• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Nieuwe werelden lopen (te) snel leeg.

DeletedUser

Gast
Dat is omdat je met de foute instelling speelt. Verdedig jezelf, daar heb je geen ally voor nodig :p of val zelf eens als eerste aan?

Zeer goede instelling, maar in dit stadium van het spel ben je zo weg als je in een verkeerd gebied terecht komt hé.
 

Gollum Returns

Manticore
Gollum hou je in of ga van het AF af.. je verziekt de sfeer en verkloot het spel en AF voor vele spelers met je opruiende taal.

Waarom verkloot ik het spel? Het is toch gewoon duidelijk te zien dat een wereld als Delphi enorm snel leegloopt. Sorry hoor, maar daar ben ik niet verantwoordelijk voor.

1000 spelers meer dan een wereld als Achilles. Terwijl achilles paar jaar oud is, en delphi nog in de kinderschoenen staat qua leeftijd.

Ik vindt mijn taal absoluut niet opruiend. Wel is het met een kritische ondertoon. Ik heb graag dat anderen er ook eens overna denken.

En dat we met zijn allen eens er openlijk over spreken.

Dit kunnen allerlei oplossingen zijn. Alleen de creatieve spelers verdwijnen langzaam.

Het is starten. Rush naar de top. (Corinthe was al binnen 5 maanden op het puntenlimiet van de WW) WW`s volstorten, en door naar de volgende wereld.

Ik hoop eigenlijk juist dat spelers zich eens gaan afvragen wat hun hier aan kunnen doen, en dat is simpel. Zichzelf andere doelen ernaast stellen.

Ik denk als wij als community er niks aan veranderen dat de NL/BE markt uiteindelijk een te kleine markt wordt voor Innogames en geschapt wordt.

En volgens mij kunnen wij genoeg doen binnen de parameters die gegeven worden binnen het spel Grepolis.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Ik vindt mijn taal absoluut niet opruiend. Wel is het met een kritische ondertoon. Ik heb graag dat anderen er ook eens overna denken.
Je spreekt in 'ik heb graag', je wilt dus met je kritische ondertoon factoren erin 'persen' als het ware zodat hier discussies over gevormd MOETEN worden. Dit doe je immers al in verschillende topics, steeds weer met diezelfde toon. In zeker zin roep je wel degelijk opruiing op.

Het is starten. Rush naar de top. (Corinthe was al binnen 5 maanden op het puntenlimiet van de WW) WW`s volstorten, en door naar de volgende wereld.
Dit komt grotendeels door het falend long-term spelconcept (reden waarvoor spelers langer blijven spelen), cq. de wereldwonderen. Feit is dat hier op dit moment analyses, onderzoeken, nieuwe concepten, balancering etc. intern plaatsvinden aangaande een nieuw/aangepast concept.

Dit is bij jullie bekend - hier wordt dus wel degelijk aandacht aan besteed. Want je zegt het zelf: InnoGames wilt graag centjes zien, dat is een feit bij elk commercieel bedrijf. Als zij zich bewust zijn van het feit dat die long-term situatie niet bevredigend is (waar je veel betalende spelers mee wint en binnenhoud), zorgen zij er heus wel voor dat hier de nodige aandacht aan geschonken wordt.

Ik hoop eigenlijk juist dat spelers zich eens gaan afvragen wat hun hier aan kunnen doen, en dat is simpel. Zichzelf andere doelen ernaast stellen.
Hou je wel rekening met de doorsnee speler vraag ik me af?
De speler die gewoon inlogt om zijn spelletje te doen en weer uitlogt nadat hij/zij er naar zijn mening genoeg aan gedaan heeft? (letterlijk voorbeeld van personae)

Jij spreekt meer met oog op het doorsnee (actief) communitylid, waarvan als we de forumstatistieken (als voorbeeld) bekijken dit nog niet eens 5% van de actieve spelers representeert. Deze personae laat meer zijn mening horen en merken en wilt hier daadwerkelijk iets aan doen. Begrijp me niet verkeerd, die personen hebben alle recht van spreken en worden zeker als belangrijk gemarkeerd, maar laat het geen vertekend beeld zijn door te spreken namens 'heel Grepolis', wat jij in zowat elk bericht wel zo laat interpreteren.

Ik denk als wij als community er niks aan veranderen dat de NL/BE markt uiteindelijk een te kleine markt wordt voor Innogames en geschapt wordt.
Dit is gewoon onzin.
Waar baseer JIJ 'klein' op? Waar laat jij je oordeel aan afwegen? Met welke gegevens oordeel jij dat hier een dalende lijn tot aan nul zal gevolgen? Waar kun jij terugvinden dat de Nederlandse taalversie niet genoeg opbrengt, of dat deze opbrengst ook een dalende lijn zou zijn?

