• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Islaam.

DeletedUser11507

Gast
God in de islam is één: uniek, almachtig, alomtegenwoordig. Deze ondeelbaarheid wordt doorgaans tot een van de zuilen van geloof gerekend en staat bekend onder de naam tawhid. Aanhangers van de islam gebruiken veelal Allah, Arabisch voor "de God", maar daartoe is geen verplichting. Omdat Allah geen eigennaam is, wordt eveneens de landstaal gebezigd.
Alle moslims over de gehele wereld geloven dat de ene God de hemel, de aarde en alles wat er tussen is geschapen heeft. De uitdrukking tot dit geloof is te vinden in de shahadah, zoals deze ook herhaald wordt tijdens het rituele, vijfmaaldaagse gebed, in de oproep tot gebed en het dagelijks leven. Het geloof in God staat centraal binnen de islam.
Het is moslims niet toegestaan zich enige voorstelling van God te maken, anders dan door recitatie en memoreren van Zijn eigenschappen of manifestaties, verwoord in de 99 Schone Namen van God die zijn afgeleid uit de Koran.
Door middel van deze 99 Namen kunnen een aantal zaken omtrent Gods wezen worden afgeleid:

1.wujud (bestaan), God bestaat noodzakelijkerwijs in Zichzelf;
2.qidam (goddelijke eeuwigheid), God is eeuwig, zonder begin of einde;
3.baqa (goddelijke voortdurendheid), alles in het universum kan verdwijnen, behalve God;
4.mukhalafa li'l-hawadith (goddelijke ongelijkheid tot het gecreëerde), God verschilt van Zijn schepping en is door niets of niemand voor te stellen;
6.qiyam bi nafsih (goddelijke zelfonderhouding), God onderhoudt Zichzelf.

Met betrekking tot Zijn handelingen kan het volgende worden gesteld:

1.qudra (goddelijke macht), God heeft alle macht over alles;
2.irada (goddelijke wil), niets kan zonder Gods wil;
3.'ilm (goddelijke kennis), God is alwetend;
4.hayat (goddelijk leven), al het leven ontvangt het leven vanuit het goddelijke leven;
5.kalam (goddelijke welbespraaktheid), God spreekt tot Zijn boodschappers van achter een gordijn, anders kan niemand het horen, zoals Mozes flauw viel toen hem dit overkwam;
6.sam (goddelijk gehoor), God hoort alles;
7.basar (goddelijk zicht), God ziet alles.


God wordt beschouwd alwetend te zijn (soera Jonas 61):
"In welke toestand gij u bevindt, of gij de Koran voordraagt, of iets anders doet; Wij zijn uw getuigen, terwijl gij u er in verdiept. Er is voor uw Heer zelfs geen gewicht van een atoom op aarde of in de hemel verborgen. En er is niets dat kleiner of groter is, of het staat in het duidelijke Boek vermeld."
God wordt beschouwd alles te horen (soera Vergever 60):
" En uw Heer zegt: "Aanbidt Mij; Ik zal uw gebed verhoren. Maar zij die te hoogmoedig zijn om Mij te aanbidden, zullen veracht de hel binnengaan.""
God kan niet als mannelijk of als vrouwelijk worden beschouwd, hoewel het Arabisch geen onzijdige woorden kent.
God in de islam en God in het christendom

In de islamitische theologie wordt God beschouwd dezelfde te zijn als de God van het jodendom en christendom (soera De Spin 46). Evenals in het jodendom en het christendom wordt Hij beschouwd als de Schepper van al wat leeft. Hij beschikt zowel over levengevende als vernietigende eigenschappen. Deze God wordt beschouwd dezelfde te zijn als de (monotheïstische) God van het jodendom en christendom, omdat moslims de God aanbidden van Adam, Noach, Abraham, Mozes, David en Jezus. De zienswijze en invulling van geloofsbeleving om deze God te bereiken verschilt bij de drie openbaringsgodsdiensten. Omdat men God binnen de islam als alomvattend ziet, komt zowel het goede als het slechte van Hem, maar niet zonder reden.

De stelling dat God in de islam dezelfde is als God in het christendom wordt in het christendom niet unaniem gedeeld. Het belangrijkste verschilpunt met het godsbegrip in het christendom is de islamitische afwijzing van de goddelijkheid van Jezus, een kernpunt van het christendom. Ook wordt het christelijke concept van de Drie-eenheid door moslims beschouwd als strijdig met de ondeelbaarheid van God. Dit punt is de kern van het werk van de dominicaan Ricoldo da Monte di Croce (c.1243 - 1320), Confutatio Alcorani, dat door Maarten Luther in 1542 in het Duits vertaald werd. Eerder had de 9e eeuwse christelijke apologeet Abd al-Masih ibn Ishaq al-Kindi ook bestreden dat God in de islam en God in het christendom gelijk waren. In zijn visie was Allah (God) niet de voortzetting van de bijbelse God, maar van de maan-god van de Sabeërs. Zijn Arabische werk werd in 1142 vertaald in het Latijn en had grote invloed op het middeleeuwse denken over de islam.
De Nieuwe Katholieke Catechismus stelt (#841): De betrekkingen van de kerk met de moslims. ‘Het heilsplan strekt zich ook uit tot hen die de Schepper erkennen, onder wie vooral de moslims, die in hun belijdenis aan het geloof van Abraham vasthouden en samen met ons de ene en barmhartige God aanbidden die op de jongste dag de mensen zal oordelen.

