• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Grote spelers onevenredig machtig

DeletedUser18267

Gast
Als beginnende Grepolis speler heb ik met veel geduld een viertal steden opgebouwd in Pi.
Maar om een of andere reden vind men het nu nodig van de alliantie die op nr 1 staat, om mij onophoudelijk aan te vallen met diverse van hun sterkste spelers. Het doel is natuurlijk om mij geheel over te nemen. Het conflict is begonnen, doordat één van onze voormalige alliantie leden is overgelopen naar de sterkste alliantie en mij vervolgens is gaan aanvallen out of the blue.

Echter tegen een overmacht kun je eigenlijk niets beginnen, de top spelers hebben veel teveel power om daar serieus weerstand tegen te kunnen bieden. Eigenlijk zou er een systeem moeten komen dat spelers boven een bepaald aantal punten spelers met veel minder punten niet kunnen aanvallen. Of dat bijv alleen spelers met gelijke aantallen steden elkaar kunnen aanvallen dat zou al een stuk eerlijker zijn.

De topspelers (die vaak gewoon door toeval groot zijn geworden, door vroeg te beginnen in een wereld en geluk te hebben in de luwte v/e grote alliantie te spelen en zo veel punten en steden hebben verzameld), zijn te dominant, daar mag best een belemmering worden ingebouwd vind ik.

Ik zou wel eens willen weten wat anderen daar van denken.

Cheers,

Arcoplois.
 

DeletedUser

Gast
Dit soort spelletjes draaien niet enkel (vooral niet zelfs) om jouw eigen spel. Dit is een teamspel. Dus je moet een team verzamelen. In eerste instantie zijn dat je allygenoten, maar daarnaast kun je ook contacten opbouwen met andere spelers. Het is een spel waarin je moet kunnen en willen communiceren, en vooral moet je bereid zijn om samen te werken. Maar bovenal moet je loyaal zijn aan diegenen met wie je samenspeelt.
 

DeletedUser18267

Gast
Dat klopt helemaal, en ik zat ook in een prima alliantie. Totdat een paar grote spelers van die alliantie onder druk werden gezet, en i.p.v. strijd te leveren en steun te zoeken bij hun alliantie ze zijn overgelopen uit angst om zelf een stad te verliezen. Vervolgens gaan deze mensen dan met hun kennis van de oude alliantie, de boel verraden en hun ex-alliantie leden in de rug aan vallen om zo een bruin armpje te halen bij hun nieuwe alliantie. Dat is gewoon kwalijk gedrag.
 

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
In een spel als dit moet je zien te overleven en dat doe je inderdaad door in team te werken. Er zijn dan inderdaad anderen die voor het gemak en de sterkere kant kiezen om zelf niet te worden veroverd ofzo.
Ik ga helemaal akkoord met Mulligatawny en Arcoplois.
 

DeletedUser

Gast
Daarom zijn er servers met moraal. De meeste laten dan de 'relatief' kleine spelers met rust, omdat het te kostbaar is. Maar als iemand iets 'tegen' je heeft kan je nog steeds het onderspit delven. Maar het blijft een oorlogspel, dus ...
 

DeletedUser

Gast
Een stad van 10.000 punten is voor een zeer grote spelers ook interessant ongeacht de grote van de speler.

In het geval van een moraal-wereld, ook daar ontkom je daar niet aan. Vaak hebben zeer grote spelers een paar stromannen/vrouwen, die het grote werk voor hun doen in ruil voor grondstoffen, bescherming en andere hulp/ondersteuning. Deze stromannen/vrouwen zijn middelgrootte spelers die een stad slopen en als een de betreffende stad klaar is voor een kolonisatie, dan vaart het kolonisatieschip van de zeer grote speler de stad in.

Wel ga ik met Acroplois mee, dat het niet netjes is dat je jouw ex-alliantie leden een mes in hun rug steekt. Maar daarom moet je niet de zeer grote spelers aanpakken, ook al spelen zij ook een rol hierin. Moraal is meer dan een percentage tussen twee strijdende spelers.

Voor de rest sluit ik mij aan bij de overige berichten, part of the game.
 

DeletedUser

Gast
Als je daar niet tegen kan, dan speel je beter een ander spel.
Wargame voor iets zou ik zeggen.
 

DeletedUser11295

Gast
Je zegt dat het voornamelijk door toeval komt. Echter zie ik spelers zoals Wolfpack nu op Upsilon evengoed/beter presteren als hij op Omikron deed waar hij ook in de top staat, datzelfde zie ik vaker terug bij andere speler. Kan nu wel namen gaan noemen maar dat heeft geen zin, deze spelers zitten niet voor niets bij een goede alliantie, ten eerste wil deze alliantie hen hebben, ten tweede willen andere spelers ook bij die alliantie omdat de nummer 1 erbij zit, ten derde richten deze spelers vaak een eigen alliantie op die het goed doet. Spelers die in de top 100 staan, staan er echt niet door puur toeval :p
 

DeletedUser16395

Gast
En hier is ook het moraal voor he, zo zit ik met 1500 punten op Pi op het eiland met iemand van 500.000 punten die heeft als hij mij aanvalt een moraal van zeg maar 30% ofzo, daar heb ik dus wel een lekkere verdediging gebouwt en daarna ging ik lekker alleen maar farmen :p

Maar ja je bent ook wel gek als je iemand aanvalt als je bij die een moraal van 30% heb:)
 

DeletedUser

Gast
Overlopers en colaborateurs heb je in een echte oorlog ook en daar is weinig tegen te doen. een mogelijk oplossing in de game is er een tijdsbeperking op kleven: vb 7 dagen wachten voor je bij een andere alliantie kan gaan of 1 kan oprichten.

