• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

vrijheid van meningsuiting

DeletedUser

Gast
Ik had het geniale plan om zoveel mogelijk dreigmails te verzamelen en deze op mijn profiel te zetten. Zo zouden andere spelers kunnen zien wie er tekeer gaan en wat deze scheldende spelers zo allemaal te vertellen hebben. Helaas waren de admins hier niet van gediend en hebben gedreigd met sancties als ik mijn plannetje niet zou afbreken. Vanuit hun oogpunt is dat best goed te begrijpen, zij hebben namelijk een produkt dat zij willen verkopen en het is er bij hun veel aan gelegen om een prettige sfeer in het spel te behouden. Zij hebben hiervoor de spelers de mogelijkheid gegeven om andere spelers aan te geven als zij over de schreef gaan. De admin grijpt dan in en de desbetreffende speler krijgt een waarschuwing of in het ergste geval een ban. Ik ben hier op tegen en de reden daarvoor is het volgende.

Mijn stelling is namelijk dat iemand het beste tot andere inzichten kan komen wanneer hij ongedwongen tot de conclusie komt dat hij te ver gegaan is. Het beste om dit te bereiken is naar mijn mening om hun gescheld gewoon openbaar te maken. Ik geloof dat wanneer iemand een ander bedreigd of uitscheld dit vaak gedaan wordt vanwege een blinde woede. Deze woede komt voornamelijk voort uit het feit dat je weken bezig bent om je stad op te bouwen en op een gegeven moment al je voortgang verloren ziet gaan wanneer een sterke speler je grondstoffen steelt of je dorp overneemt. Ik ben meerdere keren uitgescholden in dit spel voor o.a. homo of teringlijer. Dit vind ik persoonlijk behoorlijk grappig omdat deze uitspraken veel over de persoon zeggen waarmee je te maken hebt. Ik heb alleen nooit aangifte gedaan bij de admin. Mijn punt is namelijk dat wanneer een speler gestraft wordt door de admin die speler niet echt geconfronteerd wordt met zijn uitspraken. Hij wordt gewoon gestraft and thats it. In veel gevallen zal hij nog kwader worden maar is niet meer instaat om zijn scheldpartijen in dit spel voort te zetten. Maar waarom eigenlijk niet? Zou het niet gewoon beter zijn als deze speler gewoon publiekelijk bekent staat om zijn uitspraken en daarmee geconfronteerd wordt door andere spelers. Naar mijn mening zal hij daar veel meer van leren, namelijk dat je sociaal moet zijn en dat de meeste mensen niet gediend zijn van dit soort lompe uitspraken. De straf die de admin uitdeelt mist die confrontatie met andere spelers. Ik vind dus dat de vrijheid van meningsuiting ultiem is zonder uitzonderingen. Laat iedereen maar weten wat je denkt en hoe je tegen de zaken aankijkt. Daar worden we uiteindelijk allemaal slimmer van. Neem nu als voorbeeld Amerika, daar wordt heel zwaar gestraft maar heeft de meeste gevangen van welk land in de wereld dan ook. Straffen helpt niet als de persoon niet begrijpt of wil accepteren waarom hij gestraft wordt. Bovendien, waar ligt de grens? Is homo uberhaupt een scheldwoord?

Het is een beetje een lang verhaal geworden en misschien ook wel een beetje zwaar voor een spelletje als grepolis. Maar ik ben wel benieuwd of er meer mensen zoals ik, die denken dat je gewoon moet kunnen zeggen wat je wil zonder uitzonderingen zolang je de consequenties maar draagt voor je uitspraken. Of juist het tegenovergestelde, waarom je vindt dat het een goede zaak is dat de admin optreed tegen scheldende spelers.
 

DeletedUser

Gast
Ik zal hier maar als eerste op reageren.

Je eerste punt is dat een speler tot inzicht kan komen wanneer zijn uitspraken publiek gemaakt worden. Ik betwijfel dat. In de eerste plaats omdat spelers die meteen gaan schelden, zelden of nooit nog een volgende keer inloggen. Ze zullen dus slechts zeer zelden weten dat hun tirade op het aanplakbord hangt.

Als ze dat wel weten, zullen ze waarschijnlijk nog woedender worden dan ze al waren. Je profiel zou op die manier ook als een soort schandpaal gaan fungeren.

Hiermee kom ik dan ook aan bij je volgende punt. De speler zou aangesproken worden door andere spelers. Dat zou kunnen kloppen voor het vrij kleine groepje spelers dat hier op het forum erg actief is, maar waar zo veel spelers bij elkaar zijn als in een MMO, werkt dit principe nauwelijks. Dit zie je ook in real life: In een klein dorp zal deze werking zich veel vaker voordoen dan in een grote stad. Simpelweg omdat de sociale controle in een stad minder aanwezig is, en niet iedereen alle anderen kent.

Daar komt nog bij de te verwachten reacties van andere spelers. Erg nobel van je om te geloven in het beste van de mens, maar persoonlijk ga ik er van uit dat die persoon in het beste geval gepest zou worden, en in het slechtste geval er op hem gescholden/gedreigd zal worden.

Of die speler hier nu wat van leert... Denk het niet. In het beste geval leert hij dat schelden niets oplevert. Ik denk echter dat de kans groter is dat hij er dat niet uit zou halen.

Je zegt dat iedereen er uiteindelijk slimmer van wordt als op de vrijheid van meningsuiting geen uitzonderingen zouden bestaan. Ik denk dat je gelijk hebt als je het over slimme mensen hebt. Minder slimme (ronduit domme) mensen hebben daar geen behoefte aan. Dat wijst de geschiedenis ook uit: de eerste liberalen, en dus voorvechters van je standpunt, waren hoogopgeleid, en nu nog steeds zijn de liberale partijen (bv. VVD en D66) in Nederland meer in trek bij de "bovenklasse".

Daar komt nog bij dat wanneer iemand niet gestraft wordt wanneer hij over de schreef gaat, dit als precedent zal werken voor anderen. Als mijn buurman ongestraft een fiets kan stelen, kan ik dat waarschijnlijk ook. Als ik de volgende keer een fiets nodig heb, ga ik dan naar een fietsenmaker, of naar het station?

Ten slotte is Grepolis in de eerste plaats een spelletje. Het is maar de vraag of de meeste spelers met andermans rants geconfronteerd wil worden. Ik heb daar zelf niet veel moeite mee, maar ik kan me voorstellen dat het niet goed zou zijn voor de sfeer in het spel. Alleen al om die reden vind ik het een erg goede zaak dat er door de mods ingegrepen wordt.

Je laatste vraag is, waar ligt de grens? Het probleem met vrijwel alle grenzen is dat ze meer of minder vaag zijn. Er is altijd wel een grijs gebied. Ikzelf houd het op het non-interventie principe van John Stuart Mill. Dit komt er op neer dat mijn vrijheid slechts beperkt wordt door eens anders vrijheden. Waar die botsen, zal een utilistische afweging gemaakt moeten worden welke vrijheid i.c. dient te prevaleren. Dat is echter veel te moeilijk en tijdrovend om in een spel volledig uit te voeren. De vrijheid zal hier dus iets meer beperkt moeten zijn dan in real life.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
eerlijk gezeg vrijheid meningsuiting kan ik hier op het forum niet zo hard merken
 

DeletedUser

Gast
sorry hoor, maar: BRAAK!

je mag je mening best vertellen, maar graag argumenten. ik hou van discussies, ik haat mensen die alleen hun mening vertellen. natuurlijk mag je het zeggen. wil je mij ajb ook vertellen waaróm je er zo over denkt?
 

DeletedUser

Gast
ooh als iemand zijn mening wilt zeggen, krijgt hij de kan er niet voor.
dan krijg je gelijk een hoop scheldwoorden overheen
 

DeletedUser

Gast
zeg eens héél eerlijk. heb je mij al 1 scheldwoord zien typen? ik niet hoor.
 

DeletedUser

Gast
Deze wet geldt voor nederland niet voor het forum hier maken de admins hun eigen wetten/regels.
 

DeletedUser199

Gast
Is de rede misschien dat er ook jongere spelers op het forum zitten die keel wat nieuw worden leren als ze op jouw profiel kwamen?
 

DeletedUser

Gast
jij gooit hier maar beschuldigingen naar iedereen zonder ook maar één klein argumentje, zo maak je je echt niet populair hoor:rolleyes:

Je hoeft ook niet populair te zijn, het gaat erom dat jij gelukkig bent.


Daarnaast vind ik aartje1995 vanuit zijn oogpunt misschien gelijk hebben, omdat hij geloofd wat erin de bijbel staat en wij niet, dat neemt niet weg dat aartje1995 ons in hokjes moet gaan plaatsen, ondertussen dat wij ongelovige zijn. Ons laat hij er maar lekker buiten. Ik wil niks te maken hebben met dat soort dingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
ik bedoel niet alleen dat topic, maar ook andere topics schelden ze je gelijk vol.
 

DeletedUser

Gast
ik vind het wel meevallen, kun je een paar concrete voorbeelden laten zien, dat praat wat makkelijker dan in het luchtledige ;)
 

DeletedUser

Gast
ooh als iemand zijn mening wilt zeggen, krijgt hij de kan er niet voor.
dan krijg je gelijk een hoop scheldwoorden overheen
Als "scheldwoord" bij jou synoniem is aan "weerstand", begrijp ik wat je bedoelt ;)

Deze wet geldt voor nederland niet voor het forum hier maken de admins hun eigen wetten/regels.
De Wet geldt overal waar niet vermeld is dat deze níet geldt ;)
 
Bovenaan