Gezien je hierin de plank gewoon keihard misslaat, voel ik me ook niet genoodzaakt de rest van de community het tegendeel te bewijzen. Simpelweg omdat je dit blindelings, zonder enige mate van kennis/inzicht/statistieken op dit gebied, eruit kraamt (wat in mijn ogen erg jammer is en de kern van je boodschap(pen) in waarde en geloofwaardigheid laat dalen)
 

DeletedUser

Gast
Waar baseer JIJ 'klein' op?
Sorry, maar dit is gewoon grappig!
Maar 25 investeringen van spelers op een 'kleine' markt als Nederland, staan niet in verhouding met de algehele Grepolis Community.
Natuurlijk heb ik de cijfers niet, maar ik persoonlijk denk niet dat NL/BE geschrapt wordt. Als dat wel gebeurd, ben ik heel benieuwd hoe te gek de internationale server zou worden.

Daar over gesproken (ik ga nu wel een beetje off-topic), ik wilde eigenlijk altijd dat alle servers geschrapt zouden worden, behalve de internationale server. Hoe geniaal zou het zijn als alle spelers over de hele wereld op 1 server zouden spelen? Dat zou... Ik kan me niet eens voorstellen hoe te gek dat zou zijn!

Maar goed, weer on topic. Ik zal mijn mening hierover even laten horen.

Ik vindt, inderdaad, dat werelden té snel leeg lopen. Niet alleen als de wereldwonderen gebouwd zijn, maar ook als er een nieuwe wereld opent. Maar, bij deze mening hou ik het even op het eerste, na de wereldwonderen.

Het probleem is dat er dan geen doel meer is waar spelers zich op kunnen focussen. Het doel van het spel is simpelweg al bereikt, namelijk het bouwen van wereld wonderen. Doordat er dan geen echt doel meer is, haken spelers dus af.

Om dit te voorkomen, zou Innogames "Last alliance standing" moeten invoegen. Daarmee niet per sé dat je gaat vechten tot er maar 1 alliantie over blijft, maar tot er 300 spelers over zijn. De alliantie die dan bovenaan staat, wint. Alle spelers krijgen dan een certificaat met daar op hun punten, aantal steden, gevechtspunten, eigen rang, alliantie rang, dat soort informatie. Informatie die nuttig is om je ervaring te tonen bij een volgende wereld.

Als ze zo iets in die trant zouden toevoegen, zou de eindstrijd naar mijn idee groter zijn. Hoe gaaf is het namelijk wel niet om zo'n certificaat te hebben en te kunnen opscheppen bij je nieuwe alliantie leden (op de volgende wereld) en bij je vrienden!

Ik ga dit idee hier boven niet voorstellen, het wordt toch wel op de prullenbak gegooid omdat Inno niet naar haar klanten luistert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gollum Returns

Manticore
Hey Kroenuh, we spreken elkaar wel veel vandaag.

Goed, ja veel is op het onderbuik gevoel gebaseerd hoor. Het viel me gewoon op dat een wereld als Delphi die bijna gelijkwaardig is aan Chi en Pi nu al snel leegloopt.

Wellicht omdat het niveau verschil groot was, en daardoor veel mensen naar Efeze zijn overgestapt die redelijk snel gelanceerd werd mede door de populariteit van Delphi.

Of dat er andere redenen aan ten grondslag liggen.

Dit is gewoon onzin.
Waar baseer JIJ 'klein' op? Waar laat jij je oordeel aan afwegen? Met welke gegevens oordeel jij dat hier een dalende lijn tot aan nul zal gevolgen? Waar kun jij terugvinden dat de Nederlandse taalversie niet genoeg opbrengt, of dat deze opbrengst ook een dalende lijn zou zijn?

Ik weet dat de NL markt een belangrijke markt is die niet zo snel zal verdwijnen, mede daardoor hebben wij de update`s al een dag eerder dan andere markten. Dit voorrecht hebben we volgens mij verworven omdat we juist een pro-actieve community hebben als ik het goed heb.

Alleen, tja.

Origineel geplaatst door Relax
Maar 25 investeringen van spelers op een 'kleine' markt als Nederland, staan niet in verhouding met de algehele Grepolis Community.

Geen idee hoe ik dat dan moet combineren....

Enfin, ik was gewoon benieuwd of mensen een idee hadden waarom bepaalde werelden met toch wel populaire instellingen snel leeglopen.

Het was allersinds niet de bedoeling geweest om wederom een Innogames bash topic ervan te maken.
 

DeletedUser21490

Gast
Even tussen twee haakjes, gericht aan Gollum en BeMe.

Relax en Kroenuh zeggen beide 'kleine', daarmee citeren ze jullie.

