• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Lance Armstrong is aan de schandpaal genageld omdat hij kanker gehad heeft...

DeletedUser

Gast
Ik heb onlangs deel 1 en 2 van Oprah's exclusieve live interview met Lance Armstrong gekeken. Wat ik niet begrijp is dat een Contador of een Baso helemaal geen negatieve gevolgen ondervind, bij het publiek, van een beetje positieve plas, maaaar als je kanker gehad hebt dan is doping gebruik ineens vreemd en raar in de wielerwereld.
 

DeletedUser

Gast
Nee, daar ging het niet om. Je hebt je niet helemaal verdiept in de zaak heb ik het gevoel.

Ten eerste was Amstrong een ontzettend succesvol wielrenner, de beste van zijn generatie. Hij ontkende het gebruik van doping altijd glashard en sleepte zelfs mensen die iets anders beweerden voor de rechter. Hij creëerde een heel dopingnetwerk en zette mensen onder druk, in zijn eigen wielerploeg, maar ook daarbuiten. Hij hield de hele wereld jarenlang voor de gek.

Ook maakte Amrstrong 'gebruik van' het feit dat hij kanker heeft gehad. Het schijnt ook dat hij de UCI om heeft gekocht.

En waarschijnlijk is er nog meer, maar verder weet ik even niks meer. Tis alweer een tijdje geleden dat ik het Oprah interview keek :p
 

DeletedUser

Gast
Daarnaast hebben Basso en Contador een schorsing uitgezeten toen ze betrapt werden. Wil je ze nog een keer straffen dan?
 

DeletedUser

Gast
Armstrong was mogelijk initiator en motivator van het hele dopingnetwerk. Maar wss kwam ook hij al in een gespreid bedje immers wordt de indruk gewekt dat een 80% van de renners toen al gebruikte.
Denk dat eerdaags er ook nog wel een probleem gaat vormen rond de Rabobank. Nelissen en Lotz geven beide aan dat ze doping gebruikten en dat de top vanuit de ploeg daar min of meer bewust van was en zelfs mogelijk op aan stuurde. Thomas Dekker gooit de beerput helemaal open en op de plek dat het het meeste effect gaat hebben, bij de instanties. Een Boogerd is voor mij iig zeer verdacht
 

DeletedUser

Gast
Ik denk dat je kan zeggen dat 95% van de renners van voor 2008 heeft gebruikt. Dat armstrong onderdruk zette, is een schandalig feit. Voor meer details betreffende deze dingen, lees het boek "the secret race" van Hamilton.

betreffene rabo: iedereen van de generaties voor gesink, mollema, kelderman en kruijswijk zal gebruikt hebben.

en over contador en basso: deze zijn eigenlijk even erg gestraft als armstrong, zij hebben 1 of 2 jaar van hun carriere moeten missen. Armstrong is nooit geschorst.

maar het nieuwe seizoen is begonnen, en dit alles is al van 5 of meer jaar geleden. Straks genieten van wiggins in de giro, en contador in de tour. Vergeet de doping, als iedereen gebruikt is het ook weer eerlijk ;)
 

DeletedUser

Gast
Als iedereen vals speelt is het misschien wel niet meer vals spelen maar het geeft toch een teleurstelling.
Wat ik Armstrong zo schandalig vindt is dat hij een voorbeeldfunctie had. Tegenover zovele jongeren maar ook tegen zijn eigen zoon.
Dat hij heeft gebruikt is 1 ding maar dat doen en dan thuiskomen en je eigen kind voorliegen is iets anders. Wat moet dat kind nu niet denken? Of als het later ter sprake komt?
 

DeletedUser

Gast
Dat is waar, maar ik zit er niet mee. Ik heb armstrong nooit zien fietsen voor zijn comeback in 2009. Ik ken alleen het "schonere" wielrennen van nu.
 

DeletedUser

Gast
Het interview belicht met name de verontwaardiging van het publiek, en dan specefiek vanwege het livestrong verhaal en zijn voorbeeldfunctie daarin. Armstrong is een heel getalenteerde jongen, maar speerpunt op alle nevenactiviteiten van livestrong was hij niet. En maffiadopingkartelleider al helemaal niet. Hij is een getalenteerde renner die doping gebruikt heeft. Ondanks dat wordt hij nu gekruisigd als een soort jezus van de wielersport.

Ik breng deze stelling misschien enigsinds gecharcheerd, maar de strekking is valide wat mij betreft. De man deed alles om te winnen zoals elke winnaar. Hij speelde wel vals en dat mag niet. Verdiend of niet 7 tourzeges is nog steeds een prestatie. Mijn punt is dat de commerciealisatie van de sport zijn ondergang is geworden. En het gegeven dat Armstrong loog, druk zette en de schijn ophield dat hij 'schoon' was staat wat mij betreft in schril contrast met de media machine en de sponsors die druk uitoefenen. Er is een reden waarom deze renners op deze manier winnen. Zij zijn degene die er uiteindelijk voor zorgen dat niemand wint. Want dat, ...is helaas de conclusie de laatste 7 touren zijn door niemand gewonnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ach, ik vind het zwak om doping e.d. te gebruiken voor topsporters.
Maar in sommige opzichten overdrijven de regels wel.
Neusspray word als doping gezien?
 

DeletedUser19654

Gast
Het enige wat ik hier over kwijt wil (snap er toch niks van en volg het niet)

Is dat de wielersport gewoon een grote rotzooi is! Wat denken die mensen wel niet! Het is en blijft een sport en je kunt je geen sporter noemen als je niet fair speelt! Het is te gek voor woorden wat wielrenners wel niet in zijn hoofd halen! Iedereen die aan de doping heeft gezeten mogen van mij part wegblijven en zichzelf geen sporter meer noemen. Ze hebben de sport gewoon keihard laten bloeden en leiden.

Als topsporter ga hoor je je sport te behandelen als een eer om die uit te mogen oefenen!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Het enige wat ik hier over kwijt wil (snap er toch niks van en volg het niet)

Is dat de wielersport gewoon een grote rotzooi is! Wat denken die mensen wel niet! Het is en blijft een sport en je kunt je geen sporter noemen als je niet fair speelt! Het is te gek voor woorden wat wielrenners wel niet in zijn hoofd halen! Iedereen die aan de doping heeft gezeten mogen van mij part wegblijven en zichzelf geen sporter meer noemen. Ze hebben de sport gewoon keihard laten bloeden en leiden.

Als topsporter ga hoor je je sport te behandelen als een eer om die uit te mogen oefenen!!!

Bij de meeste vormen van topsport zou je gelijk hebben, zeker bij sporten die meer op techniek en coordinatie steunen en minder op uithoudingsvermogen, zoals een autocoureur of een K1 fighter. Bij wielrennen is het dopingebruik (door de hoge druk van sponsoren) zo ver gevorderd dat er niet meer te winnen valt zonder prestatieverhogende middelen, dus eer komt er al lang niet meer bij kijken. Het lijkt wel of het niet gepakt worden onderdeel van de sport is geworden.
 

DeletedUser

Gast
Het enige wat ik hier over kwijt wil (snap er toch niks van en volg het niet)

Is dat de wielersport gewoon een grote rotzooi is! Wat denken die mensen wel niet! Het is en blijft een sport en je kunt je geen sporter noemen als je niet fair speelt! Het is te gek voor woorden wat wielrenners wel niet in zijn hoofd halen! Iedereen die aan de doping heeft gezeten mogen van mij part wegblijven en zichzelf geen sporter meer noemen. Ze hebben de sport gewoon keihard laten bloeden en leiden.

Als topsporter ga hoor je je sport te behandelen als een eer om die uit te mogen oefenen!!!

Mwah, punt is dat doping in alle sporten voorkomt, niet allee in het wielrennen. Valsspelers zullen er altijd zijn, kijk ook naar de gokschandalen in de voetbalwereld.

Het enige waar ik een probleem mee heb is dat deze 2 vormen van vals spelen al zo lang bekend zijn. Doping komt al tientallen jaren voor in het peloton. Was daar media-aandacht voor? Nauwelijks. Er komt pas een beetje voortgang in het proces als de rechtelijke macht zich ermee gaat bemoeien, het is blijkbaar niet mogelijk dat een sport zichzelf 'schoon' houdt. Veel grote sportbonden zijn zelf zo corrupt als iets (Fifa, UCI) en die moeten er dan voor gaan zorgen dat alles 'fair' gespeeld wordt, sure.

We moeten reëel blijven, valsspelers zullen er altijd zijn (niet eens alleen in de sportwereld). De dopingwereld is meestal net een stap verder, uitroeien zal bijna niet lukken. Ben benieuwd hoe ze dergelijke dingen gaan aanpassen, maar het zal nu wel weer stil blijven en niet leiden tot veranderingen. Op naar het volgende schandaal...
 

DeletedUser5716

Gast
In vele sporten waar grote sommen geld mee gemoeid is komt doping voor. Het zijn in sommige gevallen niet altijd alleen de sporters die druk achter een anti-dopingbureau zetten, ik ben er ook wel van overtuigd dat ook de commerciële wereld een vinger in de pap hebben.

De vraag is waarom dit nu pas naar buitenkomt, terwijl dat bij sommige andere renners tijdens hun loopbaan gebeurde. Een deel van het probleem zal gevonden moeten worden bij de controle instanties die naar mijn gevoel niet geheel zuiver zijn en een groot aandeel hebben in het wel of niet naar buiten brengen (wel of niet onder dwang) van positief geteste sporters.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
In vele sporten waar grote sommen geld mee gemoeid is komt doping voor. Het zijn in sommige gevallen niet altijd alleen de sporters die druk achter een dopingbureau zetten, ik ben er ook wel van overtuigd dat ook de commerciële wereld een vinger in de pap hebben.

De vraag is waarom dit nu pas naar buitenkomt, terwijl dat bij sommige andere renners tijdens hun loopbaan gebeurde. Een deel van het probleem zal gevonden moeten worden bij de controle instanties die naar mijn gevoel niet geheel zuiver zijn en een groot aandeel hebben in het wel of niet naar buiten brengen (wel of niet onder dwang) van positief geteste sporters.


Wat is een dopingburo?????

Even voor de duidelijkheid, in mijn ervaring, zijn het zelden de sporters die de keuze maken tot het gebruik van doping of pijnstillers. Coaches of trainers onder druk van sponsors faciliteren dit met de boodschap dat je carriere er vanaf hangt als je niet speelt of rijdt en wint. Het is vaak vanzelfsprekend.

Vergeet ook niet dat het lichaam van een topsporter anders is als dat van de eerste de beste weekend fitness warrior of het oh oh gerso anabooltje. De doorsnee fitness bink die middelen gebruikt pakt makkelijk 200x de dosis die een topsporter gebruikt, overbelast daarmee zijn lever en nieren en met de verkeerde middelen en een slecht getimed en slecht gebalanceerd dieet vervet het hele lichaam op het moment dat er gestopt wordt. Daarnaast zie je vaak overmatige botgroei en kaalheid en een gevaarlijk hoog cholesterolgehalte door een overdaad aan verzadigde vetten.

In een streng training regiment waarin je 5 dagen in de week, 2x per dag traint kan een verkeerd voedingsschema funest voor je prestaties, en je lichaam's welgesteldheid. Dus laat staan een verkeerd toegediende vervuilde kopie van een prestatie verhogend middel wat je op het internet zo kunt vinden. Topsporters (pro's) hebben te maken met een "steuntje in de rug" tijdens de training. Dat wordt specefiek op die sporter toegespitst door doktoren. En in beperkte mate, want het mag natuurlijk niet naar voren komen in een dopingtest.

De op doping controlerende instanties zijn zelden te koop. Matchmaking is iets werkt over het algemeen met chantage. Dat is iets van de maffia wat ver buiten de sportwereld ligt. Ik ken geen enkele sporter die zich laat vertellen wanneer hij moet winnen of verliezen.

Het idee dat Lance Armstrong de verantwoordelijke is achter het doping gebruik van zijn team vind ik daarom ook ronduit belachelijk. Hij wilde winnen, en blijkbaar ten koste van alles. Maar het uitrekenen van de juiste hematocriet waardes kan hij niet, en hij is ook niet degene die de sponsorgelden opstrijkt. Een topsporter van zijn kaliber zit met zijn kop dag en nacht op dat fietsje, en de rest is bijzaak.
 
Bovenaan