• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Moraal, Ledenlimiet & peilingen, 1 grote discussie in een klein topic.

DeletedUser199

Gast
Laat het ten eerste duidelijk zijn dat dat mijn post niet niet bedoeld is om op een enkele situatie in te gaan maar enkel dingen als voorbeeld zal nemen, reacties mogen natuurlijk wel over bepaalde situaties gaan.

Er zijn verschillende limieten voor verschillende werelden, iets dat terecht is en voor variatie zorgt op verschillende werelden, maar het heeft ook zijn keerzijde. Nee, deze post is er niet voor zodat ik kan gaan zeuren over hoe vreselijk massa-allianties wel niet zijn, zelf ben ik van mening een hoog ledenlimiet niet erg is, maar er is 1 punt waarop het misgaat: Moraal.

Ik zal wereld Omikron als voorbeeld noemen, een wereld met een limiet van 250 maar voornamelijk een algemene kwelgeest voor de meeste spelers, moraal. Een van beiden is niet eens lastig te noemen want niemand vindt het erg als 50 'mindere' spelers samen in 1 alliantie zitten, toch? Maar wat je krijgt met een ledenlimiet van 250 is dat er er een helehoop spelers in één alliantie gaan zitten, of nog erger: Er is geen ruimte voor 250 spelers. Omikron heeft dat, waar BIER en haar opleidingsalliantie samen een ruime 340 leden hebben. Dit is nog steeds niet erg, mocht er geen moraal zijn. Wat er nu gebeurt is dat de grote spelers een de clears & os sturen en dat een kleine speler de kolo naar binnen stuurt, iets wat inhoudt dat je met een vreselijk moraal die kolo eruit mag gaan knallen. Voor de mensen die het niet begrepen:

684998.jpg

Heel handig dit, een alliantie die uiteindelijk 3x zo klein is moet toch vechten tegen moraal.
Wat zouden we hier als grepolis community aan kunnen doen?
Ik doel hiermee niet op het feit van een specifieke wereld, want dat maakt me vrij weinig uit.
Zou het een idee zijn om moraal niet in te schakelen bij een wereld waar het alliantie limiet niet hoger dan 100 ligt? Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, maar zou dat echt nut hebben? Volgens mij niet, ik denk dat jullie dat wel met me eens zullen zijn. Dan krijgen we dingen als 'zuster' allianties die gewoon proberen te verhullen dat ze massa zijn en eigenlijk 'valsspelen' doordat ze zich niet houden aan de alliantie limiet. Wat is dan eigenlijk wel de oplossing? De mensen die langer op het forum zitten zullen het zich nog wel herinneren: Peilingen. In de tijd van de eerste werelden mochten we stemmen over bepaalde aspecten van werelden, dingen als nachtbonus & het limiet van leden waren keuzes die de community mocht bepalen, wegens (voor mij) onduidelijke redenen is dat afgeschaft. Ik snap dat dat niet altijd mogelijk is maar zou het geen idee zijn om de community eens in de zoveel werelden te laten stemmen over dingen als ledenlimiet, moraal & nachtbonus?

In tegenstelling tot sommige landen hebben wij begrijpelijk niet de middelen om veel nieuwe servers te laten starten, daar klaag ik ook niet over aangezien die er genoeg zijn. Het is enkel wel jammer dat sommige dingen steeds minder ter discussie staan, iets wat volgens mij zeer jammer is. Ik hoop dat jullie het met me eens zijn wat betreft (sommige van) mijn punten.
Ik hoop dat jullie er op zullen reageren en zeker uitgebreide reacties zullen op prijs worden gesteld aangezien ik daar wat mee kan, terwijl ik met antwoorden als 'Je hebt ongelijk' vrij weinig tot niks kan. Ik vond het in ieder geval leuk om mijn mening te geven en ik hoop dat jullie het ook (enigszins) leuk vonden om mijn mening te lezen, maar om deze post te beëindigen:
Ik kijk uit naar antwoorden van iedereen, inclusief moderators, 'betere' spelers, 'mindere' spelers, ex-spelers, spelers die ervaring hebben met deze situatie, mensen die het met me oneens zijn of juist mensen die het helemaal met me eens zijn maar voornamelijk naar die van het Community Management of een peiling voor toekomstige werelden weer mogelijk zou zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ten eerste: er spelen steeds minder mensen GP. Een halfjaar geleden was het aantal geregistreerde spelers nog 100.000. Nu nog maar 70.000. Dat betekent dat er meer dan een kwart van het aantal spelers is gestopt. Daarnaast zie je ook dat als er een nieuwe wereld open gaat, er zelden 20.000 spelers of meer meedoen. Misschien dat dat een reden is waarom er niet meer wordt besloten om peilingen te houden. Je kunt ook zeggen: juist als er weer peilingen worden gehouden trekt het spelersaantal weer aan.

