Oke nu serieus...
Ik respecteer de mening van Eric als zijnde zijn visie en denkwijze op betreffend onderwerp. Zijn echter een paar dingen waar ik een andere kijk op heb, mijn mening wordt echter niet gestaafd door het feit dat mijn verre roots in Suriname liggen.
Je kan slavernij of horige uitleggen als zijnde de definitie dat aan deze termen wordt gegeven, maar ik zie het als een misstap tegen de mensheid, toen en nu (kinderarbeid, prostitutie, etc.)
Eric geeft aan, dat mocht het in desbetreffende context gebracht worden het geen zin heeft om historische feiten onder invloed van de huidige normen en waarden te bekritiseren, belichten uit te leggen of iets dergelijks.
Wel frappant dat andere historische feiten wel onder invloed van huidige normen en waarden jaar in jaar uit bekritiseerd, gevierd en herdacht worden.
deze historische feiten worden gedoceerd op scholen en aangenomen als zijnde iets wat de mensen elkaar nooit meer moeten aandoen. Ook hier was er sprake van vormen van slavernij etc. Maar is het omdat het een groter geheel betreft wel gepast deze wel te herdenken, excuses aan te bieden en te doceren op scholen.
Nederland zocht erkenning (mooi woord voor sorry ) voor dames die tijdens de tweede wereldoorlog in japan als animatiedames (lees sexslaaf)zouden hebben gewerkt, en warempel die excuses kwamen er inclusief schadeloosstelling.
Nederland heeft zich ook uitgelaten over het feit dat de Turken de genocide op de Armeniers moeten toegeven en hun excuses aanbieden. Zou wel eens cruciaal kunnen zijn voor toetreding EU.
Is het dan niet meer dan normaal dat er van de regering van Nederland, het land dat de slavernij als laatste heeft afgeschaft tegen een bevolkingsgroep die men in de hoedanigheid van slaaf heeft gebruikt en misbruikt excuses aanbied. Ik heb het niet over geld etc....sommige emoties kan je niet in geld uitdrukken. Ik heb het ook niet over de Nederlandse bevolking, maar puur de regering die de normen en waarden van Nederland naar buiten toe op diplomatiek niveau vertegenwoordigd.
We kunnen dan wel zeggen wat in het verleden is gebeurt heeft nu geen zin meer om over door te zagen, maar vertel het de joden die de holocaust nooit meer zullen vergeten en dit levende zullen houden voor vele generaties. Vertel het de indiers die 300 jaar als slaaf van de britse kroon hebben geleefd. Vertel het de mensen die nu nog gebukt gaan onder dictatuur bewind en dagelijks worden geconfronteerd met praktijken die lijken op moderne slavernij.
Slavernij was iets van toen en is ook iets van nu en zolang de mens de neiging heeft de ander als minderwaardig te zien zal slavernij altijd blijven bestaan, in andere vormen maar het zal altijd aanwezig zijn.
Zelfs de genen van de mens zijn erop ingesteld, dominant en recessief...
de een overheerst de ander....
Nogmaals mensen ben er niet op uit om iemand te beledigen, wil alleen aangeven dat eenmaal aangedane leed tov andere mensen niet als zinloos gebracht moet worden. Is het voor de een zinloos en kan het vergeten worden is het voor een ander brandstof om de emoties te verzachten, zichzelf een mentale identiteit te geven of domweg een tool om in de toekomst in liefde en harmonie met elkaar te kunnen leven....
Het geheel eventueel afschuiven op de Balkende termen na bekendmaking van het rapport omtrent de inval in Irak...met de kennis van nu en de kennis van toen...nee beste een fout is een fout. Bewust of onbewust.