• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Kwantummechanica relativiteitstheorie en snaartheorie

DeletedUser

Gast
Naar mijn idee is de relativiteitstheorie een prachtig staaltje werk van onze grote vriend Albert Einstein.
Hij kwam zo erop uit dat de lichtsnelheid constant was (absoluut), alhoewel dit raar was in die tijd. Men dacht eerst namelijk dat deze relatief was (Voor een ieder anders).

Naast deze constatering kwam hij natuurlijk ook op het begrip ruimtetijd.
Dit zijn eigenlijk banen om een aarde. Andere voorwerpen worden van nature door de gravitatiewet aangetrokken tot elkaar, hierdoor gaan ze om elkaar bewegen (Denk bijvoorbeeld aan planeten en de aarde). Deze energie komt vanuit het middelpunt, de kern, van de aarde, hier draait alles in feite omheen. Als je dan bijvoorbeeld 2 personen hebt in een huis, de één woont op de bovenverdieping van het huis ende ander woont op de begane grond, zal de persoon die de hele tijd boven heeft gewoond na een aantal jaar ouder zijn dan de persoon die beneden heeft gewoond. Dit komt doordat zijn baan om de kern langer is dan de baan van de persoon die op de begane grond woonde (Als je immers met de zelfde snelheid eromheen draait en je baan langer is, zal dit langer duren).

Tja, ook al begrijp ik het ook nog niet helemaal blijf ik het een meesterwerk van hem vinden. Prachtig hoe sommige mensen dit kunnen bedenken.
 

DeletedUser19654

Gast
Ik snap helemaal niks van die Theorie's
Maar waarom brengen ze die theorie dan niet gewoon in praktijk en kijken of het werkt!

Of zoeken gewoon een ander manier door te experimenteren...
 

DeletedUser

Gast
Ik snap helemaal niks van die Theorie's
Maar waarom brengen ze die theorie dan niet gewoon in praktijk en kijken of het werkt!

Of zoeken gewoon een ander manier door te experimenteren...

Dacht je dat de relativiteitstheorie niet toegepast werd dan?
Bijna iedereen maakt er gebruik van!
http://www.kennislink.nl/publicaties/zonder-einstein-zouden-we-verdwalen

tl;dr versie:
Omdat satellieten met een bepaalde snelheid om de aarde heen vliegen en ook een eindje boven de aarde hangen, wordt de klok beïnvloed.
Als Einstein niet had ontdekt hoe we dit zouden moeten corrigeren, zat de GPS er binnen de kortste tijd vreselijk naast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan