• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Onderwijs (minister en beleid)

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019

E: Ik merk dat ik een hoop fouten heb vermeld en dat veel hiervan niet klopt. Nog niet reageren dus want het klopt niet. Ik pas het later aan maar het zal niet meer voor vandaag zijn.



De middelen moeten maximaal rechtstreeks ten goede komen aan de leerlingen.
De zij‐instroom van leerkrachten wordt gefaciliteerd.
Snap ik niet.

Zonder context snap ik het ook niet. Op welke pagina vind ik dat terug?

Met dat grote verschil dat SP.A daarnaast ook nog een verbrede eerste graad voorstelt wat niet het geval is bij de NV-A.

Overbodig. Als er een 90 voor Wiskunde staat en een 70 voor Nederlands weet je genoeg. Je weet zelf wel waar je goed in bent. Echter is dit naar mijn mening minder belangrijk. Je moet doen wat je graag doet. Stel dat je een mindergod bent in Frans. Echter interesseert het je enorm, dan moet je gewoon Frans kiezen. Wat je graag doet, doe je beter.
De bedoeling is je op de hoogte te houden van wat een verstandige beslissing is en wat geen verstandige beslissing is. Als je Geschiedenis dolgraag verder wil gaan studeren, maar je bent er maar juist door, weet ik niet hoe lang je dat dan nog volhoudt. Ik zeg niet dat je het niet mag doen! Maar als je er niet goed in bent, denk dan toch eerst na. Ik vind het belangrijk dat je vanuit de school zelf ook een tip mag meekrijgen. Net zoals je jaarlijks een richting wordt voorgesteld door de klassenraad.
Zoals ik al eerder zei, ik ken veel mensen die in het onderwijs staan en men merkt genoeg dat als je deze aanbeveling niet volgt echt moeilijkheden krijgt. Je mag dan nog zo graag dat vak volgen.

Nu ja, het lijkt wel wel raar dat je iets graag zou doen waar je eigenlijk zeer slecht in bent. Meestal valt het wel op zijn pootjes denk ik. Interesse in iets hebben = extraatje werk om er goede punten bij te halen. Dat is gewoon met elkaar verbonden.

Niet akkoord. In het basisonderwijs, is dit naar mijn mening niet nodig. Ten eerste vraag ik me af waar ze deze uren vandaan gaan halen, waar gaan ze snoeien? Men kan beter wat extra lessen Nederlands en/of Wiskunde en/of Frans inlassen. Wiskunde is de grotendeels de basis van de wetenschap (vooral Fysica), zonder een goed onderbouwde vorm van Wiskunde ben je niets in de Wetenschap. De Nederlandse taal gaat achteruit, lijkt me logisch dat je Nederlands gaat stimuleren.
Niet in het basisonderwijs, wel in een eerste verbrede graad? Waarom dat? Wiskunde en Nederlands zijn even belangrijk in het basisonderwijs als in die eerste graad.
Daarbij worden mensen in het basisonderwijs heel goed geïnformeerd over alle mogelijke richtingen. Toen ik daar zat heb ik rondleidingen gekregen in alle soorten scholen. Ik wist heel goed wat ik me kon verwachten in het BSO, TSO en ASO. We zijn tijdens lesuren binnengestapt en gezien hoe alles te werk ging en daarbovenop mochten we zelf in het TSO bijvoorbeeld iets van houtwerk doen onder begeleiding. De basisprincipes van een fiets werden ons daar uitgelegd en we hebben er voor het eerst kennisgemaakt met een elektrisch circuit.
Daarnaast hebben we ook een lesje handel gekregen (wat ook tot TSO behoort, maar een o zo mooie richting is). Daarnaast heb ik een les Latijn gevolgd en een paar andere typische dingen uit het ASO. Hoeveel brochures ik heb meegekregen is onvoorstelbaar.

Ik denk echt wel dat leerlingen hierin goed begeleid worden. 2 extra jaren om van alles te proeven is overbodig. Twijfelaars heb je altijd, ook na die twee jaar.

Ik zie niet direct in welke richtingen. Kan je misschien een voorbeeld geven Maximus?
Niet meteen. Als ik iets vind zeg ik het.

80% ben ik het hier met eens. Onze Nederlandse taal gaat achteruit. Af en toe kan je dit fenomeen zelf op het forum meemaken. De reden waarom verschil, ben ik het niet mee eens. Hier pretendeert men dat dit uitsluitend komt door immigranten. Naar mijn mening is dit vooral de schuld van de sociale media. Men kan niet meer gewoon typen. Het is kennelijk te vermoeiend om toch te schrijven, daarom gebruikt men gewoon de term 'tog'. Hier zit de kern van het probleem. Aanpakken kan men dit niet, dat is nu juist het grote probleem.

Ik ben blij dat je er al 80 procent mee eens bent ;)
Ikzelf gebruik ook 'makkelijke taal' op een chat enzo. Wil dat zeggen dat ik geen deftig Nederlands meer kan? Ik denk het niet. Ik denk de meesten trouwens niet. De meesten die hier zitten maken volgens mij nog jaarlijks een examen Nederlands waar spelling zeer belangrijk is. Ik ga ook niet ontkennen dat hier geen problemen zijn. Er zullen zeker mensen zijn die de chattaal meer gebruiken dan de Nederlandse taal, maar als het erop aankomt denk ik dat de meesten in staat zijn deftig Nederlands te gebruiken.
De kern van het 'Nederlandstalige probleem' is en blijft bij de migranten. Ik sta open voor mensen met andere culturen, als zij ook openstaan voor het nieuwe Nederlandstalige en dat mis ik vooral. Vele jongeren kunnen wel Nederlands, maar de ouders ervan zijn meestal het grootste probleem.

De NV-A gaat niet naar de wortel, men verbeterd enkel de oppervlakkige bladeren.
En de spa wel? Wat beschouw je als de basis van het hele onderwijsprobleem?

Hoe dan ook ben ik zeer blij dat ik afgestudeerd zal zijn van zodra de hervormingen daadwerkelijk worden doorgevoerd.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Gast
Voor een lang verhaal kort te maken.

Ik heb liever het systeem zoals in India , maar dan de minder goede studenten wel meer aandacht geven.
 

DeletedUser19689

Gast
Voor een lang verhaal kort te maken.

Ik heb liever het systeem zoals in India , maar dan de minder goede studenten wel meer aandacht geven.

Ik hoop dat dit een grap is. Ik kende het Indiaans systeem niet, echter verwachtte ik al dat het niet veel soeps was.

Kwalitatief scoren deze openbare onderwijsinstellingen niet slecht, maar het niveau ligt toch merkelijk lager dan dat van het privé-onderwijs. Bovendien wordt er in privé-scholen veel aandacht besteed aan de Engelse taal en in de betere (lees dure) scholen wordt daarin zelfs onderwezen (English Medium School). Enkel leerlingen met een degelijke kennis van de Engelse taal kunnen de overstap naar hogere of universitaire studies met een redelijke kans op slagen wagen.
 

DeletedUser20586

Gast
Ik hoop dat dit een grap is. Ik kende het Indiaans systeem niet, echter verwachtte ik al dat het niet veel soeps was.
Het Indiase onderwijs is zeer streng. Op sommige scholen moet je een 9,7 (!) gemiddeld staan, anders word je ervan af getrapt. Wat betekent dat je geen toekomst meer hebt. Want voor jou staan twintig andere wachtenden op de schoollijst. Vandaar ook het hoge aantal zelfmoorden bij jongeren.
 

DeletedUser

Gast
Eerst mochten enkel rijken mensen naar de universiteit, nu mag iedereen in india naar de universiteit, maar... zo veel universiteiten heeft india helemaal niet. Hierdoor kiezen universiteiten enkel de beste van de beste en moet je zoals ges al zei, bijna perfect staan voor alles.
 

DeletedUser

Gast
de ideeen van smet: nou slecht zijn ze niet, en ik vind ze goed, laat al die onnozelheden van ASO, BSO en TSO maar vallen ;), maar ik hoop dat het dan zo wordt dat 'mindere scholen' beter worden en 'goede scholen' goed blijven ;)
 

DeletedUser

Gast
Eerst mochten enkel rijken mensen naar de universiteit, nu mag iedereen in india naar de universiteit, maar... zo veel universiteiten heeft india helemaal niet. Hierdoor kiezen universiteiten enkel de beste van de beste en moet je zoals ges al zei, bijna perfect staan voor alles.

Het Indiase onderwijs is zeer streng. Op sommige scholen moet je een 9,7 (!) gemiddeld staan, anders word je ervan af getrapt. Wat betekent dat je geen toekomst meer hebt. Want voor jou staan twintig andere wachtenden op de schoollijst. Vandaar ook het hoge aantal zelfmoorden bij jongeren.

Idd, maar niet zo streng ,een gemiddelde van 8 vind ik goed . Toch wil ik degeen die hier onder scoren tot 7 wel een kans geven, maar degeen eronder kun je naar de scholen sturen die het systeem van Pascal smet hebben ingevoerd.
 

DeletedUser21018

Gast
Goed idee, maar die scholen moeten dan wel extreem veel aan leerlingenbegeleiding doen. Anders krijg je in mindere mate situatie's zoals die zelfdodingen in India
 

DeletedUser19689

Gast
Idd, maar niet zo streng ,een gemiddelde van 8 vind ik goed . Toch wil ik degeen die hier onder scoren tot 7 wel een kans geven, maar degeen eronder kun je naar de scholen sturen die het systeem van Pascal smet hebben ingevoerd.

Dit is gewoon pure discriminatie. Laten we de ingenieurtjes, managers en dokters bij elkaar zetten. De rest van de onder de 7 moet maar loodgieter worden, niets aan te doen...
 

DeletedUser

Gast
Mensen met hele hoge cijfers hoeven echt niet slim te zijn ofzo.

Die kunnen gewoon goed leren, maar zullen lang niet altijd met goede argumenten kunnen discuseieren indien nodig..
 

DeletedUser

Gast
Het is de bedoeling dat iedereen zijn niveau haalt . (Niet te snel, niet te traag) .
Ja de elite zullen dokter ofzo worden, maar dit kan je ook worden als je in die gemengde klassen hebt gezeten alleen zal je dan een paar jaar extra moeten doen want ze weten immers niet zoveel.

Begrijp dit alles niet verkeerd ik heb veel bewondering voor mensen die met hun handen werken, want dat kan ik niet.
 

DeletedUser19689

Gast
Het is de bedoeling dat iedereen zijn niveau haalt . (Niet te snel, niet te traag) .
Ja de elite zullen dokter ofzo worden, maar dit kan je ook worden als je in die gemengde klassen hebt gezeten alleen zal je dan een paar jaar extra moeten doen want ze weten immers niet zoveel.

Begrijp dit alles niet verkeerd ik heb veel bewondering voor mensen die met hun handen werken, want dat kan ik niet.

Dus je gaat die mensen extra op kosten jagen? Langer schoollopen dus meer: Inschrijvingsgeld, geld voor boeken,... . Daar komt nog eens bij dat ze sowieso langer moeten leren en dus minder geld kunt verdienen (want ze zijn die jaren aan het leren die ze eventueel al konden afgestudeerd zijn als ze in een elite school toegelaten werden).
Discriminerend toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Dus je gaat die mensen extra op kosten jagen? Langer schoollopen dus meer: Inschrijvingsgeld, geld voor boeken,... . Daar komt nog eens bij dat ze sowieso langer moeten leren en dus minder geld kunnen verdiepen (want ze zijn die jaren aan het leren die ze eventueel al konden afgestudeerd zijn als ze in een elite school toegelaten werden).
Discriminerend toch?

Niet discriminerend als ze werken een altijd een tien halen kan men ze naar de elite school sturen en andersom ook.(of je vind het dan ook discriminerend als je blijft zitten.)

Over het geld kan je gaan discussieeren, maar de staat kan de mensen die het niet kunnen betalen vergoeden.
 

DeletedUser19689

Gast
Niet discriminerend als ze werken een altijd een tien halen kan men ze naar de elite school sturen en andersom ook.(of je vind het dan ook discriminerend als je blijft zitten.)

Niet waar. Sommige mensen moet knokken voor een 7. Echter blijven ze dat doen waardoor ze er elk jaar wel door zijn. Een 10 voor hen halen is onmogelijk, wat dan ook.

Over het geld kan je gaan discussieeren, maar de staat kan de mensen die het niet kunnen betalen vergoeden.

Dus je wil nogmaals gaan subsidiëren? Er is nu al amper genoeg geld om voor iedereen een plaatje te vinden.
 

DeletedUser

Gast
Niet waar. Sommige mensen moet knokken voor een 7. Echter blijven ze dat doen waardoor ze er elk jaar wel door zijn. Een 10 voor hen halen is onmogelijk, wat dan ook.

Je weet wat ik bedoel als ze goed bezig zijn en er alles aan doen voor goede resultaten en trouwens als je een zeven hebt mag je proberen in de elite school (dat heb ik al gezegd)

Dus je wil nogmaals gaan subsidiëren? Er is nu al amper genoeg geld om voor iedereen een plaatje te vinden.

Dat is waar, maar dit is simpel in mijn ogen op te lossen geef de koning en zijn familie een mindere dotatie.
 

DeletedUser19689

Gast
Je weet wat ik bedoel als ze goed bezig zijn en er alles aan doen voor goede resultaten en trouwens als je een zeven hebt mag je proberen in de elite school (dat heb ik al gezegd)

En hoe ga je controleren of ze alles geven? Naast hun bureau gaan staan? (Dan neem ik 6 of 6,5 als voorbeeld, maakt niet zoveel uit)

Dat is waar, maar dit is simpel in mijn ogen op te lossen geef de koning en zijn familie een mindere dotatie.

Dat kan je beter investeren in dringendere zaken zoals de begroting of jobs.
 

DeletedUser

Gast
En hoe ga je controleren of ze alles geven? Naast hun bureau gaan staan? (Dan neem ik 6 of 6,5 als voorbeeld, maakt niet zoveel uit)



Dat kan je beter investeren in dringendere zaken zoals de begroting of jobs.

Dit is waar, maar school is ook heel belangrijk want er is te kort aan school en dat zal voor armoede leiden dus men moet gaan investeren in onderwijs.
 
Bovenaan