Ten tweede: als er voor elke wereld een peiling zou worden gehouden, zou dan niet elke wereld dezelfde instellingen krijgen? Het lijkt me immers niet dat spelers opeens van mening wisselen over de snelheid van hun ideale wereld, het alliantielimiet enz. Je kunt dus wel peilingen houden, maar dan zal er toch een beslissing uitkomen die niet gelijk is aan de uitkomst van de peiling.

Ten derde: als de Community inspraak heeft op de wereldinstellingen, zouden dan niet alleen betalende spelers mogen stemmen? Daar gaat het immers om, hoeveel geld wordt er binnen gehaald. Innogames wilt weten wat de favoriete instellingen van betalende spelers zijn, niet wat de niet-goudspelers ervan vinden. Ze kunnen wel een wereld starten met hun favoriete instellingen, maar daar wordt dan weinig aan verdiend.
 

DeletedUser199

Gast
Ten eerste: er spelen steeds minder mensen GP. Een halfjaar geleden was het aantal geregistreerde spelers nog 100.000. Nu nog maar 70.000. Dat betekent dat er meer dan een kwart van het aantal spelers is gestopt. Daarnaast zie je ook dat als er een nieuwe wereld open gaat, er zelden 20.000 spelers of meer meedoen. Misschien dat dat een reden is waarom er niet meer wordt besloten om peilingen te houden. Je kunt ook zeggen: juist als er weer peilingen worden gehouden trekt het spelersaantal weer aan.

Ten tweede: als er voor elke wereld een peiling zou worden gehouden, zou dan niet elke wereld dezelfde instellingen krijgen? Het lijkt me immers niet dat spelers opeens van mening wisselen over de snelheid van hun ideale wereld, het alliantielimiet enz. Je kunt dus wel peilingen houden, maar dan zal er toch een beslissing uitkomen die niet gelijk is aan de uitkomst van de peiling.

Ten derde: als de Community inspraak heeft op de wereldinstellingen, zouden dan niet alleen betalende spelers mogen stemmen? Daar gaat het immers om, hoeveel geld wordt er binnen gehaald. Innogames wilt weten wat de favoriete instellingen van betalende spelers zijn, niet wat de niet-goudspelers ervan vinden. Ze kunnen wel een wereld starten met hun favoriete instellingen, maar daar wordt dan weinig aan verdiend.

Zoals aangegeven zou dit eens in de zoveel werelden kunnen gebeuren, trouwens, wie zegt dat het hetzelfde zou zijn? Als er net een wereld zou zijn met snelheid 3 zou ik daarna een tragere wereld willen zien. Je moet niet vergeten dat een helehoop spelers goud verdienen aan spelers die enquêtes invullen, dat levert ze ook wel wat op ;).
 

DeletedUser11295

Gast
fout! Je gaat op grepostats af terwijl er ooit een reset is geweest. Alle spelers die dus niet meer speelden zijn toen verwijderd ;)
 

DeletedUser

Gast
fout! Je gaat op grepostats af terwijl er ooit een reset is geweest. Alle spelers die dus niet meer speelden zijn toen verwijderd ;)

Ja, en? Het betekend dus dat er ooit 100.000 accounts zijn geweest en nu niet meer. Ik heb toch niet gezegd dat die allemaal actief waren?
 

DeletedUser

Gast
De peilingen van vroeger, die ik terug-las op het forum vond ik ook wel leuk, hoe te voorkomen dat er telkens geweldige werelden zijn, gewoon, de opties van een nieuwe wereld beperken bijv.

A snelheid 0,5
B snelheid 1
C snelheid 1,5

En die keer erna
A Snelheid 2
B Snelheid 2,5
C Snelheid 3

Etc.
 

DeletedUser11295

Gast
Ja, en? Het betekend dus dat er ooit 100.000 accounts zijn geweest en nu niet meer. Ik heb toch niet gezegd dat die allemaal actief waren?

