• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Horigheid en slavernij

DeletedUser

Gast
Hoii,
ik heb het nu met school over horigen en slaven.
Ik ben benieuwd naar jullie mening,
wat is slavernij en horigheid? :
Slaaf : een persoon is 'eigendom' van een eigenaar
Horige: een persoon die verplicht wordt om op het land van zijn 'eigenaar' te wonen, vaak hetzelfde als een slaaf
De grondwet in alle landen van de VN bevat ook zoiets: Niemand mag in horigheid of slavernij gehouden worden.
 

DeletedUser9538

Gast
AW: Horigheid en slavernij

In welke context?

Met de ontwikkeling en de wetenschap die wij nu hebben, of bezien vanuit de oudheid / verleden met de kennis van toen? de huidige norme

Een oordeel vellen over de situatie in de oudheid / verleden en daar de huidige normen en waarden over heen leggen is een totaal zinloze discussie.
Net zinloos als nu excuses aanbieden aan de nabestaanden van de slaven van vroeger of er zelfs maar over nadenken om nu nog compensatie te betalen aan de nabestaanden van de slaven van vroeger.


Eric
 

DeletedUser

Gast
no problem geen excusus we krijgen toch uitkering etc :))
eerst ww'tje, dan bijstandje extra aanvulling op de zwarte inkomsten :)
zie deze regelingen als boetedoening...mocht wel iets meer zijn maar alles helpt.

en van tijd tot tijd wat ontwikkelingshulp etc..van de laatste keer een setje velgen gekocht voor mijn chrysler 300c in suriname...thnx ;).. blijft vaak wat over nadat het her en der voor de vorm is uitgegeven aan ..ahum..ontwikkeling...Dus graag nog meer sturen.....

ik ben echt blij dat men destijds landen en mensen heeft uitgezogen, geplunderd etc....door die inkomsten heeft men zich nu ontwikkeld tot wat het is...en daardoor heb ik het relax...ga ff een formuliertje invullen heb een nieuwe bankstel nodig....krijg via de sociale dienst mooi toch :)

Nee schitterend bedankt juist geen excuses nodig...
 

DeletedUser

Gast
Oke nu serieus...:)

Ik respecteer de mening van Eric als zijnde zijn visie en denkwijze op betreffend onderwerp. Zijn echter een paar dingen waar ik een andere kijk op heb, mijn mening wordt echter niet gestaafd door het feit dat mijn verre roots in Suriname liggen.

Je kan slavernij of horige uitleggen als zijnde de definitie dat aan deze termen wordt gegeven, maar ik zie het als een misstap tegen de mensheid, toen en nu (kinderarbeid, prostitutie, etc.)

Eric geeft aan, dat mocht het in desbetreffende context gebracht worden het geen zin heeft om historische feiten onder invloed van de huidige normen en waarden te bekritiseren, belichten uit te leggen of iets dergelijks.

Wel frappant dat andere historische feiten wel onder invloed van huidige normen en waarden jaar in jaar uit bekritiseerd, gevierd en herdacht worden.
deze historische feiten worden gedoceerd op scholen en aangenomen als zijnde iets wat de mensen elkaar nooit meer moeten aandoen. Ook hier was er sprake van vormen van slavernij etc. Maar is het omdat het een groter geheel betreft wel gepast deze wel te herdenken, excuses aan te bieden en te doceren op scholen.

Nederland zocht erkenning (mooi woord voor sorry ) voor dames die tijdens de tweede wereldoorlog in japan als animatiedames (lees sexslaaf)zouden hebben gewerkt, en warempel die excuses kwamen er inclusief schadeloosstelling.

Nederland heeft zich ook uitgelaten over het feit dat de Turken de genocide op de Armeniers moeten toegeven en hun excuses aanbieden. Zou wel eens cruciaal kunnen zijn voor toetreding EU.

Is het dan niet meer dan normaal dat er van de regering van Nederland, het land dat de slavernij als laatste heeft afgeschaft tegen een bevolkingsgroep die men in de hoedanigheid van slaaf heeft gebruikt en misbruikt excuses aanbied. Ik heb het niet over geld etc....sommige emoties kan je niet in geld uitdrukken. Ik heb het ook niet over de Nederlandse bevolking, maar puur de regering die de normen en waarden van Nederland naar buiten toe op diplomatiek niveau vertegenwoordigd.

We kunnen dan wel zeggen wat in het verleden is gebeurt heeft nu geen zin meer om over door te zagen, maar vertel het de joden die de holocaust nooit meer zullen vergeten en dit levende zullen houden voor vele generaties. Vertel het de indiers die 300 jaar als slaaf van de britse kroon hebben geleefd. Vertel het de mensen die nu nog gebukt gaan onder dictatuur bewind en dagelijks worden geconfronteerd met praktijken die lijken op moderne slavernij.

Slavernij was iets van toen en is ook iets van nu en zolang de mens de neiging heeft de ander als minderwaardig te zien zal slavernij altijd blijven bestaan, in andere vormen maar het zal altijd aanwezig zijn.
Zelfs de genen van de mens zijn erop ingesteld, dominant en recessief...
de een overheerst de ander....

Nogmaals mensen ben er niet op uit om iemand te beledigen, wil alleen aangeven dat eenmaal aangedane leed tov andere mensen niet als zinloos gebracht moet worden. Is het voor de een zinloos en kan het vergeten worden is het voor een ander brandstof om de emoties te verzachten, zichzelf een mentale identiteit te geven of domweg een tool om in de toekomst in liefde en harmonie met elkaar te kunnen leven....

Het geheel eventueel afschuiven op de Balkende termen na bekendmaking van het rapport omtrent de inval in Irak...met de kennis van nu en de kennis van toen...nee beste een fout is een fout. Bewust of onbewust.
 

DeletedUser9538

Gast
AW: Horigheid en slavernij

Het is dus niet zo dat ik niet vind dat je van het verleden moet leren.
Indien men niet wenst te leren van het verleden is men gedoemd deze te herhalen.

En excuses en schadeloosstelling zijn goed indien dit rechstreeks gebeurt aan diegene die daar daadwerkelijk door zijn getroffen. En dat alleen bij recente historische gebeurtenissen.

In dit geval de nog levende Joden en hun kinderen door diegene door wie zij onrecht zijn aangedaan. Die laatste leven namelijk ook nog.
Ook de voor de Japanse troepen geronselde dames en hun kinderen zijn nog in leven. Excuses en schadeloosstelling zijn op hun plaats.

De Turkse regering ontkent de genocide op de Armeniers. Zij wenst hier dus niet van te leren en bespeelt de huidige bevolking met het idee dat de onderdrukking toen en nu de normaalse zaak van de wereld is.
Een onderwerp dat dus nog lang niet van tafel kan en mag.

De Nederlandse Regering mag in mijn ogen best zeggen dat de Nederlanden in het verleden met betrekking tot de slavernij en de introductie van de Apartheid met de kennis van nu een op zijn minst dubieuze rol hebben gespeeld. Maar moeten wij daar nu voor betalen? De Engelsen mogen ook best zeggen dat zij het in India en andere delen van de wereld niet zo bijster goed hebben gedaan. Maar moeten de Engelsen van nu daar dan nu de rekening van betalen?
Je kan de generatie van nu toch niet verantwoordelijk stellen en laten betalen voor de schade van toen! De generatie Duitsers van nu is toch ook niet verantwoordelijk voor de wandaden van hun grootouders.

En als we de lijn toch zouden doortrekken. Krijgen wij dan nog excuses van de Vikingen die onze kustlijnen terroriseerden? De Italianen die ons beroofd hebben van ons gemakkelijk zittende berevel en ons Romeinse Cultuur hebben gebracht. De Spanjaarden die ons hier jaren hebben proberen te overheersen en daarna de Fransen.

Of moeten we dankbaar zijn dat we er van hebben geleerd en ons daardoor hebben kunnen ontwikkelen tot wat we nu zijn. En ons afvragen of die bevolkingsgroepen / landen die alleen maar terugkijken naar het verleden en geen steek verder komen dat toch ook een beetje aan zich zelf te danken hebben.

Eric
 

DeletedUser6887

Gast
AW: Horigheid en slavernij

Ikzelf deel het antwoord van eric,

Niemand van deze tijd is aansprakelijk voor wat in het verleden gebeurd is.

Wanneer iemand een moordenaar in de familie heeft, hoeft deze zich toch ook niet te verantwoorden en te excuseren omdat dit iemand van zijn familie is ?

Je moet de personen die de daad zelf uitgevoerd hebben veroordelen, niet diegene die rond deze persoon staan, deze zijn dan in thé big picture ook het slachtoffer. In mindere mate dan bij diegene waar de daad zich heeft voor gedaan maar ook nog steeds een slachtoffer.

Het beste wat je kan doen is de fouten van vroeger herkennen en daaruit leren.
 
Bovenaan