Persoon 1 -> persoon 2: Ik heb een supergroot leger van wel 500 slingeraars.
Persoon 2 -> persoon 3: Heb je het gehoord? Persoon 1 heeft een 'supergroot' leger van maarliefst 500 slingeraars.
 

DeletedUser

Gast
Ik zou ook nog wel een reactie willen geven als oud (verbannen) speler van Delphi.

De reden mijns inziens dat Delphi en vele volgende werelden snel leeglopen ligt in het gegeven dat die werelden niet vol zijn gelopen.
Het lijkt alsof er 25.000 tot 30.000 speler hebben gespeeld, echter minstens 80% zijn zogenaamde "guest" accounts.
Dit zijn accounts die nooit bespeeld zijn, maar op 1 of andere manier geplaatst zijn door iemand?
Wellicht weet Innogames hier zelf meer van? Ik verdenk hen er namelijk van dat zij dit automatisch met een bepaalde reden doen/gedaan hebben.
Er zijn dus nooit meer dan 5000 a 6000 echter spelers actief geweest op Delfphi.
Vanuit dit lichtpunt bezien is nu 2500 spelers best nog wel veel en speelbaar.
 

Gollum Returns

Manticore
Even tussen twee haakjes, gericht aan Gollum en BeMe.

Relax en Kroenuh zeggen beide 'kleine', daarmee citeren ze jullie.

Persoon 1 -> persoon 2: Ik heb een supergroot leger van wel 500 slingeraars.
Persoon 2 -> persoon 3: Heb je het gehoord? Persoon 1 heeft een 'supergroot' leger van maarliefst 500 slingeraars.

Hahahaha, even beter informeren. De Quote van Relax kwam uit een ander topic waarin we werden omschreven als een kleine community. Kroenuh citeerde mijn tekst wel. Dus helaas gaat die vlieger niet op.

Ik zou ook nog wel een reactie willen geven als oud (verbannen) speler van Delphi.

De reden mijns inziens dat Delphi en vele volgende werelden snel leeglopen ligt in het gegeven dat die werelden niet vol zijn gelopen.
Het lijkt alsof er 25.000 tot 30.000 speler hebben gespeeld, echter minstens 80% zijn zogenaamde "guest" accounts.
Dit zijn accounts die nooit bespeeld zijn, maar op 1 of andere manier geplaatst zijn door iemand?
Wellicht weet Innogames hier zelf meer van? Ik verdenk hen er namelijk van dat zij dit automatisch met een bepaalde reden doen/gedaan hebben.
Er zijn dus nooit meer dan 5000 a 6000 echter spelers actief geweest op Delfphi.
Vanuit dit lichtpunt bezien is nu 2500 spelers best nog wel veel en speelbaar.

Nouja, Ze zullen het niet expres hebben gedaan. Maar dit is een gevolg van de App natuurlijk. En dat Grepolis ook via andere sites bereikbaar is. (meer de kleinere spelletjes sites) Dit trekt toch meer een ander soort speler aan.

Al hebben ze hier ook weer goed op ingespeeld door dit soort account`s sneller te verwijderen.
 

DeletedUser20717

Gast
Waarschijnlijk is de belangrijkste reden van het snel leeglopen van een wereld dat spelers graag "in de top" willen spelen. Lukt dat op de ene wereld niet en er opent een andere dan probeer je het daar toch gewoon weer?

Misschien helpt het bij het kiezen van een nieuwe wereld als er behalve de wereld instellingen ook een stukje staat over wat je van de wereld kan verwachten? Als beginner starten op een wereld met snelheid 3, een korte NB en zonder moraal lijkt mij bevoordeeld niet ideaal maar een beginner realiseert zich dit wellicht niet?
 

DeletedUser6742

Gast
Ik zie hier een dubbelzijdige discussie, waarop ik natuurlijk ook mezelf graag even wil laten horen. Mocht iemand het allemaal lezen, dan is dat toch wel een dikke pluim waard haha.

Zeker omdat Delfi als voorbeeld wordt aangehaald, wordt het makkelijk een reden aan te voeren voor de snelle leegloop. Nadat Corinthe was gestart, duurde het ongeveer 2,5 maand voor wereld Delfi werd geopend, zoals dat nu het geval zal zijn met wereld Ithaka. Spelers wachten maanden op de nieuwe wereld. Na een maand gaan de eersten zich afvragen of het wel zin heeft nog te starten op de huidige nieuwste wereld, omdat ze een nieuwe verwachten. Dit is natuurlijk onder andere het gevolg van de onwetendheid wat de richtlijnen betreft (wereld vol / 3 maanden wachten). Wat je dus krijgt is een buffer met spelers die wachten op een nieuwe wereld, welke telkens groter wordt. Tegelijk wordt de huidige nieuwste wereld steeds ouder en daarmee minder aantrekkelijk om op te starten. Na 2,5 of 3 maanden heb je dus een grote massa leden die 'eindelijk' op een nieuwe wereld kunnen starten.

