• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

[NL51] Wereld Farsala

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser28080

Gast
Autobiografisch artikel | Door: Engines (21-08-2017)

Goedemorgen, -middag of –avond, wie dit ook allemaal moge lezen op het algemeen forum in plaats van dit in je inbox te krijgen. Ik heb dus een stuk geschreven over Farsala. Tristiano zou dit voorheen doen, je weet wel, toen er nog iets genaamd de Grepolis Times, die één van mijn liefdes in spe Cynthia leidde, bestond.

Nou, wie ben ik dan, ik ben Engines. Ik heb de komende maanden he-le-maal niks te doen. Of nouja, ik heb geen verplichtingen. Behalve grepo. DUS dacht ik, ik ga eens een soort van autobiografisch artikel schrijven. Alles vanuit het perspectief van mij en mijn alliantie. Er zitten geen mooie plaatjes en kaartjes bij, en er zal best wat subjectiefs tussen zitten. Ik heb het artikel geschreven onder het mom ‘beter iets dan niets’. En wie weet vinden jullie het wel geweldig!

De wereld is ondertussen 6 maanden oud, en ik ga er rap doorheen. Ik bedoel, ik doe dit ook maar in me vrije tijd.


Intro


Nou om te beginnen, Engines dus, en ik zit in de alliantie Narcisten. We zijn begonnen op Olympia, waar ik met wat pittige tegenstanders en medespelers van Knossos een alliantie begon. We zouden er niet serieus gaan, want, tja, ook op Knossos had ik weer een eigen alliantie onder de naam Persistant. Uiteindelijk werd ik Knossos vanwege de inactiviteit zat, en de Olympia groep beviel me beter. Je weet wel, zo’n elite groep die niet alleen je speelmaten maar ook gewoon vrienden kunnen zijn. Geweldig, ben ik dol op. Na ons geestige vertrek door - zoals hijzelf beweerde - welgeteld 4 geïnternde steden van voetballerke0072/RulerofOlympia nabij ons werelwonder, hadden we er spontaan geen zin meer. Na een aantal maanden zijn we nu weer begonnen op Farsala.

En daar waren we dan. In de tussentijd hadden we ons nog wat uitgebreid met topspelers van Olympia (tegenstanders uit Brainless) en Troje (Dutch Survivors), dus er stond een pittige alliantie met ca 20 man. De helft kende elkaar niet.

Het begon allemaal ook redeijk stroef naar mijn idee. Onze kwaliteiten lagen vooral in het individualisme en/of nauwkeurige onderlinge samenwerking.


Onkruid vergaat niet


We begonnen in de kern, dus we lagen tegen vele allianties aan. Ik meen te herinneren dat dit Seagull, Die Hard Soldiers, Face the Fact (in mindere mate), Instinct en Onkruid vergaat niet waren. Met name de laatste was een bijzondere. 2 spelers, sommigen kennen ze vast wel: Rudolf (rednosereindeer) en Bas (btb3) zouden aanvankelijk met ons starten. Echter richtten zij hun eigen alliantie op met nog wat spelers. Deze mochten er niet bij komen omdat daar een speler genaamd Pier Gerlofs Donia, of weet ik veel wat voor belachelijke naam die er nu weer had (ome willem ofzo?) zat die erg goed in stoken was zat. Nou, prima zeiden ze, dan gaan we wel voor onszelf spelen.

Natuurlijk kan je er dan op rekenen. Als je naast elkaar ligt ga je botsen. En dat gebeurde dus ook. Hoewel ze aanvankelijk goed stand hielden, werden ze na een tijd toch overrompeld. Nadat ikzelf in hun cluster raakten, werden ze echter wat agressiever. Ik verslikte me in een redelijk goed getimede kolo doordat er een aanval van 5 minuten plotseling 1 seconde voor de kolo kwam, waar ik dacht 2 seconden te hebben, en die lag dus net voor de nachtbonus bij me. Hier kwam echter wel het probleem van Onkruid vergaat niet naar boven: ze hadden weinig voor elkaar over; het waren selectieve clubjes die samenwerkten. De kolo werd er de volgende ochtend uit geschoten in maar 3 mythische eenheden aanvallen. Dat was het begin van het einde voor Onkruid.

