• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Vaar tijden kloppen voor geen meter!

DeletedUser

Gast
Een zeer goede morgen!

Zoals vele van ons weten is het berekenen van vaar tijden vrij makkelijk. Echter als we kijken naar de tijden dat een schip er over doet om zijn doel te bereiken, zien we dat er (theoretisch) een aantal dingen niet klopt. Ik heb het hier over de geografische ligging van een stad.
Ik zal het proberen uit te leggen door middel van 3 plaatjes. Het eerste plaatje geeft aan hoe het in het spel is geregeld, het 2e plaatje geeft uiteraard aan hoe het in werkelijkheid zou moeten zijn en het 3e plaatje weerspiegelt waarom dit het spel negatief beïnvloedt.



Zoals we hier zien geven de 2 lijnen precies aan hoe het spel berekend hoe lang het duurt voordat een schip aankomt. Theoretisch gezien onmogelijk, want een schip kan uiteraard niet over land varen. Het zou daarom ook heel anders moeten zijn. En wel op deze manier (wat voor iedereen vrij logisch is):



Goed, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het op deze manier berekend moet worden. Maar dat wordt het niet. Dus, wat maakt het uit, zal je nu denken. Het antwoord is vrij simpel: heel erg veel. In tijden van oorlog kunnen kleine verschillen een heel groot verschil uitmaken. Het is daarom niet eerlijk dat 2 mensen die aan weerszijde van een eiland leven, elkaar sneller OS kunnen geven met biremen, dan dat jij kunt aanvallen met transport schepen vanuit het stadje naast degene die je aanvalt. Ik zal het proberen duidelijk te maken met mijn laatste plaatje.



Zoals we zien weergeeft de rode lijn de aanvaller (ja er staat transsport in plaats van transport, domme fout!) en de blauwe lijn degene die OS gaat geven. Omdat biremen sneller varen dan transport schepen zal degene die OS geeft eerder aankomen dan degene die aanvalt, en dat is natuurlijk een grove fout. Ik heb dit zelf nu al een aantal keer meegemaakt en het is iets waar je niet op kunt anticiperen. De verdediger is op deze manier altijd in het voordeel (immers biremen zijn de snelste schepen in het spel, met uitzondering van de snelle transportschepen)!

Dus nu mijn vraag, ben ik de enige die er zo tegen over staat? Ben ik slechts een zeurpiet die ieder klein negatief detail van het spel ter uiting wil brengen, of is het echt iets dat spel brekend is en eigenlijk veranderd zou moeten worden? Graag jullie meningen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ik kan de afbeeldingen niet zien, maar als ik je zo hoor, heb ook ik de indruk dat dit veranderd moet worden.
 

DeletedUser

Gast
Ik kan de afbeeldingen nu gewoon zien hoor.

Je hebt zeker gelijk dat het eigenlijk niet zo zou moeten zijn, maar ik vraag me af of het te doen is om dat te veranderen. Ik heb geen verstand van programmeren dus ik heb werkelijk waar géén idee. Ik vind dat als het mogelijk is ze dit wel zouden moeten veranderen. Dan valt er gelijk ook nog wat extra na te denken over de strategische ligging van je stad.
 

DeletedUser

Gast
Hier zijn de plaatjes voor wie ze niet ziet:
vaartijd_werkelijk.png
Vaartijd_zoals_het_moet_zijn.png
vaartijd_aanval.png

Het is inderdaad niet realistisch, maar ik denk dat het voor het spel behoorlijk zwaar word als het rekening moet houden met dit soort dingen. Bovendien heb jij waarschijnlijk ook wel eens voordeel hiervan

Trouwens, als dit gebeurt zal de verdediging hier juist voordeel van hebben. Alle vaartijden zullen namelijk langer worden. Aangezien de biremen het snelst zijn zullen zij dus de minste vertraging krijgen. Jij geeft hier slechts één voorbeeld. Maar in een andere situatie zal jij juist aan de andere kant van het eiland zitten. En als je dan wil aanvallen heb je een nog veel langere reistijd.

Dus nu mijn vraag, ben ik de enige die er zo tegen over staat? Ben ik slechts een zeurpiet die ieder klein negatief detail van het spel ter uiting wil brengen, of is het echt iets dat spel brekend is en eigenlijk veranderd zou moeten worden? Graag jullie meningen!

Je bent idd een zeurpiet. :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Noorddam

Harpij
Ik merk er niks van en het is voor mij niet nodig. Het zou natuurlijk verandert kunnen worden maar of het echt noodzakelijk is..
 

DeletedUser

Gast
Het klopt dat het niet helemaal realistisch is dat schepen over eilanden heen varen in plaats van daar om heen gaan. Maar kan me ergens herinneren dat dit al eerder een keer gevraagd is ofzo. Was omdat het spel anders te ingewikkeld ging worden en alle vaartijden veel langer worden in verband met het varen om al die eilanden. Het is eenmaal zo en zoals noorddam al zei weet niet of het echt noodzakelijk is voor het spel. Gewoon iets waar je rekening mee moet houden
 

DeletedUser

Gast
Voor de programmeur is rechtdoor varen uiteraard het eenvoudigste; simpel rekensommetje...
Het feit dat biremen sneller zijn dan vuurschepen vind ik logisch. Als veroveren gemakkelijker was dan verdedigen zou het maar een chaotisch gedoe worden; niemand zou nog verdedigen en elke aanval zou op een tegenaanval stuiten... niemand maakt nog echt vordering.
 

DeletedUser

Gast
Voor iedereen die de plaatjes niet goed kan zien; Klik erop! Of kijk bij de spoilers van mark6000 als die het doen (bij mij niet).
 

DeletedUser5621

Gast
De voordelen van dit idee:
* Land defence is zwaar underpowered in dit systeem. Dit zou landdefence naar verhouding beter maken.
* De functie van snelle transportboten wordt groter, gezien ze rminder vaartijd erbij krijgen dan transportboten

Nadelen:
* Vaartijden stijgen, groter voordeel voor biremen.
* Je zou om alles heenmoeten, nauwelijks progammeerbaar.

Al bij al, het zou een stuk meer kosten ivm progammeren, en nauwelijks voordeel opleveren.
Een dikke nee.
 

DeletedUser

Gast
Even denken... Het zou realistischer moeten maar het probleem is dat er extra AI nodig is voor een dergelijke aanpassing. Je moet immers de snelste route bepalen tussen twee punten, om alle hindernissen heen. Daar zijn mooie algoritmes voor maar die hebben allen als nadeel dat ze best veel tijd kosten om door te rekenen. Immers, als tussen punt A en B een eiland ligt, wat is dan sneller? Linksom of rechtsom? En als er tussen A en B 20 eilanden liggen? Dan moet je allerlei routes combineren om uiteindelijk de snelste uit te pikken.

Het alternatief is dat je de speler de route laat aanklikken maar over langere afstanden zou je gewoon veel te veel moeten scrollen. Dat is niet te doen.

Dus moet de server de snelste route bepalen. Is best mogelijk en hoeft ook niet al te veel tijd te kosten. Alleen, er zijn honderden spelers die allemaal allerlei routes laten berekenen. De ene stuurt OS, de ander een aanval, de derde stuurt handel, enz. De extra rekentijd zou uiteindelijk vertragend werken op het spel.

Het realisme is dus opgeofferd voor een snellere spelbeleving.
 

DeletedUser

Gast
Het klopt gewoon!
En ook is het erg realistisch, ik vind het juist goed gedaan van Grepolis.
Vuurschepen hebben naar alle waarschijnlijkheid een blaasbalg en grote toorts voorop.
D.m.v. de blaasbalg in te drukken verspreidt het vuur zich in de richting die het schip vaart.

Om echter een redelijk vuurbestendige en sterke boot te maken wordt waarschijnlijk steviger (dus zwaarder) hout gebruikt.
Ook moet je niet vergeten de blaasbalg te bekijken die nodig is voor een gemiddeld schip, die moet enorm zijn.
Dus ook zwaarder!

Tenminste, dit denk ik.

Het kan inderdaad ook zo zijn dat de extra rekentijd erbij geteld wordt.
 

DeletedUser

Gast
Het is misschien niet het meest realistische maar zoals al eender gezegd is het gedaan om het spel niet te vertragen. Daarbij zijn er wel meer onrealistische dingen in dit spel.
Ga je een gevecht voeren in een paar seconden? Ga je door een kolonisatieschip in een haven binnen te varen een stad overnemen in het echt? Het is en blijft een spel dus niet alles moet perfect realistisch zijn.
 

DeletedUser

Gast
Je kan je natuurlijk over van alles druk maken in het spelletje, je kan natuurlijk ook gewoon een spelletje spelen :)

Het is voor mij absoluut onnodig om dit aan te passen, gebruik gewoon sneltransport ipv langzaam transport, en val met genoeg vuur aan om biremen uit de haven te vegen, je zal dan zien dat de verdediger dan niet altijd in het voordeel is...

Het is maar een optie en zeker niet verplicht, maar het schijnt dat je dan beter aanvalt....
 

DeletedUser12666

Gast
Ik begrijp wat Killsteal Dana bedoelt.
en je heb ook gelijk.
Maar zo als de rest zegt, het zou een hoop veranderingen zijn.
Maar het zou een stuk realisties worden ^^
 

DeletedUser

Gast
dit probleem heb ik ook al opgemerkt, echt onlogisch en onrealistisch

ben voor je voorstel!
 

DeletedUser

Gast
Als ik nu zou moeten stemmen zou het lastig worden.
Geen idee wat ik zou stemmen. echt niet.
 
Bovenaan