Oke, dan zal de wereld wel lang bestaan zeker. Nee dus: Met zó veel leden tegelijk, zit de wereld in no-time helemaal vol en dus moet de volgende wereld zijn deuren openen. Slechts 21 dagen na Delfi opende wereld Efeze haar deuren. Op Delfi zitten op dat moment erg veel leden en dus ook relatief veel ervaren en overactieve spelers die ondertussen zich op hebben gehoopt in allianties. Als noob wordt je gemakkelijk weggespeeld en ook voor een middelformaat speler is het niet leuk tegen de ouwe rotten of overactieven te spelen, tenzij je echt een pittige uitdaging zoekt.

Het is toch zo makkelijk: De kaarten zijn verdeeld en het ziet er allemaal niet zo rooskleurig uit voor je. Geen probleem, wereld Efeze is al geopend dus je begint gewoon daar fijn opnieuw. Ook ligt de snelheid net even een tikkeltje lager, zodat je met 1x per dag inloggen nog niet meteen al je GS in het rood hebt staan. De keuze is dus eigenlijk heel eenvoudig, ga lekker met een clubje spelers op Efeze spelen. Delfi verliest een aantal spelers aan Efeze, wat helaas geen leuke wereld is geworden. Desalniettemin duurde het toen al twee keer zo lang voor de volgende wereld zich opende, dus heb je meer opgebouwd tegen de tijd dat er een nieuwe wereld is. De keuze om even opnieuw te beginnen op de volgende wereld is dan toch net even wat minder snel gemaakt.

Op Grepostats zie je dit mooi terug, hoewel de getallen op dit moment nog niet volledig betrouwbaar zijn om dit 'fenomeen' op de baseren. Er zitten 3 weken tussen Delfi en Efeze, maar het verschil in 'actieve' leden is ongeveer 1100. Zoals ik al zei, is dit natuurlijk niet helemaal toe te schrijven aan bovenstaande, want het is nu eenmaal natuurlijk dat de nieuwere werelden (nog) meer leden hebben dan oudere werelden. Daarom kun je er pas echte conclusies op baseren wanneer beide werelden al behoren tot 'oudere' werelden. De ledenaantallen liggen dan dichter bij elkaar en zijn doorgaans stabieler. Ik denk dat dit alles een mogelijke verklaring is voor de relatief snelle leegloop van Delfi.

Daarnaast mogen we niet vergeten dat de zomer eraan komt. Hier en daar zijn de vakanties al begonnen of waren er toetsweken en examens. Dat is altijd een periode waarin bovengemiddeld veel spelers ermee stoppen. Het weer is goed, dus we gaan massaal naar buiten. Wanneer je net lekker eruit geweest bent, is Grepolis ook niet het eerste wat je gaat doen. Bovendien vergt het veel tijd Grepolis fatsoenlijk bij te houden, dus trek je gewoon de stekker eruit als de examens eraan komen.

De oplossing: Ik ga hier niet alleen proberen redenen te verzinnen om het slechte nieuws te verklaren, ik heb ook even nagedacht over een oplossing voor het probleem. Ik denk dat het probleem bij de richtlijnen die gebruikt worden voor het openen van nieuwe werelden ligt. Deze zijn gemakkelijk te manipuleren door 'de massa' op de manier zoals hierboven is beschreven. De limiet voor een volle wereld is te afhankelijk en te onbetrouwbaar. Als een wereld plotseling vol zit, is de oplossing denk ik niet een nieuwe te openen. De huidige nieuwe wereld zal even overvol raken, maar ik denk dat dat probleem zichzelf verhelpt. Bovendien is er gewoon plaats voor meer spelers op een wereld. Hiervoor verwijs ik even door naar Grepolismaps.
http://nl.grepolismaps.org/
Geen enkele wereld is vol. Vele komen niet eens in de buurt. Je kunt zo een oceaantje of 30 schrappen zonder dat het spel erdoor wordt aangetast. Er is dan enkel minder ruimte om de "Heerser van de Oceaan"-award te faken in een lege oceaan, maar dat is dan ook alles, want met deze richtlijnen komen nieuwe werelden niet eens in de buurt van de buitenoceanen. Ik kan hiervoor zo snel maar één excuses vinden: servers kunnen te veel spelers niet aan. Wel, als dat het geval zou zijn, is het probleem niet de leegloop of de richtlijnen van de werelden, maar dan zijn de servers het probleem en zijn ze mijns inziens bij Innogames bezig de verkeerde problemen op te lossen.

Ik denk dus dat het ledenmaximum als richtlijn geheel afgeschaft dan wel drastisch gewijzigd zou moeten worden. Daarnaast denk ik dat de richtlijn voor 3 maanden het best verlaagd kan worden naar 2 of zelfs 1,5 maanden. Zo is er een duidelijke norm voor nieuwe werelden waar spelers houvast aan hebben. Als het dan meer algemene kennis wordt, zullen denk ik vragen op het forum als "Wanneer komt de volgende wereld?" minder snel gesteld worden, omdat het wel duidelijk is. Bovendien hoopt zich niet zo'n grote massa spelers op als bij 3 maanden en misschien nog wel belangrijker: Zo zullen er waarschijnlijk ook minder spelers helemaal afhaken. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je er gewoon helemaal mee stopt, als je nog 2 maanden moet wachten als de huidige nieuwste wereld al een maand oud is. Dan is het makkelijk te zeggen om maar Call of Duty of iets dergelijks te gaan spelen tot die tijd. Helaas komt het gros van de mensen die 2 maanden geen Grepolis heeft gespeeld, niet meer terug.

Eventueel kun je dan als staff nog steeds extra richtlijnen aanhouden zoals activiteit op de nieuwste wereld en dergelijke, om de wachttijden wat te laten schommelen rond de 1,5 tot 2 maanden. Zo behoud je alsnog de natuurlijke onregelmatige opening van nieuwe werelden, maar is het wel net even wat consequenter, zodat je als nietsvermoedende speler iets meer houvast hebt.

---------------------------------------------------
---------------------------------------------------


Dan is er nog de andere discussie die in meerdere topics speelt, dat er ontevredenheid heerst op Grepolis en dat Innogames alles maar doordrukt en zo de Nederlandse taalversie dood laat bloeden. Wel, ik denk dat dit een reëel scenario is, hoewel het niet het meest voor de hand liggende zal zijn. Ik heb dit namelijk zelf zien gebeuren bij een soortgelijk spel. Dit spel, wat echter wel wat kleiner was, was van het bedrijf OneTwoGaming BV. Dit bedrijf had meerdere spelletjeswebsites en heeft deze nog steeds. De namen doen niet ter zake, het dienst slechts als voorbeeld. Ook dit was een browsergame met weinig animatie en er waren op zijn hoogtepunt zo'n 50.000 'echte' spelers, dus mensen die nog iets uitvoeren op één account. Ontevredenheid groeide door enkele zeer slechte beslissingen van het 'bestuur' en ook hier werd alles maar doorgedrukt en nog veel vaker dan op Grepolis verdwenen discussiepunten in de doofpot. Dit werd op een gegeven moment ook gewoon openlijk gezegd op het forum, maar de dreigingen als "laten we er allemaal mee stoppen, dan voelen ze het wel", bleven bij dreigingen. Echter was het spel ondertussen wel in het voorstadium van een kerkhof. Steeds meer leden, die je vaak ook nooit hoorde of die enkel het spel speelden, stopten of stopten geleidelijk met inloggen. Het effect werd pas over de grote periode zichtbaar. Ik neem er heel soms (enkele keren per jaar) een kijkje, want hoe gek het ook is, het spel bestaat nog steeds. Het spel heeft intussen al vele jaren op een goede zaterdagmiddag zo'n 10 spelers online, met uitschieters van 15-20. Ik weet niet hoe het spel nog steeds kan bestaan, maar het is verder op alle manieren dood al een pier. Chats, fora en ledenlijsten staan allen op inactief.

Nu is dit een extreem voorbeeld en ik denk dat Innogames wel wat professioneler is dan OneTwoGaming en dat Innogames intussen wel een veel groter bereik heeft dan OneTwoGaming ooit heeft gehad, maar het beschrevene kan op kleinere schaal best nog eens plaatsvinden. Ik denk dat het 'gat' tussen de makers in Hamburg op hun kantoor met 2 dakterassen en de spelers gewoon net te groot is. Hierdoor blijven ideeën van jaren geleden die wel goedgekeurd zijn, staan en bereiken meningen van spelers de makers gewoon niet voldoende. Innogames TV is een mooi concept om vanuit de makers direct contact te maken met de leden, helaas is dit contact eenzijdig. Dat het eenzijdig is, hoeft geen probleem te worden, het is immers erg goed dat hier verder geen 20 tussenposten zitten die de info vertragen, veranderen door vertaalfouten en dergelijke, of zelfs helemaal tegenhouden.

