• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Guide voor het eerste dorp.

DeletedUser

Gast
Hallo allemaal,

Ik heb Stef de Killers Final Tutorial eens goed doorgelezen en ben hier op handige tips gekomen en manier van aanpakken. Bedankt hiervoor.
Echter ben ik wel benieuwd naar Guide specifiek voor het eerste dorp, ik ben een beginnend grepolis speler en wil het graag serieus aanpakken, toch vind ik het moeilijk in te schatten wat bijvoorbeeld de beste troepenverhouding is in je eerste dorp. Een net legertje is immers handig maar deze moet natuurlijk dan uit zowel def als off troepen bestaan (wat ook ligt aan je ligging natuurlijk) maar wat is (meestal) het handigst? Ook ben ik best benieuwd naar de volgorde van uitbouwen om zo razendsnel en sterk te kunnen groeien.

Daarom ben ik erg benieuwd staat er ook een lekker duidelijke Guide voor je eerste dorp? En zo ja kan je daarvan de link sturen.

Mvg,

Michael
 

DeletedUser

Gast
Vaak loont het om in je eerste stad langzaam te beginnen, verdediging opbouwen, en je tweede stad te stichten. Dan kan je in de tweede stad beginnen met een focus leggen op aanvalstroepen. Dit hangt ook weer af van de fase waarin de wereld zit. Als de wereld net begint, zullen heel weinig mensen biremen en vuurschepen maken, omdat deze in de beginfase van een wereld in verhouding ontzettend veel grondstoffen kosten.

Een speler met maar 1 stad, die snel groeit, zal een speler zijn die niet eerst zijn grondstofgebouwen en pakhuis uitbreidt, maar een speler die snel een kazerne, academie, haven, tempel, markt, en grot bouwt. Dat betekent dat zo'n speler snel gelimiteerd is in zijn grondstoffen, en dus weinig troepen zal kunnen bouwen (ook omdat zijn boerderij beperkt zal zijn). Dat is makkelijk overnamevoer, en dat soort steden (en spelers) zullen snel veroverd worden.

Ik persoonlijk vind het dus belangrijk om eerst mijn grondstofgebouwen, pakhuis, en boerderij uit te bouwen. Vooral grondstofgebouwen kosten weinig, en duren lang, waardoor je nog grondstoffen overhoudt om vast troepen te maken. Hiervoor heb je maar een kazerne op 5 en een academie op 1 nodig, dus dat valt qua punten nog reuze mee. Met die troepen kan je spelers die ik net heb beschreven, die alleen focussen op zo snel mogelijk zo veel mogelijk punten, gaan farmen. Daardoor krijg jij weer meer grondstoffen, bovenop je al mooie grondstofproductie van je hoge grondstofgebouwen, waardoor je nog meer troepen kunt maken, en langzaam kunt gaan beginnen te werken aan andere gebouwen. Vooral op een nieuwe wereld is dan het bouwen van een muur leuk. Als iemand je dan aanvalt, zit jij alvast achter een hoge muur, en in de beginfase van de wereld zijn katapulten en aardbevingen extreem zeldzaam.

De reden dat ik persoonlijk graag defensief begin op een nieuwe wereld is dat er altijd spelers zullen zijn die, met behulp van goud, sneller hun grondstofgebouwen af zullen hebben, sneller hogere productie zullen hebben, sneller troepen zullen hebben, en sneller toe zullen zijn aan een tweede stad. Als jij dan net iemand bent die besluit om lekker veel punten te halen, en geen troepen te bouwen, ben je de sigaar, terwijl als jij al een hoge muur hebt met wat zwaardvechters om je te verdedigen, kan je een aanval misschien nog weerstaan.
 

Armand0

Manticore
Ligt eraan met welk systeem je speelt.

Oude systeem kan je lekker aanvallend spelen, stuurt iemand een kolo dan wip je hem eruit met aanvalstroepen (beetje activiteit wel vereist).

Nieuwe systeem is een bescheiden basisverdediging wel zo verstandig.

Wat gebouwen betreft kloot ik altijd maar een eind, moet je echt niet aan mij vragen:p Ben niet zo'n starter.
 

DeletedUser

Gast
Ligt eraan met welk systeem je speelt.

Oude systeem kan je lekker aanvallend spelen, stuurt iemand een kolo dan wip je hem eruit met aanvalstroepen (beetje activiteit wel vereist).

Nieuwe systeem is een bescheiden basisverdediging wel zo verstandig.

Wat gebouwen betreft kloot ik altijd maar een eind, moet je echt niet aan mij vragen:p Ben niet zo'n starter.

Dat had ik inderdaad misschien duidelijk moeten maken. Ik heb zelf nooit oud systeem gespeeld, dus daar weet ik niets van.
 

Armand0

Manticore
Wat gebouwen-uitbouw betreft maakt het systeem niet zoveel uit, dat heb je prima uitgelegd;)

Alleen bij het oude systeem kan je dus als je actief bent net zo goed vol op de aanval gaan (een stad stichten is dan ook niet nodig). Verder prima uitleg;)
 

DeletedUser15440

Gast
Inderdaad is het een stuk slimmer om eerst je grondstoffen, boerderij en pakhuis omhoog te krijgen, als je op niet zon snelle wereld speelt misschien het senaat, ga deff maar niet helemaal, zorg voor ruiters en misschien een paar slingers, je gaat met je ruiters farmen, gebruik midden steden (ben jij 1000 ga dan voor 500 punten steden) en tja groei niet te snel maar ook niet te langzaam, als je grondstoffen max zijn en je pakhuis dan schiet je omhoog. Focus in het begin ook niet zo op die extra stad en haven, dat kan allemaal wachten aangezien je beginnersbescherming hebt en je jezelf in die periode geen zorgen hoeft te maken ;)
 

DeletedUser

Gast
Dus als ik het goed begrijp is jullie advies voornamelijk de nadruk leggen in het begin op:
-Pakhuis en grondstoffen uitbouwen (tot 40?). Omdat dit lang duurt eventueel handig de senaat mee te laten bouwen tot een leven of 20? En natuurlijk gewoon kijken wat je zelf handig vind neem ik aan op het moment. Daarna dan pas focus leggen op acedemie, haven, grot etc.

-Troepen vooral def, en ruiters. Later wat slingers erbij om mee te sturen met je kolo?

Hartelijk bedankt, bij de komst van een nieuwe wereld ga ik het eens helemaal zou aanpakken (nu had ik vooral nadruk gelegd op de andere dingen behalve GS door het farmen).
 

DeletedUser

Gast
Grondstoffen hoeft in het begin niet per se helemaal tot 40, je vindt vanzelf een punt waarop je denkt dat het beter is om bijvoorbeeld de boerderij uit te bouwen en troepen te bouwen, of juist te beginnen met de academie, marktplaats, etc.
 

DeletedUser

Gast
Inderdaad is het een stuk slimmer om eerst je grondstoffen, boerderij en pakhuis omhoog te krijgen, als je op niet zon snelle wereld speelt misschien het senaat, ga deff maar niet helemaal, zorg voor ruiters en misschien een paar slingers, je gaat met je ruiters farmen, gebruik midden steden (ben jij 1000 ga dan voor 500 punten steden) en tja groei niet te snel maar ook niet te langzaam, als je grondstoffen max zijn en je pakhuis dan schiet je omhoog. Focus in het begin ook niet zo op die extra stad en haven, dat kan allemaal wachten aangezien je beginnersbescherming hebt en je jezelf in die periode geen zorgen hoeft te maken

jij groeit nog best wel snel eerlijk gezegt
 

DeletedUser

Gast
Inderdaad is het een stuk slimmer om eerst je grondstoffen, boerderij en pakhuis omhoog te krijgen, als je op niet zon snelle wereld speelt misschien het senaat, ga deff maar niet helemaal, zorg voor ruiters en misschien een paar slingers, je gaat met je ruiters farmen, gebruik midden steden (ben jij 1000 ga dan voor 500 punten steden) en tja groei niet te snel maar ook niet te langzaam, als je grondstoffen max zijn en je pakhuis dan schiet je omhoog. Focus in het begin ook niet zo op die extra stad en haven, dat kan allemaal wachten aangezien je beginnersbescherming hebt en je jezelf in die periode geen zorgen hoeft te maken

jij groeit nog best wel snel eerlijk gezegt
 

DeletedUser

Gast
Aan een snelle start heb je niets, je moet snel groeien vanaf je tiende dorp. Dan komt het wel goed, maar tot die tijd survivallen.

Zelf is binnen 10 dagen een kolonisatie boot mijn maximum, zonder goudtroep.
 

DeletedUser20227

Gast
Hij heeft het over Stef zijn tutorial. Stef is een verouderde speler en het spel heeft zich zo ontwikkeld dat er eigenlijk wel een nieuwe tutorial moet komen
 

DeletedUser11295

Gast
Stef maar die speelt al heel lang niet meer.

Ik ga zelf niet snel voor hoge GS. Ik heb een andere tactiek die afwijkt van de meeste (goede) spelers. Het enige wat ik niet bouw is de grot, die bouw ik pas als ik uit de BB ben.

Haven is enorm nuttig, vaak is het zo dat je op je eiland aan de max al zit wat je die dan onderhand kan farmen of je moet een paar uurtjes wachten totdat de steden weer wat GS hebben. Met een paar trans (die je overigens ook al van opdrachten krijgt als je de haven bouwt) kun je veel farmen.