We pleegden een ‘tristiano’; de sterkste speler opnemen, om daarbij de alliantie op te breken. Een aantal van hen gingen op spook, stonden hun resterende steden af daar aan ons om vervolgens te verhuizen, of bleven nog proberen te vechten. Wie het Algemeen Forum volgde zal de speler paniek-aanval nog wel kennen. Hoe dan ook, dat was hoofdstuk 1…


Face the Fact


Hoofdstuk 2 dan, Face the Fact. Eigenlijk hebben we hier nooit echt mot mee gehad, maar het is wel gewoon leuke en relevante info van Farsala. Zoals wij het bij Narcisten zagen kwam af en toe alleen zo’n flapdrol genaamd Lennard (zat eerst bij Badeendjes, maar die speelde naar mijn mening een te kleine rol in deze wereld om verder genoemd te worden) steden van Seagull overnemen in onze buurt. Op zich konden we wel redelijk goed met hem opschieten, al knalden we soms elkaars kolo’s, vaker per ongeluk dan opzettelijk.

Op een dag echter viel die alliantie uiteen. Wat bleek nou; hun leidster was een beetje raar. Er werden te veel steden overgenomen, dus zoek je maar ruzie met spelers die je niet mag. Doe ik ook wel eens, maar zij deed dat dus met alliantiegenoten. Meer dan de helft ging er weg, en ik geef ze groot gelijk. Dit werd de alliantie The Praetorians. Komt later nog verder voor. Nog een leuke natrap vond ik wel dat de leidster, Witchcraft, nog dacht dat ze invloed had op die wereld. Ach, wat kunnen de normale mensen onder ons toch lachen om spelers die ZO druk kunnen maken om een spel…


Die Hard Soldiers & Instinct


De volgende. Die Hard Soldiers, met guntherken en die ene gozer die tom heette - maar waarschijnlijk zo weinig indruk maakte dat ik hem alweer vergat - aan kop stond. Ja weet je, het was een alliantie die wou samenwerken tegen OVN. Wij wilden gewoon neutraal blijven, die weer dat ellendige verhaal van blok vs blok, massa vs massa, dus we zeiden nee. Dus wat doen ze? Ja hoor, DHS en OVN gaan tegen ons samenwerken. Ik mocht ze niet zo, een alliantie die trots was met 100+ man 1ste staan op Edessa, en de befaamde terugtrekaanvallen als tactiek gebruikte. Uiteindelijk viel DHS, omdat de meerderheid er ging stoppen, en gingen deze over naar Instinct. Tot lord of greece ermee kapte (wat ook de aanleiding was tot hun val), vond ik dit best een leuke alliantie. Ze timeden aardig en verdedigden degelijk op momenten. Na het vallen van Instinct splitste dit deel op in Qua Patet Orbis (QPO), Ghost Pirates en een aantal gingen naar een alliantie genaamd PRUTSERS.

QPO I


Terug op het OVN gedeelte komend; dit is dus waar tristiano voornamelijk zat. Na het resetten van mijn idool *ettie* zat hij hier vrijwel solo, en dat viel zwaar. Het begon met terugtrekaanvallen, waar ik wat geirriteerd en te vlug op reageerde door een rondschrijf te doen naar QPO. Hun diplomaat reageerde niet eens. Ja wat moet je dan? De touwtjes zelf in handen gaan nemen. Dus tristiano en ik deden het terug. En toen gingen ze wel mekkeren. Zo raakte ik in gesprek met Influcted geloof ik. Top vent, maakte gelijk een einde aan de terugtrekaanvallen en kwam zijn woord na degenen die het doorzetten te kicken. Uiteindelijk werd dit een redelijk eenzijdig gevecht, waar velen van QPO het helaas niet trokken zich te kunnen wapenen tegen nachtspel. Met mij, tristiano en Spartacusss aan dat front liep het een tijd goed. Ja, een tijd.