Het is wel lastig als je door een ex-alliantie genoot word lastiggevallen, daarvoor ben je in een alliantie en heb je bondgenoten.
Ik zou zowieso proberen om meerde bondgenootschappen te vormen en niet aanvalsverdragen met andere spelers en allianties. Dit kan je doen met kleinere spelers en allianties. Want vele kleintjes maken ook 1 grote. Ben nog nieuw hier dus schiet me niet dood als ik onzin uitkraam.
 

DeletedUser

Gast
Overlopers en colaborateurs heb je in een echte oorlog ook en daar is weinig tegen te doen. een mogelijk oplossing in de game is er een tijdsbeperking op kleven: vb 7 dagen wachten voor je bij een andere alliantie kan gaan of 1 kan oprichten.

Het is wel lastig als je door een ex-alliantie genoot word lastiggevallen, daarvoor ben je in een alliantie en heb je bondgenoten.
Ik zou zowieso proberen om meerde bondgenootschappen te vormen en niet aanvalsverdragen met andere spelers en allianties. Dit kan je doen met kleinere spelers en allianties. Want vele kleintjes maken ook 1 grote. Ben nog nieuw hier dus schiet me niet dood als ik onzin uitkraam.

Het zou handig zijn als er iets was van een aanval-stop als je herhaaldelijk dagen na elkaar wordt aangevallen door dezelfde speler dat je zo ook nog kans maakt om een beetje te recupereren en wat terug op te bouwen want het is niet plezant meer voor de kleinere en dus deze raken gedemotiveerd en verwijderen account en verdwijnen alsook potentiële klanten ,een week recup is altijd handig na lange tijd te zijn aangevallen om zo op adem te komen
 

DeletedUser15574

Gast
als je telkens wordt aangevallen moet je hulp vragen aan je alliantie(als je die hebt)
of je moet gewoon telkens dodgen en militie aanzetten
 

DeletedUser

Gast
als je telkens wordt aangevallen moet je hulp vragen aan je alliantie(als je die hebt)
of je moet gewoon telkens dodgen en militie aanzetten

dodgen is niet altijd mogelijk ivm aanwezigheid online.
En een aanvalstop is niet 'eerlijk' tegenover de aanvaller.

Farm zijn of zelfs overgenomen worden door een grote speler is niet leuk en ontzettend balen, maar er valt eigenlijk niks aan te doen.
 

DeletedUser

Gast
Zolang je in een goed functionerende (lees: samenwerkende) alliantie zit en je bent loyaal naar anderen toe, dan zul je dit soort problemen in principe kunnen voorkomen. Mocht er desondanks toch nog iets misgaan, zoals Acroplois zelf ook al zegt, dan is het zaak om jezelf veilig te stellen en vrienden/ally-genoten in de omringende eilanden hebt liggen die jou wel kunnen en willen ondersteunen. Vooral in het begin van het spel is het zaak om te netwerken, net zoals dat in real life (vaak) ook door de doorslaggevende factor is voor succes.
 

DeletedUser

Gast
Ik kan de stelling dat de grote spelers/allianties onevenredig machtig zijn alleen maar onderschrijven.

De grote spelers staan doorgaans ook aan het hoofd van de grote allianties. Daardoor worden ze bijna onaantastbaar.

Als voorbeeld verwijs ik naar oceaan 66 in Tau. Daar heeft de sterkste alliantie ongeveel 6x zoveel punten en 4x zoveel steden als de tweede alliantie. Dan kun je bondgenoten sluiten wat je wil, maar als je geen bondgenoot bent met de nummer 1, kun je het wel vergeten.
Zelf moraal kan je hier echt niet redden.

Als de leider van de nummer 1 alliantie het dan ook nog op jou voorzien heeft, kun je er net zo goed mee stoppen.
(Overigens is de aanleiding van de aanvallen, dat hij boos is dat zijn troepen, die verstopt zaten in een spookstad omdat hij deze wilde veroveren, door mij zijn aangevallen, tijdens mijn zoveelste plunderactie van die (al dagen lege) spookstad.)

Overigens is dit soort discussies meestal zinloos.
Het eindigt toch in een welles nietes discussie, waarbij de spelers die het geluk hebben dat ze zelf een grote speler zijn of in een sterkte alliantie zitten het wel goed vinden zo, terwijl de spelers die dit geluk niet hebben de verhoudingen niet goed vinden.
 

DeletedUser

Gast
Ik zeg altijd: met 1 bireemdorpje heb je al meer dan genoeg def om een overname af te stoppen ;)

Het feit dat grote spelers meer voordeel hebben is de logica zelve ...
Er zijn namelijk ook al genoeg "oplossingen" voor de kleine spelers zoals moraal.
 

DeletedUser

Gast
Ik zeg altijd: met 1 bireemdorpje heb je al meer dan genoeg def om een overname af te stoppen ;)

Het feit dat grote spelers meer voordeel hebben is de logica zelve ...
Er zijn namelijk ook al genoeg "oplossingen" voor de kleine spelers zoals moraal.
Dat is knap dat jij met 1 bireem een overname kan stoppen :O!
 

DeletedUser

Gast
Idd Hoedinie: leer lezen, bireemDorpje
En Choeffe: jawel, dat is meer dan genoeg :p
 
Bovenaan