Daarnaast zijn onderzoeken echt onderschat, bijvoorbeeld het onderzoek dat je 10% reductie geeft in bouwkosten is enorm goed en raad ik ook zeker aan zo snel mogelijk te krijgen.

Ik bouw ook de marktplaats zo snel mogelijk en mijn tempel naar 5, met tempel op 5 kan ik namelijk harpijen bouwen die na de BB enorm goed zijn om mee te farmen, met de marktplaats kan ik voor de BB al met een verhouding van 1:3 handelen waardoor ik dagelijks enkele duizenden GS extra binnensleep (Ja, verrassend veel noobs die dit accepteren :p).

Verder ga ik zo snel mogelijk naar aca 28, pakhuis 20, haven 20 en boerderij 25. Ruiters zorg ik wel dat ik er rond de 100 heb als ik uit de BB kom om goed te kunnen farmen. Door zo snel mogelijk je 2e stadje te pakken heb je een enorm voordeel op de mensen rondom jouzelf. De kans dat een betere/grotere speler jou overneemt is vrij klein als je snel genoeg groeit maar ik ben dan ook gewend om de eerste maand toch wel top 30 te spelen. Misschien is dat anders als je wat lager staat ergens tussen de 100 en 150 (wat zeker nog niet slecht is in het begin van de wereld).

Door snel een 2e en daarbij ook dus snel een 3e stad te hebben verdrie of vervierdubbel je je productie vaak. Daarnaast kan je nog effectiever farmen, met nog meer boerendorpen handelen en nog meer opeisen. Het hebben van een 2e stad vind ik persoonlijk belangrijker dan een hoge productie omdat je deze uiteindelijk inhaalt door sneller een 2e stad te hebben.

Het precieze punt waarop het verstandiger word om je steden flink te gaan uitbouwen (een korte bob de bouwer periode dus) heb ik nog niet gevonden. Ik denk dat dit zo ergens tussen de 9 en de 11 is. Dan word het namelijk lastiger om met relatief kleine steden snel CP binnen te halen.
 

DeletedUser

Gast
Stef maar die speelt al heel lang niet meer.

Ik ga zelf niet snel voor hoge GS. Ik heb een andere tactiek die afwijkt van de meeste (goede) spelers. Het enige wat ik niet bouw is de grot, die bouw ik pas als ik uit de BB ben.

Haven is enorm nuttig, vaak is het zo dat je op je eiland aan de max al zit wat je die dan onderhand kan farmen of je moet een paar uurtjes wachten totdat de steden weer wat GS hebben. Met een paar trans (die je overigens ook al van opdrachten krijgt als je de haven bouwt) kun je veel farmen.

Daarnaast zijn onderzoeken echt onderschat, bijvoorbeeld het onderzoek dat je 10% reductie geeft in bouwkosten is enorm goed en raad ik ook zeker aan zo snel mogelijk te krijgen.

Ik bouw ook de marktplaats zo snel mogelijk en mijn tempel naar 5, met tempel op 5 kan ik namelijk harpijen bouwen die na de BB enorm goed zijn om mee te farmen, met de marktplaats kan ik voor de BB al met een verhouding van 1:3 handelen waardoor ik dagelijks enkele duizenden GS extra binnensleep (Ja, verrassend veel noobs die dit accepteren :p).

Verder ga ik zo snel mogelijk naar aca 28, pakhuis 20, haven 20 en boerderij 25. Ruiters zorg ik wel dat ik er rond de 100 heb als ik uit de BB kom om goed te kunnen farmen. Door zo snel mogelijk je 2e stadje te pakken heb je een enorm voordeel op de mensen rondom jouzelf. De kans dat een betere/grotere speler jou overneemt is vrij klein als je snel genoeg groeit maar ik ben dan ook gewend om de eerste maand toch wel top 30 te spelen. Misschien is dat anders als je wat lager staat ergens tussen de 100 en 150 (wat zeker nog niet slecht is in het begin van de wereld).

Door snel een 2e en daarbij ook dus snel een 3e stad te hebben verdrie of vervierdubbel je je productie vaak. Daarnaast kan je nog effectiever farmen, met nog meer boerendorpen handelen en nog meer opeisen. Het hebben van een 2e stad vind ik persoonlijk belangrijker dan een hoge productie omdat je deze uiteindelijk inhaalt door sneller een 2e stad te hebben.

Het precieze punt waarop het verstandiger word om je steden flink te gaan uitbouwen (een korte bob de bouwer periode dus) heb ik nog niet gevonden. Ik denk dat dit zo ergens tussen de 9 en de 11 is. Dan word het namelijk lastiger om met relatief kleine steden snel CP binnen te halen.


hoe hoog heb jij dan je GS zitten?
 

DeletedUser11295

Gast
Opbouw voor de BB is vermeld ;). Maar dit gaat in een lijn over tot de opbouw na de BB :)
 
Bovenaan