Brothers in Arms & Ares Favente


Ik moet zeggen, een korte periode werd ik toch een klein beetje zenuwachtig van deze twee. Die kwamen, en echt dan heb je ballen hoor, gewoon doodleuk aan het front zitten. Ik had echt een goede eerste indruk van ze. Deze twee allianties werkten goed samen. Eén van onze frontspelers in oceaan 44, Spartacusss, moest het onderspit delven. Hij werd echt met de grond gelijk gemaakt, al kwam dat ook omdat hij zelf geen klap uitvoerde. Dan zou hij zich voorbereiden, maar zet dan wederom geen offensieve troepen weg, of ik zie rapporten langskomen waarin Brothers in Arms mooi 500 gunst in één aanval pakken. Het gevolg hiervan was dus dat Spartacusss gekickt werd en de belangrijke frontsteden voor ons werden geinternd. Survival of the fittest I guess.

Achteraf bleek Brothers in Arms absoluut geen goede alliantie. Aanvallen van 3 tot 5 uur afstand raakten gewoon volle vuurschipsteden. Een aantal van hun actieve spelers lagen aan het front en de rest hing er wat achter, om te dienen voor verdediging. Want ja, de kolo’s bij ons legden ze echt goed vol.

Ares Favente daarentegen had een kern om U tegen te zeggen. Ik was arrogant genoeg om in een clustergebied van ze geen preventieve verdediging te leggen. En ik moet zeggen, ik kan zeker goed timen. Maar toen ik een half uur toch even de PC vandaan moest, werd ik helemaal kapot getimed. Als ik er wel achter zat had het waarschijnlijk flink wat goud gekost om me hachie nog te redden. Dus, nouja, ik zat op me telefoon. En ik zei jongens vlieg maar, ik kan even niet alles controleren nu. Dus ongeveer 20 minuten van tevoren vlogen we al op een kolo die nog moest gaan liggen, en man er kwam een stroming ondersteuning aan… Echt on-ge-lo-fe-lijk. We hadden zoveel mythische eenheden, maar moesten echt onze meerdere erkennen hierin.

Ondanks deze mooie zege voor hen, liep het intern niet goed. We pleegden weer een tristiano, ditmaal met Terrorappel en Hochopepa, en de twee allianties leken pardoes de afgrond in te storten. Het resterende deel richtte een eigen alliantie genaamd Skaikru op en in een later stadium is het grotendeel van de twee naar QPO gegaan.

Ik moet zeggen dat dit een tijdelijke zware strijd was, maar dat ik het zeer kon waarderen (op een individu dat ’s nachts ging wakker houden na). Het spel was sportief en goed.


QPO II


Het vervolg hieraan…

Vrijwel alles dat uiteengevallen was, is naar QPO gegaan. Leuke alliantie met die Influcted aan kop. We hebben beiden spelers en periodes gehad (voornamelijk wij) waarin een speler een persoonlijke situatie had, en die gerespecteerd werd. Helemaal top. Helaas zit die nu in de vakantiemodus, en degene die zijn rol daarna overnam verbrak die traditie direct. Maar ja, zelfs als een speler in het ziekenhuis lag konden ze nog geen potten breken. Karma is a bitch.

In oceaan 44/45 moet ik toch zeggen dat QPO vrijwel volledig is weggespeeld. De statistieken staan op ongeveer 350 steden veroverd tegenover circa 15 verloren. Imposant. En het was ook te merken dat ze in oceanen 44/45 weinig meer in te brengen hadden. Zo werden 12000 biremen in oceaan 54, het andere deel waar QPO ligt, zo naar de bodem gezonken, en in oceaan 44 kregen ze in 4 uur tijd nog net 20.000 landtroepen in een kolo. Erg slecht.

Het front is eigenlijk niet meer zo relevant daar als dat het voorheen was. QPO is een alliantie met respect, maar velen moeten toch leunen op preventieve verdediging om een vuist te kunnen maken. Nu met de wereldwonderen geeft het toch een verfrissing, want ze bouwen een wereldwonder in oceaan 44. Ze gaan niet hard, maar toch wel leuk dat ze eraan meedoen!


Noobies


Nou, daar gaan we dan. Op vrijwel iedere snelle belegeringswereld heb je die club van voetballerke die graag treitert en dit meer als een way of life ziet dan een spel. Nou, dat is in dit geval het grotendeel van Noobies (niet allemaal), met voetballerke zelf op het overgenomen account van McAndrew.

De strijd begon toen wij Terrorappel namen in onze alliantie. Blijkbaar waren er wat individuen van Olympia die elkaar totaal niet konden uitstaan en nog wel eens wilden terugpakken. En ook ik was wat opgestookt hierin aangezien er vanuit de kant van Noobies/Hoekschop (bondgenoten, maar toch één pot nat in mijn ogen) beweerd had dat wij samenwerkten met laatstgenoemde. Dus ik denk he? Wat? Je lijkt Witchcraft wel, schei toch uit. Los daarvan, zeg ik tegen Terrorappel, je moet lekker je ding gaan doen en je spel spelen, als jij lekker wil strijden tegen Noobies, dan moet je dat lekker gaan doen. En dat konden ze niet waarderen bij Noobies. En ik moet zeggen, dat vatten ze echt belachelijk op met pestaanvallen en terugtrekaanvallen.

Nou goed, dat was dan fase 1, en in het oosten van oceaan 55. Dan komen we aan bij het westen van oceaan 55, waar Efrayim en Lennard liggen. Het is echt schandalig hoe daar gespeeld werd. Van 1 tot 5 uur ’s ochtends terugtrekaanvallen, om vervolgens de boel te ontkennen en boos te worden om een nachtelijk checkje terug.

Het escaleerde zo erg, dat een speler van Noobies de alliantie uit ging om het een week lang te gaan doen bij onze hele alliantie. Tja, goed, misschien hoort dat niet bij Noobies, en dat zou fijn zijn. Echter sturen die dan nog doodleuk ondersteuning naar hem als we wat terug willen doen. Het is allemaal maar ontkennen en schijnheiligheid. Nog even voor de duidelijkheid: niet iedereen van Noobies was daarin betrokken.

Het kwam op een moment zo ver, dat we met een handjevol spelers van Noobies persoonlijk gingen afspreken om met elkaar met rust te laten, om de pijlen te richten op degenen die vinden dat pesten bij het spel hoort.

Op dit moment was het allemaal vergeten en vergeven, was het niet dat de bende maar blijft ontkennen. Ik ben blij met degenen die ook gewoon toegeven dat het vervelend is, en dat ze niet reageren op de spelers van ons die net zo ongemanierd terugreageren, het is dan wel weer spijtig dat die geen druk durven uit te oefenen op de leiding. Het contact heeft geloof ik een week tot anderhalve week geduurd voor er eens werk van gemaakt werd (om vervolgens de volgende dag weer verbroken te worden). Op dat punt wil ik toch mijn complimenten geven aan Coryxiszz, de enige die ook echt probeerde werk te maken van de narigheden en niet 3 dagen PM’s niet meer opent of je spontaan moet doorverwijzen want ja, hij regelt alles maar is geen leiding. Of weet ik veel wat voor rare bedoeling het allemaal was. Ik ben er nog steeds niet over te spreken, en dat zal je vast wel teruglezen hierin. Ik zal ook niet zeggen dat ik alles perfect doe, want ik reageer ook nog wel eens overhaast op sommige dingen, maar Coryxiszz kan gelukkig goed beargumenteren over het een en ander.

Hoe dan ook, nog even een laatste keer benadrukken: Er zitten ook gewoon goede lui bij Noobies. Spelers die spelen met respect, spelers die normaal hun spel kunnen en willen spelen, en spelers die voor rede vatbaar zijn. Of ze nu dumpen, pesten of terugtrekaanvallen; er zitten zeker goede kerels bij.

En dat is het tot zo ver denk ik. Op dit moment zitten we te storten en te storten met degenen die ook niet gediend zijn van de manier van spelen door sommigen van Noobies, en schijnt het dat laatstgenoemde de hele wereld tegen ons probeert op te zetten. Ik vind het leuk geprobeerd, maar toch wel cliché. Verder wens ik hen, maar ook aan ons en de rest van de wereld veel succes en hoop ik iedere dag nog steeds dat we het spel normaal gaan spelen. Het is na deze wereld in ieder geval helemaal klaar voor mij, met losers die op een spel pesten normaal vinden. It’s just a game!!!


Engines out
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan