• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Opbouw steden plaatjes

DeletedUser

Gast
een kolo stad:
een kolostadje is een stadje van waaruit je de kolo verstuurt, zodat je altijd snel een kolo kan versturen.... hou altijd 170 vrije inwoners over voor de kolo!!
300 zwaardjes - 300 boogjes - 130 sling - 130 hopjes - 50 strijdkarren - 50 ruiters
40 vsjes - 50 birs - 40 tsjes - en dan hou je 190 vrije mensen over om een kolo te maken
stuur met de kolo 100zw - 100 boog - 65 sling - 65 hopjes - 25 karren en 25 ruiters
20 vsjes en 25 biremen mee, zo je 2 kolonisaties tegelijk doen
Gebouwen:
Senaat: level 24 - Tempel>level 20 - marktplaats>level 18
de rest maximaal+en Toren en badhuis.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd om te werken met biremen en vuurschepen als je specifiek een kolo stad maakt. Triremen (jawel) zijn beter in het verdedigen en aanvallen per bevolkingskost dan een combinatie van vuurschepen en biremen. Zo ben je beter beschermt tegen de bireem en de vuur snipe. Ik vind 75 triremen wel een mooi aantal, dan kun je ook nog iets afstoppen of verslaan.

Een beetje meer uitgelicht.
1 bireem = 8 populatie en heeft 160 verdediging en 24 aanvalswaarde.
1 vuurschip = 10 populatie en heeft 60 verdediging en 200 aanvalswaarde.
1 trireem = 16 populatie en heeft 250 verdediging en 180 aanvalswaarde.

Je kunt een hele bereking uitvoeren over hoeveel verdediging en aanval dat totaal is per populatie, maar als we gewoon 4 mogelijkheden testen met telkens 1200 aan bevolkingskosten. 75 triremen, 120 vuurschepen, 150 biremen of 60 vuurschepen met 75 biremen als begeleidende troepen gebruiken bij de kolo en we voeren dat in de simulator tegen eerst een verdediging van 50 biremen en nadien een aanval van 40 vuurschepen er bovenop, dan zien we dat de groep van 75 triremen de enigste is die beide legers achter elkaar kan verslaan. De gecombineerde groep van vuurschepen en biremen redt het net niet. Enkel vuurschepen of enkel biremen geeft nog slechtere resultaten.

Toch een kleine berekening.
75 triremen geven 18750 verdedigingskracht en 13500 aanvalskracht. (verdediging + aanval = 32250)
60 vuurschepen + 75 biremen geven 15600 verdedigingskracht en 13800 aanvalskracht. (verdediging + aanval =29400)

Conclusie is dat als we enkel tegen een vuuraanval moeten verdedigen, de gecombineerde groep van biremen en vuurschepen iets sterker uit de test komt dan de groep van triremen als het op aanvallen aankomt, verdedigend zijn de triremen significant sterker.

Het spreekt voor zich dat enkel biremen ter begeleiding heel goed is tegen vuurschepen en enkel vuurschepen de beste optie is tegen biremen. Gezien je echter niet kunt voorspellen wat je tegenstander gaat doen, is het een pure gok om voor 1 van die 2 te gaan en heb je 50% kans dat je fout gokt en bij voorbaat al verloren hebt.

Het feit dat triremen de traagste eenheden zijn is hier geen nadeel omdat de kolo de snelheid bepaald. Voor andere zaken zijn ze wel nutteloos, dus wegsturen ter OS of om aan te vallen is wel kostelijk (tenzij iemand ergens wat branders heeft liggen). Je kolo stad heeft dus vanwege de snelheidsbeperking van de kolo ook geen behoefte aan snelle transportboten.


Gelijkaardige beredenering kun je maken over het begeleidende landleger. Het bestaat uit aanvalstroepen (slinger, ruiter), verdedigingstroepen (boogschutter, zwaardvechter) en de hybride troepen (hopliet, strijdwagen). Ik ga bovenstaande berekeningen niet herhalen, maar waarschijnlijk sta je met enkel hoplieten en strijdwagens offensief en defensief sterker dan met bovenstaande cocktail van troepen. Enige zwakte van de combinatie van deze 2 troepen is steekwapens, dus een aantal boogschutters zijn een welkome aanvulling in je OS.
 

DeletedUser11561

Gast
Dit is meerdere malen ook door mij gevraagd aan support en die hebben dit laten onderzoeken omdat ze het toen zelf ook niet goed wisten en de uitkomst van het onderzoek wat ze hebben gedaan indertijd staat in mijn vorige bijdrage.

Ik heb aan de hand van het antwoord wat support mij toen gevraagd om dit aan te passen in de wiki maar dat is tot op heden nog niet gebeurd.
ik geloof er helemaal niets van.
Het is ook niet zo dat de troepen van een niet-goud speler opeens 20% sterker worden als hij een goudspeler ondersteunt.
Als je geen stormram onderzoekt, zijn je schepen niet opeens 10% sterker als je iemand ondersteunt die stormram heeft onderzocht.
Als een goud speler een goudspeler ondersteunt worden de troepen ook niet 40% sterker, dat blijft 20%.
 

DeletedUser

Gast
De onderzoeken Falanx en stormram moeten in elke stad worden onderzocht.
Ze hebben namelijk ook invloed op de ondersteuning van anderen die ze jou sturen bij een eventuele opstand.
Willen de Falanx en de stormram dan werken dan moeten zowel de ondersteunende partij als de ondersteuning ontvangende partij de falanx en de stormram onderzocht hebben.

Deze 2 onderzoeken zijn dus eigenlijk verplichte kost in elke stad die je bezit ongeacht het doel waar voor je de stad gebruikt.

recent lag er een kolo met een paar biremen in een stad van mij zonder stormram . Een paar vuurschepen op gegooid en de rapporten klopten enkel als de verdediger stormram had onderzocht. Dit pleit ervoor dat stormram niet onderzocht hoeft te zijn in de stad die ondersteuning krijgt, enkel in de stad waar ze toe behoren.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb in veel steden geen muur, tempel level 3, rechter beeld heb ik niet, sanaat op 10, en marktplaats op 10(dan kan ik naar een andere eiland sturen namelijk)
Haven steden gewoon haven op 30 en kazerne op 1.
Land steden kazerne 30 en haven 20 voor een eventuele kolo.
Ik heb standaard lc's van 122 snelle bootjes + kolo niet te vergeten :D
Anders zonder kolo kom ik op 130 snelle bootjes uit
Ohjaah ik maak altijd helft hopliet of strijdwagens in een lc dan hoef ik namelijk geen landeff steden te maken maar gewoon extreem veel lc. Dan heb ik ook altijd landeff om te hoek aangezien je die nodig heb om je kolo te kunnen verdedigen op het oude overname systeem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser19428

Gast
Ohjaah ik maak altijd helft hopliet of strijdwagens in een lc dan hoef ik namelijk geen landeff steden te maken maar gewoon extreem veel lc. Dan heb ik ook altijd landeff om te hoek aangezien je die nodig heb om je kolo te kunnen verdedigen op het oude overname systeem.

Dit is flauwe kul. 1 aanval met manticore erop en je hebt een opstand aan je broek hangen
Je bent altijd zwaarden en bogen nodig in een stad voor de verdediging.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser19428

Gast
ik geloof er helemaal niets van.
Het is ook niet zo dat de troepen van een niet-goud speler opeens 20% sterker worden als hij een goudspeler ondersteunt.
Als je geen stormram onderzoekt, zijn je schepen niet opeens 10% sterker als je iemand ondersteunt die stormram heeft onderzocht.
Als een goud speler een goudspeler ondersteunt worden de troepen ook niet 40% sterker, dat blijft 20%.

Ik heb het enkel over de stormram en de falanx niet over de kapitein dit valt buiten dit verhaal
 

DeletedUser

Gast
Dit is flauwe kul. 1 aanval met manticore erop en je hebt een opstand aan je broek hangen
Je bent altijd zwaarden en bogen nodig in een stad voor de verdediging.
Maar ik speel niet op het opstand systeem. Ik backsnip wel met die 2 k lc en een muur op 0. Mij gaat het er meer om dat ik ook iets van "landeff" heb bij een kolo overname. Belangrijkste is tog bir erin. Dus als ik er 10 k aan hopliete en strijdwagen in heb liggen gaat het hem tog niet worden met mantis
 

DeletedUser22400

Gast
Dit is flauwe kul. 1 aanval met manticore erop en je hebt een opstand aan je broek hangen
Je bent altijd zwaarden en bogen nodig in een stad voor de verdediging.
>opstand
>oude systeem

wel lezen he
 

Gollum Returns

Manticore
Zal ik dan maar even plaatje posten dan voordat we te ver afdwalen?

Goed voor 60 manti`s met 0 vrije inwoners over.

c6db1cb5af.jpg


Dit is met opstand, met belegering zou je de muur en de toren weg kunnen laten voor nog meer manti`s.
 

DeletedUser22135

Gast
Even off-topic zou dit niet beter ook op wiki gezet kunnen worden als hulp middel?
 

DeletedUser15415

Gast
Even off-topic zou dit niet beter ook op wiki gezet kunnen worden als hulp middel?
Nee, want iedereen speelt anders. Als ik hier kijk zijn er heel veel verschillen met heel veel zwakke plekken.

Oud overname systeem heb je eigenlijk geen off troepen nodig. Je gebruikt gewoon 80 hoplieten,kolo,bir en klaar ;)
Ik leg op nieuw systeem bij VS steden geen pre deff want je hebt toch 12 uur de tijd... Vroeger gebruikte ik nog geen eens een VS stad. Er zijn dus verschillende manieren om te spelen. Zelfs de meest verdedigende speler kan meer steden veroveren dan de grootste aanvaller ;)

Dus als je zoiets op wiki zet ga je men 1 specifieke kant op duwen terwijl iedereen zijn eigen speelstijl moet ontdekken door de jaren heen. Dat doe je door andere spelers te ontmoeten die verschillend spelen en als je alles hebt gehad kan je dat omzetten in je eigen speelstijl want dat is de beste stijl is want jij moet het doen en niet een ander voor jou ;)
 

DeletedUser

Gast
Volgens mij is er geen opbouw echt helemaal perfect, ligt allemaal aan de speler die eronder speelt en waar desbetreffend stadje ligt. Een vuurstad waarmee je in het front ligt en dagelijks mee bezoekjes brengt hoef je bijvoorbeeld niet maximaal uit te breiden voor populatie, is nergens voor nodig als je toch nooit aan je max vuurtjes komt daar.
 

DeletedUser23617

Gast
Na enkele weken/maanden spelen zal je wel een goede clear en/of deff dorp hebben gevonden die voor jou het makkelijkst is...
 
Bovenaan