• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Naamloze raadsels en puzzels

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser

Gast
Ik zou zeggen dat de buur aan wie jij in het begin het bier niet geeft de grootste kans heeft om als laatste te drinken. Dus als je A B C hebt en jij bent A, en je geeft om te beginnen aan C, dan denk ik dat A de grootste kans heeft om als laatste te drinken.

Je hebt nu een extra voorwaarde aan een persoon gekoppeld, dat moet je niet doen, je moet redeneren vanuit de beginsituatie: ze hebben allebei 50% kans om het glas te krijgen, punt.

Puur intuïtief zou het onlogisch zijn om een van deze mensen als de juiste persoon te bestempelen, althans, dat denk ik.
 

DeletedUser14238

Gast
Je hebt nu een extra voorwaarde aan een persoon gekoppeld, dat moet je niet doen, je moet redeneren vanuit de beginsituatie: ze hebben allebei 50% kans om het glas te krijgen, punt.

Puur intuïtief zou het onlogisch zijn om een van deze mensen als de juiste persoon te bestempelen, althans, dat denk ik.

Mijn brein houdt me gewoon tegen om zo te denken. Ik moet iets hebben om het te realiseren. Zonder variabelen lukt het me vaak niet ;)
 

DeletedUser

Gast
Hij is vrij abstract, ja. Hoe zou je kunnen proberen het toch te kunnen begrijpen? Je weet niet hoeveel mensen er zijn, dus ...
 

DeletedUser23528

Gast
Een nieuw raadsel :D

Een student die net aan het leren rijden is gaat een eenrichtingsstraat in, in de verkeerde richting. Maar hij heeft de wet niet overtreden.. Hoe kan dit?
 

DeletedUser23053

Gast
Omdat er in het raadsel niets staat over dat hij er met een auto in rijdt.
 

DeletedUser

Gast
Daar kunnen meerdere antwoorden juist zijn.
Het kan, zoals hierboven al vermeld is geweest, inderdaad zijn dat hij niet met een auto reed maar met een fiets of dergelijke.
Ook is het mogelijk dat hij dit deed in een videospel of omdat hij acteur is (bijbaan, kan perfect, zat vroeger met een paar gasten in de klas die hoofdrollen in enkele Vlaamse films hebben gespeeld) en dit tijdens een filmscene doet.
 

DeletedUser

Gast
Rutger wats het antwoord op je raadsel nou


Ik dacht dat ik deze hier had gelezen, maar heb net gezien dat dat niet zo is dus ik post hem maar:

Er staan drie kabouters in een rij. Ze staan op een rij, dus de achterste ziet de twee voor hem, die daarvoor ziet alleen één persoon die voor hem staat en degene die vooraan staat ziet niemand. Ze weten niet of ze een blauwe muts of een rode muts ophebben. Ze weten wel dat er in totaal twee blauwe en drie rode puntmutsen beschikbaar waren. Ze moeten te weten komen welke muts ze op hebben; degene die er als eerste achter komt wint een prijs. Na een tijdje zegt de voorste kabouter welke kleur puntmuts hij op heeft. Hij heeft het goed. Welke kleur muts had hij op?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Die van POTG ken ik al, maar je hebt hem een beetje flauw neergezet. Zo wordt het wel moeilijke om het te raden.

Die van Rutger ken ik nie, maar aangezien er niet bij wordt gezegd hoeveel personen er aan de tafel zitten, zal de kans voor iedereen wel gelijk zijn.
 

DeletedUser

Gast
Het is dus zo dat hij het pas "na een tijdje" goed raadt, dat betekent dus dat hij de achterste en de middelste kabouter genoeg tijd geeft om te antwoorden en wanneer blijkt dat zij niet antwoorden, antwoordt hij.
 

DeletedUser16004

Gast
Het is dus zo dat hij het pas "na een tijdje" goed raadt, dat betekent dus dat hij de achterste en de middelste kabouter genoeg tijd geeft om te antwoorden en wanneer blijkt dat zij niet antwoorden, antwoordt hij.

Dan heeft hij een rode op, want als hij een blauwe ophad hadden de andere kabouters kunnen weten dat ze een rode ophadden aangezien er maar 2 blauwe waren.
 

DeletedUser

Gast
Ijzer komt niet meer met een raadsel, dus doe ik het maar.

Uiteraard is gebruik van internet, vrienden, familie, je slechte hand, Pokémon en / of een blauwe fiets verboden.
Mocht je hem al kennen, geef anderen dan ook even een kans.

Goed. Het raadsel.

-------

Stel, je zit met een stel vrienden aan een ronde tafel. Heb je geen vrienden? Doe maar even alsof, dan. Goed, jij en je vrienden hebben het best gezellig. Jullie zijn aan het kaarten, drank en chips staan op tafel en ook aan humor is geen gebrek. (Ha, alsof jullie humor hebben!).
Op een gegeven moment haal je een glas bier boven tafel - jullie zijn allemaal uiteraard boven de 18, ik zou niet durven om drankgebruik onder minderjarigen te promoten. Je kijkt je vrienden aan, en zegt: 'ik heb hier een geweldig glas bier: namelijk, dit glas raakt nooit leeg, hoeveel slokken je er ook uit neemt'.
Hoewel je vrienden sceptisch zijn, blijkt al snel dat je gelijk hebt: het glas raakt echt niet leeg! Vreugde alom, behalve bij degene die op dat moment het glas bier in zijn handen heeft. Je kijkt hem aan en vraagt wat er is. Hij (of zij - laten we hem / haar Robin noemen, dat is een neutrale naam :x)) kijkt moeilijk en antwoordt dan: 'ik heb een vraag, of eigenlijk een raadsel voor jullie, zelf kom ik er niet uit'.

'Op dit moment heb ik dus het glas bier in mijn handen. Stel, ik geef hem willekeurig door aan degene die direct links of rechts van me zit, dan moet hij of zij een slok nemen. Nadat hij of zij een slok heeft genomen moet hij of zij het glas willekeurig doorgeven aan degene die direct of links, of rechts van hem of haar zit. Ik heb dan dus een kans van 1/2 om het glas weer terug te krijgen. Goed, we willen natuurlijk allemaal wat te drinken, dus we gaan door tot iedereen minimaal één slok heeft kunnen nemen: maar, wie zal de laatste zijn? Of, beter geformuleerd: wie heeft de grootste kans om als laatste een slok te nemen? We stoppen dus zodra iedereen minimaal één slok heeft gehad'.

-------

Erg moeilijk is hij niet, ik wil dus wel een juiste onderbouwing zien. Succes.

amLzy6d_460s.jpg
Dat is hetzelfde soort raadsel als waar het over ging in een inleveropgave voor Kansrekening & Statistiek. :O
 

DeletedUser16004

Gast
Ijzer komt niet meer met een raadsel, dus doe ik het maar.

Uiteraard is gebruik van internet, vrienden, familie, je slechte hand, Pokémon en / of een blauwe fiets verboden.
Mocht je hem al kennen, geef anderen dan ook even een kans.

Goed. Het raadsel.

-------

Stel, je zit met een stel vrienden aan een ronde tafel. Heb je geen vrienden? Doe maar even alsof, dan. Goed, jij en je vrienden hebben het best gezellig. Jullie zijn aan het kaarten, drank en chips staan op tafel en ook aan humor is geen gebrek. (Ha, alsof jullie humor hebben!).
Op een gegeven moment haal je een glas bier boven tafel - jullie zijn allemaal uiteraard boven de 18, ik zou niet durven om drankgebruik onder minderjarigen te promoten. Je kijkt je vrienden aan, en zegt: 'ik heb hier een geweldig glas bier: namelijk, dit glas raakt nooit leeg, hoeveel slokken je er ook uit neemt'.
Hoewel je vrienden sceptisch zijn, blijkt al snel dat je gelijk hebt: het glas raakt echt niet leeg! Vreugde alom, behalve bij degene die op dat moment het glas bier in zijn handen heeft. Je kijkt hem aan en vraagt wat er is. Hij (of zij - laten we hem / haar Robin noemen, dat is een neutrale naam :x)) kijkt moeilijk en antwoordt dan: 'ik heb een vraag, of eigenlijk een raadsel voor jullie, zelf kom ik er niet uit'.

'Op dit moment heb ik dus het glas bier in mijn handen. Stel, ik geef hem willekeurig door aan degene die direct links of rechts van me zit, dan moet hij of zij een slok nemen. Nadat hij of zij een slok heeft genomen moet hij of zij het glas willekeurig doorgeven aan degene die direct of links, of rechts van hem of haar zit. Ik heb dan dus een kans van 1/2 om het glas weer terug te krijgen. Goed, we willen natuurlijk allemaal wat te drinken, dus we gaan door tot iedereen minimaal één slok heeft kunnen nemen: maar, wie zal de laatste zijn? Of, beter geformuleerd: wie heeft de grootste kans om als laatste een slok te nemen? We stoppen dus zodra iedereen minimaal één slok heeft gehad'.

-------

Erg moeilijk is hij niet, ik wil dus wel een juiste onderbouwing zien. Succes.
De persoon die recht tegenover de eerste zit heeft de meeste kans, want de kans is even groot dat die naar links gaat als dat die naar rechts gaat. En de kans is kleiner dat die 500x naar links gaat dan dat die 250x naar links gaat en 250x naar rechts.

Dit houdt dus in dat het net zolang heen en weer zal blijven gaan tot die persoon die er tegenover zit aan de beurt is en dat zal dus de laatste zijn.

Klopt dat?
 

Sanhal

3e plaats KonijnenSpelen 2013
De persoon die recht tegenover de eerste zit heeft de meeste kans, want de kans is even groot dat die naar links gaat als dat die naar rechts gaat. En de kans is kleiner dat die 500x naar links gaat dan dat die 250x naar links gaat en 250x naar rechts.

Dit houdt dus in dat het net zolang heen en weer zal blijven gaan tot die persoon die er tegenover zit aan de beurt is en dat zal dus de laatste zijn.

Klopt dat?

Nou nee, dan zou je juist beter kunnen zeggen dat degene links naast hem de meeste kans heeft als ze hem naar rechts doorgeven, dan komt die als laatste links uit... In het midden ertegenover komt hij ooit wel uit, maar niet als laatste lijkt me.
 

DeletedUser16004

Gast
Nou nee, dan zou je juist beter kunnen zeggen dat degene links naast hem de meeste kans heeft als ze hem naar rechts doorgeven, dan komt die als laatste links uit... In het midden ertegenover komt hij ooit wel uit, maar niet als laatste lijkt me.

Maar als diegene als links als laatste zou zijn zou betekenen dat die alleen maar naar rechts wordt doorgegeven, Dat zou toch juist de kleinste kans zijn lijkt mij?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan