• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Stelling van de week. #1

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser

Gast
Een stelling op het serieus vrij forum waar over gediscusseerd kan worden. Iedere week een niewe stelling.

De stelling van deze week:

"Koningin Beatrix moet aftreden en er moet geen opvolger komen."

Nadere uitleg :

Inprincipe is dit een topic waar over een bepaald onderwerp 1 week over wordt gediscusseerd. Dan komt er een conclusie en dan vraag ik een mod om dit topic weer te sluiten zodat er een nieuwe stelling kan komen.
Het is natuurlijk de bedoeling dat mensen de stelling verdedigigen of aanvallen. Ook al ben je het er niet mee eens, je kan natuurlijk de andere kant ook kiezen.

Iedere Vrijdag om 18:00 komt er een nieuwe SVDW, zijn er trouwens mensen die de conclusie willen schrijven op vrijdag?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
ik denk dat het een soort traditie is. Maar ik heb idd liever dat we "gewoon" een presidentschap krijgen, maarja... 'MOET' aftreden? dat zal wel een paar jaar duren ;)
 

DeletedUser

Gast
waarvoor is dat nodig dan wat heeft het voor nut?

Omdat ik denk dat het koningshuis nogal middeleeuws is en niet van deze tijd. Ook denkt Beatrix straks als er verkiezingen zijn gewoon nog een stokje ervoor te kunnen steken als de pvv wint, vooral daar ben ik het niet mee eens.
 

DeletedUser

Gast
wil ze dat dan?

Volgens mijn vader bleef ze dit jaar nog zitten omdat te doen. Aan de ene kant geloof ik dat wel, aan de andere kant ook weer niet want het heeft nog niet op Nu.nl gestaan. Maar dat kan ook gewoon zijn omdat het koninginnen dag is.
 

DeletedUser

Gast
Het Nederlandse Koningshuis is puur een symbool, heeft in de praktijk geen invloed, het voordeel is wel dat met deze symboliek veel deuren geopend worden, echter op basis van een kosten-baten-analyse zou het wat mij betreft best afgeschaft mogen worden. Gelet op het draagvlak wat er echter is bij een groot deel van de bevolking zullen we nog wel even met een koning(in) blijven zitten.
 

DeletedUser

Gast
oneens!!

De koningin is een baas en Wimlex een eindbaas!

Die kan je niet zomaar hun functie afnemen. we schaffen wow toch ook niet af?
 

DeletedUser

Gast
Neen & ja, Beatrix moet inderdaad aftreden, maar ik zeg neen tegen het feit dat jij geen opvolger wilt. Als Willem Alexander koning wordt van Het Koninkrijk Der Nederlanden, hebben we recht om Luxemburg op te eisen. Dit kan eventueel gunstig effect hebben op onze economie. Nadruk op eventueel.
 

DeletedUser

Gast
Neen & ja, Beatrix moet inderdaad aftreden, maar ik zeg neen tegen het feit dat jij geen opvolger wilt. Als Willem Alexander koning wordt van Het Koninkrijk Der Nederlanden, hebben we recht om Luxemburg op te eisen. Dit kan eventueel gunstig effect hebben op onze economie. Nadruk op eventueel.

Waarom hebben wij dan recht op Luxemburg op te eisen?

Ik denk juist op het moment dat we dat doen dat we dan ruzie krijgen met de europese unie.
 

DeletedUser

Gast
Waarom hebben wij dan recht op Luxemburg op te eisen?

Ik denk juist op het moment dat we dat doen dat we dan ruzie krijgen met de europese unie.

en jij bent een wilders aanhanger :p

Het koningshuis hoort bij ons aller kikkerlandje.

Zonder zou alles anders zijn:(
 

DeletedUser

Gast
Waarom hebben wij dan recht op Luxemburg op te eisen?

Ik denk juist op het moment dat we dat doen dat we dan ruzie krijgen met de europese unie.

Omdat de mensen uit Luxemburg ergens in zeventienhonderd of weet ik 't waar, afstand hebben gedaan van Nederland, omdat we een koningin kregen. Dat vonden ze maar niks en ze zeiden dat als we weer een Koning hadden, ze weer bij ons zouden komen. Dat is volgens mij ook op papier vastgelegd.
 

DeletedUser

Gast
Omdat de mensen uit Luxemburg ergens in zeventienhonderd of weet ik 't waar, afstand hebben gedaan van Nederland, omdat we een koningin kregen. Dat vonden ze maar niks en ze zeiden dat als we weer een Koning hadden, ze weer bij ons zouden komen. Dat is volgens mij ook op papier vastgelegd.

cool 8-). maar dan krijgen we er alleen een heel klein provincietje bij :p
 

DeletedUser

Gast
Ik heb het niet zo op de speciale behandeling van de koningin of de konings familie alleen maar omdat ze van hoge komaf zijn. Hierdoor krijgen hun gewoon een voorkeurs behandeling, en het koningshuis is nieteens meer van deze tijd. En hun krijgen ook nogeens een belachelijk hoog salaris gewoon omdat ze "blauw bloed" hebben. En het kost allemaal geld wat we echt stukken beter kunnen gebruiken, dingen die daadwerkelijk belangrijk zijn. Zeker met deze recessie.
 

DeletedUser

Gast
Ik zie een Nederland zonder koningshuis gewoon niet gebeuren.
Vooral om diplomatieke redenen.
Kijk maar naar Frankrijk. Toch wel magertjes niet, met alleen zo'n Sarkozy aan het hoofd.
Nederland met alleen een Balkenende, zonder Prins Pils of whatever...

Neuh, dat gaat niet.
Ze hebben niet eens macht!

En trouwens, als Bea de PVV wilt stoppen geef ik haar gelijk maar dat is een andere discussie
 

DeletedUser

Gast
De koningin zit nieteens aan het hoofd. De eerste en tweede kamer beslissen alles en de koningin brengt dit naar buiten. Dus zonder koninging is het bestuur nog precies hetzelfde alleen houden we per jaar bakken met geld over om beter te besteden.
 

DeletedUser

Gast
Ik zie een Nederland zonder koningshuis gewoon niet gebeuren.
Vooral om diplomatieke redenen.
Kijk maar naar Frankrijk. Toch wel magertjes niet, met alleen zo'n Sarkozy aan het hoofd.
Nederland met alleen een Balkenende, zonder Prins Pils of whatever...

Neuh, dat gaat niet.
Ze hebben niet eens macht!

En trouwens, als Bea de PVV wilt stoppen geef ik haar gelijk maar dat is een andere discussie

Ik vind dat laatste juist niet gelijk, als de democratie de pvv kiest waarom zou je dat dan tegen houden?

Op het moment dat de koning(in) dat doet vind ik onmiddelijk dat de koning(in) zou moeten aftreden voor het vertrouwen niet bij het volk te leggen. En we leven ook nog steeds in een democratie, dat betekend dus dat iedereen stemrecht heeft en dat als het volk iets wilt dat dat gebeurdt. Dus dat de koning(in) zomaar veto krijgt zou ik het niet mee eens zijn.

Maar ik verdedig de stelling in iedergeval. ;)
 

DeletedUser

Gast
De koningin zit nieteens aan het hoofd. De eerste en tweede kamer beslissen alles en de koningin brengt dit naar buiten. Dus zonder koninging is het bestuur nog precies hetzelfde alleen houden we per jaar bakken met geld over om beter te besteden.

maar dan krijgen we géén Luxemburg ;)
 

DeletedUser

Gast
Voor degene die wil weten hoeveel het koningshuis ons kost:

Een Belgische politicoloog heeft berekend dat door de hoge kosten het koningshuis van Nederland het op één na duurste is van Europa.

De kosten van het Nederlandse koningshuis zouden ongeveer 39,6 miljoen euro per jaar bedragen, mits hierbij de kosten voor beveiliging, staatsbezoeken en onderhoud van paleizen buiten beschouwing wordt gelaten. Zouden deze laatstgenoemde kosten ook mee worden gerekend dan stijgen de kosten van het Nederlandse koningshuis tot boven de 100 miljoen euro per jaar.

Het duurste koningshuis in Europa is de Koninklijke familie van Groot-Brittanië. De jaarlijkse kosten van het koningshuis in Engeland bedragen 46,6 miljoen. Een stuk minder kosten worden er gemaakt voor de koningshuizen van Noorwegen (28 miljoen), België (13,7 miljoen), Denemarken en Zweden (12 miljoen) en de kosten van het koningshuis in Spanje bedragen jaarlijks ca. 8,8 miljoen euro.

In Luxemburg zijn de kosten voor het koningshuis het laagst. De groothertog en familie kosten de Luxemburgers ongeveer 8,7 miljoen euro per jaar.

Het inkomen van Beatrix in 2008:
Koningin Beatrix krijgt in 2008 een inkomen van EUR 792.000. Daarmee gaat zij er 3,9% op vooruit vergeleken met dit jaar. Dat blijkt dinsdag uit de begroting van het Huis der Koningin voor 2008.

Prins Willem-Alexander en prinses Maxima ontvangen volgend jaar ieder een salaris van EUR 235.000, een toename van 4% ten opzichte van dit jaar.

Naast de salarisstijging, lopen ook de vergoedingen op die de drie krijgen voor kosten voor personeel en overige kosten. Deze vergoeding bedraagt voor de koningin ruim EUR 3,4 miljoen. Willem-Alexander ontvangt hiervoor EUR 773.000 en Maxima krijgt EUR 658.000.

De totale vergoedingen aan koningin Beatrix, de prins van Oranje en prinses Maxima stijgen in 2008 met EUR 0,2 miljoen naar EUR 6,1 miljoen.

Persoonlijk vind ik dat een beetje veel voor iets dat je simpelweg via geboorte in de schoot geworpen krijgt. En heel veel hoeft ze er nu ook weer niet voor te doen, wel? Handtekening zetten onder nieuwe wetten, (in)formateur aanstellen bij de formatie van een nieuw kabinet, wat lintjes doorknippen, een paar keer per jaar zwaaien naar de bevolking en een saaie lap tekst voorlezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan