• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Veel harder straffen is hard nodig.

DeletedUser5716

Gast
Stelling:
Nederland moet misdrijven veel harder straffen!!! of draag je een andere mening...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser5621

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

Beste Bosmeester,

Ik zie dat je niet veel inzicht hebt, dat is niet erg, maar loop alstjeblieft niet na achter mensen die maar wat roepen als Geert Wilders.
Nederland is qua zwaarte van de straffen het 2de zwaarste land van Europa, en uit tests bleek dat mensen die een live proces volgden zelfs een lagere straf gemiddeld zou geven dan de rechter deed.
Know your facts.
 

DeletedUser5716

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

lodefabregas, ik geef hier de stelling en niet mijn mening. Als dat onduidelijk was dan zal ik dat even aanpassen in kopbericht.

Mijn mening is dat het per individu verschillen kan en moet blijven. Wel moet er een minimum gesteld worden. Als ik kijk naar afgelopen jaar(jaren) bijvoorbeeld de taxichaffeur die een passagier doodslaat en daar nog geen 4 jaar voor krijgt en vervolgens iemand terecht voor een moord 12 jaar krijgt dan komt dat erg vreemd over.
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

De straffen zijn inderdaad te laag (dan heb ik het over de zware misdaden), zeker de straffen voor minderjarigen.

De minderjarigen worden in deze tijd agressiever met de dag. Ik schrik hoor, als ik in de krant zie dat een 13 en 16 jarige een vrouw of man in elkaar hebben geslagen. Of zelfs een minderjarige die iemand (met opzet) vermoord. De lage straf die ze dan krijgen vind ik schandalig.

Verder komen er ook veel criminelen snel vrij dankzij goed gedrag.
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

Nee, jongeren hebben nog een heel leven voor zich en hebben genoeg tijd om te boeten voor hun zonden. Om ze dan voor lange tijd achter tralies te zetten is een tijdelijke oplossing, na lange tijd is dit alleen maar nadeliger voor de maatschappij, en de dader zelf.
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

lodefabregas, ik geef hier de stelling en niet mijn mening. Als dat onduidelijk was dan zal ik dat even aanpassen in kopbericht.

Mijn mening is dat het per individu verschillen kan en moet blijven. Wel moet er een minimum gesteld worden. Als ik kijk naar afgelopen jaar(jaren) bijvoorbeeld de taxichaffeur die een passagier doodslaat en daar nog geen 4 jaar voor krijgt en vervolgens iemand terecht voor een moord 12 jaar krijgt dan komt dat erg vreemd over.

Uit deze quote blijkt al dat je juridische kennis tekortschiet voor deze discussie en dat je maar wat roept.
De taxichauffeur die iemand doodslaat, krijgt dus 4 jaar voor doodslag.
Vervolgens krijgt iemand 12 jaar voor moord
Moord en doodslag zijn twee verschillende vergrijpen. Moord is met voorbedachte rade en wordt derhalve zwaarder bestraft.

Volgens jou is het terecht dat iemand voor moord 12 jaar heeft gekregen. Naar mijn mening kan jij dat niet beoordelen tenzij je de hele zaak kent.

Is de dader iemand die zijn levenspartner in koele bloede vermoord omdat deze een buitenechtelijke relatie heeft.
Is de dader iemand die jarenlang misbruikt wordt door een oom en in koele bloede die oom een kopje kleiner maakt.
Of gaat het om een huurmoordenaar die on opdracht iemand executeert, en wie zou er dan zwaarder moeten worden gestraft, degene die de trekker overhaald of degene die daar de opdracht toe gegeven heeft.
Drie verschillende scenario's die alledrie een verschillende strafmaat zullen hebben omdat de omstandigheden niet hetzelfde zijn.

Zoals eerder aangehaald zijn de straffen in Nederland zwaarder dan in de landen om ons heen, en is ook het deel van de straf dat de veroordeelde daadwerkelijk moet zitten groter dan in andere landen.
Dit weerhoudt populistische politici als Geert W. en Rita V. er niet van om regelmatig weer eens te roepen dat er minimum straffen moeten komen en dat er zwaardere straffen moeten komen. Dit ligt bij een bepaald gedeelte van de nederlandse bevolking lekker in het gehoor en zo komen zij weer aan hun zeteltjes.
 

DeletedUser5621

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

Om maar even een voorbeeld te noemen:

De 2de kamer (vooral Wilders) sprak er schande van.
Iemand had slechts een taakstraf gekregen voor verkrachting.
Wat een schande, wat een mild gedoe!
Het juridische systeem zat helemaal fout..

Wat bleek:
Het delict bleek een ongewilde tongzoen te zijn, daarvoor was een taakstraf gegeven.
De definitie van verkrachting luidt immers:

Het ongewenst binnendringen van een ander persoon met eigen lichaam of met voorwerp voor seksuele doeleinden.

Dat was het geval!
Als er een minimum straf was geweest voor verkrachting, had die jongen die een meisje een tongzoen gaf, misschien jaren moeten zitten..
En daarom zijn minimum straffen onzin, je moet elke zaak op zich behandelen, wat elke zaak heeft zijn eigen verhaal.
 

DeletedUser5716

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

@Peter,

ga jij dat de slachtoffers uitleggen :p
Je hebt gelijk omtrent het doodslag en moord gebeuren, zal het de volgende keer nog zorgvuldiger neerzetten.
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

Zelfs volledig los van het feit of het nu streng is of niet (daar kan ik als Belg immers niet over oordelen) moet je een paar andere aspecten bekijken. Gaat het werken als je mensen langer opsluit?
Ten eerste kost het de Nederlandse staat massa's geld om al deze gevangenen te 'huisvesten'. Het is cru om te zeggen, maar de doodstraf invoeren (echter ben ik hier wel tegen) zou goedkoper zijn. Ten tweede is er de vraag of het echt helpt. Als je in de gevangenis zit (denk ik alleszins), kom je in een bepaald milieu. Je leert bepaalde mensen kennen en ondervindt er een invloed van. Het is nog maar zeer de vraag of je dan als je vrijkomt ook echt uit dat milieu geraakt.
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

De doodstraf is niet goedkoper dan een gevangenisstraf, gezien het aantal hoger beroepen dat je uit moet vechten (kom op; wat voor gevangene gaat nou niet in hoger beroep tegen de doodstraf?) en de controles die je moet doen om te zorgen dat je wel de juiste persoon te pakken hebt.

Verder moeten straffen vooral vergezeld gaan van kansen, kansen om weer op het rechte pad te komen, heropvoeding, zodat als iemand uit de gevangenis komt hij/zij een normaal leven kan leiden en niet in een kansloze situatie terug komt waardoor hij/zij wederom het slechte pad op gaat.

Voor mensen die weigeren op het rechte pad te blijven ondanks alle geboden hulp en kansen is er wat mij betreft maar een gepaste oplossing; verwijdering uit de samenleving. Liefst zo snel en efficient mogelijk.
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

De doodstraf is niet goedkoper dan een gevangenisstraf, gezien het aantal hoger beroepen dat je uit moet vechten (kom op; wat voor gevangene gaat nou niet in hoger beroep tegen de doodstraf?) en de controles die je moet doen om te zorgen dat je wel de juiste persoon te pakken hebt.
Nou, vergelijk de doodstraf met een levenslange opsluiting. Levenslage opsluiting betekent voor de rest van zijn leven op kosten van de overheid leven: onderdak, eten,... Dan geef je toch algauw meer uit denk ik
Verder moeten straffen vooral vergezeld gaan van kansen, kansen om weer op het rechte pad te komen, heropvoeding, zodat als iemand uit de gevangenis komt hij/zij een normaal leven kan leiden en niet in een kansloze situatie terug komt waardoor hij/zij wederom het slechte pad op gaat.
Klopt, er moet na de straf meer opgevolgd worden. Mensen die gewoon terug buitengestuurd worden hervallen erg vaak. Opvolging kan ervoor zorgen dat dit beperkt wordt, aangezien er zo aangedrongen wordt op goed gedrag.

Voor mensen die weigeren op het rechte pad te blijven ondanks alle geboden hulp en kansen is er wat mij betreft maar een gepaste oplossing; verwijdering uit de samenleving. Liefst zo snel en efficient mogelijk.
En waar wil je ze dan steken? Terug in de gevangenis?
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

Nou, vergelijk de doodstraf met een levenslange opsluiting. Levenslage opsluiting betekent voor de rest van zijn leven op kosten van de overheid leven: onderdak, eten,... Dan geef je toch algauw meer uit denk ik

Doodstraf is duurder:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GR9KQMPA

http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=kosten+doodstraf+vs+levenslange+opsluiting

En waar wil je ze dan steken? Terug in de gevangenis?

Onder de grond, in een doos, als het aan mij ligt.
 

DeletedUser

Gast
AW: Veel harder straffen is hard nodig.

harder straffen werkt niet. als je wil dat ze niet terug vallen in crimineel gedrag dan zal je ze een goed alternatief moeten kunnen bieden op een goede toekomst.je kan de 3x is scheepsrecht tactiek toepassen maar ook dit blijkt niet te werken. en een minimum op bepaalde strafbare feiten zetten werkt ook niet. of moet iemand wie 6 gram wiet heeft ook gelijk maar een minimum straf hebben van 4 jaar ofzo?
 
Bovenaan