Het aantal actieve spelers is nooit boven de 100.000 geweest. Het aantal accounts ook niet. Grepostats is niet van Innogames, er is daar ooit een reset geweest waardoor alle niet bestaande accounts ook meteen waren verwijderd. Het aantal actieve accounts was een halfjaar geleden nog iets van 40 a 50.000 en nu is dat 70.000 ;)
 

DeletedUser

Gast
Ik zal wereld Omikron als voorbeeld noemen, een wereld met een limiet van 250 maar voornamelijk een algemene kwelgeest voor de meeste spelers, moraal. Een van beiden is niet eens lastig te noemen want niemand vindt het erg als 50 'mindere' spelers samen in 1 alliantie zitten, toch? Maar wat je krijgt met een ledenlimiet van 250 is dat er er een helehoop spelers in één alliantie gaan zitten, of nog erger: Er is geen ruimte voor 250 spelers. Omikron heeft dat, waar BIER en haar opleidingsalliantie samen een ruime 340 leden hebben. Dit is nog steeds niet erg, mocht er geen moraal zijn. Wat er nu gebeurt is dat de grote spelers een de clears & os sturen en dat een kleine speler de kolo naar binnen stuurt, iets wat inhoudt dat je met een vreselijk moraal die kolo eruit mag gaan knallen. Voor de mensen die het niet begrepen:

Dit is idd geen redelijke regel, aangezien de speler met het "lage moraal" nu eigenlijk in de aanval is. Hij verdedigt wel met zn troepen, maar in feite "valt hij de stad aan". Terwijl de tegenstander zn stad eigenlijk aan het verdedigen is, dmv het sturen van VS om die kolo te slopen.
Daarom lijkt het mij eerlijker dat moraal op dat moment niet toegepast wordt. Het moraal is om kleinere spelers te beschermen tegen overname's, niet om ze te helpen andere steden over te nemen.
 

DeletedUser18475

Gast
ik heb hier zelf ook al lang en grondig over nagedacht;
ik ben ook tot een besluit gekomen:

moraal mag behouden blijven,
OP VOORWAARDE DAT:
> alle extra aanvalsbonussen vrijgesteld worden van moraal!!
wat bedoel ik:
1. Kapitein (+20%)/Commandant (+20%)/(Hogepriesteres (+20%))
2. Stormram (+10%)/Falanx (+10%)
3. Gunstige wind (+10%)/Heroïsche kracht (+10%)

Met een moraal van 50% moet ik namelijk mathematisch gezien dubbel zoveel betalen aan Goud, GS of Gunsten
het is dus oneerlijk dat kleinere spelers die korting van 50% krijgen op EXTRA aavalskrachten!!
:zilver: het is niet omdat je klein bent dat je geen premium kan betalen
::Onderzoek: het is niet omdat je klein bent dat je geen technologieën kan onderzoeken
:gunst: het is niet omdat je klein bent dat je geen spreuken op een aanval kan inzetten
(oké, een kleinere speler heeft minder gunstenproductie, maar een "grote" speler zet zelf meestal al een spreuk in op een aanval, en er kan toch maar max. 1 spreuk per aanval gelden ..)

***verder nog een bizarre kanttekening: ook GELUK is onderhevig aan moraal, dus als ik 30% geluk heb is dat eigenlijk maar 15% extra (bij 50% moraal). De keerzijde hiervan is dat een geluk van -30% eigenlijk ook maar -15% is!!! dus hoe lager de moraal, hoe minder belangrijk de geluksfactor is ~~ vreemd...

conclusie: ik pleit voor een 'algemeen moraal', waarbij aanvalsbonussen ook écht bonussen blijven, en geen afgezwakte hulpjes; dus géén moraal op EXTRA's
 

DeletedUser

Gast
Persoonlijk ondanks dat ik zelf ook redelijk groot aan het worden ben, vind ik moraal dus echt een goed iets natuurlijk is het frustrerend als je een kleine speler aanvalt maar het zorgt er wel voor dat ook nieuwe mensen een kans maken op een wereld die er anders snel mee zouden stoppen omdat het simpelweg zonder moraal gewoon niet leuk is en het dan voor de grote spelers ook veel te makkelijk zou worden want die gaan zich dan allemaal op de kleine spelers storten want dat is dan een stuk makkelijker als je eigen formaat!!!
Dus zou willen zeggen al die grote spelers die lopen te zeuren over moraal pak gewoon iemand van je eigen formaat want jullie willen moraal alleen maar weg hebben zodat het lekker makkelijk voor jezelf wordt!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

DeletedUser

Gast
op upsilon heb je geen moraal alleen wel veel bad luck :p
handig op een lucky day en geen gezeur met moraal brekers.

En veel liever zie ik gewoon 1 server voor alle spelers.
Met de Oceaanen als werelden in een piramide systeem.

Iedereen begint in de Mega Oceaan die een x aantal zeeen bevat. Score status Alfa
en dan net als in bijv de voetbal competitie kun je promoveeren naar status Beta en dan naar Charlie Delta Echo etc en je kunt ook degraderen in status. En zijn alle ranks 2 statussen hoger of lager niet meer aanvalbaar e.d.


zoiets :p
 

DeletedUser13500

Gast
Is het geen idee om het moraal af te schaffen en voor de spelers die later beginnen dus een achterstand hebben een langere beginnersbescherming te geven.
 
Bovenaan