Ben wel benieuwd hoe de moslims hier over denken?......
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Waarom ga jij niet gewoon naar EO kijken?
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: AW: Islaam.


Wat weet jij eigenlijk van de islaam? En waarom plaats je al deze info? En waarom geloof je wel in de bijbel maar niet in de verhalen van de bijbel?
Je gelooft wel in God, maar voor de rest wil je er niks van weten! Ga je dan nu je eigen religie beginnen met eigen regels en wetten? Als je toch gelooft dat er een God is, hoe ga je Hem dan aanbidden?
 

DeletedUser11507

Gast
AW: Re: AW: Islaam.

Wat weet jij eigenlijk van de islaam? En waarom plaats je al deze info? En waarom geloof je wel in de bijbel maar niet in de verhalen van de bijbel?
Je gelooft wel in God, maar voor de rest wil je er niks van weten! Ga je dan nu je eigen religie beginnen met eigen regels en wetten? Als je toch gelooft dat er een God is, hoe ga je Hem dan aanbidden?

Nooit gezegt dat ik in de bijbel geloof, ik vind dat sommige verhalen wel realistich zijn;) Wou dit topic beginnen, met de rede erachter:

wat maakt de Islaam zo bijzonder dat mensen het gaan geloven, kunnen ook nog 1 aanmaken van het christendom als je wild?
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: AW: Islaam.

Wat weet jij eigenlijk van de islaam? En waarom plaats je al deze info? En waarom geloof je wel in de bijbel maar niet in de verhalen van de bijbel?
Je gelooft wel in God, maar voor de rest wil je er niks van weten! Ga je dan nu je eigen religie beginnen met eigen regels en wetten? Als je toch gelooft dat er een God is, hoe ga je Hem dan aanbidden?

wie zegt dat als er een god is hij/zij het nodig vind dat wij hem aanbidden.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

De kerk, duh. (Of de moskee, als je dat niet hetzelfde vindt)
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

De kerk, duh. (Of de moskee, als je dat niet hetzelfde vindt)

hehe, de kerk of moskee zegt wel meer.ik had het meer over wat is het bewijs dat hun de waarheid spreken dat wij als schaapjes naar hun iederéén zouden moeten leven allemaal omdat hun zeggen dat god dat wil. hoef toch niet echt alles helemaal word voor word uit teleggen he :)
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Er is geen bewijs... dat is de basis van geloof. Het enige bewijs is het cirkel-redenerende "het staat geschreven".

"Heilig Boek X is de waarheid, want het is het woord van God Y"
"God Y's woord is waarheid, want dat staat in Heilig Boek X"

Meer dan dat zul je niet krijgen. Als je wilt geloven, moet je dat doen op blind vertrouwen, niet op wetenschappelijke gronden.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Er is geen bewijs... dat is de basis van geloof. Het enige bewijs is het cirkel-redenerende "het staat geschreven".

"Heilig Boek X is de waarheid, want het is het woord van God Y"
"God Y's woord is waarheid, want dat staat in Heilig Boek X"

Meer dan dat zul je niet krijgen. Als je wilt geloven, moet je dat doen op blind vertrouwen, niet op wetenschappelijke gronden.

ben ik niet helemaal met je eens.je kan best geloven in een god maar je hoeft niet voor hun boek x te kiezen alleen maar omdat hun zeggen dat het het wordt van god is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

ben ik niet helemaal met je eens.je kan best geloven in een god maar je hoeft niet voor hun boek x te kiezen alleen maar omdat hun zeggen dat het het wordt van god is.
Maar dat doen een heleboel mensen dus wél, en dat is wat pluisjen duidelijk wil maken.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Je mag best geloven in een god, maar er is geen bewijs dat die god bestaat, en geen enkele kerk of instantie of wat dan ook zal je die kunnen geven. Je hoeft ook niet een kerk te volgen, ik wil alleen maar zeggen dat het onmogelijk is om bewijs te geven, en dat alle officiele instanties niet verder komen dan cirkelredeneringen (welke geen bewijs zijn)
 

DeletedUser11507

Gast
AW: Islaam.

Er is geen bewijs... dat is de basis van geloof. Het enige bewijs is het cirkel-redenerende "het staat geschreven".

"Heilig Boek X is de waarheid, want het is het woord van God Y"
"God Y's woord is waarheid, want dat staat in Heilig Boek X"

Meer dan dat zul je niet krijgen. Als je wilt geloven, moet je dat doen op blind vertrouwen, niet op wetenschappelijke gronden.

Beetje off topic misschien.
Net als dat er geen echt bewijs is wat erg overtuigend overkomt, hoe het heelal is ontstaan.

Men denk door een Matererie. Wat volgens de wetenschappen weer de Black hole is(Of te wel zwarte gaten)

Dit is simpelweg niks. Het heeft een Massa(Dus er moet een inhoudt zijn), Waarschijnlijk licht wat er zich in bevindt en er andere dingen die hij op slikt.

Er woord ook beweerd wanneer Men te dicht bij het Zwarte gat komt, hij er nooit meer uit kan.
Er worden in Films engelen, toch altijd aangeduidt door licht? Het moet ergens op gefixeerd zijn.
Een engel in de bijbel word ook aangeduidt met een ster.

- Is dit dat niet het paradijs van god? Je kan er wel in, maar nooit meer uit?
- Wellicht zijn er verschillende goden?
- Er zijn ook meerde zwarte gaten, dus hier kunnen we het hebben over meerdere paradijsen en of hell?
- Sommige zwarte gaten zijn gecreerd door een vallende ster.
- Bevindt god(en) niet in deze zware gaten (Wat word beweerd dat deze oneindig zijn)

Dit kan waar "zijn" Tot dat er tegendeel word bewezen, wat zich in het Zwarte gat bevindt. Zodra we dit weten kan de Wetenschap echt zodanig verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Op jouw onzin ga ik niet meer in. Leer eerst een lezen voordat je post.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Beetje off topic misschien.
Net als dat er geen echt bewijs is wat erg overtuigend overkomt, hoe het heelal is ontstaan.

Men denk door een Matererie. Wat volgens de wetenschappen weer de Black hole is(Of te wel zwarte gaten)

Dit is simpelweg niks. Het heeft een Massa(Dus er moet een inhoudt zijn), Waarschijnlijk licht wat er zich in bevindt en er andere dingen die hij op slikt.

Er woord ook beweerd wanneer Men te dicht bij het Zwarte gat komt, hij er nooit meer uit kan.
Er worden in Films engelen, toch altijd aangeduidt door licht? Het moet ergens op gefixeerd zijn.

- Is dit dat niet het paradijs van god? Je kan er wel in, maar nooit meer uit?
- Wellicht zijn er verschillende goden?
- Er zijn ook meerde zwarte gaten, dus hier kunnen we het hebben over meerdere paradijsen en of hell?


leuke sprong die je maak van de ene discussie en de andere.maar toch is het wel heel off topic :p

of god nu wel of niet bestaat en wie er wel of geen gelijk zullen we nu nooit achterkomen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

leuke sprong die je maak van de ene discussie en de andere.maar toch is het wel heel off topic :p

of god nu wel of niet bestaat en wie er wel of geen gelijk zullen we nu nooit achterkomen.
Gelovigen zullen er in ieder geval nooit achterkomen dat ze ongelijk hebben. Ze denken dat er een hiernamaals is, maar wanneer ze eenmaal dood zijn, zullen ze niet beseffen dat ze fout zaten. ;)

Voor mij is het feit dat er geen God bestaat, even overtuigend als het feit dat ik besta. Of ik het zeker weet, weet ik echter niet.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Op jouw onzin ga ik niet meer in. Leer eerst een lezen voordat je post.

Typisch geval van aandacht vragen van Gozilla. Heeft geen enkele notie van wat er verder in de wereld gebeurd. Geen aandacht meer aan schenken is nog het zinnigste denk ik
 

DeletedUser8129

Gast
AW: Islaam.

Wat heerst er toch een spanning tussen jullie,
het gaat hier om de Islam hoor.

Ik vind de islam gevaarlijk worden btw
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Voor mij is het feit dat er geen God bestaat, even overtuigend als het feit dat ik besta.

Het enige feit met betrekking tot god dat je kunt stellen, is dat het onbewijsbaar is of hij wel of niet bestaat.

Ik vind de islam gevaarlijk worden btw

Dan heb je duidelijk geen idee wat islam is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Islaam.

Het enige feit met betrekking tot god dat je kunt stellen, is dat het onbewijsbaar is of hij wel of niet bestaat.
Ik heb toch ook niet beweerd dat het bewijsbaar is dat hij niet bestaat?

Dan heb je duidelijk geen idee wat islam is.
Juist, die ís al gevaarlijk. (Nu wacht ik op heel veel verontwaardigde en/of bevestigende reacties. ;))
 
Bovenaan