Anderzijds had Innogames naar mijn mening een erg goed concept met het invoeren van de enquêtes over nieuwe ideeën. Helaas heb ik deze al lang niet meer gezien. Ik zag het als een erg effectieve manier om collectief meningen van alle spelers te verzamelen. Bovendien was het een ingame feature, dus ook mensen die je op het forum nooit hoort, konden zich zo laten horen. Als ze niet zouden weten wat het voor iets is, kunnen ze altijd nog het forum erop naslaan om uit te zoeken wat het precies is. Buiten dat ik heel graag zou zien dat dit terugkomt, zou het erg goed zijn als het nog eens wordt uitgebreid ook. Eventueel zou je aan kunnen vinken of je daar tijd aan wilt besteden, zodat je niet ongewenst telkens meldingen krijgt. Zet er dan ook zo nu en dan een aantal meerkeuzevragen tussen die gaan over meningen van allerlei aard. Denk hierbij aan geïntroduceerde features, oude zaken waarvan de makers willen weten of ze nog effectief zijn, of bijvoorbeeld de herbalanceringen op deze manier aan de leden voorleggen. Als het meerkeuze is, kunnen alle gegevens makkelijk uit alle taalversies worden verzameld. Bij open vragen is dit een eindeloos werk waar dan niets meer wordt gedaan. Ook zou je tevredenheid over het algemeen kunnen peilen of uit een lijstje discussiepunten een selectie kunnen verkrijgen van de punten die de leden met zijn allen het belangrijkst vinden. Nu is het duidelijk dat de wereldwonderen niet geliefd zijn, maar waar hebben leden over het algemeen naar hun eigen mening meer belang bij? Meer functies voor je alliantieforum op de volledige site of een beter alliantieforum op de app? Zo kun je meer focus leggen op de punten die meer geliefd zijn bij leden. Maak je populair!

Voor mij waren de enquêtes de reactie op Innogames TV. De makers kunnen direct contact leggen met leden door hun maandelijkse aflevering van Innogames TV, direct een update geven van wat er aan de hand is en wat er gaat komen. De leden kunnen van hun kant door dit soort korte enquêtes terug 'praten' tegen de makers. Er kan door iedereen zo een signaal worden afgegeven en bij Innogames kunnen ze sneller beslissen om het de prullenbak in te gooien of in een enkel geval zoiets aan te pakken. Door deze wisselwerking wordt de kloof tussen de makers en de leden veel kleiner. Nu ligt het bijna volledig in de handen van de communitymanagers. Dit kan met simpele afwegingen en meningen efficiënter en dan kunnen zij zich ook meer bezig houden met complexere dingen. Ik dacht dat ik Kroenuh of Relax ergens had zien schrijven dat ze de meningen en hoogtepunten van het forum verzamelen en samenvatten voor Innogames. Dit gaat verder dan een Ja/Nee-vraag, dus dit blijft even belangrijk natuurlijk, ook met die enquêtes.

Nu is de browsergame Grepolis geen klantenservice, maar een spel. Hiervan ben ik mij ook bewust. Daarom had ik het al over het af- en aanvinken van deze enquêtes, ze kunnen bijvoorbeeld standaard afgevinkt zijn, zodat iemand die er niets om geeft, er ook niets van merkt. Een andere manier is om een extern (forum, nieuwe site, Innogames, waar dan ook) panel met dit soort korte enquêtes te creëren en dit panel gemakkelijk en toegankelijk te maken en houden. Iets zoals het forum of gewoon op het forum, waar je met je eigen account kunt inloggen en direct gemakkelijk kunt aanvinken wat je vindt. Dit hoeft echt niet ingewikkeld te zijn om te realiseren, hoe makkelijker hoe beter.

Nu is dit niets voor het ideeënforum, want de enquêtes zijn reeds in het spel opgenomen, mijn punt wat ik hiermee wil maken is, dat er zoveel meer uit te halen is. Zo kan Innogames beter haar klanten aanhoren en krijgt Innogames meer mogelijkheid er iets mee te doen en misschien, heel misschien, kunnen ze hiermee het 'updates doordrukken' wat minderen en de leden (klanten) van tevoren te vragen hun mening te geven, zodat de onvrede die er al is bij sommigen wellicht wat kan opklaren.

(dit bericht is geschreven in 2 keer eraan typen)
 

Gollum Returns

Manticore
Helemaal gelezen Luuk :p

Nouja, ik zat er ook al aan te denken. Omdat er veel guest accounts komen via andere sites en de app, is het wellicht inderdaad mogelijk om de limiet van 30k spelers te versoepelen. Zo heb je wellicht in eerste instantie dan misschien 40-50k spelers op 1 server, maar blijven er dan door het natuurlijke verloop 5k spelers achter.

Alleen is het dan de vraag of dit technisch mogelijk is.
 

