb altijd een def stadje waarin ik een theater zet met Orpheus om wat gp te genereren. Verder overal badhuis gewoon haha. Maar ik speel op opstandwerelden dus over het andere gebouw kan ik niet veel kwijt. Durf ik niet aan om daar wat van te zeggen.
 

DeletedUser

Gast
Beide alvast erg bedankt voor jullie informatie reacties!

Jullie hebben me nu al veel geleerd, alleen heb ik betreft sommige dingen toch nog twijfels:/

Over de onderzoeken bijvoorbeeld, is het me nog steeds niet zo duidelijk. Hetzelfde geld voor alle gebouw upgrades.

En dan nog een extra vraag (een erg algemene vraag): Hoe groei je het snelste? Zonder goud natuurlijk.

Graag hoor ik wederom jullie meningen.
 

latdekat

Harpij
Er bestaat geen methode die iemand je hier kan voorschrijven die perfect is. Daarvoor moet je moment per moment, situatie per situatie, speler per speler evalueren. Maar er bestaan wel een paar algemene richtlijnen, die je zullen kunnen helpen.

1. Bouw steden liefst niet uit tot de maximale levels, dat is inwonersverlies en het maakt dat stadje een graag gezien doelwit voor vijanden. Bouw/onderzoek enkel wat nodig is.

2. Als je echt snel wil groeien, neem je best steden over, in plaats van te stichten.

3. Houd altijd voldoende vs en bir achter de hand, om eventuele overnames tegen te gaan. (Hetzelfde voor lt
 
Bovenaan