DeletedUser

Gast
Je kan ook zeggen dat pas als er een week (of langer/korter) lang aan het limiet zit er wordt nagedacht over een nieuwe wereld. En dan na een week ook alle guest-account enzo verwijderen.
 

Armand0

Manticore
Helemaal eens ook met wat betreft de enquêtes, het was wel erg lang luuk (dus ik ben de helft alweer vergeten haha)!
smiley_emoticons_biggrin.gif


Gewoon terug laten komen en uitbreiden, zeker ook gebruiken bij ingrijpende beslissingen (zoals nu bijvoorbeeld met de heldenwereld achilles, dan kan je internationaal op alle heldenwerelden een enquête afnemen en de uitkomsten zowel nationaal als internationaal interpreteren).

De enquêtes waren altijd een maandelijks moment waar ik zelf wel een soort van naar uitzag, een feedback-moment waarvan je wist (of in ieder geval dacht) dat er iets mee zou gebeuren, dat het "hamburg" zou bereiken.

Enige dat ik jammer vond was dat het vaak (niet altijd) om relatief 'onbenullige' bijzaken ging. Dus dat kan inderdaad uitgebreid worden. Enquêtes zijn voor iedereen bereikbaar, dus dan elimineer je ook het zogenaamde forumeffect dat onze CM's zo vaak aanhalen ("op het forum komt maar x% van de grepolisspelers dus dat is waarschijnlijk niet representatief"). En, zoals luuk al zei, met meerkeuze is het natuurlijk allemaal vrij eenvoudig te realiseren en interpreteren. Als je dan de huidige communicatielijnen erbij haalt heb je naast "cijfertjes" ook nog enige inhoud (waar wel veel meer tijd in zit om te verwerken).

Is een mooie win-win situatie. Want ook al is Grepolis/innogames een browserspel/bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling (om Kroenuh maar aan te halen dacht ik), voor elk bedrijf is klanttevredenheid een van de belangrijkste zaken.

Want op de lange termijn maak je alleen winst als je je klanten tevreden kan houden en weet te binden. En ik ben dan ook van mening dat die enquêtes daar goed aan kunnen bijdragen.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Gast
Mooi gezegd -XXX-, klanttevredenheid. Ben ik het helemaal mee eens.

Klant is koning maar niet de baas. Maar de baas behoord zijn klanten wel fatsoenlijk te informeren en zaken te onderbouwen. Tevens schort het her en der flink aan het personeelsbeleid. Personeel dat maar wat doet heb je niets aan. Helaas loopt hier personeel rond dat veel blaat en keelt, maar die totaal niet inhoudelijk zijn.

Deze klant zijn ze al bijna kwijt, en met mij meerdere.
 

DeletedUser6742

Gast
Als je over de duivel spreekt....
Aankondigingen
Feedback: InnoGames Tutorials
vandaag om 17:00


Beste luuk6589734,

Naar aanleiding van een intern onderzoek van InnoGames zou ik je graag een aantal vragen stellen. Dit gebeurt buiten de normale feedbacktool om. Het doel van dit onderzoek is het verbeteren van de beginnersopdrachten (=tutorial) binnen de InnoGames spellen. Om je te motiveren aan dit onderzoek mee te doen zullen we onder de participanten twee personen uitkiezen die een Closed BetaKey ontvangen voor InnoGames’ nieuwste spel: Tribal Wars 2. Om mee te dingen voor deze beloning hoef je alleen maar je spelersnaam op te geven op het eind van het onderzoek. Het onderzoek bestaat uit negen meerkeuzevragen en 3 open vragen.

Klik hier om naar de enquête te gaan
Alvast bedankt voor de medewerking!

Het Grepolis.nl-team
 

DeletedUser21806

Gast
Ik lees dit voor het eerst, en Luuk wat je zegt over OneTwoGaming geef ik je groot gelijk in.
Ik speel zelf namelijk ook een spel van hun. Nja ik zit alleen op het forum. En dat is precies wat jij zegt.
Niet luisteren naar de leden, niks doorvoeren, geen updates. En dan gaat het dood.
 

DeletedUser5350

Gast
Ik bemoei me niet vaak met dit soort dingen. Maar het valt inderdaad wel op.
Spelers van nieuwe werelden stoppen inderdaad snel of willen zo snel mogelijk na een nieuwe wereld waardoor de vorige wereld sneller leegloopt.
Ik ben nu op Githeon waar De Clowns bijna complete macht hebben (Het limiet voor de WW is allang gehaald). Daardoor ben ik zelf naar Ithaka met een groepje. Wat me opvalt is dat hier weer vele leden van Githeon zitten die NIET bij De Clowns zitten.

Ik weet ook dat in de overgang van 1.x naar 2.x een groot deel van Nederland 1.x wilde behouden. Ik heb gehoord van iemand van de Grepolis community (NL) dat 2.x alsnog werd doorgevoerd. Dit omdat de Innogames dit wilde. Ik heb ook vaak mensen gezien bij het ideeën topic dat ze een 1.x wereld willen hebben zonder Helden, Nieuwe boerendorpen systeem en vooral zonder WW. Maar dit werd gelijk afgeslagen. Dit met de reden dat 2.x er niks voor niks is. Waarschijnlijk zal het niet meer mogelijk zijn om een 1.x wereld te openen.

Wat mij vooral opviel is dat dus massa allianties de WW gaan winnen en daarom mensen al snel stoppen. Ik krijg ook constant mensen die mij vragen of ik met ze op een nieuwe wereld wil beginnen.

Het zal dus inderdaad erg jammer zijn dat Grepolis in Nederland en België zover zou sterven dat het moet stoppen. Persoonlijk ben ik bang dat dit wel gebeurd. Nieuwe spelers komen er niet snel meer omdat ze geen kans maken en oude spelers proberen van wereld naar wereld te hoppen totdat ze een geschikte wereld vinden om fatsoenlijk te kunnen spelen.

Een nieuwe wereld waar WW, Helden en nieuwe boerendorpen systeem zijn uitgeschakeld zal voor spelers een leuke ervaring zijn en ook nieuwe spelers kunnen dan vanaf het begin kennis leren maken met het spel waar Grepolis ooit mee begonnen was, want persoonlijk vond ik 1.x nog steeds het leukst.

Dit is al een paar keer voorgesteld, maar elke keer afgewezen. Het is jammer, maar is niet anders. Ik zie wel wat het word.
 

alex341

Slingeraar
Grote allianties, grote aanvals- en verdedigingspacts, kleine spelers die niet of nauwelijks kansen krijgen...

Misschien zou het een oplossing zijn dat het aantal leden in een alliantie moet groeien; eerst een alliantie van maximaal 5 spelers, na verloop van tijd maximaal 10 en pas tegen de tijd van de wereldwonderen richting de 100, 200 of zelfs 300.

Hetzelfde met bondgenoten: in het begin alleen allianties (en forum delen) met een beperkt aantal spelers. Dus of met maximaal 1 grote alliantie of 2 kleinere. En ook dat in de loop van de tijd laten groeien. NAP's kunnen natuurlijk altijd...

En om nog verder te gaan: de leden van een alliantie moeten een bepaalde punten- (of steden-) spread hebben. Bijvoorbeeld: er moeten 1, 2 of meer spelers zijn die maximaal 10% van het puntentotaal van de bovenste 1, 2 of meer spelers. Hiermee maak je het voor allianties noodzakelijk om ook kleinere, minder ervaren spelers op te nemen en ze het spel goed te leren.

Kleinere spelers worden meer gewaardeerd en zijn ook nodig voor de grotere allianties. Ze worden beter begeleid en opgeleid, waardoor motivatie en enthousiasme toeneemt. En dus vertrekken ze minder snel.
 

DeletedUser22163

Gast
A

Sommige spelers hebben gewoon doorzettings vermogen nodig in plaats van te herstarten gewoon door blijven vecht en niet opgeven. Hoe jij het zegt klinkt het voor de ervaren spelers niet meer leuk
 

DeletedUser19654

Gast
Naar mijn mening is dat er in elke wereld maakt niet uit welke je gewoon naar de ranglijst kan gaan en de 80% van de top 50 spelers zitten in een dezelfde alliantie.

Dat is de reden waarom werelden leeglopen! Waarom? Wat willen de top 200 spelers tegen zo'n alliantie beginnen? Helemaal niks! ze vliegen zow door de WW's heen en de enige manier om ze een beetje tegen te werken is om heel vermoeiend en vrij zielig 3 kwart van de wereld tegen hun op te zetten. Als dat al lukt aangezien er dan nog een hoop zijn die zoiets hebben van wij hebben er geen problemen mee!

Totaal geen uitdaging gewoon! Dit is een oorlogsspel en men vergeet telkens maar weer, gewoon lkkr alle toppers van de wereld in een alliantie proppen. En dan? Tjsa... de rest gaat gewoon lkkr weer naar een andere wereld en daar gebeurd dan precies hetzelfde weer.

Ik wil niet veel zeggen maar kijk gewoon naar Ithaka daar hoef je maar naar de ranglijst te gaan en enige wat ik zie is To be continued en Resistenza. Geef het tot eind van jaar en dan zul je zien hoe snel die wereld weer leeg gaat lopen aangezien het altijd gewoon hetzelfde is en zal blijven.
 
Bovenaan